Breakits Julia Lundin ryter till

Bildkälla: Breakit

Julia Lundin – journalist på Breakit och författaren till boken ”Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier”- har skrivit en krönika där hon tar ton mot de företag som klippt banden till Margaux Dietz efter hennes videoskandal.

Jag vill istället rikta mig till bolagen som väljer att lägga sin budget på influencer marketing. Ni har gjort det här i så många år nu, har stora marknadsavdelningar och i många fall externa pr-konsulter. Hur kan det fortfarande komma som en blixt från klar himmel att influencers är människor som kan göra fel?

Du anlitar en levande reklampelare med en personlighet – det är ingen printannons som ska göras. Influencern inger ett förtroende och har en relation till sina följare som ingen annan marknadsföringsform har. Det sker på premisserna att influencern har kreativ frihet att skapa kampanjen, men det borde också ingå en förståelse för att influencern har ett liv utanför där det kan hända precis vad som helst. Influencers är oförutsägbara, punkt slut.

När kommentarerna från arga människor (de flesta är ofta inte ens följare, utan rena troll) strömmar in på bolagens egna sociala medier-konton så uppstår en panikartad stress. Bolagen faller för grupptrycket – och dumpar influencern omgående.

Hon ger flera exempel på situationer där företag avslutat pågående eller framtida samarbeten med offentliga personer pga saker de sagt eller gjort på sociala medier.
Hon nämner Audi och Kakan Hermansson, H&M och Little Jinder, Ida Warg och Ida Warg Beauty efter Katrin Zytomierskas ”pimps and hoes-fest”
Hon tycker det skulle vara befriande om bolagen istället för att bryta i panik skulle våga ta ett djupt andetag och säga: “Okej, vi hör er, vi har pratat med vår profil, vi står inte bakom det som publicerats, men vi kommer fortsätta samarbetet.”

Breakit har varit i kontakt med fem influencernätverk och ställt frågan om en annonsör kan bestämma vad en influencer får göra och inte göra för att undvika skada.
Samtliga säger att det är mycket ovanligt att man skriver in detta i avtalen, och att det är omöjligt att täcka in alla scenarios.
Dock verkar de överens om att avtalen vara lätta att bryta vid misstag som påverkar den andra partern negativt och som frångår avtal.

Avslutningsvis uppmanar Julia företagen att visa mod och agera inte i affekt.
Att det är människor det handlar om, inte robotar. Att de ska tänka på krishantering INNAN stormen, inte när den redan har skett.


Jag har stor respekt för Julia som journalist och tycker att hon har flera bra och viktiga punkter i sin text.
Jag tror och hoppas att branschen kommer lära sig av den här situationen och att synen på influencers och content/innehåll kommer förändras.
Jag hoppas att det är vägen framåt för alla.



Idag kl 09.38 medverkar jag i SVTs morgonprogram och pratar om allt med Margaux Dietz och hennes video, tillsammans med polis Viktor Adolphson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *