Deltävling – bäst på brott mot marknadsföringslagen

Det är inte bara Melodifestivalen som har en deltävling ikväll, utan jag tänkte ha en, även här inne.
I det här momentet ska det avgöras vem som är bäst på att bryta mot marknadsföringslagen – Marcelo Pena eller Ebba Kleberg Von Sydow.

Ni får vara domare. 
Se de tävlande bidragen här nedan och lägg er röst i kommentarsfältet.

37 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är det bara jag som inte bryr mig om det är tydligt att det är reklam eller inte?

      Ja.

      Känner du så inför alla lagar?

        Känner du lika starkt för alla lagar? Helt ärligt bryr jag mig inte så mycket om alla lagar men väldigt mycket om vissa

      Håller med, så tråkigt med såna här inlägg. Även om de såklart ska göra rätt för sig bryr jag mig inte så pass att det är intressant att veta vem som reklammarkerat eller inte.

        Förstår. Jag känner såklart inte lika starkt för alla lagar men när jag sätter mig in i konsekvenserna som kan uppstå utan den lagen, bryr jag mig mer.

        Bokföringsbrott och korruption är några konsekvenser jag kan föreställa mig, utan en fungerande marknadsföringslag. Gäller såväl microinfluencer till stora bolag.

          Ja sant. Är för dåligt insatt och är väl därför jag inte bryr mig så mycket. Men som sagt, tycker de ska göra rätt och hur svårt är det att reklammarkera ett jäkla samarbete.

    Du glömde Cecilia Blankens ?

      Tänkte skriva det, finns väl en solklar vinnare i denna tävling ?

        Exakt. Ingen konkurrens om den tronen. //Mvh ”Avundsjuk”

      Japp, senast idag.

    Nej, nu skrev jag om reklam. Varför blev du så jädrans kränkt?

      Tror faktiskt ärligt talat att det var du som blev mest kränkt eftersom du fick mothugg istället för medhåll.

    Alltså, kan inte förstå varför alla Ebbas varumärken måste ha namnet ”Ebba” i sig.

      Hon försöker branda sig själv såklart

      På 90-talet, när Ebba tog över en ungdomsbilaga i Expressen, döpte hon om alla vinjetter i tidningen efter sig själv. Jag vill minnas att jag räknade till 24 stycken i en och samma bilaga (Ebba tipsar, Ebbas musik, Ebbas mode etc). Samtliga med bildbyline på henne själv.

        ”Tydlig avsändare” kallade hon det. Fin omskrivning…

    Varför taggar hon sig själv?!

    Vad har hänt med Ebba?
    Från journalist och programledare i tv, till en reklampelare som gärna hetsar andra att leva hennes överklassiga a’la 50-talets lilla hemmafru stil.

      Ha ha ja, fast det var ju ändå så hon blev känd från början!

      Fast hon har alltid representerat dyr överklass.

      Men ja, fattar vad du menar.

      skulle vara härligt någon gång att ha Ebbas ekonomi ändå ? allt hon gör är ju sjukt dyrt.

        Kan inte tänka mig en tråkigare människa att följa!

      Degen måste in?

      Vad ligger i begreppet hemmafru? Upplever att hon aldrig lagar mat, och driver flera företag samt låter fysisk aktivitet få mycket tid. Känns inte hemmafru för mig. (Tycker att hon är inspirerande).

    Saknar Ebbas blogg. Tycker hon gjorde det riktigt bra innan allt det där reklamhetsander började. Nu har alla gnällisar och haters tagit över hennes kommentarsfält så det känns som hon tappat sugen på bloggen helt. Jättetråkigt!

      Jag tror snarare folk har lessnat på att inte få uppdateringar om bloggen existerar eller inte. Borde inte vara jättesvårt att meddela att man tar en paus

        Det här funderar jag så mycket på. Besöker ni varje bloggs hemsida separat? Jag har de senaste 12 åren en app som samlar alla blogginlägg, så finns det nya så syns dom där. Som en mejl-app. Men upplever på hur folk beskriver sin relation till bloggar att det inte är så vanligt att köra med app?

      Äsch, det är ju bara några som undrar vad som händer med bloggen. Inga gnällisar och haters alls.

    Add simplicity då, reklam för egen verksamhet i princip dagligen.

    För att inte tala om all smygreklam för Ebbas brands i Säker stil podden. Jag brukade gilla att lyssna på den. Men när lyssnare vill ha tips på smycke är svaret alltid Ebbas smycke… Sjukt tråkigt.

      Parhästen Emilia de Poret är så världsfrånvänd att man storknar.

        Minns ett av deras avsnitt från en del år tillbaka där de gav restips (typ för en weekend i en storstad) och ett var att använda kollektivtrafik istället för taxi överallt, ”sjukt billigt och så får man se en massa!” ?

          Haha, minns också det ? Trodde först att det var ett skämt men det var nog faktiskt inte det ?

        De är så välbärgade att de inte kan hjälpa det. Gäller andra också, se på Sofi Fahrman tex, hon kan inte lägga ut något från sitt liv utan att det blir heeelt absurt.

    Ebba är lätt vinnare. Och det komiska är att hon tror hon gör det så subtilt och diskret när allt är genomtänkt och hon pepprar sin IG med reklam nonstop. Brand awareness i all ära men av dagens stories är majoriteten reklam för Ebba Sports, förstår hon inte hur tjatigt det blir och på gränsen till bisarrt. Känns som hon borde gå en kurs i digital marketing själv snarare än att vara den som föreläser om det. Man blir ju istället anti Ebba Sports med hennes konton. Och så en av hennes projektledare Ida Bergfeldt som kommenterar de flesta reklaminlägg typ som att det är första ggn hon läser det, fast hon är med och jobbar med samarbetena och reklamen. Dessutom ofta från båda sina konton, hennes agency och det privata kontot, allt för att det ska se ut som att flera är nyfikna på det Ebba gör reklam på och tycka det är bra. De tror verkligen deras följare är helt blåsta.

    Reklammarkering eller inte – I couldn’t vare less.

      Couldn’t care, skulle det vara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.