Felicia Aveklew har startat ett eget sminkmärke

Make up-artisten och influencern Felicia Aveklew har lanserat ett eget sminkmärke – Lowd – som verkar fokusera på hållbarhet och sunda värderingar, som påminner lite om sättet som Djerf Avenue arbetar på.
Så här står det på Lowds hemsida:

  • Biodegradable boxes – Our shipping boxes are made of 100% biodegradable material (mushrooms).
  • No secondary packaging – To minimize waste we decided to get rid of secondary packaging.
  • Recycled plastic – To reduce the production of new plastic and promote a circular economy, we utilize recycled plastic in our packaging wherever feasible and practical.
  • No retouched imagery – We celebrate authenticity and natural beauty by not using retouched imagery.
  • Vegan – Our products do not contain any animal derived ingredients.
  • Cruelty-free – We do not test our products on animals and require all suppliers to follow the same standard.
  • Content created by the community – We showcase user-generated content to promote diversity, self-expression and to gather feedback for product development and marketing.

Deras förpackningar ser ut så här, och skiljer sig en del från de färgglada parkeringar vi är vana att se från olika sminkmärken, som Caia Cosmetics och Rebecca Stellas skönhetsmärke.
Miljövänliga och nedbrytbara förpackningar, gjorde på svamp alltså.

Företaget retuscherar heller inte sina bilder, en trend som är mycket uppskattad och som jag hoppas fler företag kommer anamma.

 

38 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Häftiga förpackningar och gott syfte med hållbarhet och oretuschade bilder, men det känns lite som att sminktåget har gått? Den känns som att den stora sminktrenden med massa ögonskuggspaletter, feta ögonbryn och highlighters peakade 2017 och att många, framförallt efter pandemin, tröttnat rätt mycket på smink? Det känns som att hudvård tagit över trendtronen istället ?

      Jag håller med, hon är allt för sent ute, makeup-hypen har gått över till skincare-hype

      Ehhh…. Smink säljs och kommer fortsätta säljas. Många har smink som INTRESSE. Man dumpar inte ett intresse för att det är OTRENDIGT. Miljoner människor sminkar sig dagligen så… ?‍♀️

        Jag sminkar mig men önskar mig inte längre stora sminkpaletter och contouringpaletter på samma sätt som för några år sen. Smink var verkligen ett kollektivt intresse 2017.

    Kul, men marknaden känns tyvärr ganska mättad?

      Den marknaden är väl aldrig direkt mättad, finns massor av personer (bla jag) som älskar att testa nytt smink och inte bara kör på samma hela tiden.

        En blå ögonskugga är en blå ögonskugga ?‍♀️

          Ja men finns bättre och sämre märken 🙂 samt olika nyanser av blått

      Jaaaa…vi behöver inte mer märken nu…

        Det är väl precis det vi behöver.

        Vi vill fortsätta använda smink, men vi vill helst göra så lite skada på djur, natur samt på de människor som arbetar i tillverkningskedjan som möjligt. Så vi kanske då bör premiera sådana här märken framför de med sämre hållbarhetstänk, vars produktion vi surar över men som vvi av gammal vana ändå köper? Om inte annat leder det ju till att de märken som redan finns får press på sig att anpassa sig efter nya förväntade standarder. Länge leve en levande marknad.

    Hur många paletter kan det finnas plats för på en marknad?

    Köpet så sällan smink men absolut ska jag ha detta företag i åtanke.

    Personligen köper jag hellre från Linda Hallbergs märke, är nog mest pga att jag följt henne länge och hon var väl den ”första” av de stora makeupartist-influencerna som starta ett märke. Plus att deras grejer är generellt svinbra, älskar Infinity palette, blotting powder och deras setting spray är helt sjukt bra!

    Känns dock som att marknaden är mättad sen länge?

      Linda är mig veterligen den enda som faktiskt är MUA ”på riktigt” också? Dvs utbildad och arbetar med det, inte bara influencer som gillar att sminka sig och posta det på youtube och instagram.

        Felicia är också utbildad.

          Okej, men jobbar hon som det? Hon slår mig mer som en (smink-)influencer, dock följer jag inte henne.

            Nej hon jobbar inte med det

              Hon jobbar dock som make-up artist vid sidan av youtube. Följde henne för ett par år sedan. Då gjorde hon det. Men om hon inte fortfarande gör det så går det väl bättre på youtube för henne antar jag.

    Kollade hemsidan. Gillar idén men lite utanför min budget just nu. Vet någon om de tänker introducera fler produkter? Eller missade jag att de hade mer än en mascara och en palett bara?

    (Och kan denna jäkla captcha fungera någon jäkla gång….)

    Verkligen såna palettfärger där man använder typ 1-2 st, och resten är man för dålig för att kunna sminka sig med. 😀

    Åh vad kul med ett nytt företag från en influence, och smink desutom!! Det var inte igår

      :D:D:D

    Man får gratulera! Skönt med oretuscherade bilder och hållbara förpackningar. Priset är dock lite väl högt för mig personligen att köpa smink för, använder det allt för sällan för att det ska kännas värt.

    Vad är hemsidan btw? försökte med både lowd.se och lowd.com – båda var upptagna av annat så namnet finns ju absolut hos fler företag.

      Hemsidan heter lowdcosmetics.com och hemsidan är highlightad i texten i blogginlägget så du kan klicka dig in och se 🙂

        tack (hjärta)

    Skulle inte kalla Felicia för make-up artist? Ja, hon har utbildat sig till det men inte jobbat som mua, tycker inte att hennes få sminkrelaterade videor hon gör nu för tiden är mua-material. Men kul för henne om lyckats förverkliga en dröm ? skulle dock aldrig betala 600 kr för den paletten.

    Oj vilka höga priser men bra att förpackningarna är nedbrytbara, det kommer säkert tas efter.

      Intressant ändå! Brukar vara anti influencer-grejer men det här känns fräscht! Ska definitivt prova köpa hem något.

      Finns ju även märken som kör med refill-smink vilket också är en bra lösning.

        Jag föredrar nog faktiskt det. Tycker även att paletter där man själv sätter ihop vilka kulörer man vill ha är bättre än dessa paletter där man kanske gillar 20% av vad man får.

    Påminner så mycket om LYKOs branding på deras egna sminkmärke. Trodde först att produktbilderna just var på Lykos märke tills jag kollade mer noggrant

    Skulle inte kalla Felicia för makeup artist. Hon har ju aldrig jobbat som mua, hon gör några sminkrelaterade videor på tiktok och det är knappt.

    Men kul för henne om hon har förverkligat en dröm ? skulle dock aldrig lägga 600 kr på paletten och 250 kr på mascaran…handlar hellre från ett ”riktigt” märke eller indiebrands och inte en influencer.

      Undrar hur bra det går för dessa att göra sin försäljning nu när människors ekonomi inte är något vidare

    Bara jag som har noll intresse? Speciellt när det är av en influenser

    Och näe det är inte så att jag är bitter å bara de är en influenser produkt o vägrar köpa utan det är för att det känns bättre på något sätt att köpa välkända länge beprövade märken, när jag testar nytt av några influensers har jag ofta ogillat det starkt.. hade inte vågat spendera för att bli bevisad motsatsen heller ?

    Therese Lindgrens ansiktsmasker ger mig utslag , Ida wargs schampo känns som diskmedel (testade för måååbga år sen , den aldrig ogen) men bara personliga åsikter

    Hur många olika sminkmärken av influencers finns det nu?

    2013 förbjöds all försäljning av smink testat på djur inom EU. 2004 infördes ett stopp av att testa smink på djur inom EU men företag kunde alltså testa någon annanstans och sälja här men sedan 2013 är det förbjudet så att flunsor skriver cruelty free är lite överflödigt, det skulle inte få säljas här annars. Annars orkar jag inte bry mig, marknaden bestämmer om det finns plats för ett flunsmärke till eller inte. Önskar dock att de kunde överraska någongång och istället för smink och kläder designa en huvudkudde som alltid är sval eller en kaffekopp som inte spiller när du bär den även om den är väldigt full. Liksom något mer användbart och innovativt än ännu en ögonskuggspalett och en till oversized hoodie.

    Uppskattar verkligen miljötänket, men har svårt att se hur det här ska bli stort. Produkterna i sig känns allt annat än nyskapande, och betydligt billigare alternativ finns. Djärva färger som neonrosa känns inte som någon storsäljare när jordnära mjuka toner som beige trendar,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.