Reklam, reklam, reklam….

Reklam för ett reklaminlägg. 😉

Ibland blir jag fascinerad över hur människor som jobbat i sin bransch under SÅ lång tid, slarvar på det här viset, särskilt Ebba Von Sydow men även Josefin Dahlberg. Clinique la locket på och svarade inte ens.
Vad är det jag jiddrar om då? Jo, det här…

Ebba Von Sydow gör reklam för skönhetsmärket Clinique och struntar helt i att följa marknadsföringslagen. Hon uppmärksammas på det upprepade gånger, och jag ställer även frågan till Clinique, i och med att de skulle dela ansvaret med Ebba om exempelvis Konsumentverket skulle stämma i Patent och marknadsdomstolen, men de svarade inte ens.
När det till slut kom en reklamidentifieringen så använder Ebba en som än så länge inte prövats rättsligt.
Vi ska återkomma till Konsumentverket och PMD i det här inlägget.

En annan som, precis som Ebba, också skiter i att marknadsföringslagen är Josefin Dahlberg som också bara struntar blankt i att reklamidentifiera sitt inlägg..



I oktober 2022 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Bianca Ingrosso AB för bristande reklammarkering. De aktuella inläggen gör reklam för hudvårdsprodukter under varumärket Caia Cosmetics. Konsumentombudsmannen, KO, har nu beslutat om ett förbudsföreläggande: Bianca Ingrosso AB förbjuds att medverka till att marknadsföra Beauty Icons AB hudvårdsprodukter utan att det tydligt framgår att det är frågan om reklam. Konsumentverket granskade under 2021 influerares reklammarkeringar i sociala medier. De brister som kom fram följdes upp och bland annat granskade myndigheten Bianca Ingrossos inlägg på Instagram för produkter från varumärket Caia Cosmetics. Bianca Ingrosso AB har ett reklamsamarbete och ett kommersiellt intresse i Beauty Icons AB som äger varumärket. Konsumentverket ansåg att reklammarkeringarna inte var tillräckligt tydliga, men avskrev ärendet sedan Bianca Ingrosso lovat att rätta till bristerna. Det nu aktuella förbudsföreläggandet ska ses som följd av en upprepad överträdelse av marknadsföringslagen. Förbudet är förknippat med ett vite på 750 000 kronor. Ett vite är enbart framåtsyftande och kan dömas ut om företaget skulle bryta mot förbudet.

 

När jag sa att vi skulle återkomma till Konsumentverket och Patent och marknadsdomstolen så menade jag det här utskicket som kom från Konsumentverket idag.
I oktober 2022 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Bianca Ingrosso AB för bristande reklammarkering, och idag kom det ett förbud med hot om vite.
Det betyder att om Bianca bryter mot marknadsföringslagen genom att göra reklam för Caia en gång till så kan hon få betala ett vite om 750 000 kr. Vite är böter, men för att detta ska kunna utdömas för krävs det att det först skett ett förbudsföreläggande, vilket det här är.
Hot om vite gäller alltså framåt i tiden, men med tanke på hur extremt tydligt Bianca reklamidentifierat sina inlägg om Caia sedan oktober 2022 – i alla fall på Instagram – så tror jag inte hon behöver oroa sig.
Hon verkar ha tagit det på största allvar, vilket jag tycker är bra.
Hon är ju en förebild, även för sina influencerkollegor, så tumme upp på det!

79 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Bianca har väl fått en åthutning av de som egentligen driver företaget. B är ju bara deras lilla maskot utåt.

      Lilla maskot? ?

        Lite elakt, men tyvärr sant. ??‍♀️

      Absolut, men det är Bianca själv som fått hotet om vite på 750 000 kr, inte Caia.

        Så företaget får inget straff om en influencer inte märker ut ett samarbete eller reklam korrekt?

          Jo då, de delar ansvar med influencern om man fälls i Patent och Marknadsdomstolen, men här vet jag inte hur det ligger till då Konsumentverkets utskick bara inkluderade Bianca. Men företag brukar få ett eget hot om vite, som med Katrin Zytomierska och Clean Eatings fällning.

        Då förstår jag att hon skärper sig nu. 750.000:- är mkt även för Bianca.
        Hela 5 märkesväskor! ?

          Om det inte är reklam då? Vilket det säkert är, men hur vet man?
          Vad är skillnaden? Skatt?
          Vad är grejen med att reklammarkera helt enkelt.

            Det vet man utifrån ”åååååh världens bästa, can’t live without”

    Det konstiga är alla som undviker vanlig tv pga all reklam, blir irriterade över reklam i poddar osv men aktivt följer dessa reklampelare och lägger timmar på att frivilligt skrolla bland all reklam på instagram.

      Luktar hjärntvätt! ? ?

      Jag ser influensers mest som att läsa ett mode- eller inredningsmagasin typ. Man vet att det är köpt och yta men vill jag se verklighet kan jag se mig om hemma i stället.

        Och vad tror man att program som lyxfällan, Sofias änglar, arga snickaren, osv är annat än en chans för företag att göra reklam och spons?

      Dock är ju det här en annan typ av reklam. Om man tycker om en influencers stil så kan det även vara intressant content att se outfits, även om plaggen är sponsrade. Man väljer ju trots allt själv vad man är intresserad av att följa, till skillnad från TV-reklam där man exponeras för precis allt. Dessutom brukar ju influencerreklam ofta vara förenat med rabattkod. Jag själv brukar rakt av kolla företagets taggade bilder innan jag genomför ett köp just för att få rabatt.

      Icke-intressant reklam tror jag dom flesta spolar eller klickar förbi ärligt talat.

    Tycker Ebba är för sorglig, det ända hon gör nuförtiden är reklam efter reklam efter reklam.

      Sorgligt att det framstår som om Ebba von Sydow bara ska kränga på folk en massa prylar. Förstår inte varför hon kallar sig journalist. Hon jobbar ju inte som journalist.

        Nej Ebba har verkligen sjunkit. Från att ha gillat henne tidigare undviker jag de som förknippas med henne. T ex mq som tror de ska sälja mer för att ha Ebba med, tyvärr gör det mig väldigt osugen att handla där.

    Det borde ju sitta i ryggmärgen på de som jobbat länge iaf?

      Det sitter ju dessvärre i ryggmärgen också på vissa att förklara bort det, och att hitta små kryphål för att göra smygreklamen. Värsta är väl när en del bortförklarar det med att de har minsann betalat själv och visar upp kvitto hehe men det är ju så att de får ju oftast ersättningen i efterhand, ofta beställer de själva, betalar för det och får ett kvitto MEN de får sedan ersättning betalt efter.

    Är Bianca en förebild när det gäller att vara tydligt med reklam?? Nja håller väl inte med om det även om hon varit tydlig med reklammärkning, oftast, på sin instagram sedan dess MEN hon gör ju en massa smygreklam för både Caia och annat på Youtube och på TikTok. Hennes mamma gör mycket smygreklam också och nej jag menar inte pressutskick nu utan de smyger en hel del.

      Verkligen. Som en av hennes nyare tiktoks som ska vara glimtar från hennes vardag, och rätt vad det är kommer ett klipp på tre CAIA-parfymer som uppenbart ställts upp för att se estetiska ut. Det känns som att hon gör allt för att hitta kryphål till att kunna göra smygreklam, hoppas KO ser igenom det.

        Ja precis och det var väl en tiktok där hon håller upp de nya sheetmaskerna från Caia också. Det kanske är reklammärkt nu i efterhand efter detta som kommit upp idag men nyss var det omärkt iaf. Ja visst försöker hon, som flera andra, hitta kryphål och smyger med reklam.

      Jag tycker Bianca är jättetydlig på sin Youtube och benämner saker som reklam för saker hon är ambassadör för fast hon kanske inte får betalt just för det omnämnandet. Sen kanske det iofs ingår i ambassadörskapet att nämna i förbifarten MEN att säga att det är reklam det gör hon iallafall

        Det måste hon göra, så det blir ingen guldstjärna för henne för det.

          Jag kan inte se att jag nämnt något om att hon förtjänar en guldstjärna? Förtydliga gärna var jag gjort det isf ?
          Jag svarade på kommentaren 18.37 som menar att hon gör massa smygreklam och jag kan inte se det (iallafall på det jag sett på youtube) dvs hon sköter det hon måste.

            Gick inte att svara dig så testar igen.
            Nej håller inte med dig, jag tycker inte att B alltid är jättetydlig på sin YT. Ibland säger hon snabbt ”detta blir reklam nu” men inte alltid och det är mycket annat det görs reklam för omärkt och utan att nämna det. Det är för div klädmärken, träningskläder m.m. på både insta, YT och numera även på tik tok. Det ska väl framgå i skriven text när en vlogg innehåller reklam – ibland skrivs det ut ”innehåller reklam” och för vilket företag men långt ifrån alltid.

    Smålog när du tilltalade Clinique med ett ”du”.

      Såg det nu, varför var det typ roligt ?

      Reagerade också på det. Så kul!!!

    Pernilla Wahlgren är åxå urdålig på att reklam-markera även om hon bättrat sig. Men hon gör så mycket smygreklam för exempelvis sina ogoda viner.

      Aldrig smakat – inte goda alltså? Dom verkar ju sälja rätt bra ändå.

      Jag och mina kompisar råkade köpa hennes röda vin. Vi upptäckte att det var hennes efter middagen när vi började duka undan och någon fastnade vid att läsa flaskan. Vi hade alla strax innan sagt att rödvinet var gott men sen hörde vi han som läste ropa ”neeeeej det är ett Wahlgren-vin??!?? Faaan!”

      Nu är vi givetvis inga vinexperter men tyvärr måste jag säga att det var gott. Kommer dock inte köpa det igen, finns för många andra goda viner att köpa.

        Nästa gång kan ni testa GW:s vin

          Ja, det är riktigt gott!

          Det är ju ändå gott tycker jag.

        Haha kan säkert vara gott men det är ju inte PW som gjort det hon bara lånar ut sitt namn liksom. Likadant med klädkollektioner som bär hennes namn. Hon har nog inte designat ugnsformarna som bar hennes namn heller. Hon har nog inte varit så väldigt inblandad i när skönhetsprodukterna gjordes heller men hon tjänar en slant på det så hon har det bra. Butiken hennes är det väl inte direkt Pernilla som sköter eller styr över, och de där tapeterna hon har i sitt nya hus som sägs vara hennes design tror jag inte riktigt att Pernilla själv designat heller. Hon används för marknadsföring, för att sälja.

        MATILDA DJERF då? Vet ingen som är så dålig på att reklamidentifiera som henne när det gäller Djerf Avenue. Aldrig sett henne reklammarkera inlägg där kläder från hennes märke är med.

      Ja hon har kommit undan med mycket genom åren oj oj. Som inlägget runt jul där hon börjar prata om sina sängkläder i ett långt inlägg som handlar om att de kommit iordning lite i huset. Sängkläder från märket hon pratat om och visat upp flera ggr så man förstod att det var smygreklam OCH som hon sen, alldeles nyligen, reklammarkerade för. Kanske lät svamligt men hoppas min text går att förstå.

    Alltså denna agentur, Ida agency som jobbar för EvS. Ida kommenterar från sitt jobbkonto och sitt privata konto. Sen är det nåt från Säker Stol, antagligen Ebba eller Ida som även kommenterar. Nåt så sorgligt över det?!

      Och sen är det nån Anna-Karin Bons också i kommentarerna som jobbar på ID agency som också kommenterar med ”wow måste testa”. Alltså inlägget har 34 kommentarer varav 4 kommer från Ebbas egna medarbetare eller andra konton. Det är väl i ringa tal nästan 12 % egna kommenterar haha.

        ?

    Jag fattar inte grejjen med att inte reklammarkera, eller som i vissa fall (Laila Bagge) dölja ordet ”reklam” bakom annan text. Är det jobbigt att markera?, är det pinsamt att ha samarbeten?, är det för att en inte tänker foga sig i lagen?. Om du gör en reklamfotografering i en tidning får du också betalt??‍♀️ Förklara för mig, pls!

      Jag tror det är för att framställa det som en genuin rekommendation snarare än en ”köpt åsikt”. Kanske tänker man att man anlitas mer om ens samarbeten ses som genuina? Jag personligen hade aldrig tagit den risken för ett företag som enbart ser mig som en vandrande reklampelare.

        Ja precis man nedvärderar sin egen kred. För ett företag som bara ser efter den egna kappsäcken.

        Jag tänker också på Mantle, som man nu ser hos många flunsor. De står i badrumsskåp, ligfer i necessärer och Elsa droppade helt random dess namn i ett blogginlägg. Alltid utan reklammärkning.

    Jag har en åsikt som jag inte är stolt över. Elin K som nu lägger ut kommersiella samarbeten. Det är en mix av väldigt allvar i och med hennes sjukdom, och ”ytliga” (eller vad jag ska kalla det) samarbeten och reklamer.

    Det är väldigt komplext – och jag känner mig lite rutten – att ta upp det. Men eftersom hon valt att vara en offentlig person tycker jag att man har lov att resonera kring det.

    Men ändå, kanske inte. Usch. Någon som känner igen sig?

      Okej, jag missade kanske själva åsikten, men det är något med blandningen allvarlig sjukdom och reklam för smink som gör mig förvirrad och som jag uppenbarligen stör mig lite på.

        Om det kan ge henne en enda extra krona att göra något kul för så unnar jag henne det.

          Jag håller med om det. Jag både har all förståelse för det samtidigt som jag tycker det är opassande. På något vis. Framförallt har jag egentligen inget med det att göra. Ändå sitter jag här och skriver om det. Jag är den första att skriva under på min egen shitty-ness.

            Hennes liv är ju en brutal mix av svår sjukdom och ”ytliga” ting. Vad ska hon göra? Hålla sig borta från samarbeten? Endast välja ”djupare” samarbeten?

            En mycket allvarlig sjukdom har redan tagit mycket av hennes liv.

        Just i Elins fall tror jag att pengarna hon får in går till behandlingar och vård och vem kan inte unna henne det? ♥️

      Det där är ju den blandade naturen av kapitalet som ledord. Man skapar tillgänglighet men ibland får integritet och finkänsla stryka på foten lite.

        Vad är det för integritet som reklamen får bekosta menar du?

          Säger inte att det är så i detta specifika sammanhanget dock.

      Hon har ju svarat på liknande kommentarer själv tidigare. Var nåt samarbete hon gjorde och fick nån riktigt oskön kommentar om att hon tjänar pengar på sin sjukdom.
      Hennes svar var att hon jobbat med sina sociala medier och haft samarbeten även innan hon blev sjuk och att hon ju inte ÄR sin sjukdom. Så varför skulle hon inte fortsätta med det hon gjort tidigare?

        Eller hur?! Eller tycker folk att det är opassande att den som jobbar på exempelvis kontor fortsätter jobba i den mån den orkar också?

    Bianca har gjort mycket smygreklam och så även Pernilla, de har kommit undan med mycket. Bianca märker ut reklam för Caia på sin instagram, på story är det ofta lite otydligt däremot och så gör hon smygreklam i vloggar på YT och på Tiktok. Det är inte bara för Caia utan allt möjligt, ofta matvaror och i synnerhet vissa drycker och det är anledningen till att hon visar sitt kylskåp så ofta. Nyss var det t ex fyllt med dryck från clean eating och tidigare var det en period med Norrdryck och av den tog hon alltid en sipp eller flera i bild så flaskan visades upp i varje vlogg samt också då fyllt av den i kylen. Kan möjligtvis vara pressbud men inte alltid tror jag inte. Somliga lär sig också att liksom baka in varumärket i sin text/vlogg så att det liksom inte ska vara så uppenbart reklam men vissa av oss ser det ändå och förstår. Pernilla och Bianca har lärt sig det och kan det där.

      Som levande reklampelare! ?

        Ja det kan man säga eftersom de flesta kläder som fotas och visas upp är spons och reklam.

      Ot, men sitter och slökollar på WV i väntan på att en grej skall blir klar i ugnen och om PW använder Caias smink är det sannerligen inte ngn bra reklam, hon ser ut som Trump i facet, helt orange kring ögon och fläckvis i ansiktet, har de inte professionella sminköser när de spelar in undrar jag?

        Inte alltid. När hon är som finast sminkad är det Jessika som gjort henne iordning.

          Ok, ja hon är ju duktig och ser ju själv alltid naturligt sminkad ut, så då var det förmodligen någon annan som gjort det, för det såg superkonstigt ut.

    Ebba har även länge gjort massor med reklam för sina träningskläder utan en enda reklammarkering.

    Värst tycker jag ändå Blankens är, reklam för eget märke i princip varje dag utan markering.
    Dessutom riktig dålig attityd om hon blir ifrågasatt på något sätt.

      Ja, de är ofta det är minst sagt snarstuckna när de får kritik.

      Slutade följa både Blankens och Cecilia Blanjens enbart pga det. Blev för trött på all reklam och motviljan att reklammarkera.

        Jag kollade precis kommentarerna för att se om någon nämnt Cecilia Blankens som är i en klass för sig när det gäller att inte reklammarkera. Håller helt med föregående talare. Det ger en trist bild av företaget och henne. Tycker det är respektlöst mot hennes publik. Den publik som hon är beroende av ska köpa hennes produkter. Jag följer istället många brittiska influensers på Instagram. Wow vilken skillnad. De jag följer är mycket noga med att ange reklam eller pr-gåva etc. Är reglerna hårdare i the UK?

    Har Ebba lagt ner sin blogg? Ingen aktivitet där på flera månader men kan inte se något ”Hej då nu slutar jag blogga inlägg”.

      Hon har inte tid, med tanke på all tennis och eviga reklamjobb.

    Anledningen till att hon inte reklammarkerar är att hon vet att hon då skulle behöva reklammarkera typ 80 % av sina stories/inlägg och det skulle då bli pinsamt tydligt att hela hennes konto och hon är reklam och allt hon lägger ut bygger upp till eller kretsar runt samarbeten. Det skulle även bli mindre effektfullt med alla dessa produkter hon visar om det blev svart på vitt att hon får betalt själv. Hon mer eller mindre dumförklarar sina följare. Bra att någon äntligen granskar henne.

      Ja har tänkt det ibland att vissa dagar så är det reklam rakt igenom på Biancas instastory, bara reklam och väldigt mycket reklam och ofta omärkt på story, förutom Caia då. Vet inte om du syftar på Bianca eller på Ebba nu men Bianca tolkade jag det som, har inte någon särskild koll på Ebba.

    Såg någon lista på vad influensers tjänade, och Ebba hade en lön på drygt 30000/månaden. Förstår inte alls hur det går ihop, bara värdet av all spons hon använder privat (bil, barnens kläder, elladdare, resor, solpaneler på taket för att nämna några få av hennes samarbeten där hon och familjen utnyttjar varor som borde beskattas) borde vara värt mer. Skattefuskar hon, eller tar on inte ut någon lön alls, hur finansierar hon sitt liv isf?

    Ebba von Sydow, gått från en journalist/programledare till någon random flunsa i mängden. Vad hände där? Följde henne förut när hon var intressant. Nu är det bara reklam, reklam, reklam. Patetiskt hur man kan sälja sin själ på detta sätt.

      Undrar jag också. Hon som lett Nobelfesten, kungliga bröllop, intervjuat kronprinsessan, lett Nyhetsmorgon, varit redaktör, chefredaktör mm. Var det när hon fick sitt tredje barn som allt bara försvann?

        Minns Expressen Fredag med glädje. Ebba hade sådan koll på populärkultur och mode och skrev med sådant driv. Tyvärr är väl framtiden inte så ljus för tidningar, så då blir det väl andra medier som tar över.

      Glad att hon slutat som programledare.

        Samma här! Hennes självpåtagna ”kunglig expert” bara ruttnar man på. Så fjäskigt och överklassigt fånigt.
        Nej, hon kan hålla dig till reklamen och visa kappa efter kappa på någon gata på Östermalm och gärna med en stor bukett blommor och låtsas vara på språng.

          Mjaaa, håller inte med dig där. Har man följt henne vet man att hon haft/har ett genuint intresse för kungafamiljer i Europa. Hon skötte sig briljant i de uppdragen.

          Hon har inte behövt ”fjäska” för hovet och var faktiskt någon av den första kändisen som opponerade sig mot ”Stureplanshovet” och dess representanter, då hon blev utslängd och bannad ifrån Stureplan. Vi som var med då vet att bannandet berodde på att man/hon ej slickar röv åt Stureplans etablissemang. Det tyckte jag var supercoolt då, runt 06-07.

            Jag tolkade det som en efterkonstruktion från hennes sida att hon medvetet skulle ha vägrat slicka röv till rätt personer. Hon var sannolikt otrevlig såsom man kan bli om man är van att få mycket serverat för sig, och så råkade hon vara otrevlig mot fel person. Jag blev lite skadeglad när det hände ska jag erkänna, men förvånades inte när hon försökte spinna det till sin fördel.

    Vad gäller för My Martens? hon gör ju reklam för sina verksamheter hela tiden utan att markera det som sanarbeten/reklam.

    Vi vill ha pengar, dvs dina pengar eller indirekt dina pengar via t.ex ett sminkmärke, klädmärke, eller vilket j-a märke som helst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.