Högt och lågt inom influencer marketing

Det är 2023.
Influencer marketing och reklam på sociala medier har varit med ett bra tag nu, och trots det så är variationen på hur influencers publicerar reklaminlägg så stor att den fyller hela skalan från ”katastrof” till ”föredömligt”.
Jag har samlat på mig lite skärmdumpar som fladdrat förbi på Instagram Story, och lämnar min kommentar under varje bild. Kommentera gärna vad ni tycker om det hela.

Jag tycker det är fascinerande att grundaren av Clean Drinks inte reklamidentifierar sina inlägg, men hans FRU gör.

Den här duon alltså…
Emilia skrev med mig för bara några dagar sedan, om att det var hon som felaktigt tipsat Marcelo om att skriva ”I samarbete med…” och så gör hon det själv nu.
Marcelos så kallade reklamidentifiering också jag inte ens kommentera…

Dasha Girine – hur tydligt som helst.
Gertrude Tornvall arbetar för Twist and Tango och ska således reklamidentifiera sitt inlägg, vilket vi skrev om för någon vecka sedan, vilket gör det hela än mer intressant.

Amanda Lundgren har gjort ett bra jobb med att försöka smyga in ordet ”reklam”.
Matilda Djerf är grundare av Djerf Avenue och borde reklamidentifiera sina inlägg.

Antonia Mandir – tydligt, eller hur?
Tilda Bjärsmyr postar visserligen inte reklam, med borde känna till att Reklamombudsmannen avråder från att använda uttrycket ”adlink” då det är för otydligt.

Både Jonna Jinton och Alexandra Bring är rätt tydliga tycker jag.

Det första inlägget av Carolina Gynning ska reklamidentifieras eftersom det är hennes sminkmärke. Bild nummer två hamnar i samma soptunna som Marcelos inlägg.

Maja Nilsson Lindelöf är tydlig med att inlägget är reklam för det egna märke, medan Sanna Jörnvik är lite mindre tydlig.
Dock inte lika otydlig som inlägget här under, där både hon och Royal Design fullständigt och totalt skiter i relevant lagstiftning.
Det är riktigt pinsamt att se. Riktigt pinsamt.

 

47 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förstår att vissa brinner för influencernas marknadsföring men själv tycker jag att det är supertråkigt att läsa om även om det är viktigt.

    ps. om du vill skriva att jag ska scrolla vidare och förbi inlägget kan DU scrolla vidare från min kommentar. men diskutera gärna sakfrågan. intressant eller tjatigt med influencerreklam? 🙂

      Tycker kanske inte det är superintressant personligen men tycker ändå det är så pass viktigt att inläggen bör göras. Märker även att inlägg som detta påverkar min syn på dessa influensers som gör fel, har tex inte stört mig på Sanna Jörnvik tidigare men när jag ser sånt här blir jag förbannad. Det är liksom deras jobb, finns få andra jobb där du bara kan skita i de regler som finns och komma undan med det. Så tycker det är bra att det uppmärksammas och förhoppningsvis påverkar dem negativt när dom aktivt väljer att göra fel.

      Håller med om att besattheten av den här frågan har gått för långt. Varje gång jag klickar in här så gör jag det för att läsa vad som händer i influencervärlden, om skvaller, tissel och tassel. Istället är det som att gå in på en fördummad version av konsumentverkets hemsida. Det har blivit helt normaliserat här att göra sig dummare än man är, för helt ärligt ALLA här inne fattar att ”i samarbete med” är en signal för att det är ett reklamsamarbete. Bara för att KO i detalj inte tagit ställning till det, betyder det inte att gemene man inte kan uppfatta vad det handlar om. Jag satt på bussen imorse, såg hur mycket reklam som helst utan ”tydlig reklam markering”. Inte fan gick NÅN man ut huse för det? Folk gick inte runt och undrade om det var frågan om reklam eller bara för att det inte var upptryckt i fetstilat mitt i bilden? Det är bara här inne som folk beter sig så? Det räcker.
      Majoriteten av alla inlägg (och typ varje prata i podden) är så mycket pekpinne att jag får spader. Saknar gamla Bloggbevakning som kom med riktiga gräv och intressant läsning.

        Det är omöjligt att skriva inlägg som passar alla, men jag uppskattar feedbacken.?
        Hoppas det kommer några inlägg snart som faller dig i smaken bättre än det här.

          Överraskad att du inte tagit med Amanda Shulman, och Hannah Widell, som har mängder med stories om sitt sminkmärke helt utan någon reklammärkning

        De allra flesta tänker nog inte på om det är reklam eller inte alls, utan bara scrollar förbi och ser varumärkena i farten, vilket är exakt vad influencern/varumärket i fråga vill. Skapa igenkänning i det undermedvetna tack vare influencerns förtroendekapital. Bra att det lyfts här!

        Som feedback till Camilla, gillade konceptet att samla alla i ett inlägg på det här sättet, det känns lite mer genomarbetat och gör det tydligare att det här fortfarande är något som de försöker komma undan med. Följer inga av dessa själv och visste inte att det där med att lägga en liten liten reklammarkering högst upp bakom användarnamnet/bilden var en grej men det är det ju uppenbarligen.

      Jag tycker det är intressant och behövs

      Och alla förstår ju att det är just reklam för och betalda samarbete det gäller, absolut ingen kan missa det 2023.
      ??

      Jag håller med om att det är tråkigt. Tror inte att folk missar att det handlar om reklam…..

      JättejättejätteTRÅKIGT!

    Är det nån som vet varför housebyalake på instagram flyttat till lägenhet? Dom verkade precis ha blivit klara med huset som hon verkar älska men såg att hon flyttat till en lägenhet nu

    Höstporslinet? Herregud, det är väl vinterporslinet man byter ut nu.

      Har man inte höst, vinter, vår OCH sommarporslin är man fattig. Oups innehåller spår av ironi.

        Eller hur, jag menar ju det!

          Hallå, ni har glömt jul- och påskporslin. Någon ordning får det väl ändå vara

            Att använda samma porslin året runt tycker jag är mer WT än att inte ta av klisterlapparna på Ittalaglasen.

              Är det något jag har lärt mig av den här bloggen så är det att klisterlappar ska AV och vantar ska PÅ.

                Sant men bra att du påminner…

            Midsommarporslinet? Hallå?

      Prata inte ens med mig om ni inte har Kanelbullens dag-porslin!

    Jag tycker att det är superbra att sådant här tas upp. Även om det inte är det roligaste ämnet så är det viktigt, detta är deras jobb och de kan åtminstone se till att göra rätt innan de försöker kränga saker åt företag, som de själva sen får profit på.

    OT men vilket spännande klientel på releasefest med Graaf. Rapace, Runar, Jan-Emanuel, Sean Banan, Shimoda m fl som inte känns som världens mysigaste personer

      Det var Louie som roddade till festen, det säger väl allt.

      Lika barn leka bäst?

      Releasefest för vaddå?

        Magdalena och Luies UR program om Romer

          ?

          Vad har romerna gjort för att blandas ihop med det där packet?

    Har liksom gett upp på influencers förmåga att agera professionellt (eller ens i enlighet med lagar och regler), man vill så gärna framställa sig som entreprenörer och företagare och sen skiter man i alla lager som reglerar ens verksamhet. Väljer att bli positivt överraskad av de få som faktiskt behandlar sitt varumärke och sina företag som professionella verksamheter.

    Camilla,jag tycker att du ska styra upp en föreläsnings event i vad som gäller ang reklammarkering alternativt göra en TYDLIG instruktions video för (influenser) dummies.

    När jag började läsa det här inlägget tänkte jag att det här är ett sånt intressant ämne. Och så viktigt. Att få se vilka som är ja vet inte falska? slemhögar? som inte klarar av att förstå att de är jobbar med reklam och att det ska framkomma.

    För mig är det intressant att se vilka som bättrar sig och vilka som fortsätter att vara falska slemhögar. Eller vad de nu är.

    Den här branschen handlar om så olika saker och märken. Det visar faktiskt vad som rör sig i skallen på folk. För de här influensorna är ju bevis vad som går hem hos folk.

    Och mest intressant vad folk kan tänka sig att acceptera för att känna sig som en del i en grupp där man använder samma saker. Och av den anledningen får en positiv känsla.

    Och vilka är de som utnyttjar folks behov av att känna sig vara en del i en grupp där man använder samma saker. När influensorna gör det allt för drivet och dessutom skiter i att markera sina direkta reklaminlägg blir jag förbannad.

    För det är folk som lägger pengar på detta för att de vill vara coola fina eller vad och de ska tammefan visas respekt!

    Det är direkt respektlösa att inte markera sina reklaminlägg. Eller samarbeten om man nu tycker det är coolare, finare eller vad.

    Visa respekt för era följare för sjutton!!!

    Melina criborn markera inte för reklam när hon visade upp att de hyrde bil från Volvo heller. Den tjejen gör ju INGET utan att det är ett samarbete, aldrig sett en Instagram fylld med så mycket reklam

    Det står ju att det är ett betalt samarbete, men det kanske måste stå i början av inlägget?

    Jag stör mig alltid på människor som är dåliga på sitt jobb. Inte när man är ny och fortfarande lär sig, utan alla som verkar lämna hjärnan hemma varje morgon. Oavsett yrke finns det alltid någon.

    Ha lite yrkesstolthet för tusan.

    Är det bara för mig som gilla-knappen inte har fungerat på några dagar?

      Nej, det är för alla. Är någon prenumeration som Camilla måste förnya, men det är tydligen något som strular med betalningen.

      det är demokratiskt såhär

      alla kommentarer är lika värda

    Varför använder så många företag influencer istället för att ha grymma designers och content creators inhouse? Influencers smutsar ju mest bara ned varumärken.

      För att influencers når ut till väldigt många, förmodligen. Kanske är det även billigare, det har jag ingen insikt i.

      -Billigare
      -Mer flexibelt
      -Du köper räckvidd, du behöver inte skapa den

    Nån som vet om Vanja W varit i Haafjall???!! ?

    läsk = djävulens påfund

      Ja det kan vara så. Det enda som är vettigt att dricka är ju vatten. Men man måste ju inte vara vettig hela tiden det var inte det jag menar.

    Hugo har väl aldrig reklammarkerat något I hela sitt liv

    Matilda Djerf har ju majoritet följare i USA, behöver hon då följa Sveriges lagar om marknadsföring?

    Cecilia Blankens måste väl ändå leda ligan i flest inlägg för egen verksamhet utan reklamidentifiering? Tycker Maja Lindelöf är ett bra exempel på det omvända. Alltså hur det ska se ut! Hon reklammarkerar alltid när hon pratar om sitt varumärke. Överhuvudtaget är influencers i UK otroligt bra på detta. De jag följer markerar allt: Gifted, pr sample, om de visar en produkt utanför ett samarbete som de själva köpt skriver de om de tidigare arbetat med företaget. Imponerande tydligt.

      Alltså WORD! Har inte sett ett enda inlägg markerat från hennes håll?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.