Checklista till företag som arbetar med some* och influencers



Dagens Juridik har publicerat en krönika skriven av Linn Alfredsson, principal corporate counsel, Microsoft western Europe och Hanna Möller, Head of Legal, Froda, som vänder sig till företag som arbetar med influencers och sociala medier. 
De har slagit fast att det inte alltid är helt enkelt att identifiera de legala risker som uppstår i samband med marknadsföring på sociala medier, och har därför satt ihop en lista med några konkreta tips att förhålla sig till om så vill:

Kräv tydlig reklamidentifiering: Se till att alla influencers du samarbetar med är medvetna om och följer reglerna för reklamidentifiering. Kräv tydlig märkning av inläggen där ord som ”annons”, ”samarbete”, ”reklam” eller liknande framgår.
Upprätta tydliga avtal: Se till att det finns tydliga avtal mellan bolaget och influencern som reglerar samarbetet. Däribland vilka produkter eller tjänster som ska marknadsföras och på vilka plattformar, ansvarsfördelning inklusive de krav som ställs på reklammärkning.
Se över influencerns tidigare inlägg: Innan du samarbetar med en influencer, se över deras tidigare inlägg för att bilda dig en uppfattning om hur deras rutiner kring reklamidentifiering ser ut.
Undvik att påverka innehållet för mycket: Influencers har ofta en lojal följarskara som följer dem på grund av deras personlighet och innehåll. Försök därför att inte påverka innehållet för mycket, utan låt influencern ha en viss frihet att skapa sitt innehåll på sitt eget sätt.
Se till att följa Konsumentverkets riktlinjer: Ta del av och följ Konsumentverkets riktlinjer för reklammärkning på sociala medier. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar eller nya regler på området.

Skriv ut och tejpa upp på era kontor! 😉

Tack för tips!

* SOcial MEdia

24 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kommer ”nya kommentarer” knappen tillbaka?

      Kommer 5.30 inläggen tillbaka?

        Ja, när jag lämnat in mitt råmanus till förlaget. Att jag blev så sjuk sinkade tyvärr tidsplanerna en hel del. 🙁

    OT
    Är mosig i hjärnan och hade önskat vanligt skvaller, något saftigt att bara skölja genom hjärnan med, inget komplicerat.

    Så, nu fick jag gnällt lite (har ont i axlarna också för jag missat göra pausgymnastik och dessutom sovit på ena handen konstigt så jag har ont i handleden OCH JA JAG ÄR ÖVER 40 – då skadar man sej i sömnen)

      I hear you! Väderomslag? Är själv stel som ett kylskåp idag..

      Jag var 37 när jag skadade mig i sömnen så pass att jag fortfarande har ont och är konstant bortdomnad i delar av armen och handen. Är 40 nu.. Man känner sig inte som Wonder woman iaf..?

      Öppet spår startar ikväll.

        Hjälper inte mot mitt gnäll, tyvärr

    Ot såg att my baby dolls dotter Vanessa hastigt gått bort. Usch så hemskt ??

      Verkligen sorgligt ?

      Kan inte släppa det, fick en rejäl klump i magen när jag såg nyheten. Tänker på syskonen som stod varandra så nära och dessutom var så nära i ålder. Livet kan vara så orättvist. Hatar ordet styrkekram, men här känner jag att det är exakt det jag vill skicka till hela familjen. Styrka. ?️??

      Jag skrev en kommentar om det igår som Camilla tog bort innan hon själv delade det på sin IG. Så hon kanske tar bort din kommentar också…

      Men fy vad hemskt! Det där gjorde ont i hjärtat!

    Så otroligt sorgligt och hemskt! Hoppas de blir hållna av alla runtomkring dem! ❤️ Min absoluta mardröm.

      Klart det är alla föräldrars största mardröm! Att få andras olycka handla om sig själv är så sjukt bara!

        Det där var väl ändå onödigt, är helt säker på att Jansson inte menade något illa eller försöker få det att handla om henne/honom.

          Verkligen inte! ? Sorry om jag sårade nån. Blev bara så otroligt chockad av denna nyhet. ❤️

            Det gjorde du inte alls, det är bara ”?” som inte förstår skriven text. Hen är ett bra exempel på det havererade svenska skolsystemet.

            Du har inte gjort något fel, Jansson! <3

    Är märkligt att det ska vara så svårt med reklammärkning på alla inlägg och stories som innehåller reklam.
    Christina Schollin fortsätter att göra omärkt reklam för ett hotell i Göteborg.
    Hur är det med gratisgåvor man får och gör reklam för,måste de också reklammärkas?
    Pernilla Wahlgren gör reklam för gåvor hon fått nästan varje dag i sina stories utan att skriva reklam.

      Gratis produkter/gåvor är väl just det?
      Inget som de/mottagaren får betalt för, och företag som skickar bud kan inte räkna med att mottagaren lägger ut på sina sociala medier.

        Jo,även om gåvorna är gratis så har de ett värde som kanske ska skattas för?Slå ihop värdet på alla gåvor Pernilla får under ett år så blir det en enorm summaTänker också att om man gör reklam för en gåva som kostar flera tusen,så är det väl att betrakta som en slags betalning?
        Är rätt säker på att Schollin fått gratis hotellrum mot att hon gör reklam.Har man följt henne så märker man ett visst mönster.

      Hur vet du att hon inte är betalande gäst? Brukar själv tagga hotell, restaurang mm som nöjd betalande kund/gäst.

    Då kanske Erika Jureskog måste börja reklammärka sina inlägg för sin arbetsgivares produkter (Froosh)…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.