Vem eller vad skapar störst engagemang i sociala medier?

Sociala mediebyrån Digitalsnack och insiktsbolaget Meltwater är de aktörer som står bakom Social Media Awards, som går ut på att prisa de på sociala medier som skapat bäst engagemang under 2022.
Med hjälp av Meltwaters globala Influencer Marketing-plattform Klear har engagemangprocenten tagits fram för de olika kategorierna, vilket gett insikter i vilka konton som skapat bäst engagemang under 2022, skriver tidningen Resume om här.
Att engagemang är det som premieras, snarare än ett statiskt följarantal, visar på en utveckling av branschen som jag tror de flesta välkomnar – bortsett från de som hela tiden köper följare och således har ett skrikande lågt engagemang på sina sociala medier – men de flesta andra då. 😉

Social Media Awards delade ut priser i fem olika katorierer: Årets Uppstickare, Årets Influencer, Årets Kommun, Årets Varumärke och Årets Hållbara profil.
Sångare och tidigare Idol-deltagaren Axel Schylström fick pris som Årets Uppstickare.
Med 1,3 miljoner gilla-markeringar, hade Schylström också det mest gillade instagraminlägget 2022.
Kanske inte det man förväntade sig, men kul med lite variation i ”influencerland”, eller hur?

Årets Uppstickare – Axel Schylström
Årets Influencer – Omar Rudberg
Årets Kommun – Lycksele kommun
Årets Varumärke – Vivi Wallin, Mammasanningar
Årets Hållbara profil – Skogsupproret

11 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Varför vann Lycksele kommun?

      Haha tänkte samma tanke

        Varför skulle de inte? De har en otrolig kommunikationsavdelning och driver på ordentligt på sociala medier. Nån annan kommun du tycker varit bättre? Heja Lycksele!!

    Vivi Wallin-Mammasanningar borde endast vinna pris för att ha stulit mest content av andra.

    Vivi Wallin har väl inte kommit med många egna orginalidéer. Tycker allt man sett henne göra är snott.

      Det är samma med hennes bloggkollega, Carin, allt man ser av henne har man redan sett i andras reels t ex….

    Det här inlägget skapade inte stort engagemang i alla fall ?

      Precis min tanke ?

    Att ge mammasanningar ett pris för hennes content är som att ge en kopieringsapparat utmärkelser för alla otroliga texter den skrivit

    Det där var någon prisutdelning i en viss del av landet antar jag? Vi har ofta Årets blablabla men det kommer Årets lite löpande och ibland är det Västerbotten eller Östergötland eller Skåne, väldigt specifikt med andra ord. Varför skulle Mammasanningar vara årets varumärke när hon inte har några egna produkter väl?

    OT men senaste videon från Felicia Bergström har ett fint budskap – att visa uppskattning och ”ge tillbaka” till sina närmsta vänner. men hon ger bort produkter som hon fått i samarbete? och videon är i samarbete med företaget och hon presenterar glatt en rabattkod. känns så himla fejk och jag lessnar allt mer på dessa ”influencers” och alla prylar de får hemskickade…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.