I fredags skrev jag det HÄR inlägget där jag gick igenom reklam på Instagram och nu är det dags för bloggar.
Det är betydligt mer invecklat än Instagram eftersom det endast går att tagga och hashtagga där och handlar mer om VAR man skriver ut samarbetet.
Men återigen använder jag mig av tre kategorier:
– Korrekt markerat
– Tveksam markering
– Felaktigt markerat
För att ett blogginlägg ska räknas som korrekt markerat så ska läsaren på en gång kunna utläsa att inlägget är reklam utan att ha någon som helst förkunskap om blogginnehavarens eventuella anknytningar till olika företag. Det spelar alltså ingen roll om de gör reklam för sitt egna företag eller har fått betalt för att skriva inlägget.
Det ska också framgå VEM som betalar för/gynnas av reklamen.
Det här inlägget av Kissie är på gränsen eftersom det inte framgår i den rosa rubriken vem som betalar för samarbetet men eftersom det kommer i meningen efter är jag benägen att ha överseende med det. Ett stort plus är den rosa bannern som gör att reklaminlägget särskiljer sig från andra inlägg.
Här har Bella skrivit ut tydligt vem inlägget är i samarbete med eftersom Reklamombudsmannen gjort bedömningen att endast ”Sponsrad” är allt för otydligt som ensam reklamindikation.
Här framgår det också tydligt vem som står bakom samarbetet på Myggans blogg.
Visserligen kan man kritisera Petra Tungården lite för att försöka bädda in faktumet att inlägget innehåller reklam istället för att kalla det för ett rent reklaminlägg. Dock framgår det tydligt att inlägget innehåller reklam.
Det här inlägget från Kissie tycker jag också är okej eftersom hon markerar överst på inlägget att det innehåller adlinks. Eftersom adlinks kan innehålla varumärken från en uppsjö olika märken så tycker jag att detta räcker. Det är en bra markering.
Tveksamma markeringar kan vara att man skriver överst att inlägget innehåller reklam men att man utelämnar vem reklamen är för, eller att man bäddar in adlinks längre ner i inlägget.
Här borde Myggan ha skrivit vem reklamen handlar om för att få en grön tumme upp.
Egoina borde ha skrivit överst på sitt inlägg att det innehåller adlinks.
In collaboration with Bring Sportswear ska stå överst – läsaren ska inte behöva komma till slutet för att inse att inlägget man nyss läst är reklam.
Här saknas markering helt att reklam faktiskt förekommer i inlägget.
Caroline Roxy får underkänt för det här inlägget.
Carolina Gynning för MER än underkänt för det här inlägget. Inte nog med att det är reklam – det är reklam för alkohol som är betydligt mer reglerat än annan reklam. Mer om det här.
Åse på 56kg.se gör reklam för träningskläder med länkar – solklar reklam och solklart underkänt.
Pernilla Wahlgren. Igen. Denna smygreklamare lär sig aldrig. Kanske när hon får en påhälsning av Alkoholombudsmannen men till dess är det underkänt för Wahlgrenskan.
Konsumentverket har några enkla rekommendationer för att reklammarkera korrekt. Följer man dem så kommer man inte bli anmäld till dem.
