I april 2024 kom uppgifterna att Konsumentverket (KO) reagerat och agerat mot företaget Westridge efter att de publicerat en reklam på Tiktok som myndigheten ansåg var över gränsen för vad som borde vara tillåtet inom lagen om tobaksfria nikotinprodukter.
Reklamen innefattade bland annat en tomte som har kalenderöppning och smaktester där personer skämtar med varandra, och den visades således mest troligt under vintern 2023/2024.
Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12-19 år. Därför ansåg KO att risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är särskilt stor.
Så här sa Ida Nyström, processråd vid KO i det pressmeddelande som kommunicerades ut:
KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid.
Den 10 september 2024 kommunicerades via ett pressmeddelande från Konsumenetverket att Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning att inläggen går utöver en saklig presentation av produkten och att inläggen tydligt strider mot lagens krav på särskild måttfullhet.
Företaget Westridge AB hade marknadsfört tobaksfria nikotinprodukter, som vitt snus, på Tiktok genom humoristiska videoklipp, där bland annat en tomte förekom. Patent- och marknadsdomstolen ansåg att reklamen gick utöver en saklig presentation och bröt mot lagens krav på särskild måttfullhet, särskilt eftersom Tiktok har en ung publik.KO välkomnar beslutet och understryker vikten av återhållsam reklam för nikotinprodukter på plattformar som når unga. Förbudet omfattar tre punkter och kopplas till ett vite på en halv miljon kronor, vilket företaget kan tvingas betala om de bryter mot förbudet. Westridge har erkänt att de gjorde fel vid publiceringen av reklamen.
Lagen om tobaksfria nikotinprodukter, som trädde i kraft 2022, kräver att all reklam för dessa produkter måste vara särskilt återhållsam och måttfull.

Orkar inte med ajabaja-inlägg. Totalt ointressant
Förhoppningsvis kommer det inlägg senare idag som intresserar dig mer. 🙂
Bra där, intresseklubben antecknar.
Det är så sjukt mycket reklam nu, går inte att klicka bort. Går tyvärr knappt att läsa här längre
Samma för mig.
Inget alls för mig, kollar på telefonen i Chrome.
Jag också
Jag med och har massor. Helsides som inte går att klicka bort när man vill läsa kommentarerna.
Samma här, så fort jag klickar bort kommer nya popup-fönster
Samma här man får klicka bort reklam med Liamo just nu många gånger!!!?
Vitt snus är livet! ?
Vad får man för nytta av nikotinet? Eller bestämmer man bara en dag att också vilja bli beroende av någonting och väljer nikotin istället för heroin, typ?
Snarare istället för cigaretter
Snus är vidrigt i alla former och färger. Cigaretter likaså ?
Äntligen, inte en dag för tidigt att man börjar tillämpa den lagstiftning som redan finns på some.
Skulle enkelt kunna införas totalt reklamförbud på hela TikTok med tanke på den unga målgruppen som hänger där.
Camilla. Det blir inte bra inlägg när du bara klistrar in artiklar i chatgpt och ber den sammanfatta. Det blir platt och ytligt, samtidigt som det ofta är märkliga upprepningar och rena felaktigheter.
Vi är många som tidigare har erbjudit hjälp att skriva eller redigera inlägg. Mitt erbjudande kvarstår. Jag arbetar till vardags som skribent och korrläsare och tycker att den här bloggen fyller en viktig funktion. I alla fall tidigare. Som det är nu är texterna tyvärr sällan läsvärda och reklamen på sajten är ständigt i vägen.
Håller med… Saknar den ”mänskliga analysen” eller vad man ska säga. Sammanfatta andras inlägg kan väl vem som helst. Hade gärna läst mer av Camillas kommentarer och analyser kring saker istället.
Ja, ofta är det viktiga saker dom tas upp, men utan analys, vinkling eller jämförelser. Det uppmanar tyvärr varken till diskussion eller eftertanke, utan blir mest en rapport kring vad någon har sagt eller gjort. Tråkigt när det finns så mycket potential!
Det är väl frågan på slutet som saknas. Ibland är den väldigt enkel, typ hiss eller diss, bu eller bä. Men det blir oftast roligare att diskutera om den är lite mer genomtänkt.
Aha! Det där var intressant, och det kan nog stämma. Har inte tänkt så mycket mer än att Camilla börja tappa orken. Sällan gräv eller analyser, ofta banala saker om Isabella eller något annat helt ointressant.
Aha ja såklart. Har tänkt på hur tråkigt och meningslöst det känts att bara läsa platta sammanfattningar här.. nu förstår jag varför jag upplevt det så.
Och rätt ofta typ tre snabba kortisar om vad folk har sagt i sociala medier, och sedan ”Vad tycker ni?” Ehhhhh, inte många poäng för engagemang.
Att ge bra feedback är svårt så därför tål det alltid att repetera vad som är bra feedback.
Feedback ska vara relevant och konkret. Den är alltid personlig, dvs personen som framför feedbacken hänvisar inte till vad andra tycker utan står för den själv.
Feedback får inte heller ges med ett syfte att positionera sig själv.
Du har gett ett riktigt bra exempel på dålig feedback.
Är det feedback du pratar om?
Lite oklart. I en kommentar med 66 ord nämns feedback bara 6 gånger, så det är inte helt tydligt.
Tack för ännu mer gratismaterial! Numera även exempel på att ta emot dito. Har redan kopierat ner 9.39 kommentar och nu även ts reaktion får jag anta! Kommer att bli en bra diskussioner.
Överlag så måste nog regeringen plocka in ett snabbspår för att stifta lagar och få dem i laga kraft. Det uppstår kryphål överallt och hela tiden som utnyttjas. Verkar nästan vara en affärsidé för många företag att utnyttja kryphål, helt skrupelfritt.
*få dem [lagarna] att träda i kraft.
”Laga kraft” används om domar.
”När tiden för att överklaga en dom har löpt ut eller när domen slutligen är prövad kallas det att domen har vunnit laga kraft. En lagakraftvunnen dom kan normalt inte ändras. ”
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/rattsprocessen/resning/