Att våga vara en missnöjda gäst

Paula och Hugo Rosas med familj anlände till Grekland för en efterlängtad semester – men idyllen sprack snabbare än man hinner säga “Tripadvisor”. Hugo vaknade på dåligt humör och satte ner foten: ”Nu räcker det.” Orsaken?
Hotellet levde varken upp till bilderna eller förväntningarna.. Trots att de bokat en större svit var standarden under förväntan, och efter diplomatiskt samtal med hotellchefen och pågående ärende med Booking, sitter familjen nu på färjan tillbaka till Aten. Nytt hotell bokat – samma som de bodde på under sin honeymoon – och nu hoppas de att platsen som har sentimentalt värde ska rädda semestern.
Lärdom enligt Paula: Det är okej att vara “missnöjd gäst” om det gör semestern bättre.

Vem är du i allt det här? 
Hugo – som sätter ner foten och ser till att få till en förändring, eller Paula – som nog kunnat fortsätta intala sig själv att det är okej och att allting är bra så länge man har varandra?
Det är en konstform att klaga lagom – tillräckligt för att få en återbetalning, men inte så mycket att man blir blockad av Booking.

62 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Är mespropp så klagar aldrig. Är livrädd för dålig stämning, så står ut med mycket. Vad jag absolut inte kan stå ut med är dålig service. Har i halva mitt arbetsliv jobbat inom serviceyrken och vet hur enkelt det är att ge god service, alla kan det, så blir tokig när personer som jobbar på hotell, restaurang, reception, butik etc är otrevliga eller inte hjälpsamma. Byt jobb! Men säga något? Nej det törs jag inte… Som tur är har jag en man som är tvärtom, han har inga problem att säga till om något inte uppfyller vad som lovats.

    Skulle tro att jag är den konflikträdda stereotypsvensken. Knyter näven i fickan och klagar tyst för mig själv och mina närmaste. Under hela semestern och sedan resten av livet också. Jag åker heller antagligen aldrig till Grekland igen då vårt förhållande blivit alltför befläckat av att jag låtit problemet ligga och gro i mitt sinne år efter år.

    Åtminstone inte förrän jag om tio år blir bjuden på en skräckinjagande parmiddag med några nya bekantskaper som min fru lurat på mig att vi måste börja umgås med. De berättar om sin otroliga Greklands-semester och bjuder på en alldeles exceptionell souvlaki med en så vitlökstyngd tzatziki att min andedräkt blir som en vitlökssprutande drake efter middagen. Min mage blir nöjd, och inte minst blir jag så nöjd över att ha överlevt parmiddagen som jag hade sådan grov ångest över att mitt hat mot Grekland släpper. Jag behöver mer tzatziki. Riktig, autentisk, grektzatziki. Jag ska tillbaka igen!

      Tack för morgonens skratt 😂 Sjukt kul historia och kul att du vill tillbaka trots allt, Grekland är fantastiskt!

        Men du är med på att det inte är en riktig händelse han beskriver?

          Ja, jag förstod det. Men jag tyckte att det var en kul historia i ett annars rätt så grått och ilsket kommentarsfält där allt måste ifrågasättas 🤪

            Haha, jag hängde inte med i ironin utan tänkte för mig själv ”Åh, har Viktor den store skaffat fru – vad glad jag blir! 😍” Har läst bloggbevakning sedan den låg hos Nöjesguiden så känner igen vissa nicknames som hängt med länge.

    Jag är nog mitt emellan, har jag betalt vill jag ändå ha valuta för pengarna men beror också på hur ”allvarligt” det är. Vissa saker orkar man bara inte ta fighten för

    Brukar tänka att vi är iallafall tillsammans och dessutom är vi ytterst lite på våra boende. Vi bara duschar och sover, övrig tid ute och ser oss omkring.

      Varför tycker du inte att du har rätt till det du har betalt för/blivit lovad?

    Tycker att hennes blogginlägg var så otydligt. Vad var det som inte var bra, så pass att de behövde skaffa annat hotell och påbörja ett ärende? Hon skriver.typ att.det var lite mer slitet än de hade sett på bilderna. Var det allt?

      Haller med om att det var otydligt, det var slitet (fult? ackligt? smutsigt?) men inte sa pass hemskt att hon vill outa hotellet pa sin (svenska) blogg.

      Grekland är Grekland. Det som inte är stora ”lyxhotell” kan vara lite slitet, lite oorganiserat, ganska olikt Sverige.
      Men alldeles fantastiskt. Ett +++ hotell i Grekland är inte som ett +++ hotell i Sverige.

        Sätt i princip halva Europa där

    Nu gissar jag bara, men jag tror att influencers lätt kan bli missnöjda när de besöker hotell och restauranger utomlands när de betalar själva och ingen i personalen vet vem de är. Ingen automatisk upgrade, inget fruktfat, champagne eller handskrivna hälsningar på rummet och restaurangpersonalen behandlar dem som vilka gäster som helst. Det kan bli en ganska stor kontrast jämfört med den behandling de blivit vana vid.

    Jag har blivit bättre på att klaga när det finns orsak till det och gör man det på ett snyggt sätt brukar allting lösa sig. Jag har själv jobbat i servicebranschen och man hjälper hellre en gäst som påpekar brister på ett vänligt sätt, än en gäst som påpekar samma brister med en överlägsen inställning eller otrevlig ton.

    Jag har begärt att få byta rum två gånger då de inte motsvarade förväntningarna. Ena gången i Thailand och andra gången på Aruba. Båda gångerna blev jag erbjuden ett betydligt bättre rum – större, fräschare och med direktaccess till pool. Jag är egentligen ganska konflikträdd och skulle exempelvis aldrig framföra klagomål under ett restaurangbesök, men när man ska tillbringa två veckor på en plats, för väldigt mycket pengar, måste man agera om man inte är nöjd.

      Hamburgare som var blodiga inuti – där blev det klagomål till restaurangen och en anmälan till kommunens miljö- och hälsovårdsnämnd, för restaurangen tyckte att ”de?ska vara så”.

        Men kära nån! Hamburgare ska serveras med en ”kärna”. Helt genom stekta hamburgare är dödade och en styggelse! Tänker att hälso-och miljöinspektörerna fick sig ett gott skratt!🤣

    Väljer hotellrum m omsorg ,och som sagt man sover ju bara på hotellrummet,dagtid är man ute. Bara en gång jag varit missnöjd ,men då var det inte jag som skötte bokningen heller .

    Att våga vara en missnöjda gäst är ganska svåra, tycka jag. Men antagliga åka man aldrig dit gen, så man ska ju inte avhålla sig från klagomåla 😁

      Vet hut! Tönt!

        Kan alla fjortisar få mobilförbud ni förstör!!

          Ja otroligt barnsligt. Låt oss slippa.

            Haha! Jag skojade bara lite i stil med detta inläggs rubrik 😁

    Om jag hade betalat extra för att få ett stiligt rum hade jag klagat. I övrigt är rummet mest en plats där jag duschar och sover så där lägger jag inte den stora pengen. Helt och rent räcker för mig.

    Bästa klagomålet är White Lotus season 1!! Fauwtly Towers-nivå uppskruvat till max

      Det är så sjukt bra skrivet! Man fattar gästen men hejar inte på honom för han är en vidrig person utan att jag egentligen kan sätta fingret på varför han är så vidrig. En otrolig karaktär

      Hahah ja det är bra! 😅 Den scenen från första avsnittet fick mig att pausa avsnittet och inte börja se på det igen förrän typ en månad senare – jag tyckte att det var så pinsamt. 🥲

      Åh kommer inte ihåg! Kan du uppdatera mig? Älskar white lotus

        En rik kille på honey moon med sin vackra mindre rika fru som drömmer om att bli journalist. Men han varken ser eller hör på henne för alla hans tankar går till att irritera sig över att de inte fick bästa rummet. Det blir fullt krig mellan honom och hotellmanagern och slutar med (egentligen börjar med en tillbakablick) att någon dör.

    Om hotellet och rummet är av betydelse för upplevelsen av resan ska man inte boka genom bokningssidor som booking.com, Trivago, hotels.com osv. Då förlorar man kontrollen över vilket rum hotellet reserverar och det blir garanterat inte det bästa de har. Finns det ett litet rum mot baksidan så är det i första hand vad dessa ”snåla” gäster erbjuds 🙁
    Bokningssidorna tar hög provision och hotellen ”hämnas” genom att ge dessa gäster sämre rum.
    De bästa rummen och uppgraderingar reserverar alltid hotellen för direktbokande gäster (kanske stammisar) som betalar det pris hotellet har i sin prislista. Så vill man den bästa hotellupplevelsen är det säkrast att boka direkt hos hotellet och lätta på plånboken.

      Är inte det där lite av en myt? Jag har iaf alltid fått exakt det rummet som syns på bilderna när jag bokat via booking. Sen kan ju bilderna ljuga, dvs ett boende kan se bättre ut på bild än vad det är i verkligheten men så är det ju oavsett hur man bokar.

      Det där stämmer inte. Jag har jobbat på flera hotell (bl.a. ett high-end som finns på både Booking och Hotels). Ibland blir det strul med bokningarna som gjorts hos tredje part, men det är en annan femma. Men man som gäst blir absolut inte straffad 😂

      Exakt min erfarenhet från den sommaren när jag fixade resor åt rika gäster. De mindre hotellen och restaurangerna verkligen sliter och så kommer de där stora sajterna och snor all vinst. Så de blir verkligen glada när man kommer in och gör en personlig direktbokning och ser till att personalen gör allt för gästen. Upplevelsen på hotellet blir för det mesta helt annorlunda än om man bokar via en stor sajt.

        Sen var det ju min uppgift också att se till att hotellen verkligen gjorde det bästa för gästen, så det spelade in såklart.

    Men hallåå!!!
    HUR kan man inte se att rubriken är grammatiskt fel.
    Skärpning Camilla.

      Sorry jag skrev samtidigt som dig. Mvh härmapa.

    Petig, men heter det inte att vara en missnöjd gäst, inte missnöjda gäst?

    Att kunna se det fina i allt är en gåva ja menar hur illa kan det varit? Bortskämda?

    Minns när jag jobbade på hotell med en populär restaurang och Hugo och Paula ringde och tjatade till sig ett bord (det var fullbokat men personalen lyckades på något sätt klämma in en bokning). Dom dök aldrig upp (tror reservationen var för typ 8 pers). Helt irrelevant i sammanhanget men kom att tänka på det nu och blev så irriterad 😂

      Ge igen, boka alla bord på Finnboda i olika namn och dyk inte upp 😉

    OT men en fråga till dig Camilla.
    Kommer du att betala för Underbara Claras prenumerationstjänst på sin blogg? Kommer du i så fall att sammanfatta det hon skrivit ifall något känns relevant för Bloggbevakning eller hur tänker du kring det? Betalar du för att t ex lyssna på vissa poddar av influensers, recenserar du dem i så fall eller respekterar du att man behöver betala för att ta del av det som ligger bakom betalvägg?

      Men snälla varför skulle hon det? Så ointressant människa. Sluta snika, snåla människor 😝

        Folk är ju helt galna i henne? Varenda inlägg har kommentarer som handlar om vad som sker bakom hennes betalvägg. Hahaha skrämmande.

      Du är både snål och nyfiken, skärp dig!

        Haha va? Jag har inte sagt någonting om vad jag själv anser om saken utan frågade bara vad Camilla tänker? Om du är intresserad av min åsikt så är den att allt som ligger bakom betalvägg borde betalas för av den som vill läsa, jag blir t ex knäpp på alla som tar screen shots på låsta artiklar och lägger upp på fb. Men du själv kanske tänker något annat 🙂

          I så fall har du förmodligen svaret där. Camilla kommer INTE betala och avslöja vad hon skriver bakom betalvägg.

      Camilla testar ju influencers produkter och skriver om t ex filmer som inte är öppet tillgängliga så då borde hon väl kunna skriva om bloggar bakom betalvägg? Utan att kopiera all text då.

    Varför ska man nöja sig med något man inte bokat?

    Jag har bytt rum mer än en gång (i Sverige) när min bokning inte alls stämde. Bokat direkt via hotellet samt ringt och dubbelkolla en vecka innan. Men ändå inte rätt.

    Åkt till Grekland två gånger per år i evigheter och vet att deras hotellstandard inte är som här. Har bott på bättre och sämre hotell men aldrig behövt klaga då vi spenderar minimal tid på rummet. Har heller aldrig bott på lyxhotell då det inte är intressant för min del. Älskar 🇬🇷

    Har de fått någon form av rabatt eller kompensation har det med all säkerhet bott kvar.

    Helt omöjligt att svara på då inte framgår vad som ens är fel med hotellet. Men de känns som orutinerade booking bokare och skulle aldrig lägga energi på att försöka få tillbaka pengar från booking under pågående semester. Snacka om att ta energi. You win some, you loose some.

    De känns lite som rookies när d gäller icke sponsrade resor faktiskt

    OT men någon som varit med om gränskontroll denna sommaren (från Danmark till Sverige)? Tänkte hur ofta de kollar…

      Tullen är ganska aktiv då dom vet att många semesterfirare är på väg hem.

        Ah sorry tänkte på om man tar tåg 🙂

          Mycket civilare på Öresundstågen

      Hm…. Varför undrar du?

        Orkar inte dra hela historien, men en kompis har bott i Sverige i 10 år, är gift med svensk man men inte fått sitt medborgarskap ännu pga slarv från Migrationsverket osv.

          Hon har inget pass alls just nu från sitt hemland.

            Då är det nog ingen bra idé att åka på semester.

    Vi fick ett helt fruktansvärt rum på ett hotell i Kalifornien för en tid sedan. Smutsigt och sunkigt och FULLT med kackerlackor, både döda och levande. Vi är lite konflikträdda (…) så vi sa, att OJ vi har fått biljetter på flyget hem redan ikväll så vi måste åka omedelbart! Vi behöver inte längre vårt rum, tack! (Och så drog vi vidare till ett annat hotell.)

    Fattar inte varför de var tvungna att åka tillbaka till Aten? Fanns det inget hotell på hela ön som hade deras standard eller? 😅🙈

      Kanske blev osams med Finnboda-kompisarna 🤪

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *