Det där med pressbud…

Sandra Beijer:

Det där med PR/Pressbud/Sponsrade inlägg är alltid en het potatis och jag har skrivit ett inlägg om det HÄR men allas vår Sandy Bell skriver ett bra inlägg om hur hon ser på bud och hur hon brukar hantera dem.
Vad förväntas av en om man får ett bud och hur ska man markera dessa inlägg om man skriver dem?

Ett bud är inte ett samarbete utan ett bud skickas hem till en från pr-byråer med en förhoppning att grejen ska få synas i bloggen.
Det är typ bloggpresenter kan man väl säga.
De flesta PR-byråer har ens adress, portkod, klädstorlekar och skostorlekar, man brukar få fylla i ett formulär i början av året.

Vissa bud står utanför ens dörr utan att man visste att de skulle komma, och vissa bud får man en förfrågan om man är intresserad av att motta. Oftast är bud som innehåller mat sådana som man får förfrågan om man vill ha, eftersom det är bra att man är hemma då och kan ta emot det om det är kylvaror etc.
Att få bud är ju en väldigt speciell grej. Jag förstår att det kan kännas superlyxigt, men man får inte glömma att detta är ju inte personer som skickar mig grejer för att jag är gullig utan det är varumärken som vill ha gratis exponering på min plattform.//Sandra

Ett bud behöver alltså inte markeras som reklam men om man vill bara extra tydlig kan man skriva att man fått produkten hemskickad men det är alltså inget krav.
PR-byrån i sig kan bara skatta sig lycklig om influencers väljer att visa upp deras pryl på sin kanal – det är alltså ren slump och tombola-lotteri.
Byråerna gör ALLT för att försöka bräcka varandra i inovation – allt för att influencerna ska posta om dem på sina kanaler. Om inte budet är utklätt så kommer det i form av någonting märkligt eller ackompanjerat av något extravagant – allt för att få bloggaren att ta en blid och lägga upp på sina kanaler.

Lite marknadsförings-prostitution om du så vill. =)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *