Lina Dolk:
Svar:
För att det ska röra sig om reklam i marknadsföringslagens bemärkelse krävs det att inlägget har ett kommersiellt syfte och rör kommersiella förhållanden.
I just det här fallet så har Lina lagt upp en bild på sin häst (se ovan) för att diskutera kring ett bett som är väldigt vanligt att rida på inom dressyr, och hästen råkar bära produkter som många kan identifiera som PS of Sweden, någonting som Lina inte ens nämner i sitt inlägg.
Varje fall är unikt men generellt gäller att det inte utgör marknadsföring bara för att man skriver om eller visar upp en produkt utan att den vars produkter omnämns eller visas upp har ett inflytande över att detta sker och hur. Som vanligt är gränsdragningen inte alldeles enkel, men en allmän princip är att yttrandefriheten går före i tveksamma fall, enligt Konsumentverket.
Lina sponsras alltså i det här fallet i egenskap av ryttare, inte i egenskap av influencer och hon försöker heller inte få sina läsare att köpa några produkter, hon nämner inte ens företaget vid namn och visar heller inte upp deras logga utan det är en läsare som gör identifieringen.
Hennes bild har alltså inte ett kommersiellt syfte och räknas således heller inte som reklam.
Gör man däremot som Alex Schulman i det HÄR inlägget så ska det givetvis markeras som reklam eftersom han både nämner företaget vid namn och ger ut en rabattkod till sina följare.
Det är inte alltid helt enkelt men jag hoppas att det i alla fall blev ett uns klarare? Eller så bara förvirrade jag er ännu mer? 🙂
