Sandra Beijer:
Sedan 2017 är bloggarna skyldiga att skriva ut om ett inlägg använder sig av adlinks och många läsare verkar känna sig direkt provocerade av det och vill på alla sätt försöka ta sig runt det så att influencers inte gynnas av ett eventuellt köp.
Kanske beror detta på att man är sniken och inte vill unna bloggaren några kronor, eller så beror det helt enkelt på att man inte riktigt vet hur adlinks fungerar.
Sandra Beijer är en av de influencers som jag tycker arbetar absolut bäst, både med sponsrade inlägg och adlinks vilket ofta visar sig genom att hennes läsare uppskattar hennes tips och länkar till skillnad från Engla som läsarna vill kölhala när hon publicerar adlinks.
Sandra har skrivit ett jättebra inlägg om adlinks där hon förklarar hur det funkar och hur hon tänker kring systemet – lite som en manual till adlinks.
Där de flesta influencers mest vill mygla och gömma undansaker som adlink och samarbeten så är Sandra helt transparent, öppen och ärlig med sina läsare och jag är övertygad om att det kommer vara enkom gynnsamt för henne i det långa loppet.
Jag undrar när Instagram kommer inkorporera adlinks på sin plattform? Samma sak Snapchat och Youtube…
I en värld där i princip allt kommer kunna ha en adlink för monetarisering så vore det ju dumt om några av de största plattformarna på sociala medier inte hänger med i utvecklingen.
Skulle det störa er i så fall?
Att typ allting som kan köpas för pengar fick en egen adlink? Eller skulle det avdramatisera det hela eftersom det gäller allt och alla överallt?
Tänk om alla bloggar hade en egen adlink så att jag fick betalt varje gång jag länkade till dem och någon trycker på länken? KA-CHING!
Då hade jag LÄTT köpt mig det dyraste kärleksarmbandet från Cartier till mig själv! Ett till mig och ett i miniformat till Lilla Snöboll.
Som GabJossan och Tovsi hade sagt:
Tack för tips om Sandras inlägg!
