När influencers lyfter fram andra influencers och så lite okunskap..

Jag stänger av kommentarsfältet här ett tag eftersom det håller på att spåra ur! 
Får se om jag sätter igång det efter att jag granskat alla kommentarer.

Som många av er vet så är jag en poddknarkare av rang.
Lyssnar jag inte på någon bok på Storytel så är det en podd som går.
Just nu har jag bara några minuter kvar på boken ”Brottsplats Sverige” av Börje Heed samtidigt som jag började lyssna på avsnitt 183 av podden True Crime Garage.
ÄLSKAR, ÄLSKAR, ÄLSKAR PODDAR!

Någon annan som verkar gilla poddar är Therese Lindgren.
Hon listar just nu sina favoriter på sin blogg där inte mindre än tre influencers går att återfinna där.
Cissi Wallin & Lady Dahmers återupplivade ”Penntricket” och Kakan Hermanssons ”Under huden” men givetvis också den stora favoriten ”P3 Dokumentär”. De släppte ett nytt avsnitt för bara några dagar sedan om Terroristattackerna i London 2005 där 52 människor miste livet.

Det som dock fångade min uppmärksamhet är inte vilka poddar som Therese Lindgren lyssnar på utan den här kommentaren:

Vad tusan är ”white feminism”?
Och denna ”vita Persson”? Är det Göran Persson?
Nä, jag fattar också att det är ett stavfel som smugit sig in men ändå?
Vit feminism?
Hur många av er har hört talas om det eller vet vad det innebär utan att googla?

Och att de skulle ha tagit det hela ur en vit persons perspektiv?
Ja, hur skulle de annars göra?
Det är väl det enda perspektivet en vit person kan ta det?
Om Natashja och Cissi skulle börja tala om feminism ur någon annans perspektiv som de själva inte tillhör – hur fasen skulle det se ut?
Och mottas?

Kanske är hela det här blogginlägget en demonstration av den utbildningslöshet som Josefine beskriver här ovan, men kan i så fall någon vänlig själ hjälpa den här outbildade smålänning lite på traven till ett större vetande?

 

137 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Ja vit feminism är på riktigt. Läs på.

    Gå in på blackvogue_se på instagram och utbilda dig om det. Jävligt viktigt. Här riskerar det att bli en shitstorm nu så ha koll på kommentarsfältet.

    alla som kallae sig feminister borde ha koll på vad vit feminism är och intersektionell feminism. Läs på! Livsviktigt!!

      Varför är det ”LIVSVIKTIGT!!!!!”?

    Ja det finns på riktigt. Snälla läs på. Vita kvinnor är i en maktposition på grund av sin hudfärg som de ofta ignorerar eller inte är medvetna om. Vet inte om jag klarar läsa kommentarerna idag, lär bli en shit storm ?

    Oj kakan H och hudvård är något jag inte ser gå hand i hand. Nu är jag inte speciellt insatt men jag reagerar på att varje gång en bild på/från henne ploppar upp i mitt Instagramflöde ser hon fläckig och ”smutsig” ut i ansiktet?

      Så vi som är fläckiga får inte gå loss inom hudvård?

      Det kallas pigmentfläckar, vem som helst kan få det , kan vara hormonellt bland annat. Jag har lyssnat på många avsnitt och hon är väldigt insatt i hudvård.

      Hon har pigmentfläckar. Skulle säga att 60-70% av hennes blogg är om hudvård eller relaterat till hudvård. Intresset för hudvård ligger inte i utseende heller

    I korta drag: Vita kvinnor ska inte klaga, färgade kvinnor har det värre.

      Whataboutism alltså. Det vill säga om man säger att någon är förtryckt eller utsatt för lidande så kommer det alltid någon och säger ”Men har du tänkt på xxx i Afganistan, de har det mycket värre. Varför kämpar du inte för deras rättigheter?” Helt för att vi måste inse vitas privilegier men det tar inte bort det faktum att vi har strukturella problem som drabbar vita också. Allt engagemang dödas om vi måste ta hänsyn till alla strukturer och faktorer överallt för alla olika grupper. Heder till alla som kämpar för en bättre och rättvisare värld!

        TACK

        + att detta alltid bara gäller förtryckta grupper som kämpar för bättre villkor. Var är whataboutisterna när sänkt förmögenhetsskatt diskuteras?

        …Och att det är exakt det många av oss är trötta på att bli bemötta av, av män när vi försöker lyfta feministiska frågor.

    Så här tänker jag, ja det är viktigt att ha koll på vit feminism och intersektionalitet men det ger ingen rätt att ge sig på vartenda feminist som inte uppfyller alla kraven. Jag känner speciellt att vita ”nyupplysta” feminister känner ett behöva att kritisera och sätta upp en måttstock som alla måste mäta sig efter. Sist läste jag om att septum piercingar och att man borde ta ut den om man har en för allt annat är ca och ingen vågar ifrågasätta. Information är bra men det enda man kan göra är att informera och hoppas på förändring, skrämma sig till den fungerar inte i längden. Jag har själv backat lite från feminismen för jag känner att folk bara silar mygg och sväljer kameler. Det har blivit ett krig om den bästa feministen istället för ett krig mot patriarkatet.

      Håller med, det är viktigt att vara öppen och lyssna men ibland blir kritiken bizarr som när jag blev utskälld för att jag som vit äter thai och sushi i Sverige pga jag gör restaurangägarna till mina slavar som ska laga min mat och att det är CA att jag äter sushi och tar kort på det. Såna utspel får ju folk att tröttna lite på att diskutera

        Låt mig gissa, kritiken kom inte från en Japan? Ska vi börja dela upp kulturer alltså och vem avgör vem som tillhör vilken kultur? Bakgrund, föräldrar, hudfärg eller landet man bor i? Det är självklart en annan sak om en svensk restaurang förmedlar en nidbild av japaner men att njuta av mat?

        Fick du veta hur personen som skällde tänkte sig att restauranger som serverar sushi eller thaimat i Sverige ska gå runt om inga ickejapaner eller ickethailändare äter där? De flesta personer i alla länder utom Japan eller Thailand har ju inte sitt ursprung i Japan eller Thailand. Kundunderlaget skulle ju bli ytterst begränsat.

      Septumpiercingar? På riktigt?

      +1!!!!!

      Jaaa detta!! Jag har varit feminist i över 15 år, alltid varit den första att försvara även de lite mer extrema feministerna, men nu börjar jag få nog och det är så jävla LEDSAMT! 🙁 Det känns som om man inte får öppna käften om man inte har kolsvart hy, en master i genusvetenskap, funktionshindrad på minst två olika sätt, trans, samt homosexuell.

      Precis som Lady Dahmer har jag flera gånger upplevt att folk förminskar det förtryck jag upplevt både vad gäller att jag är kvinna (”jamen du är ju sminkad, söt och vit, då är det inte så illa”) och att jag är invandrare (”du är ju från Östeuropa, då är det inte äkta rasism du blir utsatt för”). Det är så FULT och inte alls den anti-rasism och feminism jag kan stå upp för.

      Intersektionalitet är otroligt viktigt, att förstå att ju mer ”fel” man är enligt samhällets snäva normer desto mer förtryck råkar man ut för, japp helt sant. Men det betyder inte att alla utom funktionshindrade invandrade transpersoner ska behöva hålla tyst konstant. Det skapar mer separation när feminister håller på sådär! Som Cam skriver, självklart ska LD och Cissi tala utifrån sitt perspektiv! Vore det inte vidrigt om de försökte prata utifrån transpersoners eller mörkhyade kvinnors perspektiv då? Då stjäl de ju showen från dem. Tänk vad häftigt om de kan ge lyssnarna information och perspektiv som ökar kunskapen om feminism! Det är väl superbra? Jag orkar inte med de som hittar fel i ALLTING.

        Hur ska de få ihop det där, undrar man? Vita feminister som uttalar sig ur svarta kvinnors perspektiv kan väl absolut inte vara tillåtet? Då är det väl CA? (Inte lätt att hålla reda på alla nytillverkade begrepp). För oss ”vanliga kvinnor”, och vi är i majoritet det kan jag garanter, känns det så här: ”Äh – jag skiter i hela feminism-debatten. Bara en massa märkvärdiga gaphalsar som skriker på varandra om det ena och det andra. Jag var på väg att bli riktigt reflekterande och engagerad (tack Penntricket!) men sånt här överklass-tjafs. Nej tack”
        För det är vad jag tycker de gör, skapar sig en egen feministisk åsiktsöverklass.

          Ja precis, man måste i princip ha doktorerat i genusvetenskap för att hänga med i svängarna. Tycker det är tråkigt. Längtar efter ett Sverige där varenda kvinna och man kallar sig feminist, där man helt enkelt tycker att män och kvinnor är lika värda, ska ha lika lön för lika arbete, och kvinnovåldet+sexualiserade våldet är ett minne blott. That’s it. Inget jävla tjat om rastaflätor är okej eller inte suck… Var tog VERKLIGHETEN vägen?!

        Blir ju feminism eller -ism för väldigt få personer dessutom. Om man är feminist och tycker att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter så kämpar man ju för ALLA kvinnor (och män, för jag tror att män tjänar på en ändrad mansroll) överallt. Det motsäger inte att svarta kvinnor har ännu mer fördomar och förtryck att kämpa mot. Men om man ska vara svart transsexuell kvinna med funktionshinder för att uttala sig så uttalar man ju sig för en mycket mer begränsad grupp, även om den är mer förtryckt än vita medelklasskvinnor. Låt alla röster som kämpar för mänskliga rättigheter höras! Annars tystar och alienerar man nog väldigt många människor.

    Camcam, du som gillar true crime! Har du upptäckt podden Vad blir det för mord? Väldigt speciell, och såå bra om man tål att det skämtas kring mord. Hett tips!

      Den tyckte jag var riktigt dålig.

    Jag har uppfattat det som att vita kvinnor hävdat sin rätt till jämlikhet med vita män genom att distansera sig från de icke-vita kvinnorna. Att de skapat en hierarki inom feminismen där vita privilegier gått före de icke-vita. Och när det pratas om feminism nu så pratar man om den vita feminismen. Inte om den för alla de icke-vita, som är underst på ”stegen”.

    ”Vi är inte som dom där barbarerna så därför borde vi få rösträtt”

    Har jag förstått det rätt? Superviktig fråga iaf som vi alla måste lära oss om!

      Va? Du får gärna utveckla.

    Poddarna ”En Mörk Historia” och ”Rättegångspodden” är bäst!! Lyssnat om varje avsnitt flera gånger. P3 Dokumentär har flera jättebra också.

    Ja, vit feminism är en grej. Men Natashja och Cissi GÖR i alla fall något för att sprida feminismen och ”utbilda” folk på ett sätt som gör att fler kan ta till sig det. De borde inte ses som fienden, det är patriarkatet och rasisterna som är fienden. Blir så ledsen när jag ser två kvinnor som vigt sitt liv åt feminismen få kritik för de inte kan få med ALLA perspektiv. De är ju båda mer eller mindre vita, CIS och priviligerade och kan därför endast tala ur sina perspektiv. Kanske som en mer lättsmält ”nybörjarfeminism”. Det är bara så trist att andra kvinnor och icke-binära ägnar så mycket tid åt att attackera N och C, tid som kan ägnas åt att attackera patriarkatet och rasisterna istället,

      Word.

    ”Feminister” vars livsgärning består av att gräla på instagram om vem som är mest relevant påminner mig om barn som bråkar om vems gunghäst som springer fortast.

    Vit feminist är absolut en grej. Spana in slutshamed4life.
    Man får försöka vara lite ödmjuk till detta och försöka att inte reagera som männen gör när man nämner att män är ett problem.

    Och är du genuint intresserad är det bättre att själv söka upp de som verkligen är insatta i detta och inte få andrahandsinformation av oss bloggläsare ? då kommer du antagligen få en mer nyanserad och korrekt bild av vad det innebär.

    ”I korta drag: Vita kvinnor ska inte klaga, färgade kvinnor har det värre.”

    Det tvivlar jag inte heller på. Men man kan ALLTID säga att någon eller något har det värre. Ska man bara ge upp för att det finns värre saker att klaga på? Alla för sin egen kamp. Hade LD och Cissi fört färgade kvinnors kamp hade det blivit ett jäkla liv för det.

    Jag kanske inte har förstått det? I sådana fall ber jag om ursäkt. ? Helt klart något jag bör läsa på mer om!

      Jag bara redogjorde för begreppet i korta drag. Personligen tycker jag det är trams; en tävling i vem som har stickat den största offerkoftan. Min offerkoftan är så klart störst då jag är en vit man. ”Hehe”

    Instagram, feminismens egen högskola.
    Du kan välja mellan många inriktningar: vit cis-feminism, intersektionell/kulturell/what ever -feminism, queer-feminism???. Allting kan kombineras med en master i CA.

      ahahaha, så jävla bra skrivet. Verkligen mitt i prick. Alla dessa jävla ord, får snart allergiska utslag av exempelvis ”cis-feminister” …..Jag känner att jag blir så trött, under gymnasiet ( vilket är mer än 10 år sedan ) så var jag med i väldigt feministisk klass. Även jag själv. Feminismens essens för oss var att kvinnor var underrepresenterade mannen och hade sämre villkor på så många plan i samhället. Vad jag alltid trott på är att kvinnor ska ha lika rättigheter som män, oavsett hur kvinnor ser ut, oavsett läggning och hudfärg. Vill du sminka dig kraftigt och köra kortkort och urringat så gör det, vill du skippa sminket så gör du det. Och ja, visst finns det orsaker bakom våra klädval, smink etc som går bortom det enkla ”egna valet” but still; DU bestämmer över din kropp. Kvinnor måste dessutom får det bättre gällande arbete, löner samt vården. Att förlossningsvården ser ut som den gör är ett skämt i Sverige med vår ändå höga skatt osv.
      Men, tillbaka till feminismen då: hela feminismen bygger ju på att kvinnor tyvärr varit män underlägsna. DET ville jag och mina dåvarande klasskompisar ändra på. DET var det som diskuterades, INTE huruvida vita kvinnor hade det bättre/sämre, varför just vita kvinnor gjorde si och så. För mig är också feminismen ett begrepp som motsäger sig ”vi och dem”-tänk. På vilket sätt kommer vi uppnå någon jämställdhet eller åstadkomma förändringar till det bättre för kvinnor om vi ska hålla på och kategorisera in varandra i vem och dem? ”jamen DE gör så, därför ska vi tänka så” Eh? Vi är väl i samma kamp allihop, känner jag. Och detta med CA; i dont even…… Priset togs fan när ”Apan” kände sig så trängd av alla CA-poliser att hon klippte av sig håret. Eller när det började jiddras om att septumpiercingar minsann var CA.

        Ja, alltså, dessa bokstavskombinationsfeminister håller på med sånt atomklyveri med sina analyser att jag är fan förvånad över att dom inte blivit kärnfysiker vid det här laget.

        En liten fråga bara, men gick du i en homogen vit klass kanske? Och att anledningen till att ni tyckte så var för att ni inte utsatts för samma som poc tjejer? Lätt att missa skogen för alla träden, typ. OBS, inget påhopp, bara nyfiken.

          Det är dock normalt att gå i en homogen vit klass. De flesta i Sverige är ju vita och då bör vithetsnormen gälla och det vita perspektivet bör dominera. Såklart utan att färgades perspektiv förtrycks vilket det så klart inte görs eftersom alla har yttrandefrihet.
          Det är konstigt att klaga på vitt perspektiv i ett vitt land.

          Vi hade en tjej med utländska rötter men jag ser inte vad det spelar för roll? Ja, det stämmer att som poc säkert utstå andra problem än vita men varför ska vi hålla på att klassificera kränkning, särbehandling, diskriminering? Borde inte just ALLA bli bemötta på samma vis? Varför verkar en del tro/utgå ifrån att man som vit komplett skiter i världen? Ja, det finns en lång historia av hur vit befolkning behandlat andra, men det är just historia. Jag tänker inte som den vita kvinna jag är stå och bli skammad för vad några korkade förfäder till mig eventuellt gjort sig skyldiga till. Däremot tänker jag inte bete mig lika illa, fara runt med samma fördomar etc.

          Alltså förlåt, men det är ju helt omöjligt att göra rätt.

          Om jag som vit feminist fokuserar på mig och mina erfarenheter i första hand är jag inskränkt vit person som inte ser andra.

          Om jag däremot försöker ta in minoriteters utsatthet och vill se en bättre situation för dem ska jag backa p.g.a. har ej TF och ska bara sitta tyst och lyssna.

          Hur i hela fridens namn kan en människa göra rätt?

    Jag är inte en hater, men varför inte bekämpa patriarkatet istället för att polarisera och skapa ett slags ”vi mot dem” inom feminismen, är inte det vad man vill motarbeta? Kan det inte finnas en enda plats där man kan alla gemensamt kämpa mot ett mål? Kan inte rasfrågan vara separat från feminismen? För övrigt hade det tagit hus i helvete om LD eller Cissi hade fört de svartas kamp…

    De talar utifrån sitt perspektiv, en vit priviligerad kvinna. Är det så hemskt? Man ska inte be om ursäkt för att man är född vit.

      Det går inte att separera delar av sig själv. Man kan tänka att alla kvinnor utsätts för sexism, men gentemot kvinnor har till exempel sexuella trakasserier en rasistisk/exotifierande underton, som inte vita kvinnor blir utsatta för. En kvinna från en socioekonomiskt utsatt bakgrund har andra förutsättningar än en kvinna från utbildad medel/överklass osv, alla perspektiv behover rymmas och majoritetens perspektiv ska inte sätta agendan för alla andra för då osynliggörs förtryck.

      Att anta att antirasism är en fråga som vi POC-kvinnor ska hålla borta från ”riktiga feminister” som endast vill fokusera på feministiska frågor är begränsande/uteslutande. Som cis-kvinna utan funktionsvariationer är det självklart för mig att vi också kämpar mot transfobi och funkofobi och jag hoppas att folk inser att antirasism behövs inom feminism. Feminism överlever inte i ett vakuum.

      WORD! Vi ska kämpa mot patriarkatet och inte bråka om vilken kvinna (mörk eller ljus, funktionshindrad eller ej) som har det värst eller bäst. Ner med förtrycket från män, tack! Jag slår vad om att Alexander Bard klappar sina äckliga händer när han ser feminister bråka istället för att uträtta något vettigt. I decennier har vi kvinnor slagits mot varandra genom att tävla vad gäller utseende, attraktionskraft, charm, sexualitet men nu har det slagit om så vi tävlar om vem som är mest handikappad, mörk och orakad. Alltså jag orkar inte!

    De framför budskap och kunskap som är viktig för alla, men kanske borde de ha ett avsnitt där de bjuder in en svart kvinna som berättar mer om feminism från deras perspektiv. Det kan ju omöjligt Cissi o Lady D göra.

    White feminism har inget med huden på feministen ifråga att göra. White feminism utgår däremot från vita kvinnors behov och frigörelse. Man kämpar kanske för fler vita kvinnor på styrelseposter medan man glömmer kvinnorna (svarta och bruna) som inte ens får jobb pga hudfärg än mindre har möjlighet till styrelseposter. Som ett exempel. Nåt som är viktigt att greppa. Att vita (able, smala, cis, medelklass) kvinnor blir frigjorda betyder inget så långe andra kvinnor lever i förtryck.

    Att avförda mig och Cissi som ”white feminists” handlar om att förminska oss, inte om att vi saknar intersektionellt perspektiv för det gör vi inte. Tvärtom så pratar vi klass, tjockhet, vithet återkommande. Själv tillhör vi dessutom flera förtryckta grupper.

    Men så här funkar det i vissa kretsar: Så fort man är oense med en feminist i vissa sakfrågor så avfärdar man gärna denne som så.

    Sen har jag absolut uttryckt mig problematiskt tidigare. Men det har garanterat kommentarsskrivaren också.

      Jag tror att en del av problemet är att många känner att ni bara propagerar för feminism som förbättrar eller på något sätt påverkar era egna liv. Det finns en hel värld utanför Sverige, vi kvinnor i Sverige har det jävligt bra jämfört med andra, det kan vi inte sticka under stol med.

        Jag tror det är svårt att skriva och prata om ämnen man saknar tf eller erfarenhet om. De gäller alla. Att man skriver om det som berör en själv. Att de skulle vara negativt håller jag inte med om. Tvärtom tycker jag att man ska akta sig för att föra andras talan.

        Men utöver det skriver jag mkt om bland annat klass samt är nog en av de offentliga kvinnor som i högst utsträckning lyfter fram andra sorts feminister och perspektiv (poc, trans, kvinnor i prostitution mfl) och ger dem en röst (och många fler följare).

        Tycker jag är jävligt orättvist dömd i den frågan. Men det är inget unikt: alla offentliga kvinnor som blir för stora ska rivas ner och kritiseras pga ej perfekta nog. Nu senast på instagram såg jag att ett konto som outtröttligt ger kvinnor i prostitution en röst samt skriver om sina egna erfarenheter i ämnet anklagas för att ha makt (pga många följare) och således problematisk. Många stora konton (kända kvinnor) har privat berättat för mig att de ej vågar skriva eller prata om feminism av rädsla att göra fel. Så de skriver och pratar hellre om ytlighet. Sånt som ej är riskabelt.

        Jag undrar vad vi vinner på att tysta offentliga feminister. Behöver vi färre feministiska röster i det offentliga rummet eller har jag missat nåt?

          Vi vinner absolut inget på att försöka tysta ner feminister. Lika lite som feminister vinner på att försöka smutskasta andra feminister. Det jag tror har orsakat den senaste tidens ramaskri mot feminister (inte bara dig och Cissi) är att poc feminister och andra kvinnor från utsatta grupper är att de känner att vad de än gör så blir de inte hörda och får inte till förändring. Men när Cissi gick ut med vad FV äcklet gjorde så fick hon med sig en hel kvinnostorm i hennes kamp (absolut inget emot det, var själv en av dem). Men där tror jag att skon klämmer, en vit feminist får alltid mer uppmärksamhet och förtroende. Problemet är i grunden nog inte white feminist i sig, utan frustrationen att white feminists oftast för större slagkraft i sina kamper. Vilket som så ofta annars resulterar i att det är lättare att hoppa på er än att lyfta fram problematiken i hur vi följare medvetet eller omedvetet ger white feminists mer cred än andra.

      Men snälla. Båda ni två är ju sanslöst privvade i andra områden. Sluta bara.

        Så bara för att man är privvad så ska man lägga ner sin kamp helt och hållet? Eller vad? Fattar inte hur N och C ska kunna göra rätt här, ni gnäller ju oavsett vad dom gör. Gör nåt själv istället då.

          Och ska då alla politiker i västvärlden ’sluta bara’? Ca allt som diskuteras är ju på en jävligt privvad nivå om vi nu ska jämföra, här några exempel på vad som diskuterats i riksdagen de senaste dagarna:
          – Nya regler om förtroendeuppdrag och pension i arbetslöshetsförsäkringen
          – Stärkt koppling mellan skola och arbetsliv
          – Viss sekretess i mål enligt konkurrensskadelagen
          – Subsidiaritetsprövning av kommissionens förslag om ändring av kombidirektivet
          – Höjd beskattning av sparande på investeringssparkonto och i kapitalförsäkring

        Sluta med vad? Podda? Feminista? Varför det? Ja vi har massa privilegier men vi tillhör fortfarande flera förtryckta grupper. Och på vilket sätt tjänar mindre privvade av att vi ”slutar”?

    Såhär har jag förstått vad white feminism-kritik handlar om: vita feminister som sätter den feministiska agendan och utgår ifrån att deras kamp är representativ för alla, att alla kvinnor skulle dela samma slags problem och drabbas likadant av de patriarkala strukturerna och att skillnaden enbart är gradvis inte typart. Ett rätt bra exempel handlar om till exempel ätstörningar, en typisk vit feministisk fråga. Afroamerikanaska flickor och kvinnor drabbas inte av ätstörningar i samma utsträckning eller på samma vis som vita (fått för mig att det är likadant i Sydafrika). Vit feminism skulle då vara att inte bry sig om den speciella problematik kring utseendehets som drabbar svarta unga kvinnor i USA och sopa det under mattan med att ”alla kvinnor har utseendepress”. Mer om ämnet här: http://www.nytimes.com/2005/09/20/health/psychology/blacks-join-the-eatingdisorder-mainstream.html , https://www.eatingdisorderhope.com/blog/identifying-eating-disorder-issues-in-the-african-american-community , https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2882704/.

    Sen kan man även lyfta fram den väldigt vita och väldigt svenska debatten om hushållsnära tjänster där vissa tongivande feminister är emot detta med argumentationen ”kvinnors frigörelse sker på fattiga icke-vita kvinnors bekostnad” och man anser att detta inte borde finnas överhuvudtaget. Ja som vit kvinna i ett välmående land kanske. Om man ser globalt sett så är det väldigt vanligt med hushållsnära tjänster (domestic work) och the care industry förväntas att fortsätta att växa och vara en ekonomisk sektor genom vilken kvinnor kan öka sin ekonomiska makt och inflytande. Om nu hushållsnära tjänster och arbetare får sina rättigheter respekterade och det arbetet ses som vilket arbete som helst. Idag dör kvinnor världen över då de som hushållsarbetare inte anses vara riktiga arbetare och ha riktiga rättigheter som en dag ledigt i veckan och få sova inomhus (se bland annat nyare fall här (http://www.bbc.com/news/world-asia-43049684 och http://www.aljazeera.com/news/2018/02/body-filipina-maid-killed-kuwait-home-180216145210908.html )

    Så för fattiga kvinnor handlar det om att formalisera (göra det ”vitt” dvs) domestic work och se till att deras rättigheter skyddas, inte föra någon slags snobbig diskussion om att kvinnor inte behöver ha hjälp i hemmet nja kanske i norra Europa okej men man får ju se till hur världen fungerar globalt sätt dör det är så det faktiskt fungerar, man har hjälp hemma.

    Sen kan vi även prata om oviljan att prata om kvinnoförtryck och slöjans problematik inom Islam och de unga muslimska kvinnor som förtrycks ute i förorten. Få svenska feminister vågar ta upp detta och diskussionen kapas av rasister.

    Man kan även prata om hårväxt till exempel och rätten att få vara hemma och amma hur länge som helst och jämföra det med samhällen där hårväxt på benen är skitsamma men kvinnor inte får göra abort eller delta i arbetslivet.

    Det handlar inte om att prata för alla, det kan man ju inte. Utan snarare visa att man förstår att ens egen problematik inte är alla kvinnors problematik och inte vifta bort denna. Samt vara ödmjuk inför kritik från de egna leden.

    Tyvärr har vit feminism drabbats av samma fenomen som kulturell appropriering det vill säga den används av människor som inte förstår begreppen för att få tyst på diskussioner. Och sen någon slags förvirring om att afroamerikansk feminism skulle vara alla icke-vitas feminism suck.

      Vad hindrar färgade från att driva frågor som är viktiga för dem?

        Det gör de ju, skillnaden är att inte många lyssnar på dem. Inte ens ”white feminists”.

          Det är då knappast publikens fel. Snarare kan man misstänka att de inte har något relevant att komma med.

      Men snälla, låt kvinnor kämpa för det som ligger dem nära hjärtat, jag som är uppväxt i Sverige och lidit av ätstörningar hela mitt liv kan knappast ägna min tid åt att tala för afroamerikanska tjejer i USA. Vad vet jag om det? Jag lyssnar hellre på de som har koll och kämpar på mitt håll på det jag kan. Hade jag haft en stor plattform så hade jag haft rätt att använda den till precis vad jag vill. Sen kan man inte heller kämpa för samma frågor på samma sätt i alla länder, något som är problematiskt i Sverige kan vara livsviktigt i ett annat land. Att kräva att feministiska frågor för kvinnor i Sverige ska vara allmängiltiga för alla är för mycket, vi kan vara uppmärksamma, lyssna och försöka förstå samtidigt som vi kämpar för våra egna hjärtefrågor. Även inom landets gränser.

      ”det är så det faktiskt fungerar, man har hjälp hemma.” Man har hjälp hemma, rika har hjälp hemma snarare.

        Men hjälp A…jag skrev i andra länder. I norra Europa har medel- och överklassen samt gamla och sjuka hjälp hemma. i andra delar av världen är det mer vanligt med hushållsnära tjänster och det var ju just det som var min poäng….

        A din kommentar är ett exempel på att utgå från sin egen verklighet och inte se andras och det är ju just det som kritiseras. Det är klart att om du nu bor i Sverige är detta sant för dig i den kontexten du befinner dig i, men inte alla befinner sig i din kontext och din sanning blir inte sanning (rika har hjälp hemma snarare) för alla.

        Tänk dig till exempel att man som feminist menar att hushållsgöra är ett kvinnofängelse och slavgöra, man har ett klassperspektiv (endast rika har råd) och ett feminismperspektiv (kvinnor som främst arbetar inom detta) och lagstiftar bort rutavdraget utifrån denna argumentation och missar således de sjuk, förtids- samt ålderspensionärer som är beroende av rutavdraget (detta är bara ett exempel jag är inte säker på att jag är för RUT).

        Min poäng här är att vit feminism handlar om att ett perspektiv får dominera och andra perspektiv försvinner och det kan ha en effekt.

        Bara för att ge en källa också gällande hushållsnära tjänster, ILO 2013:

        According to the new estimates, at least 52.6 million men and women were employed as domestic workers across the world in 2010. To put this into perspective, this figure is greater than the number of persons who are employed in large countries such as Viet Nam, Mexico or Nigeria. If all domestic workers worked in one country, this country would be the tenth largest employer worldwide. Domestic work is therefore an important, if often ignored, source of employment. It accounts for 1.7 per cent of total employment worldwide and some 3.6 per cent of all wage employment (see table 3.1). The sector has particular importance in developing regions, such as Latin America and the Caribbean, where 11.9 per cent of all paid employees are domestic workers, or the Middle East, with a share of 8.0 per cent. Since there are reasons to believe that some of the primary sources used for the global and regional estimates undercount domestic workers (see discussion in Chapter 2), the true extent of domestic work is likely to be even greater. The global number of domestic workers could be close to the estimate of 100 million domestic workers
        that was previously cited by the ILO.

        http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—dcomm/—publ/documents/publication/wcms_173363.pdf

    Vit feminism är ett begrepp från USA, där samhället ser lite annorlunda än det gör här. De som anklagar andra för att vara vita feminister är en ny våg av feminister, som har fokus på att feminism inte bara gäller jämställdhet mellan könen utan också intersektionalitet, dvs att en vit kvinna tex är förtryckt som kvinna i samhället, men hon har privilegier och ett ansvar gentemot t.ex en svart kvinna, eller en svart man, för att de är förtryckta i deras egenskap av svart/kvinna eller svart. Inom intersektionalitet finns också saker såsom handikapp, sexualitet, könsuttryck osv. Det är rätt tydligt att se att man blir förtryckt om man inte är hetero, om man har ett handikapp, om man inte är det kön man blev tilldelad som bebis osv.

    Kort sagt så är intersektionell feminism en modern utvidgning av så kallad med klassisk feminism. Klassisk feminism definieras utifrån jämställdhet mellan könen, medan intersektionell feminism inkluderar många andra strukturer i samhället som kan kombineras på olika sätt.

    Många så kallade vita feminister kan fortfarande (såklart!!!) tycka att rasism och homo/transfobi etc. är ett problem i samhället och borde bekämpas, bara att det inte borde ligga under feminismens kamp utan vara en parallell kamp där tex de som har tolkningsföreträde kan styra kampen på sina villkor, och där (traditionella) feminister kan vara s.k allierade.

    Med sociala medier idag har det blivit populärt att starta drev och uppläxa folk, men i verkligheten så är man inte ”en bättre människa”, ”en riktig feminist” osv. bara för att man är intersektionell feminist, för man kan fortfarande bekämpa de strukturer som intersektionell feminism gör, bara utan att trycka alla kamper in under samma begrepp. Det är också väldigt populärt att anklaga folk för att vara vita feminister, dvs feminister som är ”för jämställdhet (mellan könen)” men som inte tänker på eller bryr sig om förtrycket mot färgade (för att de då handlar om rasism, och inte den traditionella tolkningen av feminism).

    Vit feminism är också ett väldigt stort problem i USA där tex många vita kvinnor i landsbygderna kämpar för lika rättigheter mellan könen osv. men inte tycker svarta förtjänar samma. Tex kan vita feminister där snacka om att svarta barn som blir skjutna i ryggen av polisen ”skulle inte kört runt i området på kvällen!!!” och liksom ger dem skulden för vad som hänt dem. OBS rasism är -såklart- också ett problem i Sverige.

    Jag ser det lite som att de som beskyller andra för att vara vita feminister helt enkelt inte har koll på feminismens historia, och troligtvis heller inte lyssnar på det som feminister säger. Tex LD pratar ofta om rasism och hjälper ofta konton med tolkningsföreträde med att få spridning, men bara för att hon är vit (hon är grek) så är allt hon säger dumt?

      Tack för bra förklaring

      Klockrent svar.

    Vad är problemet du borde väl förstå vad vit feminism är? Du som alltid ber om ursäkt och säger att du inte har tolkningsföreträde osv. Vit feminism är väl dom vita priviligerade kvinnorna som gråter o skriker att dom vill ha ett jämnställt samhälle fastän dom blir inkvoterade överallt och har fullt av förmåner och har det ytterst jämnställt i samhället, och typ kämpar för frågor som att dom inte ska behöva utsättas för hatkommentarer på internet av troll.. medans andra kvinnor blir stenade till döds, bortgifta, inte får gå ut ensama, inte får köra bil, blir fängslade om dom blir våldtagna, flickor som säljs som sexslavar, osv osv osv.

      Håller med. Förstår inte hur så många feminister i västvärlden kan nöja sig med att ”kämpa” för skitsaker rent ut sagt när kvinnor i andra delar av världen för utstå så fruktansvärda saker. Ställ er utanför Irans ambassad och kräv förändringar. Varför stod där bara iranska kvinnor och demonstrerade i solidaritet med de iranska kvinnornas protest? tycker inte vita feminister att det är viktigt att varje kvinna får välja själv om hon vill ha slöja på sig eller ej?

        Hur många asiatiska kvinnor stod där? Svarta? Serbiska? Ja, den finns kvinnor som har det värre än vita i Sverige men att kräva att de ska ta lika stor del i allas kamp är befängt. Särskilt när man enbart ska hålla tyst, vara i bakgrunden, äta falukorv och vara glad och tacksam.

      Varför är det just kvinnors rättigheter som alltid ska vägas mot andra som har det värre? Stormar du fackföreningsmöten där det diskuteras arbetsmiljö och skriker om att de hellre borde engagera sig i fabriksarbetarna i Bangaladesh villkor?
      Och när folk klagar på SJ / pendeltåg som inte går i tid hojtar du om att det faktiskt finns länder nästan helt utan infrastruktur?
      Vilka andra frågor där vi kommit längre än världens fattigaste länder ska hanteras på detta sätt: barnomsorg, sjukvård, utbildning?
      Vi ska inte försöka bli bättre för att andra alltid kommer ha det värre? Eller gäller detta bara kvinnor?
      Ska jag acceptera sexuella trakasserier på universitetet för att det är ett privilegie att alls få studera?
      Gå med på att ha lägre lön än mina manskollegor för att jag ska vara tacksam att jag ens har ett jobb?
      Tycka att kvinnovård i Sverige är helt ok trots att den är bevisat dålig/sämre än mansvården, bara för att kvinnor i andra länder ligger och dör?
      Sluta kämpa för att saker ska bli bättre för mina döttrar här där vi lever för att flickor runtom i världen utsätts för vidrigheter?
      Och hela tiden antagandet att den ena kampen utesluter den andra, från folk som mest verkar ha som sin livsuppgift att skriva oss som kämpar på näsan – de om någon skulle kunna använda sin energi mer konstruktivt!

        ??☝

        Någon som jobbar och är anställd på en fackförening eller i vården kan inte likställas med en hobbyfeminist som lägger ut instagraminlägg 3 ggr om dagen. Get a grip.

          Men du ska bestämma vem som får kämpa för vad?
          Vilka frågor som är värda vår uppmärksamhet?
          Det är bara en märklig slump att så fort det handlar om kvinnors rättigheter så ylas det om ’kvinnor i andra delar av världen får utstå så fruktansvärda saker’ – det är bara då som västvärldens privilegier ska viktas mot världens vidrigheter?

          Jag pratar inte om folk som är anställda i vården utan folk som har åsikter om / klagar på / kämpar för sjukvård, barnomsorg, kollektivtrafik, bostadsfrågan – whatever där det är ganska enkelt att avfärda kampen om förbättring här med att någon annan har det värre där. Allt detta är ju enligt din logik då ’skitsaker’.
          Och måste man vara anställd inom ett område för att få ha åsikter?
          Kan upplysa dig om att hela vårt demokratiska system (inklusive fackföreningsrörelsen) bygger på det du kallar ’hobbytyckande’, vanliga människor engagerade i frågor som berör dem. Eller du kanske är för epistokrati eller teknokrati? Eller, är det igen just när kvinnor yttrar sig som dokumenterad expertis är det enda som gäller?

          Nej, precis, så varför ställs det HÖGRE krav på oss hobbyfeminister?

        Fantastiskt svar! Det finns ju rätt mycket vi kan sluta klaga på i Sverige med tanke på hur bra vi har det jämfört med andra länder. Vi kan börja med nåt som i huvudsak drabbar män och så väntar vi på ramaskriet. Varför vi kvinnor ska nöja oss med halvdan jämlikhet bara för att kvinnor världen över behandlas som skit förstår jag inte.

          Ja visst. Varför ska vi screena män för prostatacancer när män i fattiga länder dör varje dag av svält? Varför ska män ha samma rättigheter till sina barn vid vårdnadstvister när de ska vara glada att deras barn över huvud taget lever! Och varför ska män få vara med i fackförbund när det finns barnarbetare som jobbar ihjäl sig i andra länder? Kan män fatta hur bra de har det och ta kampen där den behövs istället? ….nej just det… det var bara kvinnor det gällde ja..

          Behöver inte ens resa utanför Sveriges gränser för att hitta tusentals bortgifta unga tjejer och tjejer som är inlåsta i sina hem. Hedersvåld mot tjejer här i sverige osv osv. Varför lyfter feministerna här i sverige aldrig dom frågorna? Eller just det, det är inte deras problem.

        Men sluta kalla er feminister då, och börja istället kalla er för ”vita kvinnors kamp för vita svenska kvinnors rättigheter att inte bli kränkta i sverige”

          Gör det själv och kalla dig för humanist ist. Feminister sänker inte andra kvinnor

    Folk som skriker ”utbilda dig/läs på” utan att lämna en enda relevant artikel/bok/tidskrift/länk har jag personligen väldigt svårt att ta på allvar.

    Huruvida hon som lämnade kommentaren och länkade till tre instagramkonto har säkerställt att dessa förmedlar vedertagen forskning låter jag vara osagt då jag inte alls är insatt i ämnet. Jag ville mest ondgöra mig över fenomenet generellt.

      Håller med till hundra procent! Uppmana en att läsa på och sen referera till instagram? Det är så outbildat. Instagram, bloggar och twitter är ju subjektivitetens högborgar. Allting är färgat av skribentens åsikter och dennes upplevelser (vilket såklart är intressant och viktigt men inget man kan ”läsa på”). Det får mig alltid att undra hur påläst den person som skriker ”läs på” faktiskt är.

      Men…. vill man utbilda sig/lära sig/läsa på så kan man väl hitta länkar och konton och annat själv? Varför ska den som är mer påläst vara skyldig att utbilda och leta fram fakta och visa och peka? Det krävs mer än en länk för att bli påläst. Jag kan väl gott få peka på att någon är okunnig och att den bör läsa på inom ämnet utan att leta fram all fakta åt denne och servera? De som kräver detta tycker jag är lata. Gör lite sökningar själva.

        Det brukar vara så det funkar inom utbildningssektorn. Att dom som är mer pålästa utbildar dom mindre kunniga. Det är så man för kunskap framåt. Men det kanske funkar annorlunda på University of Instagram.

          Jo om man verkar inom utbildbingssektorn så funkar det så. Men en enskild feminist har väl ingen skyldighet att leta upp fakta åt de som inte ids själva? Viss skillnad på lärare som får lön för det och privata som har en åsikt på sociala medier. Och är man nu så väldigt intresserad av fakta kan man ju vända sig till valfritt universitet och ta någon kurs. Eller lägga en stund på att själv leta fakta.

          Nu när vi har kommit fram till att Instagram bara är åsikter skrivna av privata människor, så kan ni väl sluta hänvisa folk dit med orden ”utbilda dig själv”.

          Hmm. Ser du alls skillnaden i att lyssna på någon som har erfarenhet och kunskap, och att kräva att denna ska utbilda mig och leta fram information som jag vill ha?

          Självklart kan jag se skillnaden. Den första handlar allt som oftast inte om utbildning.

        Varför tror du att det finns så många som är antivaxxers, som inte tror på det sk glastaket, som förespråkar kolloidalt silver, som tror att invandring är roten till allt ont, som tror på chemtrails, etc? Ponera att det är så att detta är personer som inte själva klarat av att söka upp och ta till sig vedertagen forskning. Istället har de en PhD i Googlande där första bästa sökresultat ger svaret.

        Källkritik verkar vara så otroligt svårt för vissa att ta till sig och det blir inte bättre av att någon skriver ”läs på” och sedan lämnar den som läser det vind för våg. Allt detta hänger ihop. Nu handlade det om feminism. Nästa gång om klimatförändringar eller något annat.

        Vi är alla med och formar diskussioner och tycker jag att man kan lyfta det en eller tre nivåer.

        Nej det är inte upplysta personers skyldighet att upplysa andra men har man sagt A så tycker jag faktiskt att man kan bemöda sig med att säga B.

          Jag tror att det handlar om att det är lättare att be någon annan ta fram länkar och instakonton och whatever än att lägga den tiden på att göra det själv. Sen kan man inte bara få en länk och tro att man ska bli kunnig. Det gäller att läsa, lyssna, tänka osv. Det kan ingen göra åt en ändå

          Jag tror att det handlar om att den som skriker ”läs på” känner något av följande:
          1) den vill trycka dit den som skriver genom att visa sig vara mer insatt
          2) den har inte 100% belägg för det den säger och därför inte klarar av att hitta relevant länk
          3) den rycks med av övriga som skriker och känner att ”Hrm jo men jag vet ju lite av det här så därför ska jag också uttrycka min åsikt”
          4) den orkar inte föra en diskussion utan ville bara höjs rösten lite

          Absolut finns det säkert folk som är lata men framförallt tror jag det handlar om att de som efterfrågar länkar (typ jag) inte vet var de ska börja leta/söka på för att komma rätt.

          Och nej självklart blir man inte per automatik upplyst av att läsa. Men det är mycket lättare än om man inte läser.

      Hon länkade till iallafall minst två konton som mest ägnar sig åt att posta memes samt hänga ut feminister (kvinnor) de tycker illa om.

    Om man inte har insett att Cissi och LD står för I-lands feminism där huvudsyftet är att se över sitt eget bästa och inte andra kvinnors bästa, så måste man väl ha bott under en sten.

      Hur menar du då? Konkreta exempel?

        Exempel på din senaste blogg:

        ”Alltså, yasuragi är tyst. Folk smyger runt och viskar när de pratar. Men ändå så verkar många män ha ett behov av att synas och finnas liksom. De kan inte glida ner i bassängerna så där mjukt ochh tyst som kvinnorna gör utan nej de dyker (???), plaskar och hoppar. Ofta ackompanjerat av småbröligt beteende med högljudda stön och stånk. De tar noll hänsyn till omgivningen. Ligger man och flyter så plaskar de förbi. Sitter man och myser i bastun så börjar de spruta ner alla tomma platser med vatten. Ni tror kanske att jag överdriver men det blev liksom en grej, ba jaha nu lät det igen, nu var det nån som plaskade eller dök… kan det ha varit en man och jajamensan det var det ju.”

        Din version av feminism där män är problem för att de är högljudda på ett spa är ett väldigt priviligerat problem.
        Män stör dig på din spahelg, jobbigt? Ja kanske. = I-lands feminism.

          Vi bor i ett i-land ??‍♀️

          Ja precis? Därför ska våra feministproblem ses med lite mer objektiva ögon även från oss kvinnor i I-länder.

          Vilka andra privilegierade problem ska vi strunta i?
          Barnomsorg med låg pedagogtäckning, hälsovådliga lokaler och halvfabrikatsmat? VILKA andra länder har ens barnomsorg – vilket i-landsproblem!
          Tåg som inte kommer i tid och inställda pendeltåg? SÅÅÅ många länder där det inte ens finns kollektivtransport, kanske inte ens vägar!
          Sjukvård med förbättringspotential? NEEEEJ, det finns ju regioner i världen där det går 50000 pers på en läkare och i Sverige har vi ca en läkare per 300 invånare – finns ju absolut INGET att klaga på!
          Sexuella trakasserier på skolor och arbetsplatser? VAAA, var GLAD att du får utbildning och jobb, de flesta i världen kan bara drömma om sådant!

          Att se strukturer av förtryck speglas i stort och smått i samhället, och att man påtalar fall där män tar plats och kränker andra och deras utrymme är inget privilegium

          Mitt inlägg om yasuragi hade cirka INGENTING med feminism att göra. Men visst om du går runt och förväntar dig att feminister inte får ha andra intressen, andra aktiviteter utan enbart får skriva o prata o andas feminism så förstår jag att du reagerar.

          Men ifall det var oklart: vi var på yasuragi för att ha lite semester. Att jag stör mg på män i offentliga rummet är ingen fråga jag bedriver aktivt i min feminism.

    Varför tar du inte upp att Therese inte vill svara på om hon gjort skönhetsingrepp eller liknande. Jag anser det är som alltid med henne en bubbla att spräcka när hon tycker det är tråkigt att så många tycker att dom är fula men sen vill hon inte vara ärlig mot sin publik om vad hon gör för ingrepp?

    Vad hindrar färgade från att föra de debatter som är viktiga för dem?

      Att de inte får plats och blir hörda kanske?

        Förlåt. Jag visste inte att instagrams servrar är fyllda med vita feminister så att färgade inte kan ladda upp 🙁 men nu vet jag det!

          Jag är ganska säker på att du förstod vad jag menade.

          Nej, det gjorde jag faktiskt inte eftersom det inte är vettigt. Det finns plats åt alla och alla har yttrandefrihet. Det räcker. Den som säger något relevant blir hörd. Instagramfeminister hör sällan till den kategorin.

          Vill du tro det så visst☺

      Så du menar att det är en slump att vita feminister på instagram har fler följare? På samma sätt som man tar det män säger på större allvar tar man det vita säger på stötte allvar. Ta #metoo som ett exempel: startades av en svart kvinna. Blev stort först när vita lyfte fram det.

        Det är ingen slump. De har mer relevanta saker att komma med.

          Ok du är rasist alltså. Och okunnig.

          Att dra slutsatsen att vita som belyser vita problem är mer relevanta i ett vitt samhälle är varken rasistiskt eller okunnigt. Men jag antar att det var det sista kortet du hade i ärmen på offerkoftan så det bjuder jag hemskt gärna på.

          Att kalla mig rasist är rn grov förolämpning. Du har ingen aning om vem jag är och vad jag har för egenskaper. Att utifrån en kort mening göra bedömningen av hela min person är minst sagt skrämmande. Antaglogen är det en form av härskarteknik för att vifta bort det jag säger i stället för att bemöta det. Ja det kan säkert tolkas som rasistiskt om man är lagd åt det hållet men alla som skriver potentiellt rasistiska saker är inte rasister. Se dig själv i spegeln innan du kastar så allvarliga och ogrundade anklagelser på dina medmänniskor.

    Tycker det är superintressant att alla som här slänger sig med intersektionalitet inte ens nämner klass som är en stor del av begreppet ursprungligen. Det säger ju något om vilka som är underrepresenterade? För övrigt tycker jag att begreppen är helt menlösa när de bara används som ett sätt att kasta skit på andra. Så här tänker jag att intersektionalitet ska användas: ska jag göra en aktion/debattartikel/föreläsning så tänker jag på representation, tidpunkt och tillgänglighet, vem jag riktar mig mot och vem jag eventuellt utesluter, är jag osäker på något vänder jag mig till någon som kan ge mig input i något jag inte behärskar själv. Jag läser in mig på andras perspektiv och jag bestämmer sen utifrån min grundsyn vad jag håller med om och inte.
    Jag är vit, från arbetarklass men högskoleutbildad, det är något jag inte kan göra något åt men mina åsikter och aktioner behöver inte ha med vem jag är att göra.

    En tanke.
    Alla som kommenterar hade kommenterat under sitt verkliga namn, ålder och titel.
    Hade kommentarerna sett likadana ut?

    Hade VI UTTRYCKT oss på samma sätt?

    Skvallra, prata bakom ryggen… det har människor gjort i alla tider. Dolda bakom en trygghet att vi som går ihop o skvallrar har en sorts gemenskap och en samhörighet som exkluderar den vi skvallrar om. Den som har något vi vill uppnå eller något vi förkastar. Men som vi försöker förminska genom skvallret.

    En dag med ärlighet idag? Våga skriva ditt egna namn ålder titel.
    I dare you!

    Ha en fin dag!

      Nja.
      Det finns 49 Karolina Etiksson bara på facebook.
      Mitt namn är unikt i Sverige vilket gör mig betydligt mer utsatt. Så jag fortsätter vara anonym. 🙂

        Tillbaka till sakfrågan. Hade vi kommenterat på samma sätt om vi outade med personliga uppgifter?
        Ni avviker från sakfrågan.
        Ja utom personen med ett så ovanligt namn som med det vill hävda sitt behov av exklusivitet. Men som samtidigt genom det svarar på sakfrågan med ett ”nej”.

          (Svarade till alla som svarat på min kommentar)

          Om du vill tolka min invändning som att jag vill hävda min exklusivitet så varsågod. Men då riskerar du att framstå som någon som inte är villig att lyssna och ta in andras perspektiv.

      Personnummer tack.

      titel?

      En intressant frågeställning som jag tror att du själv vet svaret på.

      Nej, folk generellt säger inte samma sak i verklighete som på sociala medier

      Jag personligen utrycker mig ungefär på samma sätt men det tror jag är för att jag inte har några radikala åsikter eller hatiska kommentarer att dela med mig av. Jg är bara intresserad av fakta.

      Namn: Lina
      Ålder: 33
      Utbildningsnivå: universitet
      Arbetsområde: samhällsplanering/infrastruktur/miljö/kalkyl

      Det hade jag absolut inte gjort. Jag har ett utländskt namn, jag är den enda i Sverige med det namnet. Inte en chans att jag yttrar mig feministiskt när galna rasister och andra idioter hänger runt på nätet och bara väntar på någon att trakassera. Men det ju lätt för dig att säga som har ett vanligt svenskt namn.

      Men okej, jag förstår din poäng, att nättroll hade hållt käft om de inte var anonyma. Jo det är ingen nyhet för någon? Ta hellre del av de KLOKA kommentarer som finns i detta kommentarsfält, Karolina.

      Intressant tills jag såg att du tyckte att titel var viktigt att nämna. Varför är det relevant tycker du?

        Bara ett exempel, Helge ?
        Med namn utan titel? Ålder ort?
        Skulle Kommentarerna se lika ut?

    Och en sak till. Cissi och Natasha har tagit sig det utrymmet de har gjort, det har de inte gjort pga något någon i media har gett dem, det har kanske gjort det enklare för dem att de går som vita och något som definitivt har gjort det enklare är att båda lever med män som skulle kunna/kan försörja dem. Det jag menar är att det inte finns en klar plats för kamp, den måste en göra utrymme för själv och då verkar det lättare att försöka skrämma någon annan till tystnad och ta dens plats. Men det är helt meningslöst.

    Och mera: jag brinner för funktionsrätt som verkligen är ett eftersatt område. Jag tar ofta diskussionen om när folk uttrycker sig funkofobiskt och läxar upp folk som inte är inkluderande men det försöker jag göra utan att lägga så mkt energi på det, energin ska jag lägga på riktig politisk kamp, tex nu att strida för LSS. Energin ska inte ligga på vilka ord som används utan på att förändra materiella förhållanden.

    Klart att det finns något som heter vit feminism, som vit kvinna har man ett enormt privilegium gentemot icke-vita kvinnor.
    Precis som att det finns snubbiga män som gärna ”mansplainar” så finns det vita kvinnor som beter sig exakt likadant gentemot icke-vita kvinnor.

    Kan tipsa om podden Arga flickor för den som vill veta mer om intersektionalitet och normer inom feminismen . Jag var själv på en föreläsning med en av skaparna till podden och det öppnade verkligen mina ögon för hur feminismen stänger ute så många personer: https://www.acast.com/argaflickor

    För mig (vit medelklass) handlar intersektionalitet om ödmjukhet, Att vara ödmjuk inför det faktum att mina upplevelser, tolkningar och åsikter inte är representativa för alla kvinnor. Att det finns områden där jag är obildad, har fel eller till och med är en del av problematiken.

    Jag tycker Deborah Frances-White är ett exempel på en vit feminist som hanterar intersektionalism väldigt bra. DFW nämner ofta att hennes upplevelser är i egenskap av vit medelklass. Hon lyfter perspektiv från olika kulturer och bakgrunder genom att ha en lång, blandad gästlista med andra feminister till sin podcast (the guilty feminist, rekommenderar starkt!!). Hon ger gästerna ordet, lyssnar och lär sig av deras perspektiv. Det tror jag är vad en kan göra som vit feminist.

    Törs man påstå att detta hackande och kritiserande på varandra om feminism i olika varianter och former och vilken väg som är den rätta är en storstadsföreteelse. Eller kanske till och med en Stockholmsföreteelse? Verkar vara en liten klick som oavbrutet klagar på varandra.
    ”Vita svenska kvinnor ska inte klaga för de har det mycket bättre än andra kvinnor i världen”.
    Så de kvinnor som har fått ett visst uppvaknande och börjar fundera över feminism och sin egen roll, t ex genom att lyssna på Penntricket (som ju rätt många skriver att de fått) ska genast tryckas tillbaka och få reda på att de ska hålla käften och borde kämpa för kvinnor som stenas för otrohet och sluta tänka på sig själva.
    Jag tror att det är män som skriker om vit feminism. Bakom kvinnonamn.

      Jag tror också det rör sig om en pytteliten grupp som skriker högt på nätet. Har aldrig mött någon i vanliga livet som håller på sådär, utan de flesta är ”vanliga” feminister som helt enkelt är trötta på att män tjänar mer och att bli klämda på arslet i tid och otid.
      Minns någon som hetsade rejält mot feminister för några år sedan. Jag snokade upp personens riktiga identitet och det var en sjukskriven transperson med minst 3-4 psykdiagnoser som inte hade något bättre för sig än att försöka trycka ner folk då hen själv blivit mobbad i många år. Mycket sorgligt, och inte alls representativt för de flesta transfeminister annars.

    Signaturen Susawoo / 08:52 är den enda som har fattat – det är en härskarteknik.

    Inget av det här spelar förresten någon roll för just nu spricker bostadsbubblan och när Sverige kastas in i ekonomisk depression kommer efterfrågan på genusvetare att vara obefintlig. Alla som tjatar om ”trygga rum” som om de fortfarande behövde snuttefilt på dagis – vad gör ni när pengarna är slut och ni kastas ut på gatan där banditgäng drar omkring?

    Den som vill veta hur framtiden ser ut kan studera Venezuela.

    https://www.youtube.com/watch?v=cYpELqKZ02Q

    Tycker denna video är värd att se, och andra videos med Christina Hoff Sommers.

    Men detta blir ju cirkelresonemang. Jag som vit, smal, högutbildad och heterosexuell kvinna från övre medelklassen har det ”bäst” om vi ska utgå från de olika facken. Jag har mitt perspektiv, min fair share av sexuella trakasserier, diskriminering och så vidare. Jag förstår att jag är privilegierad. Då är det helt självklart att jag utgår från detta, vardagen jag känner till, när jag skriver om feminism och vad jag gör/vill göra för att förbättra och dra mitt strå till stacken. Precis som LD, Cissi, m.fl. Hade jag skrivit om rasifierades kamp hade jag fått huvudet avbitet och fått nerkört i halsen att jag inte är välkommen, jag har inte tolkningsföreträde där och jag ska sluta ta så mycket plats som ”white feminist” och låta de komma till tals. Gör jag INTE detta emellertid, så är jag ignorant och vedervärdig.

    Ännu ett område där du som kvinna aldrig någonsin duger. Var det inte det feminismen var till för? Att motarbeta det? Jag blir uppriktigt sagt ledsen att det har utvecklats ett såhär fientligt, elitistiskt och ovälkommet klimat inom feminismen. Sådana här saker tystar ner kvinnor och gör att de inte vågar yttra sig, av rädsla för att säga fel och bli utskälld av någon som anser sig vara en ”bättre” feminist.

      Och antagandet att vi stjäl varandras plats och spotlight när vi kämpar för olika saker och längs olika linjer inom feminismen?
      Jag trodde målet var att ta över världen, inte få stängt instagramkontot till den med flest följare.

      Ja, verkligen. Det är tråkigt att oliktänkande inom feminismen tar så mycket fokus istället för att fokusera på det viktiga som faktiskt förenar och gör feminismen stark!! Motverka den verkliga fienden, dvs patriarkatet.

    Hehehe kan inte hjälpa att småle när feminister själva får problem med begreppen. Tack vare denna debatt har jag totalt avsagt mig titeln feminist. Hatar ordet egalist så jag är helt enkelt för allas jämlika värde och möjligheter i samhället. Kommer ihåg för några år sedan när folk störde sig på namnet feminist då det endast riktar sig mot kvinnor och vissa inkl. jag själv höll högt att man pratar om alla människor, att stereotyper skadar alla och att vi måste se dem och problematisera dem för att kunna börja ändra någonting. Tydligen fel, det heter intersektionell feminism. Antar att den också beror på vad man tror. Tror man att folk får identifiera som vad som helst då? Accepterar ni vuxna människor som lever som barn? Har nämligen sett opposition för det inom många sjw grupper. Vems rättigheter slåss man för? Tycker det gick snett någonstans på vägen och det verkar inte komma tillbaka till något vettigt snart. Avstår att sätta namn på mina värderingar. Vem associerar man sig med när man säger att man är det ena eller det andra?

      När tokvänstern äter sin egen svans – ja då ler man.

    Men alltså VARFÖR FUNKAR INTE GILLAKNAPPEN?!?!?!

Comments are closed.