Angående adlinks

När jag gör klicklänkar medför det en text högst upp i inlägget, som ni säkert har sett, där står det att det är ”affiliate” vilket betyder att jag tjänar några ören, när ni trycker på länken eller en % om ni gör ett köp. Det är alltså inte ett samarbete, men jag vill förtydliga det så ni inte tror att jag gör samarbeten varje dag!

De flesta webbutikerna har idag en affiliate på alltifrån kläder, produkter och inredning. I just det här inlägget tjänar jag ingenting på länkarna till skorna eller jeansen, men på t-shirten.
Hoppas ni tycker det är okej att jag får några ören på era klicks ?
Jag vill gärna veta vad ni tycker och ställ gärna frågor om ni har!//Margaux

Jag kom att tänka på en sak när jag läste texten här ovan som kommer från Maggis blogg.
Det är ett ämne som jag varit inne och nosat på innan och det är det här med adlinks och affiliates.
I det här inlägget tog jag upp hur vissa av Englas läsare resonerade kring hur de på bästa sätt kunde undvika att klicka på Englas länkar, även om de var intresserade av produkten, medan Sandra Beijers läsare reagerade på helt motsatt vis.
Många menar på att det är ren och skär girighet som lyser igenom på de flesta bloggarna och det kan jag hålla med om att det framstår som, men det skulle lika gärna kunna vara att transparensen blivit mycket tydligare och att både samarbeten och adlinks markeras tydligt nu jämfört med tidigare.

Men handen på hjärtat nu.
Om du fick två olika alternativ att presentera en sak, produkt eller liknande på – vilket sätt hade du då valt att göra det på om det inte påverkade kunden på något vis?
Hade du valt alternativet där du gynnas av att någon klickar på din presentation, eller har du låtit bli?
Valet påverkar alltså inte kunden på något vis utan den enda som påverkas är du, beroende på ditt val.

Ni som hela tiden klagar över adlinks och lämnar arga kommentarer om att ni minsann inte tänker klicka på bloggarens länk utan hellre letar upp produkten och klickar er in på den bakvägen..
Hade ni valt bort möjligheten att tjäna pengar trots att i princip allt från skor till swimmingpools har adlinks bara för att inte verka girig?

Jag tycker det är ytterst intressant!
Den som läser och klickar på din länk påverkas inte överhuvudtaget hur du än gör, men ändå så verkar så många av er tycka att adliks och affiliates är sattyg som drabbat hela influencervärlden.

Hur hade du gjort? 
Jag är riktigt, riktigt nyfiken faktiskt..

65 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tycker det ska vara köpt reklam. Adlinks känns så falskt med en krystad text om att de bara vill tipsa eller av en slump hittat just detta. Vill göra läsarna en tjänst att tipsa om ngt de knappt känner till och bevisligen själva inte skulle befatta sig med. Jag ser det som köpta annonser och då borde det vara annonsören som lägger upp det. Skulle aldrig klicka. Vet inte om drottningen av adlinks och inlägg där hon alltid får värvningspoäng ha börjat märka ut. Stonetagg. Tidigare omarkerad.

    Klickar på adlinks. Läser man en blogg och bloggaren bemötat sig att skriva var kläderna eller prylar kommer ifrån och länkat dit, det gör livet enklare för mig. So be it!

    Jag retar mig på kollage med länkar typen ”here” där man måste klicka på en länk för att över huvud taget se detaljer om varan t ex märke och pris.
    Det är ett trist sätt att ”tvinga” läsaren att klicka på en adlink bara för att få veta något om en vara. T ex vill man ju veta pris innan man går vidare eller kanske märket om det är vissa märken man vet att man inte gillar.
    Exempel here :):
    http://jannideler.com/2018/02/18/online-favs-5/

      Ja, det var exakt det som ursprungskommentaren till Engla handlade om, inte adlinks i stort. Jag skulle aldrig klicka när de bara skriver här och inget mer.

      Håller med! Har absolut inget emot att bloggaren tjänar på att jag klickar via deras länk (lättare för mig att hitta plagget om jag bara använder deras länk), men jag vill åtminstone veta om plagget kommer från Nelly eller Gucci pga pris, hatar när de bara skriver ’här’.

      För att svara på Camcams fråga så hade jag använt adlinks om jag var bloggare.

      Håller med! Jag klickar gladeligen när de skriver ut informationen, men skriver de bara ”här” så klickar jag aldrig. Det blir sjukt användarovänligt att tvingas öppna nya flikar/fönster bara för att se var någonting är ifrån. Speciellt irriterande när man vet att de aktivt väljer att inte skriva ut det för att tvinga läsaren att klicka. Inget emot adlinks som princip annars.

      Håller med. Har även lärt mig att inte trycka på länkar som man inte vet var de går till. Skriv iaf ut vilken hemsida man kommer till liksom. Annars har jag inte heller något emot adlinks som princip. Men följer ju inte särskilt många bloggare längre heller så beror väl på hur de använder dem, kan tänka mig adlinks känns giriga om bloggarna gör det till en grej att göra ett kollage några gånger i veckan med plagg och prylar som de adlänkar till utan att ens själv ha plaggen osv. Enkelt sätt att tjäna pengar liksom.

    Tycker det är töntigt och småaktigt att aktivt vägra klicka på en länk bara för att någon tjänar några ören på det

      Okeej…? Varför är det så fel? Varför MÅSTE jag klicka på en jäkla länk? Det är ju bloggarna som är småaktiga som bäddar in länkarna och på alla sätt och vis försöka förmå sina läsare att klicka på dom.

        Men vi pratar väl bara om länkar man är intresserad av?
        Ingen tvingar dig att klicka på länkar bara för att det är kul.

    Är det korrekt att skriva ”Adlink” om man länkar direkt till ett företag?
    Det är ganska vanligt att influencers (t ex Bella) länkar till företag direkt och kallar det adlinks.
    T ex här:
    http://www.isabellalowengrip.se/2018/02/lowengrip-hq/
    Är detta adlinks? Jag trodde adlinks alltid var via affiliatenätverk och inte länkar direkt till företag.
    Direktlänkning ska väl vara reklammarkerat om det är reklam/samarbete/spons och att bara skriva ”Adlink” är väl inte i sig korrekt reklammarkering?
    Vore intressant med synpunkter på detta.

      Det har har jag också reagerat på vid tidigare tillfällen. Sen kanske jag är överdrivet skeptisk men adlinks är ju företagets intresse också så hur många inlägg med länkar är egentligen betald marknadsföring från företaget? Bloggaren slipper ju på så sätt skriva ut att det rör sig om ett betalt samarbete (reklam), utan kan hävda att det är ”tips i all välmening”.

      För att svara på frågan så har jag aldrig klickar på en adlinks, mest för att jag inte gillar att klicka på länkar jag inte ser vart de leder (rädd för virus). Jag har inte heller varit så pass intresserad av något, jag tänker igenom mina inköp för mycket tror jag.

      När Bella länkar i samband med inredning (vanligtvis är det Ida som är ansvarig) så är det någon form av samarbete, rabatt, spons, reklam osv.
      Varför skulle Bella (som knappast betalar en smörgås eller en kaffe utan att föreslå reklam snarare än betalning) i sina sociala medier gratis exponera företag som levererat grejor till hennes hem eller kontor? Självklart ligger det en deal bakom minsta matta eller lampa.
      Att bara skriva ”adlink” och låtsas som ingenting när det är reklam duger inte. Men Bella har kommit undan med mycket under många år.
      Hålla KO var är du? Det finns större och fulare fiskar än Kissie att fånga.

      Om bloggaren länkar direkt till företaget så skulle jag tro att det finns ett samarbetsavtal mellan företag och bloggare eftersom en sådan länk inte genererar några pengar till bloggaren på det vis en adlink hade gjort.

    Är detta en gammal text? Känns precis som jag läst den förut?

      Kallas déjà vu-upplevelse 🙂
      Har du ofta sådana?

      Det är för att Forni skrev något nästan identiskt några månader sedan om jag inte minns fel.

      Jag skrev lite liknande i ett av inläggen här ovan som diskuterade skillnaden mellan det bemötande Sandra Beijer får när hon använder adlinks och det Engla får.
      Kanske är det därifrån?

    Camcam! Det gör lite ont i ögonen varje gång en klickar sig in på bloggen och möts av särskrivningen i headern (blogg bevakning)… Kan du inte peta in ett bindestreck? Pretty please??

      Har du uppsökt läkare? Verkar farligt att ögonen gör ont på grund av avsaknaden av ett bindestreck.

      Jag gissar på att headern är en form av gestalttext, dvs estetiken går före grammatiken. Bland annat systembolaget kör samma teknik på sin logga.

        Bingo!! =)

        De har ju åtminstone nästan samma längd på orddelarna

        System
        bolaget

        vs

        Blogg
        bevakning

        ger helt olika symmetri.

        Blogg-
        bevakning

        ger knappast någon stor förändring estetiskt mot att skriva grammatiskt inkorrekt.

    Jag har inget emot adlinks men gillar inte när jag tvingas klicka för att få veta något om plagget/produkten. Sån som det nämns här ovan tex att det bara står ”här’och en länk. Det är större chans att jag klickar om det står märke och pris i inlägget! Har märkt att många börjat med detta, även tex Sandra Beijer och Egoina. En adlink till en klänning och sedan en kommentar om ”bra budgetalternativ” eller ”väldigt dyr men fin” etc så man måste klicka sig in för att få veta priset. Fult tycker jag och så tydligt att de skriver det bara för att alla ska bli nyfikna och klicka! Ärligt talat när man sitter med mobilen är det rätt drygt att klicka på 20 olika länkar i ett enda inlägg.

      Fast de tjänar ingenting på att någon är nyfiken och klickar och sen stänger ner länken. Förstår heller inte varför det är sååå jobbigt att klicka på en länk om man ser något man tycker är fint ? Varför är det så viktigt att veta iförväg vart plagget kommer ifrån. Är det för dyrt när du kommer in på länken så stänger du ju bara den.

        Beror på upplägget, bloggare kan visst tjäna på att någon bara klickar på länken.

        Men Margaux skriver ju att hon får en slant (inte mycket men…) även om någon bara klickar på länken?
        Dessutom är det onödigt att öppna nya fönster hela tiden för att komma till saker som man ändå inte har råd med. Att skriva vilket märke och vilket pris det är borde vara regel men influencers vill självklart att man klickar och kommer till deras samarbetspartner.
        Nej, dessa färdiga kollage (som många influencers inte ens sammanställer själva) är en styggelse. Don’t like.

    Jag bloggar (skriver) och ibland när ja köpt saker så länkar jag produkten, mest för ja tror att ja kanske någon gång i framtiden kanske kan få 20 kr i utbetalning hehe.

    Jag gör däremot skillnad på bloggarna, de bloggare jag känner genuint mot trycker jag på länken men för dom bloggare jag läser men egentligen inte är jätte intresserad av så trycker ja upp ett nytt fönster för att dom inte skall tjäna några pengar på i alla fall mig, Däremot produkter som jag tvingas trycka mig in på för att hitta information vägrar ja av ren principsak att trycka på

      Finns det något tråkigare än människor som vägrar göra saker av ”principsak” ?

        Varför vill man vara en mollusk utan ryggrad? ?

          Finns det mollusker som har ryggrad?

      Jag brukar inte störa mig på när folk misshandlar det skrivna språket, men HERREGUD hur svårt kan det vara att skriva ”jag” istället för ”ja”?! Det är ju inte direkt så att ”jag” är ett särskilt långt ord….

        Och ja stör mig fortfarande på att folk känner behovet av att vara någon jävla språk hitler. Ni har aldrig tänkt på att det faktiskt finns människor som på riktigt har det tufft med stavningen prg av olika anledningar och kanske inte kan oavsett hur mycket en läser igenom sina texter ser det språkliga felen? Jag skrev på telefonen, där av att ja förkortade de men om det stör dig så otroligt mycket så skall jag göra mitt yttersta för att behaga dig i framtiden…

        Det är en princip sak då det tar så jävla mycket mer tid att trycka sig in på kollaget för att, få information för att sedan behöva trycka sig vidare en gång till för att komma till hemsidan, dvs ett tryck för mycket..

    Blogginlägg med kollage tex ”10 saker under 100kr” ”10 saker i gult” är de tråkigaste inläggen att läsa tycker jag. De är oftast adlinks men de inläggen scrollar jag förbi så jag klickar inte på länken.

    Men såklart hade jag en egen blogg och kunde tjäna några kronor skulle jag nog använda adlinks.

    när Gabjoss vad gravid med Jason vet jag hon körde mycket med liknande:
    ”Jag tänkte köpa en ny BB-väska, ska jag köpa denna, denna eller denna?”

    Så var alla ”denna” länkar man var tvungen att klicka på för att ens se väskan, ingen bild eller nåt i inlägget. Vet att hon gjorde så med massa saker, typ vad hon skulle köpa för kläder och skor till sig själv och Fjodor osv… störde mig så otroligt på detta att jag slutade läsa ennes blogg helt!
    Hoppas ni förstod vad jag menar… ?

    Jag klickar aldrig på adlinks. Jag letar själv fram produkten, vilket oftast går på ett kick.

    Är det någon skillnad på en adlink och en affiliate länk? Eller är det två olika namn för samma sak?

      Det är exakt samma sak. Adlink är det engelska ordet och affilate är det svenska 🙂

        Utom när en influencer använder ”adlink” på en länk som inte är affiliatelänk via ett annonsnätverk som Apprl eller Tradedoubler.
        Många verkar använda ”adlink” istället för reklammärkning när de länkar direkt till ett företag.
        Ex Bella. Se övriga inlägg här.

        Affiliate är inte det svenska ordet för Adlink utan annonslänk alternativ reklamlänk. Affiliate är en person som äger en hemsida och använder sig av annonslänkar för att på så sätt tjäna pengar. Tex Margaux är en affiliate, likaså cashback-sidor som Refunder och Bonusway, rabattsidor etc.

        Så det är lite märkligt att en del skriver ut att de har affiliatelänkar i sina inlägg när den korrekta benämningen är annonslänkar. Finns en hel del kvar att lära 🙂

          Fast affiliatelänk är väl en korrekt benämning (affiliate link används på engelska) vid sidan av annonslänk?
          Affiliate som substantiv betyder helt enkelt medlem eller den som är ansluten. Det syftar på den som innehar en hemsida som är ansluten till ett annonsnätverk eller direkt till viss annonsör, webbshop el dyl.
          Affiliateprogram eller affiliatenätverk syftar på företag som t ex Tradedoubler, Adtraction och Apprl som organiserar kontakterna mellan annonsörer, influencers och användare.
          Annonslänkarna lägger upp kakor (cookies) på användarens dator och där håller reda på vilken användare som klickar/köper på vilken webbshop och från vilken medlems (influencers, bloggares) sida.
          Vill man förhindra att annonslänkar lägger upp cookies kan man använda webbläsarens ”private browsing”. Då kan man klicka på hur många adlinks
          man vill och även handla utan att det man gör kommer viss influencer till godo 🙂

    Jag skulle aldrig i livet låta blindobella tjäna pengar på mig. Däremot kan jag tänka mig klicka på dina, Sandras etc. (bloggare jag anser ha fötterna på jorden). Alla gör som de vill och har sina favoriter. Förstnämnda är ingen favorit så varför skulle jag låta henne tjäna på mig? No gracias.

      Blindobella ?

        Bimbobella 🙂

    bra adlink-skola, man kan ibland numer inte ens välja bort en adlink som bloggare: https://sandrabeijer.elle.se/vad-ar-en-adlink/

    Jag säger samma som flera här ovan, jag klickar inte om det står t.ex. Tröjan hittar ni här HÄR och ingen mer info till vilken sida jag kommer hamna. Däremot kan jag tänka mig att klicka om det står t.ex. Tröjan hittar ni hos Nelly. Jag förstår ju att de antagligen skriver så med flit för att ”tvinga” läsarna att följa länken. Jag har inga problem med länkar överlag men jag är emot att de är omärkta.

      Jag ser hellre att de skriver märke och modell på tröjan än att de bara skriver Nelly. Om det bara står Nelly tycker jag det är likvärdigt med att skriva ”här” eller liknande. Jag måste ändå klicka på länken för att veta vad det är för tröja, eller leta igenom hela nellys sortiment vilket jag aldrig skulle orka.

        Affiliatelänkar kallas ju trafikstyrning och det var i alla fall tidigare en bloggares största och kanske enda inkomstkälla (innan det blev vanligare med fakturerade samarbeten, spons och betalda reklaminlägg).
        Tanken är alltså att generera trafik och affärer till företag man samarbetar med t ex webbshoppar som Nelly, Gina Tricot och NA-KD.
        För webbshoppen är det förstås billigare att inte behöva gå via influencers provisioner men å andra sidan skulle man inte sälja lika mycket utan den trafik som kommer från sociala medier.
        Så det ligger i varje influencers eget intresse att se till att få maximalt många att följa länken snarare än att gå in ”bakvägen” och leta sig fram till varan på webbshoppen. För den som säljer blir det billigare utan provision till mellanhanden men för en influencer så känns det förstås trist att inte få betalt för reklamen.
        Vi får nog räkna med att adlinks kommer att finnas så länge det finns influencers i olika storlek. Minsta småbloggare använder sig ju för övrigt av adlinks med eller utan formaliserade samarbeten med webbshopparna.

      Jag förstår det tankesättet också. Själv har jag inget emot att klicka på en länk så länge det känns genuint och jag är intresserad men jag vill liksom veta om det är Wish eller Gucci innan jag klickar. Lite överdriven jämförelse men du fattar, man vill ha lite koll i alla fall. Så själv är jag nöjd bara det står vart länken kommer leda mig. ?

    Om adlinksen är integrerade på ett naturligt sätt så har jag inga problem att klicka på dem. Däremot tycker jag att de flesta adlinks finns i krystade inlägg som skrivits bara för att kunna få med adlinks, typ ”10 orsaker att älska rosa” eller liknande. De skulle jag aldrig klicka på. Och håller med om att det är frustrerande när man måste klicka på länken för att se vad det är för plagg. Big no från mig.

      Haha, lustigt. Såg din kommentar just när jag skrivit min. Men håller med, man kan ganska fort se när det är gjort för få med adlinks på ett smidigt sätt.

    Jag klickar gärna på en adlink, hellre det än att det ska skrivas ut att ”jackan är köpt på Gina Tricot och kostade 499 kr” och att jag får leta själv. Det är ju inte så att jag får betala mer bara för att jag klickar på en adlink kontra om jag klickar på en vanlig länk eller letar själv. Av princip köper jag inte LCC:s produkter för att jag inte vill gynna Isabella, men nog klickar jag ändå på hennes adlinks om hon länkar något jag är intresserad av. Det kostar ju inte mig någonting

    När jag hör adlinks tänker jag bara på de där kollagen som alla ser likadana ut, ”10 saker jag måste ha i vår” som ser ut som färdiga paket som skickats till bloggarna, som de sedan lägger upp med länkar.

    Ja för ett antal år sen kanske man hade trott att de faktiskt suttit och gjort dessa kollage. Sen såg man att de förekom överallt, så… Nej. Som andra skrivit: när de använt sig av färdiga lösningar utan noll omtanke bakom, då klickar jag mig inte gärna in på länkarna. Men det har att göra med att jag bläddrar förbi så fort jag ser kollagen och kanske missar något jag egentligen hade kunnat tänka mig att vilja ha…

      Kan garantera dig att bloggarna gör sina kollage själv. Det finns inga färdiga kollage som dom får skickat till sig.

        Jo, det finns massor av sidor där bloggarna kan plocka färdiga kollage.
        https://bloggbevakning.se/2016/10/23/hoppsan-2/

        Bella har tidigare skrivit att hon får hjälp med kollagen – i synnerhet att lägga in bilderna.
        Hon kanske plockar fram varorna själv. Har för mig att det var ett tag sedan nu hon hade kollage i bloggen. Dessutom är det mesta reklam för egna märken numera.
        Dessutom kan väl influencers få färdiga kollage från Apprl?

    Nu är ju Sandra Beijer hundra gånger mer slipad i textform än vad många andra bloggare är och just det får hennes text om adlinks att kännas som att man är okej med det på hennes blogg medan Margaux sätt att skriva gör att det liksom ändå känns sniket och som att jag inte alls vill trycka på hennes länkar.

    Här är ytterligare ett exempel på kollage:
    http://forni.se/2018/02/23/inspiration-varmode/
    Här rör de sig om apprl-länkar som ju är affiliatelänkar dvs adlinks.
    Vad jag kan se framgår det inte av blogginlägget att det rör sig om adlinks (reklamlänkar).
    Den som vet vad apprl är förstår ju men det krävs tydlig information. Forni smyger – medvetet eller omedvetet.
    Dessutom måste man klicka på länkarna för att komma till info om produkterna dvs märke, pris och inköpsställe. Detta borde framgå redan INNAN man trycker på någon länk.
    Detta är ett trist sätt att använda adlinks tycker jag. Click bait och smygreklam 🙁

    Håller med många ovan. Jag klickar gladeligen på länken om nån slags info står, typ butiksnamn eller pris. Men om det bara står här så blir jag irriterad för då känns det som att de”försöker” lura mig att klicka. Om en produkt väcker mitt intresse så kommer jag ju klicka på den och jag förtåe ju att bloggarna måste tjäna pengar (går ju iofs ingen nöd på de flesta jag läser).
    To sum it up: jag hade också använt mig av affiliate-länkar men då också varit tydlig med varifrån plaggen kommer. Annars känns det bara girigt.

    Varför går många affiliatelänkar till produkter som ofta är helt slut i webbshopparna?
    Jag begriper att en influencer inte kan kolla hela tiden om varor tar helt slut eller slut i vissa färger/storlekar men ibland har jag en känsla av att tiden mellan att kollaget konstrueras och läsaren börjar klicka är så lång att varor hinner ta slut under tiden. Webbshoppen reserverar inga kvantiteter bara för någon gjort ett kollage.
    Att sen själva länkandet och klickandet kan få fart på försäljningen begriper man ju men varan borde väl åtminstone finnas i lager när kollaget läggs upp.
    Att klicka på något som redan är slut kan knappast göra läsaren mer positivt inställd till adlinks 🙁

    Känns som att personerna som håller på med detta är desperata efter att få ihop lite extra pengar.

    Inga problem med ad länkar sålänge man får veta vart länken leder innan man klickar för jag är så otroligt trött på att bli länkad in på webbshoppar som säljer kläder som är av sämsta kvalité. Nelly, skitkvalité! NA-KD, skitkvalité! Sen är det ju lite märkligt(ang. alla dessa kläder som bloggarna faktiskt får gratis) om dom var av bra kvalité så skulle inte alla dessa kläder sen säljas på bloppisar några månader senare. Och vart går bloppispengarna? Dom har fått merparten av kläderna som dom säljer. Dom har troligtvis om dom är smarta fått ”lön” för att göra all denna reklam för hemsidorna. Så vart går bloppispengarna?
    Många höjer ögonbrynen när det läcker ut nyheter om hur H&M-fabrikerna hanterar sina anställda. Folk vill inte handla där och butikerna går allt sämre. Men är det ingen som undrar över hur Nelly, NA-KD och liknande sidor kan ha sina låga priser? Jo sämre kvalité både på kläder och arbetsvillkoren.

    Annamatkovich hade nyligen på sin blogg ett samarbete med företaget trademax där hon tipsar om bubbelpool som hon ville ha i kommande huset men att hon inte var säker på att den skulle få plats i badrummet. Att hon även tipsade om dyra badkar för ett x antal veckor sen där hon kunde få i provision upp till 600 kr per såld badkar. Hon kommer förmodligen inte köpa bubbelpool eller badkaret från företaget i fråga. Det som de gör är att tjäna pengar på sina läsare. Häromdagen skrev hon om Instagram om att de som är missnöjda med sin Instagram är det för att de förmodligen inte vet hur man bäst använder det. För henne har de bara gynnat. Men alla vill inte tjäna pengar på instagram och blogg vissa är inte så lättköpta. Camcam du kanske kan kolla hennes blogg ☝️?

    Ni tänker inte på att adlinks/affiliate finns ÖVERALLT på nätet. I alla branscher på alla typer av sajter. Allt från bygg och spel till flygresor och hotell. Bloggvärlden är bara en liten del. Skulle säga att bloggvärlden är den mest transparenta när det kommer till affiliate.

      Ja, allt bygger på cookies och de är lika gamla som webbläsarna om inte äldre. Det är dessa cookies som t ex håller reda på användardata som telefonnummer och lösenord man sparat så man slipper skriva in dem varje gång man loggar in någonstans via webbläsaren.
      Det finns mer eller mindre goda cookies som läggs upp när man surfar på nätet. En del cookies är elaka och kan ställa till varierande grad av förtret och problem. En del är spioner som skickar t o m känslig information vidare.
      Adlinks genererar oftast bara en cookie som talar om vem användaren är och vem (vilken affiliate) som haft länken man använt sig av på sin hemsida. Det är denna cookie som sedan ser till att eventuell provision kommer till rätt influencer om man gör ett köp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.