Bryter Yogagirl mot marknadsföringslagen?

Hej!

Läste precis på yoga girls insta (i ett svar till någon) att en kompis ”pulled some strings” så att de fick bo på ett lyxhotell gratis i Spanien. Hon har ju postat nonstop bilder, insta stories härifrån och nämnt namnet etc. Men man har ju inte inte vetat att de fått bo där gratis (så tjänst och gentjänst typ?). Kan man göra så eller borde det vara utmärkt som ”samarbete” på nåt sätt??

 

Jag fick det här mailet från en tjej som undrar hur det ligger till med Yogagirl och det hotell familjen bott på i Marbella.
Är det smygreklam?
Svaret är: Jag vet inte. Av flera anledningar.

  1. Yogagirls Instagramkonto riktar sig inte mot den svenska marknaden – trots att hon är svensk – vilket gör att hon med största sannolikhet inte behöver förhålla sig till den svenska marknadsföringslagen.
    Jämför hennes plattform med exempelvis Peg Parneviks. Peg skriver sina inlägg till största del på svenska vilket innebär att hon riktar sig mot den svenska marknaden och således då också ska följa den svenska lagstiftningen.
    Jag vet inte om det finns någon typ av ”paraplyorganisation” som reglerar reklam som inte riktar sig mot en specifik marknad eller land utan mer mot större delar av världen.
    Givetvis ska YogaGirl följa en marknadsföringslag, men vilken det är eller hur den ser ut vet jag inte.
  2. Yogagirl skriver att det är en vän som dragit i lite trådar för att hon och familjen skulle kunna bo på Marbella Club Hotel & Golf Resort & Spa som tydligen kostar en smärre förmögenhet normalt sett.
    Om det här inte är en överenskommelse mellan Yogagirl och hotellet där vännen garanterat marknadsföring av hotellet på hennes Instagramkonto så är jag tveksam till om detta ska markeras som ett samarbete.
    Om hon skulle ha fått vistelsen gratis via sin vän även om hon endast haft 35 följare på Instagram så är ju det här i så fall inget samarbete – men det är sjukt luddigt alltsammans.
    En del läsare tycker att hon borde skrivit ut att de fått vistelsen gratis men frågan är ju vad det i så fall betyder för Yogagirl i form av förmånsbeskattning?
    Kanske ingenting eftersom jag inte ens vet vilka lagar och regler som appliceras på hennes konto och som hon måste förhålla sig till.

Det här är galet svårt.
Precis som upphovsrätten ser olika ut i olika delar av världen så verkar det vara samma sak för marknadsföringslagen.
Det har aldrig varit ett problem tidigare eftersom man kunde applicera de olika lagarna på lokal nivå, men nu med Instagram, Youtube mm så blir det en krock.

Laddar jag upp en video på Youtube med musik som följer den svenska upphovsrättslagen så kanske någon tittar på den i USA och anser att den bryter mot den amerikanska motsvarigheten.
Lagstiftningen har helt enkelt inte hängt med i den globala utvecklingen av plattformar och då blir det lite som på den här bilden. Båda har rätt och båda har fel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *