ÖPPET SPÅR – POLITICS EDITION

Vi kör ett specifikt Öppet Spår för politik så här innan valet.
Risken finns att det ballar ur helt men försök fokusera på vad ni VILL/SKA rösta på istället för att försöka sänka andra partier. Funkar det inte så kommer jag stänga inlägget men valet är ert. (Haha…valet…)

438 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tippar följande valresultat:

    SD 25%
    S 19%
    M 16%
    V 15%
    C 10%
    L 7%
    KD 5%
    MP 3%

    J

      Jag tror ändå att S blir största parti även att de gått bakåt och tappat några procent men jag tror de blir störst iaf.

      Jag tror ungefär som du men ca 23% S och 21% SD.

      De som är emot SD borde väl rösta på S, de borde väl tänka som så att rösta på S är säkrast för att stoppa SD ?

        Hoppas s blir störst och att v och Mp får mycket röster. Ännu finns det hopp för sverige och medmänskligheten. ❤

          ??

            Tur att inte du bestämmer då ?

              Ja det är ju tur. Något som jag helt har missat, men länge har misstänkt att högern kommer att föreslå, är en privatisering av vårt dricksvatten. Ett sådan förslag lades tydligen nu 2018 (!!!). Se nedan, allt som högern har röstat för/emot genom tiderna:

              • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
              • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
              • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
              • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
              • 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
              • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
              • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
              • 1927: Nej till folkskolereform.
              • 1931: Nej til sjukkassan.
              • 1933: Nej till beredskapsarbete.
              • 1934: Nej till a–kassa.
              • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
              • 1938: Nej till två veckors semester.
              • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
              • 1946: Nej till fria skolmåltider.
              • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
              • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
              • 1951: Nej till tre veckors semester.
              • 1953: Nej till fri sjukvård.
              • 1959: Nej till ATP.
              • 1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla
              sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska
              stödet till ANC.
              • 1963: Nej till fyra veckors semester.
              • 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
              • 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
              • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till
              fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter
              kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan.
              Moderaterna röstade nej.
              • 1976: Nej till femte semesterveckan.
              • 1983: Nej till löntagarfonderna.
              • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
              • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU.
              EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter,
              men de moderata ledamöterna röstade nej.
              • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna.
              • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
              • 2006: Nej till gröna jobb.
              • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
              • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
              • 2006: Nej till höjd a- kassa.
              • 2006: Ja till sänkt a-kassa.
              • 2006: Nej till höjd sjukersättning.
              • 2007: Ja till sänkt sjukersättning.
              • 2011: Nej till förbättringar för sjukskrivna.
              • 2012: Ja till NATO.
              • 2013: Ja till utvidgat ROT och RUT.
              • 2014: Ja till skärpta gränskontroller.
              • 2015: Nej till vinstbegränsning i skolan (interpellation).
              • 2016: Nej till återinförande av förmögenhetsskatt (interpellation).
              • 2017: Nej till flygskatt av miljöskäl.
              * 2018: Förslag från Timbro: Privatisera dricksvattnet!

              Inför valet 2018: Moderaterna vill höja skatten med omkring 10 procent för dem med lägst inkomster: kroniskt sjuka och funktionshindrade med sjukersättning, enligt nya beräkningar som nationalekonomen och journalisten Micael Kallin gjort. Fler än 300 000 personer skulle drabbas (Dagens Arena).

                Högern har även röstat mot sexköpslagen och mot förbud mot sexköp utomlands samt ja till surrogatmödraskap.

                  Inte så konstigt. Deras arbetsmarknadsminister, Littorin, gick ju till prostituerade. 🙂

        Klart att alla som är emot SD inte kommer att rösta vänster!

          Var emot SD för all del men rösta inte V! Jonas Sköstedt är så obehaglig. Han vet ju inte vad han pratar om. Svamlar mest. Han verkar heller inget om hedersvåld och vägrar saker ur sitt valprogram bara för att SD kanske
          Vill det också. Just vänsterpartiet känns så obehagligt.

            Jonas ❤️

              Vill verkligen inte låta otrevlig så hoppas inte att jag gör det 🙂 Undrar genuint hur man tänker när man röstar på V. Handlar det om deras (rimliga/bra) människosyn eller tycker du på riktigt att det också är rimligt att de vill, exempelvis, avskaffa det privata ägandet inom näringslivet? 🙂

                Hej! För mig som bevittnar svår kronisk sjukdom på nära håll är sjukpolitiken en av de viktigaste frågorna. Att min mamma (och många med henne) med högar av pappersluntor m utlåtanden från diverse doktorer inte får avslag, blir utförsäkrad och i tid och otid behöver kriga med Försäkringskassan för sin rätt för småslantar. Att ta hand om de svaga och utsatta är för mig viktigare än tex privat ägande inom näringslivet, även om jag inte är emot det.

              Jonas är bra. Talar så att folk förstår, påläst, lugn, sansad och står för sin politik utan att ljuga. Han har tydligen varit ensamstående pappa till sin dotter i alla år också? Vilken man…? Skulle nästan kunna gifta mig med honom. 😉

                Ja vilken man.

            Vs politik är galen men Jonas verkar vara en rar person tycker jag 🙂

              Är höger men tycker att han verka sympatisk och han kan argumentera väl. Brusar inte upp och är barnslig som Ebba och Jimmy tex.

              Om han bara vore höger 🙂

              Japp, Sverigedemokrat här som gillar Jonas 😉

              Ja och snäll mot djur tror jag?

            Jag tänker då inte rösta V, tycker de har bra många konstiga inställningar till saker och verkar ju helt emot att folk själva skall få styra över sitt liv.

              Helt emot att folk ska få styra över sina liv…..? Jisses vad du ljuger.

                Absolut en generalisering, men i vissa frågor är det ju verkligen så! Tex att familjer själva inte skall kunna välja vem som skall vara hemma längst med barnen!

                  Barn som har två föräldrar, har rätt till lika mycket omsorg och vård från båda parter. Föräldraförsäkringen ska givetvis delas lika för de barn som har två föräldrar – de har lika ansvar och barnen har rätt till anknytning med BÅDA. Det finns ingen frivillighet där som förälder. Det är snarare oansvarigt av den förälder som inte vill ta detta föräldraansvar, likväl som det är oansvarigt av den som vill roffa åt sig av barnen, på den andres bekostnad.

                  Förutom detta handlar det, för samhället, om jämställdhet i föräldraskapet och i hela samhället i övrigt. Främst heterosexuella kvinnor halkar efter ute på arbetsmarknaden, i lön, pension och andra sociala skyddsnät. Alla föräldrar ska dela på kostnaden för de barn som de sätter till världen men bland heterosexuella föräldrar, är det kvinnan som tar större delen av kostnaderna för barnen. Bl.a denna ojämställdhet i föräldraskapet bland heteropar, gör att kvinnors livsinkomst är ca 3-4 miljoner lägre än mäns.

                  Vill bara tillägga här, att det är så här lagstiftningen kring föräldraskap ser ut. Jag (feminist) anser att det finns bättre sätt att lösa ojämställdheten som uppstår bland heterosexuella föräldrar som skaffar barn.

      ok ”karin”

        Vad insinuerar du? Jag heter Karin och har alltid kommenterat som det.

      Så brukar man gissa i Avpixlat, S kommer över 20%

      S eller SD blir störst. Kollar man mätningar säger jag S, men är många som inte är öppna med att de röstar SD och de har fått högre än mätningar tidigare, så tror de kan skjuta ifrån imorgon när det väl gäller

      Tror tyvärr att SVT fixade ett antal röster åt SD genom sitt agerande i går kväll och idag. Kan ha varit avgörande för de som vacklade mellan SD och något annat.

        Och jag tycker Sd gjorde bort sej. Vi behöver mer erfarna politiker. Som har livserfarenhet.

          Åkesson ”bojkottar” valvakan. Som om någon skulle bry sig. 🙂 Mansbebis.

            Alla borde bry sig. Vilket parti du än står bakom. Att SVT gör en sån grej är mycket större än något enskilt parti. ALLA i Sverige betalar för skiten, de får inte ta sida politiskt.

              +1!

              Ibland måste man väl ändå ta avstånd mot något som man anser är riktigt fel även om man skall vara neutral!

              Men de har inte tagit sida politiskt. De vänder sig mot Åkessons kraftiga generaliserande. ”De passar inte in i Sverige, de kan aldrig bli svenskar.” Det ÄR grovt generaliserande och är kränkande mot över en miljon människor i det här landet. Sådant måste SVT ta avstånd från enligt lagen.

              Men nu tycker jag att det är dags för SD:are att sluta grina och gnälla om allt. Ni blir inte orättvist behandlade, ni får samma behandling som alla andra. Sen att 75-80 procent av Sverige inte håller med er och tar starkt avstånd från era åsikter, det får ni leva med. Eller har ni kanske andra planer? Att tysta oss andra en gång för alla?

                Exakt!! Svt tog inte avstånd från partiet, de tog avstånd från ett uttalande som gjordes i deras kanal. Stor skillnad.

                  Som fick stora konsekvenser för svt chefen. De gjorde fel, att de bytt ut henne nu ikväll bevisar väl det mer än något eller?

                  21:29, mitt svar syftade till alla butt hurts som skriker att svt tar ställning politiskt genom att ta avstånd från sd vilket alltså inte var fallet. Rätt eller fel låter jag vara osagt, men det var inte partiet de tog avstpnd från.

                  Äsch, svarade anonym 21:32 ovan.

                Fast det handlar inte om att SD:are ”grinar” eller dylikt pga att de blev ”tillsagda”. SVT aktivt skrev att Annie Lööf gjorde rätt och Jimmie Åkesson fel. Jag håller inte med Jimmie Åkesson och är inte en så kallad SD:are men det är inte okej för SVT att ta ett parti och berömma och avvisa ett annat även om det kanske var ”rätt” andra partier sa ifrån och folket såg vart Jimmie Åkesson står och var Annie Lööf står helt utan att SVT ska förklara detta.

                  Nej det skulle inte vars okej, men nu var det inte det som hände.

                Svt chefen fick kicken och är utbytt. Så lite rätt hade vi visst iallafall

                  Va?

                  Vi?

                  Nu får du det att låta som att hon fick sparken vilket hon inte fick, hon kommer bara inte vara ansvarig utgivare under valvakan och orsaken till det var att hon hade gillat någon artikel rörande SD på sociala medier.

                Du felciterar Åkesson. Han sa att invandrare behöver hjälp att anpassa sig. Vad är så konstigt? Skulle jag flytta till ett arabland skulle jag inte passa in och jag skulle behöva hjälp. Herregud.

                  Håller med! Inte sjutton skulle jag gasta om att få bygga en egen kyrka. Inte heller begära att kvinnor skulle visa mer hud 🙁

                  Hahahaha! Är du dum eller? Han sa att invandrare som är arbetslösa är det för att de inte passar in i Sverige. Var fan nämnde han något om hjälp? Give me a fucking break.

                Anonym 22.15 Han blev avbruten av Annie Lööf. Fortsatte direkt efter och sa att de inte fått den hjälp de behöver för att bli svenskar. ÄR DU DUM ELLER?

                Media har medvetet inte visat hela resonemanget just för att du och andra lättpåverkade ska tro på det där. Tror Aftonbladet lagt upp hela klippet nu så ta dig en titt!

                  Men snälla du. Kan ni jävla SD:are sluta upp med att låta som en repig jävla skiva. ”Media har medvetet gjort ditten, media har medvetet mörkat datten.” ?

                  PS! Om du vill göra en ny foliehatt har Willys rea just nu!

                  Anonym 23:11, det är du som är ignorant när du köper allt svensk media skriver. Var lite källkritisk!

                Fast så sa han inte. Du kan läsa SvD Ivar arpi han har skrivit ut hela citatet. Det är farligt när public service klipper och klistrar och gör ställningstagande. Dom ska inte ha en åsikt. Det är inte deras uppdrag.

            Han är ingen mansbebis för att han står upp för en vänstervriden kanal. De som anordnar valdebatterna och valduellerna ska vara neutrala och lämna sina åsikter utanför.

              De är neutral och de lämnar sina åsikter utanför. Så vad gnäller ni om? Det finns regler (JA!) för vad man får säga i public service. Men de reglerna vill ni ändra va? Eller stänga ner public service helt och hållet, eller hur? Ni har så många smart idéer, man blir helt matt!

                Jag vill att reglerna FÖLJS

          Jag håller med, jag kände mig träffad trots att jag kom hit för snart 50 år sedan och jobbat och betalat skatt längre än Jimmie Åkesson levt.

          Dålig stil av honom, men han var väl för exalterad för att dölja sitt verkliga jag.

            Träffad? Det handlade ju inte om dig om du har jobbat och betalat skatt = del av samhället. Om du kände dig träffad så lyssnade du inte klart

              Jo han pratade om invandrare vilket jag är. Vi passar inte in!

                Han pratade om invandrare som har svårigheter med att få jobb i Sverige. Fakta är viktigt.

                  Åkesson sa: De är inte svenskar. De passar inte in. Fakta är viktigt, som sagt. Vidrigt uttalande. Människor skulle inte passa in bland människor? Åkessons människosyn är lika vidrig som hans kvinnosyn.

                  21:07 Varför citerar du inte hela stycket av vad han sa? Det där var första orden, förklaringen till orden är fortsättningen i det han sa

                  21:09: ja han fortsatte efteråt med att försöka bortförklara det han sa men han uttalade fortfarande orden ”De är inte svenskar. De passar inte in.” som svar på varför ”invandrare inte jobbar”. Grov generalisering och antydan till rasism. Kan hända att uttalandet skulle bli fällt för hets mot folkgrupp i domstol. Jag förstår att SVT säger ifrån.

                Det var inte alls vad han sa. Han sa att invandrare som inte kan språket, inte har utbildning och inte kommit in i samhället inte passar in. Det gällde jobb, och i Sverige behöver man ha gymnasiet och uppåt för att få jobb, på många många ställen behöver man kunna språket osv. Det var en pik mot nuvarande regering att de gjort ett dåligt jobb. Det var inget elakt mot invandrare, det var sanning det han sa. Det är en av anledningarna till att invandringspolitiken är viktig i de flesta partierna. Gå in på svtplay och lyssna ordentligt på vad det är han säger istället för att känna dig träffad av något som inte gällde dig

                  Men sanningen är ju att de allra flesta invandrare har utbildning, de flesta på gymnasienivå och många på högskolenivå. Eller räknar du bara förtryckta kvinnor från Somalia eller Etiopien som invandrare? De som har förvägrats utbildning pga av sitt kön.

                  Dessa människor ska vi, som ett rikt land, HJÄLPA. Inte förtycka. ❤️

                  21:37 Nu handlade det inte om de personerna, utan om den gruppen som Jimmie tog upp. Se ovan. Vi ska försöka hjälpa så många som möjligt, men regeringen har misslyckats, där ligger poängen i det hela

                  På vilket sätt har regeringen misslyckats?

                  Men snälla SD:are… Vi vet ju alla vad Åkesson menade med sitt uttalande. Vore det inte enklare om SD bara står för vad de tycker? Det måste ju vara jättejobbigt att hela tiden försvara när Åkesson och hans partikamrater råkar försäga sig, när SD:s riksdagsmän springer runt med järnrör och hotar folk på stan och de alla öppet visar sin unkna kvinnosyn och människosyn i både sitt partiprogram, i handling och i diverse uttalanden?

                  Fast det sa han inte, citera rätt om du vill förvara honom.

                  Ursäkta Anomyn 21:41 men jag vet inte vilka ”grupper Jimmie tog upp”. Se ovan på en tråde med 300 kommentarer, varav hälften är anonyma? Ansträng dig och förklara istället.

                Så han menade att invandrare som har svårt att få jobb i Sverige, har det för att de inte passar in? På vilket sätt är det inte en hemsk sak att säga? Byt ut invandra mot kvinnor eller judar i den meningen, så kanske ni hör hur sjukt det låter.

                  Det går inte att släta över allt som SD har gjort, sagt och utfört, hur mycket ni än försöker. SD är ett rasistiskt och kvinnofientligt parti. Det är bevisat och klart sedan länge. Det finns ingen anledning att låtsas som något annat för de som är rasister och kvinnohatare kommer ändå att rösta på er. Vi andra vill inte ha med er att göra så imorgon i vallokalen, ska jag kolla noga vilka i mitt område som är rasister. Själv stegar jag stolt fram till Feministiskt Initiativ och hämtar mina valsedlar.

                  23:18 Jasså? Det går ju jättebra att släta över allt S gjort?

          Sig inte sej..

            Det är faktiskt ok enligt svenska språkregler att använda mej och sej istället för mig och sig. Huvudsaken är att man inte blandar. Både i gymnasiet och på universitetet fick vi välja. De flesta är väl dock så vana med den gamla stavningen så de håller fast vid den!

              Oavsett vad verkar man otroligt korkad om man skriver ”mej”, ”sej” och ”dej” haha.

        Många verkar det som. Kollade SDs instagram, genuina konton (riktiga personer och inte nya sverige vänner konton) som bekräftat att de bestämde sig pga svt

        Tror också att Annie Lööf vann en del röster eftersom hon var den enda som faktiskt reagerade.

      Heja PIRATPARTIET!!! ❤❤❤

    ni som röstat på SD men ändrat er, vad har det berott på?

      jättebra fråga!

      Skulle själv inte rösta på SD men jag kan tänka mig att den senaste veckans skandaler inte varit till någon hjälp för partiet. Jag tänker på att de går ut i finsk press och säger att de vill förbjuda dubbelt medborgarskap vilket väcker kalabalik. För att rädda sitt skinn ändrar de sig och säger att de vill ha ett undantag för grannländerna, så att folk från norden ( =vita människor med liknande kultur!) fortfarande kan ha dubbelt medborgarskap men det stannar där. Så massa medborgare med dubbla medborgarskap eller som har barn/makar med dubbla medborgarskap är upprörda. Så har vi Jimmies uttalanden igår som enligt många var att gå för långt. De har kämpat hårt med att få bort rasiststämpeln så dessa tabbar tror jag är till nackdel för dem då det antagligen får en del väljare att tänka om. Men, vi får se imorgon hur det går!

        Ja, det har ju de flesta redan räknat ut, att SD gör skillnad på invandrare och invandrare. 🙂 När man ber dem definiera vad de räknar som invandrare, kan de aldrig svara på om t.ex amerikaner, norrmän, finnar etc ingår i deras definition.

          De räknar in alla, men de vill ha särskilda regler för grannländer

            Just det och det är ju här det ställer till problem för SD. De får inte ihop logiken kring sitt invandrarförakt.

              Jag ser logiken. Jag ser heller inget förakt. Jag ser ett parti som inte vill anpassa Sverige efter invandrare, utan vill att invandrare ska anpassa sig efter Sverige

              Tycker det är rätt enkelt att förstå vilka de menar. Muslimer. Folk från Mellanöstern och Nordafrika. B l a t t a r.

              Hur blev det såhär egentligen? Varför finns det en sån extrem misstänksamhet kring just dessa invandrare?

                Samma som Hitlers människosyn. De ser inte ut som OSS.

                  Nej. Har inte med utseende att göra, det har med värderingar att göra.

                  Nej det går definitivt djupare än så. Japaner och kineser är väldigt annorlunda nordbor utseendemässigt men misstänksamheten gentemot dem är inte ens i närheten av den de har mot nordafrikaner och iranier tex.

                  SD:are har liten penis jämfört med afrikaner…? De är bara avis?

          Ja, känns som att de inte riktigt är eniga, om någon säger att de inte ska ha dubbla medborgarskap alls, någon annan att det ska finnas ett undantag för nordbor och en tredje att inget stämmer och S försöker sätta dit dem (vad har S ens med saken att göra?). Kan tänka mig att många är förvirrade.

      Jag har inte röstat ännu men har vacklat och velat, håller med Sd på vissa punkter men även andra partier. Men nu känner jag ändå att det nog blir S just för att de står för medmänsklighet men ändå skärpt till saker t ex införde gränskontroller och de jobbar ju för att få samhället att bli bättre och fungerande såklart, allt som blivit sämre beror faktiskt inte enbart på styret. Vi har det ändå ganska tryggt och bra även fast det blivit otryggt med all brottslighet, skjutningar, bilbränder, stenkastning och att man ofta är rädd för att gå ut MEN det kunde varit ännu värre – vi lever fortfarande i ett av världens bästa och tryggaste länder. Vad händer om det blir nytt styre? – Kanske värre, kanske bättre, kanske möts vi av ännu värre samhälle om Sd vinner, kanske blir det upplopp och kaos på måndag oavsett…

        Ja medmänsklighet är viktigt för ett samhälle .

        Hur medmänskligt har det varit på en skala med alla indragningar av assistans för funktionsnedsatta som socialdemokraterna har genomfört? Som inneburit en katastrof för familjer med svårt handikappade barn. 10 dagar innan valet slänger man in ett vallöfte om massor av pengar till detta. Så j-a fult.

          Hur medmänskligt var det förra gången borgarna hade makten och många blev utförsäkrade med svåra sjukdomar och valde att ta sina liv. Förskräckligt.

            Nästan 100 000 blev utförsäkrade, då var det Ulf Kristersson som var Socialminister. Nu låtsas han bry sig.

          Dom hade problem med LSS under Alliansens tid, flera av de regler som gäller nu togs av Alliansen.

          Det är inte alls bra, det är förfärligt men det måste alltid dras in på något med tanke på allt som kostat stora pengar som massinvandringen, polisinsatser osv MEN de har insett vissa misstag och jobbat och jobbar för förbättringar – Det finns inte pengar och resurser till allt så är det bara och det oavsett partistyre. Man ska också tänka på att det kan ta lite tid att genomföra förändringar. Skattesänkningar gör inte välfärden bättre och ger inget tryggare samhälle. Alla partier lovar saker i valspurten som är svårt att hålla och genomföra tyvärr. Men det svårt…

    Kändisar skriver ”Rösta för medmänsklighet” – och jag undrar vilket parti ska man rösta på då? Socialdemokraterna? De står väl för medmänsklighet – men de rika kändisarna röstar nog blått och för att de själva ska få mer pengar och mer ekonomiska fördelar – hur är det medmänsklighet? Kanske tänker jag helt fel… Är man emot SD så är väl säkraste kortet att rösta på S. Vill man absolut stoppa SD från att ta makten så är väl säkrast att lägga sin röst på S ist för på något småparti, men jag kanske är helt ute och cyklar… Att säga saker, att man ska fixa det och det, mer pengar till det, mer resurser till det, lägre skatter osv.. – är lättare sagt än gjort, inte lika lätt i praktiken. Rösta med förnuft.

      Ett exempel från min närmaste familj där en av dem sommarjobbat hela sommaren. Studerar annars. Det kunde hon struntat i eftersom hon fick ca 10% mer i inkomst genom att jobba jämfört med att ha A-kassa över sommaren. Dessa 10% räckte inte till resor till och från jobbet ens. Nu vill hon jobba eftersom hon inte tycker om att gå sysslolös, men så fungerar långt ifrån alla. Sossarna vill höja A-kassan ännu mer för att de som är arbetslösa inte ska drabbas av inkomstbortfall. Hur ska människor motiveras att arbeta när de får lika mycket för att låta bli?

        Då har hon en hög a-kassa redan, eller ett jobb utan kollektivavtal.

          Stämmer att hon har en hyfsat hög a-kassa eftersom hon hade ett välbetalt jobb innan hon började studera. Och tog ett sommarjobb med mindre bra betalt. Förändrar dock inte det fundamentala systemfelet.

            Jo, hon valde ett sommarjobb med lägre lön medvetet. Alla har inte hög a-kassa, då blir lönerna därefter. Men med Alliansen och SD slipper hon det problemet, dom ska nämligen sänka a-kassan… och därefter lönerna.

              Nu är det ju inte så att man väljer och vrakar bland sommarjobb. Sånt stort utbud är det verkligen inte.
              Varför skulle man medvetet välja lägre lön om man kan få en högre?

            Fundementla systemfelet är att lönerna är så pass låga att det inte lönar sig.

          Jag är undersköterska. Skulle jag bli av med jobbet och behöva a-kassa eller bli sjukskriven kommer jag att behöva jobba extra för att täcka min familjs omkostnader. Åter igen, vårt samhälls gynnar bara de med hög inkomst. Och detta kommer eskalera om det blir en blåbrun regering.

            Bristen på sjuksköterskor är katastrofal. Du kanske skulle vidareutbilda dig och på så sätt få en högre inkomst?

              Jag har inte råd att studera. Och kommer inte höja lönen så pass mycket att det kommer göra någon större skillnad. OCH jag har på nära håll sett vilka villkor sjuksköterskor jobbar kring. Aldrig i mitt liv att det skulle vara värt det.

                Men det skulle ju lösa sig enligt Stefan, både nyutbildade sköterskor och poliser i määääängder är ju på g ut i samhället nu ?

                  Ja det tar några år att utbilda sig.

                Du får ju studielån precis som alla andra. Men då gör du ju ett medvetet val att stanna kvar i ditt jobb och på din lönenivå. Det kan du ju inte skylla på någon regering.

                  Jag tar absolut ett aktivt val att inte utbilda mig då det nästan inte leder till någon löneökning, samt betydligt sämre arbetsklimat. Ej mitt val att det ser ut som det gör inom vården ??‍♀️ tänker inte slita ihjäl mig för några hundralappar.

                  Ett studielån som ska betalas tillbaka. Man tjänar inte så mycket mer på att bli ssk från att vara uska. Skulle våga påstå att man nästan går lika ut i lön med tanke inkomstbortfallet under 3 år samt att studieskulden ska betalas tillbaka.
                  //sjuksköterska

                Om det inte lönar sig att plugga vidare redan nu och folk fortsätter rösta rödgrönt har vi snart kngen välfärd kvar…

            Smart att välja ett jobb med en så låg lön. Det går snabbare för dig att byta jobb än för politikerna att höja alla löner för lågavlönade inom vården.

              Ja, Elin kan börja köra sopor istället åt kommunen? De har jättebra betalt fastän de, till skillnad från Elin som jobbar i landstinget, saknar utbildning. Åh, dessa märkliga löneskillnader… ? Feministiskt Initiativ kan mer om detta. Ring Schyman för mer info.

              Det kan ju också vara så att jag brinner för detta arbete? Jag är specialistutbildad undersköterska inom både demens och palliativ vård, detta har jag studerat under tiden jag arbetat och har jobbat 70% och pluggat 50% senaste 4 åren. Det är något jag själv valt, och hade någon bisarr förhoppning att detta skulle visas i mitt lönekuvert. Men du har rätt, varför ska någon engagerad och kunnig vårda dig och dina anhöriga när ni är svårt sjuka eller döende? Vi kan ju, precis som ”Anonym” säger köra sopor istället…. det är ”smartare” för oss, men jävligt trist för de som är i behov av vård och omsorg från kompetent personal…….

                Men sluta tro att alla ska fixa åt er, fixa det själv! Är man inte nöjd med sin lön, utbilda dig till något annat, ta tag i ditt liv. Sitt inte och klaga. Trivs man med sitt jobb fast det är underbetalt osv? Skitbra ju, kul! Men lägg av med att klaga.

                Bara för att du, Elin, avstår från att fortsätta som uska, gör inte att hela Sverige faller.

                  Omg. Finns det folk som verkligen inte tycker att det är viktigt att ha kompetent personal inom vården? Jag får spontant en känsla av att du är väldigt priviligerad och aldrig befunnit dig i beroendeställning.
                  Såklart förstår jag mitt eget (icke?) värde inom min bransch, och att inget står och faller med mig, men jag tycker även det är viktigt att belysa problematiken som finns. Detta kan jag endast göra genom mina och mina kollegors upplevelse. Och HUR ska vi kunna nå förändring om vi inte synliggör problemen som finns?

                  Men vi får se vem som klagar när du/ni är i behov av vård och omsorg och det inte finns några Florence Nightingales kvar…. Välkommen.

                  Har inte sagt att du inte är viktig. Om just du slutar som uska faller inte Sverige som sagt, om 70 % av alla i Sverige skulle det visst, men det kommer alltid att utbildas sjuksyrror. Jag tycker dock att om man inte är villig att göra en förändring sk man sluta klaga. Trivs man inte – gör något åt det. Det hon längre upp gjorde var att kommentera hur hennes ekonomiska situation var och att det skulle gå åt pipan om hon skulle bli sjukskriven – eftersom man aldrig vet hur livet utvecklas är det där ABSOLUT en anledning att byta jobb/vidareutbilda sig för att försäkra sig om en trygghet, nåtsånär iaf.

                  Låga löner för kvinnor inom offentlig sektor är inget individproblem. Det är ett strukturellt problem, som Gudrun Schyman skulle ha sagt. Lönerna sätts utefter kollektivavtal, vilket även högermuppar borde inse. Det är vi skattebetalare som står för notan och Elin här, utbildad undersköterska tjänar mindre än en outbildad sopåkare. Hur kan det komma sig?

                Men problemet ligger ju inte hos individen här, för oavsett hur mycket man vidareutbildar sig inom vården kommer de outbildade personerna som hämtar dina sopor tjäna mer än vad du gör. Du kan kalla det för kvinnofälla om du vill, men hur det än är behövs ju en kompetent personal inom vården. Och för att få dem att stanna måste man höja både lönen och statusen på yrket. Jag tycker inte att jag klagar, mer att jag belyser ett problem. Jag älskar mitt jobb, det finns inget annat jag kan tänka mig att arbeta med. Och jag har totalt 6,5 års utbildning, det är mer än många läkare.
                Men det ger mig ingen ekonomisk trygghet. Du ser den inre konflikten va? Livsglädje kontra ekonomisk trygghet. Det är inte helt självklart.

            Elin du har så rätt.

              Hur kan Elin ha rätt? Hon har själv valt att kliva in och sätta sig tillrätta i kvinnofällan. Sedan klagar hon, men vill inte ändra på situationen ? vad gör man med en sådan person, jo struntar i henne för hon kommer gå till jobbet ändå även om de sänker hennes lön.

                I know, hatar sånt. Ta tag i ditt eget liv, liksom. Du slutade skedmatas som bebis, väx upp…

                  Jag skedmatar vuxna människor dagligen. Som drabbats av cancer, stroke, demens, ALS eller MS. Men så ser jag ju också ett värde i alla människor ??‍♀️

                  Rolig du är, Elin! Humor är bra. Jag har inte sagt att jag inte ser ett värde i alla människor. Jag tycker bara att om man kan så ska man ska ta ansvar för sitt liv och göra något åt problemen som dyker upp. Inte tro att andra ska göra det åt dig. Sug på den du:)

                  Skriv inte så till vårdpersonal som sliter. Alla roser i världen till er. Ni behövs men inte dom med elaka kommentarer som klagar.

                  Jag tar ansvar för mitt liv varje dag. Och för mina två små barns. Och för alla sjuka personer jag möter dagligen i mitt arbete. Och deras föräldrar, syskon och barn. Jag skulle vilja påstå att jag ansvarar och löser problem för väldigt många liv per dag, inte bara mitt eget. Sug på den DU.

                  Men vem ska jobba som uska då? Om alla vidareutbildar sig och blir sjuksköterskor eller läkare vem ska då göra uskornas arbete? Det är inte gnäll att vilja att ens viktiga arbete värderas högre.

                  Men f-n va otrevliga folk är här! Vad är det för fel på er?!

                Själv valt att sätta sig i kvinnofällan? Nej, kvinnofällan går inte att undvika för de som vill jobba inom vård och omsorg och ingen av oss medborgare skulle vilja vara utan de (majoriteten) kvinnor som jobbar där. Problemet är att deras arbete värderas lägre än tex en sopåkares, som också får lönen utbetald utav oss skattebetalare. När Alliansen tillträdde vid förrförra regeringsskiftet, sänkte de ingångslönerna inom vården och högerns SD, har röstat mot förslaget att tillskjuta ytterligare 13 miljarder till kommun och landsting.

              Trots att jag och Elin verkar stå långt från varandra politiskt så måste jag säga att jag förstår henne och hennes frustration. Vården har verkligen många och allvarliga brister och jag vet inte vem som frivilligt skulle vilja vidareutbilda sig för en framtid med så mycket stress, tung arbetsbelastning och eventuellt våld och hot som det innebär idag. Jag kan med lätthet förstå vad hon försöker berätta och hur hoppas kunna försörja sig på sitt arbete precis som alla andra som lönearbetar. Heja dig Elin, jag hoppas situationen blir bättre för dig och dina medarbetare och sådana som du behövs inom vården.

                Tack! ?

            +1 till dig!

            Jag läser sista terminen till sjuksköterska just nu. Blir alltså färdig i januari 2019. I somras sommarjobbade jag som undersköterska i KOMMUNEN. Fick då 26.000 kr i månaden. Om jag väljer att börja i LANDSTINGET när jag är färdig och legitimerad sjuksköterska i januari, så får jag en lön på ca 25.500 kr. Detta är inte förhandlingsbart.

            Jag får alltså mindre i lön, fast mer ansvar och sämre arbetstider (i kommunen arbetade jag 7-16 mån-fre).
            Gissa varför sjuksköterskor flyr landstingen??

            Pratade med en sjuksköterska som bytte från landstinget till kommunen nu i våras. Hon ökade sin lön med 7000 kr direkt. Bara genom att byta till kommunen. Från 25.000 – 32.000.

              Se gärna inslaget från förra veckans Svenska Nyheter om sjuksköterskor.

              Det här är så sjukt! Jag jobbar som bilsäljare och tjänar ca 60-70.000kr i mån.
              Jag sitter bakom en skärm, pratar lite med folk som vill köpa bil, räknar lite på finans, dricker te och har ett rätt ”chill” jobb.

              Jag tjänar mer än dubbelt av vad undersköterskor/poliser gör… DET ÄR HELT SJUKT!!!

                Jag har utbildat mig till uska, sedan två specialistutbildningar, så totalt 6,5 års studier. Har en månadslön på 23.500kr, men arbetar bara 70% då arbetsgivaren inte tillåter högre procentgrad. (Arbetar dock extra flera nätter i månaden)

                  25.500kr ska det vara, slant lite när jag skrev.

                Skillnaden? Du jobbar för ett privat företag som uppskattar det jobb du gör. Sjukvården drivs med skattepengar som delas ut av politiker som tycker ex elcyklar är viktigare än extra pengar till sjukvården!

        Fast det är inte riktigt så – alla tjänar på att jobba men alla har en trygghet i a-kassan. Själv har jag erfarenhet av att a-kassan sänktes enormt för mig, den sänks efter hand, ingen har samma höga ersättning efter en tid så tänk på det. (Det var så innan iaf, kanske ändrats nu). Nu var det väl iofs Reinfeldt som sänkte det så det förstörde enormt för mig och många andra, inte bara det ekonomiska utan det blev en psykisk påfrestning som ledde till depression och utmattning.

          Det var Alliansen, högern, som chockhöjde fack- och a-kasseavgifterna, vilket ledde till att många svenskar ansåg sig inte ha råd med det och gick ur facket. Det i sin tur, försvagade fackförbunden vilket förstås var Alliansens tanke från början. Utan fackförbunden kan ju arbetsgivarna göra som de vill med sina anställda.

        Men i hennes fall hade hon väl inte ens fått a-kassa under sommaren eftersom hon studerar? Så nog tjänade hon på att jobba eftersom alternativet hade varit ingen inkomst alls….

        För att det finns andra fördelar med att jobba… Pension, arbetserfarenhet, gemenskap med kollegor etc.

      Kändisarna som generellt bor i icke invandrar- och brottslighettäta områden och som har privat sjukvård. Klart att de inte förstår övriga svenskars oro över att hinna dö i vårdkö eller få sin dotter våldtagen.

    Tyckte det var ett bra program med Filip och Fredrik med Löven.

      Vem är Löven?

      Jag med! De är väldigt roliga oftast. Kanske tyckte att det var extra bra eftersom jag är från Köping dock hehe…

    Jag känner mig så jäkla kluven i det här valet. Min viktigaste fråga är miljön, men jag tycker att Miljöpartiets ledning är undermålig och tror till skillnad från Annie Lööf inte att biobränsle innebär att man kan flyga hur mycket som helst. De enda partierna jag verkligen inte vill se i regeringen är KD och SD, men vem jag faktiskt ska rösta på känns som ett frågetecken.

      Då måste du rösta rött eftersom KD/alliansen vill regera och då kommer de behöva SD

      Vänstern och MP har bäst miljöpolitik enligt Naturskyddsföreningen.

      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-har-svarade-partierna-pa-naturskyddsforeningens-miljoforslag

      Men då ska du nog rösta på S

        V har jättebra klimatpolitik.

          V har också en partiledaren som tar tåget ofta…tillskillnad från MPs språkrör: där flygs det friskt. Mer och mer av MPs resekassa läggs på flyg. Det borde ju vara tvärt om kan man tycka.

    Jag är så sjukt kluven över vilket parti jag ska rösta på!! Får panik

      Rösta på s som tycker att vi människor har lika värde och satsar mera på välfärden.

        På vilket sätt tycker du att de andra partierna inte tycker att människor har lika värde? Och kan vi bara bortse från SD här…
        Och på vilket sätt satsar de inte på välfärden enligt dig?

          Lyssna på deras debatter tack.

            Alla partier, utan s? V och MP är också dåliga då?

            Det har jag verkligen gjort. Och därför förstår jag inte ditt påstående och ställde frågorna som du inte svarade på

        Bara S av ALLA partier? Motivera

        Ja, ALLA ska få vänta LIKA LÄNGE på vård. ?

      Rösta på L eller KD som värnar om LSS. Rösta för att dem med funktionsvariationer eller allvarliga sjukdomar ska få rätt att leva som alla andra och inte bara överleva i ett samhälle som ser dem som en belastning.

        Tack för att du är en av dom som bryr sig! Jag har en autism och add diagnos och lever ”utanför samhället.” Erbjöds aldrig hjälp i skolan så jag har ingen utbildning, är över 25 år gammal och har aldrig haft ett jobb. Studerar nu själv på komvux och har A i alla ämnen men är rädd att ingen vill anställa mig någonsin pga min funktionsnedsättning. Känns som min diagnos var en dom. Är dömd utav samhället. Som du skriver så känner jag mig mest som en belastning och tyvärr har jag flera gånger försökt ta mitt liv som yngre. Vill bara va som alla andra men det kommer jag aldrig bli.
        Röstar KD i detta val igen för dom står upp för lss.

      Jag är också kluven så förstår dig men är man kluven så tycker jag nog att det bästa är att rösta på S

    Har Ulf Kristersson lipfillers?

      Det kanske dyker upp något samarbete samt livevideo på insta snart? Vi får hålla utkik!!!

      Haha han har ju hängt en del med influencers 😉 Mest med Katrin Zyto och Margaux iofs och just de har väl inte fillers hehe. Katrin verkar väldigt förtjust i Ulf, kanske kan bli nåt där hehe men han kanske är gift.

      Han ser yt dom en östermalmsmäklare i medelåldern ?

        Fräsch kommentar. Är du lite utvecklingsstörd, My?

          Fräscht att påstå att någon är utvecklingsstörd och att använda det som skällsord. Är du född på 60-talet? Eller saknar du empati?

            Barn kan säga elaka saker utan att förstå vad dem egentligen säger. Jag antog att My är rätt vuxen eftersom hon hänger här och hennes kommentar lät som om hon inte kommit så långt i sin mentala utveckling.

              Det passar ju rätt bra in på dig med. Enda skillnaden är att jag aldrig skulle påstå att du är utvecklingsstörd för det är ett hemskt ord och har orsakat mycket smärta för tusentals i det här landet. Förstår inte hur du tänker dig att något du kommenterar rättfärdigar det.

    Längtar tills imorgon!

      Längtar? Nej jag tycker detta val känns som en dålig klump i magen om vi byter regering. Framtiden blir uppdelning av människor och kraftigt försämrad välfärd och trygghet.

        Ja, längtar. Har hellre ett resultat med faktiska siffror och går vidare därifrån än behöva lyssna på allt gnäll som varit det sista

          Särskilt mycket gnäll från röda extremer. Så sjukt trött på V-reklam i brevlådan varje dag.

            Jag med. Någon från Ung Vänster hade lagt en massa lappar på alla cyklar vid tågstationen imorse. Man ba no thanks..

    Hur står det till mellan M och SD egentligen, är eller är inte M beredda att ta stöd från SD?

      De svarar inte ordentligt på frågan. Bara att de som ensamt parti inte vill göra det, men ingen svarar rakt ut på frågan om alliansen är villiga att ta SDs hjälp för att regera. De pratar runt frågan varje gång

      Kristersson vill förhindra att de rödgröna fortsätter vara i regeringsställning. Han vill bilda regering med Alliansen, men eftersom de antagligen inte kommer över 50% så kommer de behöva indirekt stöd av SD i så fall.

    Jag vill inte betala för svt, pinsamt när våra grannländers motsvarighet till och med går ut och säger att de aldrig hade gjort så. Spelar ingen roll om de hade hyllat något SD sagt, eller vilket parti som helst sagt, de ska inte ha politiska åsikter och framförallt inte i samband med en debatt precis innan ett val. Tänk om de hade sagt tvärtom? ”Vi står bakom Jimmies uttalande”. Katastrof! Och då röstar jag själv SD, men det hade inte varit okej och det är inte okej nu heller. Blä

      Håller med, är helt chockad över över hur public service öppet kan påverka valet så mycket! Sverige är så jävla korrupt, hälften av allt valfusk har liksom inte ens kommit upp till ytan 🙁

        Att folk inte förstår hur sjukt det de gjorde är… Vad lägger sig SVT i nästa gång liksom?

          Jag förstår inte problemet? De tar avstånd från ett grovt generaliserat uttalande om att invandrare inte för jobb för att de inte passar in i mallen.

            Problemet är att de inte ska och inte får göra det. Svt får inte ta ställning – oavsett vad frågan handlar om. Hela befolkningen betalar, även de som röstar SD. Vad säger de nästa gg? Att de stöttar något M sagt tex? Då hade varenda röd rasat. De har gjort ett allvarligt övertramp

              Det är väl enorm skillnad från att stötta en åsikt, eller att inte stå bakom en grov generalisering som rör en stor grupp människor i vårt fantastiskt mångkulturella land?

                Nej. Ska man vara utan åsikt politiskt så gäller det alltid, i alla situationer.

                  Men när Sverige har röstat fram Åkesson så lär han ju stänga ner både SVT och SR, så då har vi inte det här problemet längre……………………..

                  Jag hoppas verkligen det om det är så att en kanal som vi alla betalar för börjar ha riktade åsikter. Finns en anledning till att de inte ens får visa reklam liksom

                  Men vi ska skuldbelägga våldsbrottoffer för våra skattepengar på bästa sändningstid. SVT är ju bara skit, men tyckte nog ändå att det var bra att de sa ifrån. (Även om det kanske inte var rätt)

                  Fakta: Undantag från opartiskhet
                  I SVT:s sändningstillstånd finns publiceringsregler som bland annat säger, enligt SVT:s hemsida:

                  ”Det finns ett viktigt undantag från opartiskhetskravet. SVT och dess programledare, reportrar med mera ska i sin programverksamhet hävda det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet (den så kallade demokratibestämmelsen i radio- och tv-lagen). Bestämmelsen innebär en skyldighet att markera ett avståndstagande från eller att bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasfördomar, våld och brutalitet bekämpas.

                  Källa: svt.se

            Hade Kristdemokraterna börjat härja om att ”Alla homosexuella ska inte vara föräldrar för de tillhör inte normen” är jag säker på att SVT gjort samma sak. Vilket jag bara ser som något bra. Det finns liksom en gräns för vilka kränkningar som är okej.

              Nej, det finns faktiskt ingen gräns. Varenda tidning hade tagit upp det ändå, men svt SKA INTE ha åsikt om det

                Kopierar Hejs kommentar:

                Fakta: Undantag från opartiskhet
                I SVT:s sändningstillstånd finns publiceringsregler som bland annat säger, enligt SVT:s hemsida:

                ”Det finns ett viktigt undantag från opartiskhetskravet. SVT och dess programledare, reportrar med mera ska i sin programverksamhet hävda det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet (den så kallade demokratibestämmelsen i radio- och tv-lagen). Bestämmelsen innebär en skyldighet att markera ett avståndstagande från eller att bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasfördomar, våld och brutalitet bekämpas.

                Källa: svt.se

              Nej, det hade fortfarande inte varit okej att de tagit avstånd från ett sådant uttalande om homosexuella. SVT och SR finansieras med våra skattepengar, de ska vara opartiska oavsett uttalande. Du, jag och alla som jobbar inom public service kan ha våra personliga åsikter om att kärlek är kärlek – men public service måste ändå vara neutralt. Vänta bara tills efter valet när alla utomstående granskningar visar hur korrupt Sverige är, finns ingen riktig demokrati här! Trött på alla hycklare i Sverige ?

                SVT-chefen Eva Landahl byts ut kom det nyss på nyheterna ?

                Nej , public service finansieras inte av våra skattepengar. Det finns förslag om det men det är fortfarande inga skattepengar som går till Svt, och nej igen. Det finns inte något krav på opartiskhet i alla lägen, tvärtom. Har citerat undantag i ett annat inlägg

                  Alla betalar tv-licens, vare sig man har TV eller dator. Public service ska vara opartiskt, det är därför de tex inte ens får visa reklam. Detta är valfusk!

                  Eftersom du inte kommer med något nytt får du mitt gamla svar: Nej , public service finansieras inte av våra skattepengar. Det finns förslag om det men det är fortfarande inga skattepengar som går till Svt, och nej igen. Det finns inte något krav på opartiskhet i alla lägen, tvärtom. Har citerat undantag i ett annat inlägg

            Men herregud, du VILL ju missuppfatta.

            Skulle jag flytta från Sverige till, ja säg Iran så skulle inte jag heller passa in. Jag skulle inte kunna språket, inte vara helt med i deras seder och regler, vara utanför i deras kultur. Men om någon där skulle vara villig att hjälpa mig med allt detta så skulle jag ha en möjlighet till att passa in och kunna få jobb.

            Sluta missförstå och bli så kränkt.

      SVT-chefen Eva Landahl, ansvarig utgivare för partiledardebatten, byts ut av public service-bolaget efter avståndstagandet från Jimmie Åkessons uppmärksammade uttalande

      Och där kom det ???

      Nu har de ju ångrat sig och tagit tillbak sitt uttalande, plus kickat SVT-chefen. Men skadan är nog redan skedd.

        Såg det, bra agerat svt, även om det är försent. Att de inte gjorde det på en gång

        Fast hon har ju inte blivit kickad. Till SDs stora förtret.

          Jo, kickad från uppdraget. Kommer inte sluta bra för henne

            Hon blev utbytt från valvakan för att hon hade gillat någon artikel på sociala medier om SD och då kan hon inte vara ansvarig utgivare för valvakan.

            Svt gjorde rätt i att ta avstånd från uttalandet eftersom de har en skyldighet till det.

        Var kan jag läsa om att de har ångrat sitt uttalande

      SVT har ju tidigare fällts i Granskningsnämnden, när SD:s Mattias Karlsson generaliserade om asylsökande och kriminalitet utan att programledaren tog avstånd. Så de har fått kritik tidigare för att de inte tagit ställning mot generaliserande uttalanden.

      Nej, FÖR DOM HAR INTE SAMMA REGLER OCH LAGAR SOM VI

      ”Falbe konstaterar dock att skillnaden ligger i SVT:s så kallade demokratiparagraf.

      Den är inskriven i sändningstillståndet och innebär ”en skyldighet att markera ett avståndstagande från eller att bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasfördomar, våld och brutalitet bekämpas”.

      Någon sådan paragraf finns inte i Danmark och inte heller i Norge.”

      Aftonbladet

    Jag har en ny bekantskap som häromdagen berättade att hen röstar på moderaterna. Jag blev väldigt förvånad, för det trodde jag inte om hen. Jag vill inte fråga hen varför, vill inte riskera att bli osams, men kan någon moderat här inne motivera varför ni röstar på dom?

      Som jag ser den svenska politiken just nu så är det pest eller kolera. Moderaterna är inte så bra, men de är bäst av alla dåliga alternativ tycker jag.
      Det ultimata vore en S-M regering, men eftersom blockpolitiken inte visar några tecken på att försvinna i nuläget så röstar jag på M. Jag tycker att socialismen i grunden är en bra ideologi, men jag röstar inte på S av principskäl då de har haft för många dumheter för sig både historiskt och nu…
      Funderade på L ett tag men det känns bortkastat och de är för pro-EU för min smak.

      Är inte så imponerad av dem numera men så länge de har Hanif Bali får de åtminstone en av tre röster av mig!

      Har många argument, men här är ett!

      Trots högkonjunktur och höjda skatter, så har vårdköerna fördubblats denna mandatperiod.
      Detta är givetvis oacceptabelt, särskilt när de rödgröna går till val på ”ökad välfärd”. Mycket snack, men lite business.

        Det kom 160 000 flyktingar 2015 med stort vårdbehov, det har gjort köerna längre i både vård, psykvård och tandvård. Förstår man inte det borde man kanske utbilda sig lite till.
        Med Alliansens skattesänkningar på 140 miljarder var det stora hål i ekonomin, det har S tillsammans med MP och V rättat till och inte nog med att Alliansen lånade till skattesänkningar, dom sålde även ut Svenska företag för 170 miljarder. Många för en spottstyver till riskkapitalbolag, som tjänar stora pengar som vi skattebetalare står för.

        Samma med miljön, utsläppen brukar stiga under högkonjunktur, nu har dom sjunkit eller stått stilla. Det vet Alliansen och experter har påtalat det, men dom låtsas som dom inte vet.

          Och vem var det som valde att släppa in alla dessa flyktingar i ett svep? S sköt sig rejält i foten genom att agera på det viset.

        Vilka skatter? Alla jobbskatteavdrag är kvar!

      Men Gud. Som om det är typ värsta brottet att rösta borgerligt.

        Ja, det borde faktiskt vara fängelsestraff eller åtminstone rättspsykiatrisk vård för de som röstar borgerligt.

        Haha nä det tycker jag givetvis inte. Jag förstår bara inte varför och är genuint nyfiken på hur moderater resonerar. Min nya vän och jag har inte känt varann tillräckligt länge för att jag ska våga fråga hen.

          Jag undrar också hur borgarna tänker..? Det var därför jag rekommenderade rättspsyk.
          Hur högern har röstat genom tiderna:

          • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
          • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
          • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
          • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
          • 1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
          • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
          • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
          • 1927: Nej till folkskolereform.
          • 1931: Nej til sjukkassan.
          • 1933: Nej till beredskapsarbete.
          • 1934: Nej till a–kassa.
          • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
          • 1938: Nej till två veckors semester.
          • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
          • 1946: Nej till fria skolmåltider.
          • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
          • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
          • 1951: Nej till tre veckors semester.
          • 1953: Nej till fri sjukvård.
          • 1959: Nej till ATP.
          • 1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla
          sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska
          stödet till ANC.
          • 1963: Nej till fyra veckors semester.
          • 1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
          • 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
          • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till
          fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter
          kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan.
          Moderaterna röstade nej.
          • 1976: Nej till femte semesterveckan.
          • 1983: Nej till löntagarfonderna.
          • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
          • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU.
          EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter,
          men de moderata ledamöterna röstade nej.
          • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna.
          • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
          • 2006: Nej till gröna jobb.
          • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag.
          • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
          • 2006: Nej till höjd a- kassa.
          • 2006: Ja till sänkt a-kassa.
          • 2006: Nej till höjd sjukersättning.
          • 2007: Ja till sänkt sjukersättning.
          • 2011: Nej till förbättringar för sjukskrivna.
          • 2012: Ja till NATO.
          • 2013: Ja till utvidgat ROT och RUT.
          • 2014: Ja till skärpta gränskontroller.
          • 2015: Nej till vinstbegränsning i skolan (interpellation).
          • 2016: Nej till återinförande av förmögenhetsskatt (interpellation).
          • 2017: Nej till flygskatt av miljöskäl.
          * 2018: Förslag från Timbro: Privatisera dricksvattnet!

          Inför valet 2018: Moderaterna vill höja skatten med omkring 10 procent för dem med lägst inkomster: kroniskt sjuka och funktionshindrade med sjukersättning, enligt nya beräkningar som nationalekonomen och journalisten Micael Kallin gjort. Fler än 300 000 personer skulle drabbas (Dagens Arena).

            Det är en imponerade lista du kommer med vännen. Komplettera med en lista på vad de har gjort, är du snäll. Det där säger absolut ingenting annars 🙂 Du verkar påläst och allmänbildad (eller bara bra på att googla, who knows) så du borde veta att det du gör nu är i princip som att redovisa ett bolags förluster under åren, inget om vinsterna.

            Got it?

              Deras beslut är liksom väl motiverade. Så din lista betyder nada just nu.

    Har övertalat hela släkten att rösta på Sd. Så imorgon går vi tillsammans ca 28 Pers med äldre barnbarn osv

      Röstar själv SD, men låter dumt att övertala folk. Alla får rösta som de själva vill. Hela min familj röstar också SD, fast av egen vilja

        Har bara sagt fakta varför jag röstar på sd och dom har hållt med på varje punkt så övertala kanske var fel ordval

          har ni diskuterat det faktum att ni röstar på ett rasistiskt parti?

            Detta är så uttjatat!

            Ja! Alla vi familjer där alla röstar SD har diskuterat vad vi tycker om invandrare. Tror du vi har missat hela deras invandringspolitik och sitter och pratar sänkt abort med varandra eller att Jimmie är fin i håret och därför får våra röster? Jag kanske är rasist i dina ögon, men för mig är invandringspolitiken problemet – inte personer med utländsk bakgrund. Men du får gärna kalla mig rasist om du vill, jag orkar faktiskt inte bry mig längre, jag vet var jag står och hur jag behandlar människor runt mig och det är det enda viktiga. Hade jag varit av annan åsikt hade afs fått min röst

              Men M har väl i princip samma åsikt i invandringspolitiken som SD? Tänker om det är det det faller på, för i så fall har ju M i allafall relativt human politik utöver detta till skillnad från SD?

                För mig föll det på frågan om Marknadshyror som M driver och SD har sagt sig vara emot, så jag gick från M till SD

                  Nu gör jag ett antagande att du identifierar dig som kvinna iom till namn, stämmer inte det ber jag om ursäkt.

                  Men en helt genuin fråga, hur ser du på SDS jämställdhetspolitik och hur den påverkar dig som kvinna?

                  Dom är för marknadshyror, så då röstade du fel ändå.

                  https://www.di.se/nyheter/sd-oppnar-for-marknadshyror/

                  Dom har vaklat fram och tillbaka, och vill styra med M som vill ha marknadshyror.

                  Nej, jag röstade inte ”fel ändå”. Du länkar till en inaktuell artikel vars innehåll inte stämmer, fåntratt!

                Vem har sagt att det är en viss punkt det faller på? Frågan var ”har ni diskuterat det faktum att ni röstar på ett rasistiskt parti?” vilket jag svarade på. För antar att det är SDs invandringspolitik frågan syftade till???

                  För att du skrev ”för mig är invandringspolitiken problemet”. Tolkade det som att det var den frågan som avgjorde din röst. Absolut inget illa menat. Chill.

                  Elin – Ja. Jag anser mig inte som rasist eftersom det är själva invandringspolitiken och inte personerna som råkar vara invandrare som är problemet för mig

                  Men jag har väl aldrig kallat dig för rasist? Jag sa bara att M har liknande invandringspolitik men, enligt mig, betydligt mer humana åsikter i andra frågor.

            Jag tror de är väl införstådda med SDs politik. Du behöver inte ställa en dum fråga. Hejdå 🙂

              Ni ser det går inte att diskutera med sd här. Det säger en hel del.

                Vad finns det att diskutera? Vissa tycker SD är rasistiska, andra inte. De som röstar SD vet om att ni tycker det. Vad vill du ha för diskussion? Självklart har hela familjer som röstar SD koll på att de kan anses rasistiska. Finns inget annat svar

                SD:are verkar ha väldigt svårt att svara på frågor och argumentera för den politik de röstar på. Det är ständigt återkommande, inte bara i den här bloggen.

                  Tycker alla har svarat tydligt varför de röstar SD i alla öppna spår. Vad vill du ha för tydligt svar på Bibbis fråga? Kan ni får mer än ett ja eller nej svar?

                  Tja, vad ska man svara på ett barnsligt ”har ni diskuterat det faktum att ni röstar på ett rasistiskt parti?”

                Ärligt talat så stänger jag ner på det där sättet för ni är inte intresserade av att verkligen diskutera med en SD:are. Ni skjuter ner precis allting med ”ni är bara rasister hela bunten”. Det är så otroligt mycket mer komplext än så, med en massa gråzoner. Det går inte att föra en normal argumentation eller diskussion.

                  Förresten var Bibbis fråga korkad och inte ens värd att svara på. Självklart är SD:are medvetna om att de kan uppfattas som rasister, precis som att vissa där faktiskt är det också. Oavsett vad så vet de vad de röstar på och eftersom vi har valfrihet så är det okej. End of discussion.

            Att inte nån av de stora mediehusen har anställt Bibbi som politisk expert måste vara ett misstag utan motstycke.
            Har aldrig skådat ngn som med sådan finess lyckas belysa direkta brister hos t.ex SD.

            Bloggbevaknings kommentarsfält har visat sig vara en utmärkt plantskola och knivskarpa frågor och kloka analyser som Bibbis kommer att skaka Sverige i dess grundvalar nästa mandatperiod.

              ?

        Det är inte mycket jag och mina föräldrar har gemensamt egentligen. Men jag är SÅ tacksam att mina föräldrar lärt mig att alla människor är värda lika mycket. Att hjälpa de som har det svårt, att sträcka ut sin hand till det folk som är i kris.
        Det är också vad jag kommer lära mina söner. Om de i vuxen ålder skulle ha främlingsfientliga åsikter skulle jag se det som ett stort jävla nederlag.

          Många föräldrar som måste ha dåligt samvete nu då över de pojkar och män som de har uppfostrat till att bli SD:are.

            ….och det skulle jag också ha om jag hade uppfostrat min son till att bli SD:are, vill jag tillägga.

              Förhoppningsvis är de mer mogna än du och förstår att SD är ett bra parti med bra värderingar, och lyssnar inte på skitkastningskommentarer. 🙂

      Även vi gick samtidigt och röstade, fast vi förtidsröstade då flera är bortresta denna helgen, vi var 18 st. ?

      Så sorgligt och tragiskt 🙁

        Nej så kände vi inte alls ?

      Övertalat att rösta på SD ? bra där… men hur påläst är du egentligen ?

      Ska ni marschera då eller?

    Lite ot i just de 8 stora partierna, men snubblade över Direktdemokrati för nån dag sedan. Vad tycker ni om deras sätt att styra sitt parti? Tror ni det är något som hade funkat i längden?

      Men ? en kommentar om politik i ett spår för politik är inte ot. Du får gärna diskutera Palme här om du vill. ?

      Direktdemokrati verkar sjukt bra i min mening! Se bara på Schweiz. 🙂

      Jag la min röst på direktdemokraterna i både landsting och kommun!

      Jag har inte läst på deras koncept till 100% men det jag har läst har bara gjort mig positiv!
      Jag uppskattar VERKLIGEN att någon kommer med ett nytt tankesätt inom politiken.
      Jag är så trött på block-politik, blått vs rött, samma partier som bara snackar skit. Litar inte på någon av dem och känner mig inte bekväm med att rösta på något parti idag, på grund av detta.
      Jag vill styra mitt liv själv på bästa sätt och det verkar, just nu, som att det är DD som erbjuder det.
      De fick inte min röst i detta valet på grund av att de ännu inte har slagit igenom i Sverige och därför hade det, med största sannolikhet, varit en bortkastad röst (möjligt att det var ett väldigt korkat val av mig).
      Däremot kommer jag, som har varit extremt negativt inställd till Sveriges politik överlag, att sprida deras ord till nästa val, om de fortsätter på samma bana som nu!

    Ulf Kristersson – snälla bli vår nästa statsminister!

      Hear hear!

        Jag tycker att det ska vara ett krav på manliga statsministerkandidater att de åtminstone är över 150 cm långa. Eftersom bara män har varit statsministrar i Sverige, så tycker jag att man som kvinna åtminstone kan få ställa den typen av krav.

          Full?

    Så här tror jag:
    SD 20%
    S 24%
    M 16%
    V 10%
    C 10%
    L 6%
    KD 6%
    MP 5%
    ÖVR 3%
    Det blir ingen alliansregering utan S+MP+V blir någon procentenhet större än Alliansen.
    Löfvén bildar regering förstärkt med C och L. Får majoritet om V röstar med.
    V fortsatt utanför regeringen som stödtrupp till regeringen.
    SD fortsatt isolerat och M och KD i öknen.

      Är så orolig för hur det blir med fyra år till med S. Hur mycket ska skatterna höjas? Jag tjänar så sjukt lite redan.

        Vilken skatt har dom höjt för dig?

          Bensin och dieselskatten

            Det gör alla regeringar, den största höjningen ligger utanför påverkan från regeringen. Det är oljepriset och annat i andra länder som påverkar.

            Om du röstar på Alliansen kommer du få sänkt A-kassan, sänkt sjukpenning, försämra välfärden.

            Dom har inte sagt att dom vill höja mer- bara inte sänka. Och det vi förlorar i pengar till bensinskatt vinner vi i en långsiktigare värld att leva i. Klimatet kan inte vänta!

              Nej, de pengarna går till största delen till sektorer som är bristfälliga, dvs. Vården, skolan, infrastrukturen, etc.
              Höjd bensinskatt/flygskatt kommer INTE att rädda klimatet!

              De flesta som behöver använda bil/traktorer/etc kommer fortfarande behöva det även om bränsleskatterna höjs. Så hur räddar det miljön att dessa människor tvingas betala mera? Skulle vara bättre om de fordonsrelaterade skatterna är riktade till storstäderna, typ att de som bor i Stockholm och äger bil betalar högre skatt för att äga bilen än de som bor i en by i Norrland och inte har något alternativ till bilen. Men att höha bränsleskatterna är att höja skatterna för de som redan har det svårt.

        Känner samma.

      Alliansen vill ju dock regera även om de blir mindre

        Ja, men vissa partier i Alliansen dvs (c) och (l) regerar hellre med (s) än tillsammans med allianspartierna vilket skulle kräva stöd av (sd).
        Hur skulle alliansen utan egen majoritet få förtroende i riksdagen utan stöd av (sd) ? Skulle Löfvén & Co lägga ned sina röster?

    För alla kommentarer om nära och kära som tänker rösta annorlunda där ni känner er obekväma i situationen:

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rostar-din-partner-pa-fel-parti-sa-raddar-du-relationen

      Skulle aldrig kunna ha en relation med en man som röstar på SD. Någonsin.

        Synd för dig att man absolut inte kan se på en person vad de röstar. Hoppas att du blir kär i en kille och inleder en relation med honom och ett par månader in får se att han är SD. Då får du se att vi inte är ett ondskans parti 🙂 Lär känna någon innan du dömer

        Känner att det beror lite på vilka argument han har för att göra det.
        Jag kan förstå varför vissa väljer som de gör, trots att jag själv inte alls tänker rösta SD.

    Är SÅ peppad på morgondagen! Kommer vara på SDs valvaka och fira. Någon mer som kommer vara där? Detta valet är så speciellt och det kommer bli så spännande!

    Röstade mp förra valet. Någon mer som bytt parti i år?

      Kommer fira på s valvaka. Att sverige inte drivs av sd eller alliansen.

        Är ju dock inget du kan fira redan imorgon, eftersom alliansen vill regera även om de blir mindre, det du kan fira är ett bra valresultat ?

      Nää men jag firar hemifrån med dig. Är 99,99% säker på att det blir bästa valet någonsin för SD

        Shit vad man kan förutse hur reaktionerna kommer bli. Folk kommer gå ut med dunder och brak och säga att nu, nu är det kört för Sverige. Huuuuur kunde det bli såhär? Jag bara ser det framför mig.

      Japp!
      Har gått från MP 2010 till C 2014 och nu när jag har skaffat mig högre utbildning så blir det M ?

      Har bytt från M till KD ?

    L och KD

    Kärks på allt politik alla snackar bara gojja!

      Häng i vanliga öppet spår då

      Oki, bye bye!

      Ba så du vet så kommer du få höra en hel del politisk gojja framöver då det är nu efter valet som det börjar, på riktigt 🙂

    Är lite förvånad över den ändå sansade tonen här… Sitter CamCam och moddar hysteriskt eller har alla bara bestämt sig för att vara hyfsat hövliga trots totalt motsatta åsikter?

      Inte hysteriskt…jag håller bara ett vakande öga. =)

        haha – tänkte väl det ??

      Var väl någon/några som blev blockade efter den däf första omgången som spårade!

    1. Vilka har/ska ni rösta på?
    2. Vilken utbildning har ni?

      Kommer att rösta SD

      Är fd gymnasielärare och driver numera eget företag.

        1. Det blev M men jag önskade att jag hade modet att stå upp för vad jag egentligen ville = rösta på SD
        2. Jag har en jur.kand från Lunds universitet

          Får jag fråga varför du inte röstade som du ville? Man går ju bakom ett bås? Du kan ju kryssa i vad du vill, sen kan du ju alltid ljuga om du inte vill avslöja

            Jag vet, men jag kan inte ljuga och har aldrig kunnat.

              Det är toppen att du vill vara ärlig. Men om du inte känner att du vågar stå upp inför andra kan du ju bara säga ”jag svarar inte på sånt” du har ingen skyldighet att berätta för någon.

              Och du kan ändra din röst imorgon ifall du vill 🙂

                Tack för din kommentar 🙂

                  Det är jag som är Flora alltså!

                  Det var så lite så 🙂 jag hoppas att jag var till hjälp.

              Du behöver inte ljuga, bara att låta bli att svara.

              Jag är exakt som du!! Men jag smög till vallokalen, tog med mig lappar hemifrån, och jag tänker ljuga och säga att jag inte röstade. Inatt vaknade med ångest och mörkrädda över att jag ska ljuga om vissa personer frågar. Men jag är glad över att jag gjorde ett val som jag ville och lät mig bli överkörd.

                Inte lät mig bli överkörd

                Tror dock du kommer få en hel del reaktioner på om du säger att du Inte ens var och röstade!
                Tycker inte det är så vanligt att folk rakt ut frågar någon vad det röstat på.

                  Det är en speciell person som är extrem, och hon frågar rakt ut, har gjort det redan, innan jag hade röstat. Och så som hon talar till folk orkar jag inte med. Jag är en skör människa och vill inte utsätta mig för att nedtryckt av någon som ser sig som bättre, och jag orkar inte med argumenteringar, har haft nog med sånt i mitt liv haha. Jag frågar inte folk, och jag respekterar alla och deras val, struntar i var folk står politiskt, så vill jag bli bemött också, annars vill jag inte ha några diskussioner med människor som inte beter sig så? Men tack för råd!❤️ Glad valdag??

      1 Ska rösta på SD
      2 Ekonomikandidat

      1) Socialdemokraterna 2) fil kand i medieteknik

        S, läkare!

        S, studerar lingvistik.

      Röstar SD
      Masterexamen i etnologi

      1)sd
      1)magisterexamen i arkeologi

      Här blir det SD.

        Förlåt, men det kan inte vara en slump att du väljer att inte nämna din utbildning?

          Hen glömde? Din kommentar dryper av klassförakt.

      1. Moderaterna
      2. Kandidat i statsvetenskap

      1.
      Riksdag: Moderaterna
      Region: Vänsterpartiet (pga deras sjukvårdspolitik).
      Kommun: Moderaterna
      2. Färdig sjuksköterska om 4 månader.

      SD, narkossköterska anställd på privat klinik i Göteborg.

      SD, går tredje året på universitetet.

      1. V
      2. Receptarie

      KD. Universitetsutbildning på 5 år.

      SD
      1 Universitetsutbildning
      2 Högskoleutbildningar varav en pågående

      Liberalerna

      Jurist

      1. C
      2. Civilingenjör, doktorerar just nu.

      MP
      Gymnasieutbildning

        SD
        Specialist sjuksköterska

        MP
        Polis

      V, sjuksköterska.

      1. KD
      2. Kandidatexamen i ekonomi

      1. MP
      2. Magisterexamen i statsvetenskap

      1. V
      2. Eftergymnasial musikutbildning samt 30 hp inom humaniora

        ?

      V
      Medieutbildning

      1. V
      2. 6 års högskoleutbildning, två examen. Gissar att det ska vara relevant för att göra någon koppling att högutbildade röstar höger?

    Ärligt talat kände jag mig förtvivlad och maktlös efter förra valet, och idiotin nådde nya nivåer under denna mandatperioden. Jag är absolut inte konspiratoriskt lagd med jag blir på riktigt orolig över hur mkt som mörkas ang siffror och pengar. Jag har alltid varit stolt över att Sverige varit opartiskt, neutralt, värnat om att alla ska få ha olika åsikter, öppenhet, ärlighet osv men nu känns det som det är HELT annan agenda. Folket ska vallas likt en flock med får och helst begripa så lite som möjligt. Oroar mig över hur partisk media är och hur vänsterfalangens värdegrund har fått så stor genomslagskraft i det som borde vara opolitiskt.

      Välskrivet! Jag håller med dig till 100%.

      Fundera istället på hur det kommer sig att tidigare klart socialistiska länder som tex Sverige och Norge och i princip hela Europa helt plötsligt (!) kunde drabbas av hårda högervindar och till och med högerextremism. Det högern anklagar andra för, är de själva skyldiga till.

        På vilket sätt är högern skyldig till att sittande regering undanhåller fakta för svenska folket? Varför göra uttalande om att Sveriges ekonomi är stark och ”går som tåget” när svenska kronan faller som en sten? Att slänga sig med att Sveriges BNP är hög osv när det inte säger ett smack! Det är BNP per capita som är intressant att titta på och där sjunker Sverige, ligger precis bakom Taiwan men det låter ju inte lika bra så det håller man tyst om! Så jag bollar tillbaka frågan, på vilket sätt är det högerns fel?

      Kunde inte skrivit det bättre själv ??????

    M+SD+KD ❤️

    Jag brukar vanligtvis inte diskutera politik, men jag blir orolig när jag ser kommentarer som ”jag är inte rasist, men SD får min röst”. Då undrar jag hur man tänker, det är ju inte du som får makten om SD går långt i valet, det är ju många toppolitiker i partiet som är öppet rasistiska och gör fruktansvärda uttalanden. det är DE som ska styra, inte DU. jag undrar även hur det är med historiekunskaperna? Jag känner så väl igen det här med att skylla allt på ett folkslag för att ta över makten…

      Du behöver inte vara orolig. SD är inte ett ondskans parti. Det finns en anledning till att de som var för extrema skapade ett eget parti, Alternativ för Sverige.

      Så lugna dig och gör dig en Bellini eller något, det är lördag kväll 🙂

        Nassar röstar på Sd det säger väll allt.

          De som är verkliga rassar och nassar går till AfS och NMR. Inte SD.

            Tror ju dock många av dem väljer att lägga sin röst på SD, eftersom de är det partiet som har en möjlighet att komma in i riksdagen!

          Ge ett exempel! Nämn en person som är öppet nazist och aktiv i SD

            https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/wEmypM/hyllade-nazister–nu-ar-han-sd-ordforande
            Att sympatisera med anser jag är att dela deras åsikter. Eller vill du se folk som gör Hitlerhälsning för att bli nöjd?

              ”Tar du avstånd från Nordiska motståndsrörelsen?
              – Det är klart jag tar avstånd, om de är nazister som du säger, men alla får lov att yttra sig. ”

                Btw, gillar inte NMR men han är ju tydlig med att han är för demokrati?

              Det jobbiga är dock att dom allra flesta partier säger ja till byggnation av moskeér. DET är det vi ska vara rädda för…

              Att bygga byggnader i Sverige där kvinnor anses lägre stående är för mig ofattbart. Där jag som kvinna inte får sitta längst fram bland männen pga deras religion. ? HUR KAN VI GODTA DETTA?? Och klaga på SD att dom kränker kvinnors rättigheter bara för att dom vill sänka abortgränsen till 12v. (Du får göra abort även efter 12e veckan men då med särskilda skäl som tex våldtäkt, psykiskologiskt, fysiskt el liknande..)

              Riv alla moskeer i Sverige, det är en byggnad som inte hör hemma i vårt civiliserade land där vi vill ha jämställdhet!

                Det ska ju såklart vara psykiska besvär inte ”psykiskologiskt”..?

              ”Jag håller inte med dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att ha dem”

              Läser du alltid dina källor lika dåligt? Han är ju klart emot?

      Tror du blandar ihop afs och SD. Afs skyller på ett folkslag, alla ska ut osv. SD har inte den politiken

      Jag brukar också ifrågasätta historiekunskaperna bland folk, men mest de som kritiserar SD och deras förflutna 15 gånger per dag men är totalt ovetandes när det kommer till Kommunismens(V) systematiska folkutröstning, socialdemokratins affärer med Hitler eller Bondeförbundets(C) gamla rasmanifest till exempel…

        EXAKT. Tack Jumangi! V har inte tagit avstånd från kommunismen. Gulag någon?

        Glöm inte S och tvångssteriliseringarna!

        Tror att skillnaden är att SD visade dessa tendenser under sena 90-talet. Alltså knappt 20 år sen. Det SD JÅ gick med i heilade och sjöng glada sånger om Palmes död. Sen är V och S absolut INTE oskyldiga i hur de betett sig.
        S godkände tvångssteriliseringar fram till 70-talet. 40 år sedan. Om du ska ta upp S ”affärer med Hitler” så skedde ju detta uppenbarligen under 40-talet. SD har inte varit rumsrena i ens 20 år och folk klagar på att man tar upp deras historia, men tar gärna upp vad S och V gjort för 30+ år sen.

          Aldrig tänk tanken att JÅ var en av de politikerna som arbetade med att förändra SD till det ICKE radistiska partiet som de är idag?

          Hur många år måste det gå innan man ser förbi ett partis historia? Finns det ett exakt årtal?

            Bara som exempel så har extremhögern Sannfinländarna i Finland valt att ta avstånd från SD för att de varit så pass rasistiska. Detta ändrades dock ifjol då Sannfinländarna fick en ny partiledning som även gjorde att partiet splittrades då många ansåg den blev för extrem. Ordförande Jussi Halla-Aho är dömd för hets mot folkgrupp. Då invalda viceordförande har uttalat sig att minoriteter som invandrare, handikappade etc borde flytta till Åland så fastlandet ska bli ”rent”, han ”råkade” dock tafsa rätt grovt på en annan politiker då han var full i riksdagshuset i julas och valde därefter att avgå då det blev offentligt. Ja och deras presidentvalskandidat förnekar evolutionen, hyllar Trump och blev nyligen fast för att hennes Masteruppsats var 30% copypastad rakt av en annan uppsats. Mysigt gäng alltså, och dessa hyllar Åkessons SD.

          S exporterar i NULÄGET vapen till bl.a Saudiarabien, vapen som hjälper dem att upprätthålla sin, hmm, inte jättehumana samhällsstruktur…

        Japp, och nu har det ju kommit fram att Jonas Sjöstedt och vänsterpartiet har skänk miljonbidrag till terrorstämplade organisationer. Han även deltagit på flera av deras möten.

      Ja, det gick till ungefär på samma sätt på Hitlers tid. Man försäkrade folk om att det inte fanns någon som helst anledning att oroa sig, att alla skulle få det bättre på alla sätt om bara judarna försvann, man censurerade, hjärntvättade och skapade en propagandamaskin utan dess like. Idag sker den typen av propaganda via internet, vilket är farligt eftersom man snabbare når ut till en större del av befolkningen. Massmedia har en stor skuld i att SD och högerextremisterna har nått framgångar men det kanske var menat så från början, vem vet…?

        Med den lilla (stora) skillnaden att vi inte snackar om att en folkgrupp/syndabockarna ska försvinna. Bara där är det ju stopp för en vidare jämförelse eller hur?

          ”Inga rasister på våra gator”? Hört talas om det goda våldet? Vänstern är de extrema, där snackar vi likheter med hitler och globalisering

      Kolla historian bakom Socialdemokraterna istället innan du börjar kasta skit på SD. Sossarna är betydligt värre i mina ögon.

    Varför säger folk att sk rasistiska partier är bruna? Är brunt fult och dåligt? Är det fult och dåligt att ha brun hudfärg då?

      Har det inte med brunskjortorna att göra?

        Nej, det har med avföring att göra.

      Hur gammal är du? Hängt med på historielektionerna? Brunt = fascister, brunskjortor.

      Du kan också tänka bajs.

        Lol!

      Namnet syftar på att nazister i nazityskland bar bruna skjortor som en del av deras uniform. Det har sen dess blivit ett namn för alla nazistiska partier

      Nej, bruna partier är ??????

    Jag är uppriktigt nyfiken på vad SD menar med det dom skriver i sitt principprogram nedan (är kopierat direkt från deras sida), och hur det kommer att påverka deras politik rent praktiskt? Vad händer med de personer som ansetts upphöra att vara en del av den svenska nationen, och vem har rätten att avgöra när en person bytt kultur osv?

    ”På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.”.

      Första tanken är ju att de menar folk som flyttat till annat land…
      Men det är rätt skrämmande att tänka att de menar även folk som bor här. Men vad skall de göra med dem då har de tänkt?

        Jag har undrat detsamma? Kan det vara att SD faktiskt vill utvisa ALLA våldtäktsmän och inte bara de utländska som de skriver på sina valaffischer?

      Jag tänker att de menar människor som bor här men som blir radikaliserade – vill kriga för IS eller bli självmordsbombare. Då byter personen kultur och brister i sin lojalitet.

        Det tror jag också. Ett bra exempel är väl han från Göteborg, Michael Skråmo. Som tog med sig familjen (fyra småbarn) till Syrien för att kriga för IS. Samtidigt som han lyfte barnbidrag från Sverige…

        Sin lojalitet mot vad? Lojalitet är det ordet som skrämmer mig (bland annat).

          Lojalitet är ett svårt ord egentligen för det har många olika betydelser. I det här sammanhanget känner jag dock att man är lojal mot det landet man bor i och den befolkningen man umgås med. Att man behandlar sina medmänniskor med respekt och har samma värderingar som landet man har flyttat till och följer lagar och regler.

          Alla ser det förstås olika men så ser jag på det.

            Men vad är det SD vill ska hända med de som byter lojalitet, språk m.m? Och är det SD som bedömer när en person ska upphöra att anses vara infödd svensk, eller vem anser de ska ha mandat att avgöra det?

              Det är ju väldigt farligt om människor gör det – om fler människor blir som Akilov eller Breivik till exempel. Därav behövs det mer åtdragna regler.

                SD:s definition låter betydligt bredare än att de som gjort terrorattacker ska anses upphöra vara svenskar eftersom de även nämner språkbyte som en anledning. Och vad menar SD ska hända med dem som de anser har upphört att vara en del av den svenska nationen? Ska personerna bli statslösa och utvisas eller vad menar de?

                  Jag uppfattar det såhär: jag är född till svensk medborgare. Sen flyttar jag till Italien, börjar prata italienska, blir katolik, får barn som kommer in i det italienska samhället och kanske aldrig lär sig svenska. Slutar uppmärksamma svenska högtider, slutar använda språket, betalar ingen skatt till Sverige och det enda jag har är mitt svenska pass. Har inte Sverige rätt att efter en viss tid säga upp sitt ansvar om mig då? Betalar jag skatt i Italien och är en del av deras samhälle, så borde jag ju efter en viss tid också bli en del utav deras ansvar?

                  Precis anonym!

                  Om du bor i Italien och du jobbar/betalar skatt, dina barn har fått skolplats osv där så är du ju en del av deras samhälle och då har ju landet tagit ansvar för dig tänker jag? Menar du att det SD skriver bara gäller personer som flyttar utomlands och har dubbla medborgarskap? Eller är det även personer som bor i Sverige men slutar fira högtider jul t.ex?

                  En annan Louise 23:07: Även om jag är en del av det italienska samhället, så har jag ju fortfarande mitt svenska medborgarskap. Hamnar jag i problem är det svenska ambassen, Svenska UD, som måste ta hand om mig. Även fast jag kanske inte bott i Sverige på 50år, kanske inte ens varit där på 50år, så har jag fortfarande svensk rösträtt (om jag ansöker var 10e år). Är det rätt? Sverige har en skyldighet att ta hand om mig om jag sen vill flytta till Sverige som pensionär, även fast jag kanske inte bott i Sverige sedan jag var 18år och visat noll ”lojalitet”. Är det rätt?

                  Anonym, jag ville veta hur SD ställer sig i frågan för att förstå deras principprogram och hur de ska genomföra det som står där i praktiken. Men om jag förstått dig rätt så vill alltså SD ta ifrån vissa människor deras medborgarskap? Jag undrar också, som jag skrev, om SD tycker att det även ska gälla personer bosatta i Sverige och vad de menar rent konkret med att man byter språk, lojalitet, kultur eller identitet. T.ex. om det är att man slutar fira högtider.

      Just den biten oroar mig som tornedaling något extremt – vi har redan en egen kultur och ett eget språk som vi haft i århundranden. Samma med en annan stor minoritet; samer. Får våra svenska pass ”godkänt”?

    Hjälp!
    Jag är en av flera som inte bestämt mig för vad jag ska rösta på imorgon.
    Jag har sett flera skriva att man kan rösta på ”vad som helt utom SD och KD” men kan någon förklara varför inte KD?

      Jag förknippar KD med homofobi.

        Med en partiledare i pridetåget…?

      Jag blev väldigt upprörd över att KD enligt Djurens rätts granskning menar att god djurhållning (för industridjur) kan uppnås trots avsaknad av utevistelse. Önskar att det var större fokus på alla som lever på planeten och inte bara på oss människor.

    Fick äckliga SD..nazister fy fan

      Fuck ska det stå inte fick

        Töntigt

        Skärp dig och håll samma nivå som oss andra här inne

    Vet ej om det skrivits tidigare bland kommentarerna men är klippet på @genietsoderholms insta äkta? Dvs det där Amanda Schulman uttrycker sina tankar kring att rösta på SD?

    Helt sinnes om det är på riktigt då hon vid flera tillfällen uppmuntrat till bojkott av just detta parti.

      Det låter ju väldigt äkta.

      Låter rätt fejk faktiskt

      Oavsett om det är äkta eller inte så blir det väldigt intressant att se hur schulmans agerar nu.

      De provocerar. Och skrattar ihjäl sig om det lyckas. Ge dem inga klick.

      Alltså, om det skulle vara fejk… vad är då hela syftet med att spela in ett sånt samtal? Amanda Schulman kan väl rimligtvis inte tjäna någonting alls på att någonting sånt här kommer ut, även om det är fejk och inspelat ”på skoj” eller liknande?

        För att de anser sig vara von oben och kan driva med det korkade fölket. Som går på sånt. Och de flabbar så champagnen sprutar över takterrassen på Östermalm.

    Kolla genietsoderholms senaste instapost!

      De förutsätter att fo,k är helt korkade. Provocera för ökad räckvidd.

    SD skriver att den som är infödd svensk kan upphöra att vara del av nationen om personen byter språk, lojalitet, kultur och identitet. Det låter som att ganska många kan passa in i den beskrivningen, t.ex. har SD varit uttalat negativa till dubbla medborgarskap. SD skiljer f.ö. i samma principprogram infödda svenskar (”den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet”) från ”assimilerade” (dvs talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation).

      Vad är det som du upplever vara problematiskt?

        Jag är mest nyfiken på vad de menar rent konkret med ”språk, lojalitet, kultur eller identitet”, och vem de anser ska ha rätten att definiera vad som anses vara t.ex. svensk identitet eller kultur, och när en person ska anses vara illojal. Spelar det någon roll vilka högtider man firar, är det okej att kritisera Sverige i något sammanhang t.ex. Som jag skriver skulle ganska många kunna passa in på beskrivningen i programmet, eftersom den inte är så tydligt definierad.

    Kolla GenietSöderholm s instagram nu! Om att Amanda Schulman sympatiserar med SD!

      De fjantar sig på fyllan.

    Så kluven mellan M, SD och KD. Vill ha väck S regeringen. Men vill också att invandringspolitiken ska skärpas. Hade velat att dessa tre ovan kan bilda regering

      Tycker du ska köra SD då☺️

      Hade i så fall valt mellan SD och KD som inte varit lika veliga i sin politik som M varit.

      Jag med, hade varit en kanon regering!

      Där är KD ett bra alternativ. Faktiskt. Men du väljer helt och hållet själv förstås. ?

    Ska jag rösta på centern eller sossarna? Hjärnan säger center hjärtat säger sossarna. Om någon vill påverka mig så varsågod!!!! Kan inte bestämma mig

      Har du testat nån valkompass? Det hjälpte mig iaf 🙂

      Du ska rösta med hjärtat. Högern kommer inte att ge dig, om du är vanlig löntagare och medmänniska, ett jäkla smack. De har i alla tider röstat mot all den välfärd som vänstern har byggt upp i detta land.

      Centern 🙂 Lyssna inte på anonym 23:49, hen får det att låta som om högern inte bryr sig om välfärd. Politik är något du bör rösta med hjärnan på i första hand men Centern och höga är inte kallhjärtade för det. Gör valkompassen som Line tipsade om, dock är den generell.

      Good luck 🙂

        Högern*

        Anonym jag tycker inte du ska lyssna på någon av de som föreslår parti i detta läget. Läs programmen och ta det som tilltalar DIG bäst. Det tar bara ett par minuter per parti. Det är en fyra år lång mandatperiod och du ska känna dig nöjd med ditt val.
        Jag hade kunnat propsat på om mitt partival nu men tycker det är så himla fantastiskt att vi får rösta på vem och vad vi vill i Sverige, ta vara på den rätten och låt inte slumpen av vem som lyckas skriva bäst argument i en diskussionstråd avgöra här och nu.

      Jag har varit bombsäker jättelänge på vem som ska få min röst men började helt plötsligt vela nu igår kväll. Tror inte det gör något gott att lyssna på folk och kolla debatter nu så här tätt inpå.
      Jag satte mig ner och läste programmet från de två partier jag velar mellan och har bestämt mig nu igen. Du, eller någon annan, kommer förmodligen aldrig hitta ett parti du sympatiserar med helt och hållet men välj det som känns som om det ligger närmst dina värderingar och viktiga frågor. Lycka till ?

      Tycker du att att samhället är bra som det är? Har nuvarande regeringen lyckats bra med sina fyra år? Om du inte tycker det är det kanske dags att pröva en förändring och inte rösta på sossarna…

    ALLT är bara ett spel 🙂

    Det läskigaste med vår ökande och normaliserade nationalism är ju att hela europa är på väg åt samma håll. Vart ska vi fly då, vi som inte ”passar in” i Sverige trots att vi bott här hela våra liv? Och vad händer om vi väntar så länge att vi inte längre kan fly?

      Men varför tror du att högern börjar få större fäste i Europa sedan 2014? Om människor skulle lyssna på varandra skulle man kanske också börja förstå varandra. Allt är inte svart och vitt

      Vem har sagt att människor som bott i Sverige hela sina liv inte passar in?

        SDs företrädare pratar så om alla våra mimoritetsgrupper.

      Va? Lyssna inte på afs. Personer ingen vill ha att göra med

    Nån mer än jag som är så less på dessa ”välvilliga” uppmaningar på sociala medier? Hela mitt flöde svämmar över av ”rösta vad du vill men rösta medmänskligt och inte på SD” nåt i den stilen. Snälla sluta bara sluta. Med såna uppmaningar försöker man ju ändå styra människor och då är det inte alls att rösta ”som man vill”

      Eller hur! Hade en på snap som la upp på sin story att ”alla som röstar på SD borde dö, jag skjuter er gärna personligen”. Den personen rök från min snap ganska så direkt. Demokrati och mordhot går verkligen inte hand i hand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.