Kenza frontar kampanj med veganskt läder

Saxat från Kenzas blogg

Äntligen dags att visa er vårt senaste samarbete tillsammans med Accent! 🙂 Våra designers har tillsammans med Accent tagit fram 13 snygga väskor i veganskt läder (och fuskpäls) och jag frontar kollektionen.//Kenza

Okej, veganskt läder? Det låter SÅ bra för samvetet – inga djur har dött eller använts, och veganskt… på med glorian och boka nya flygbiljetter på en gång för det här måste väl vara klimatkompensation som heter duga? Eller?

Veganskt läder.
Veganskt läder är ett annat ord för plast.
Plast är bildat från olja vars industri är en av de största miljöbovarna i världen och till skillnad från läder så är användningen och nedbrytningen av plast inte helt ofarlig.
Damned if you do, damned if you don’t typ…
Om man använder veganskt läder så skonas ändå djuren – eller gör de verkligen det? Vi äter ju fortfarande upp innanmätet, och så länge vi envisas med att göra det – är det då inte bättre då att ta tillvara hela djuret istället för att slänga hudarna för att sedan göra handväskor av plast istället?

Mitt problem är inte i första hand att man använder veganskt läder istället för äkta skinn, mitt problem är att man försöker få det att framstå som någonting som låter betydligt bättre än vad det faktiskt är – plast.

282 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    precis som Ellos nya kollektion med fuskpälsar som dom presenterar som ”miljövänliga”, och kritiska kommentarer raderas friskt på deras facebook… skrattretande.

      Så fuskpäls är negativt? Föredrar du äkta päls istället?

        Tydligen. Folk gillar att klanka ner på de som väljer veganskt, men klär sig själva i döda djur ?

          De är så måna om att veganska alternativ ska kallas för vad de är (plast etc) så att de kan pekpinna att veganer minsann inte är felfria. Men påpekar man det minsta om vad deras läderskor kommer av så blir de sura och vill inte behöva försvara sig.

            Tog en tur på accents hemsida. Står bara material, inte att det är veganskt. De mörkar alltså inte att det är plast. Så det är bara Kenza som skrivit i sitt inlägg att det är veganskt, vilket det är

              Ja, plast är ju veganskt. Att hon kalla det för veganskt läder i stället handlar ju bara om vad som säljer mer. Så funkar marknadsföring.

              Och den som är intresserad kollar ändå upp vad det är för material innan man beställer.

                Frågan blir ju då varför man hittar på ett nytt begrepp istället för det redan etablerade plast. Plastväska.

                Svaret har du själv skrivet ovan. Det låter bättre och säljer mer. Och platsväska låter inte så exklusivt.

                Jag tycker det är vilseledande att kalla något för läder när det inte är det. Detta är också ett etablerat begrepp.

                PS Jag kan redan nu se alla förvirrade frågor till expediter. Är det läder eller vegansk läder? 😉

                  Det är så marknadsföring fungerar. Igen, ska vi kalla allt för vad det faktiskt är? Sluta ha namn och bara köra på innehållsförteckning? Vegansk korv, veganska burgare, veganska köttbullar.. Allt det gick ju bra att introducera utan att vi blev förvirrade och brände ut personalen med frågor? jag tror att vi kan hantera konceptet veganskt läder.

                  Och to be honest, verkar främst vara de som ändå köper vanligt läder som är mest provocerade av veganskt läder. De som köper veganska läderprodukter verkar inte alls förvirrade.

                  Det finns många inom EU som säger exakt just det. Har för mig tex att det i Tyskland inte får kallas för korv om det inte innehåller en viss mängd kött.

                  13:05 Finns inget som heter veganska KÖTTbullar. Bullar, korv och burgare är en form och säger egentligen ingenting om innehållet och kan därför användas till även vegansk mat. Man kan dock inte lägga till ordet kött då det inte innehåller kött

                  Ja men om nu läder och kött är så dåligt, varför inte gå hela vägen och kalla saker för vad det är och inte försöka vittvätta det med falsk benämning ?

                  PS Vet du vad olja egtligen är? 😉

                    Olja är lagrad koldioxid. Den koldioxid som de ursprungliga växterna, som oljan består av, är bunden i oljan så länge den är kvar i marken och under havsbotten.
                    Det finns alternativ till såväl läder som plast= textilier.
                    Med dagens teknologi kan man göra mycket av såväl textilier som växtmaterial.
                    Är övertygad om att det inte är långt borta att skapa växtbaserade alternativ till läder.

                  13:13
                  Precis!
                  Samma med läder. Läder kommer från djur. Det är samma som kött.

                  Va? Om jag vet vad olja är? Klart jag vet.. varför skulle jag inte veta det?

                  däremot vet jag inte längre vem som svarar på vem så jag låter diskussionen gå vidare utan mig.

                  TRH men det syftar till fakeläder. Vilket har funnits iallafall så länge jag kan minnas. Menar ni att ni gått runt och stört er på det hela tiden bara för att det inte kommer från djur?

                  Ja jag tänkte att veganer kanske inte vet att råolja bla består av djurdelar som inte hunnit förmultna. ?

                  13:19
                  Stör mig inte alls. Använder så klart själv. ?

                  Men det har aldrig sålts på mig med ett ord som skulle kunna missleda mig att tro att det är tillverkat av något det inte är.

                  Det står konstgjort eller plast. Inte läder.

                  Jag ogillar helt enklet falsk marknadsföring när man försöker få något att låta som att det är bättre än vad det är. Det är allt.

                  Varför skulle de inte veta det, trh?

                  Som svar på din fråga 13:22
                  Alltså, jo det vet vi. Vi föll inte från rymden igår utan har gått i skola som alla andra. Vi vet att det inte går att undvika animaliska rester helt, försöker bara minimera de vidriga grymheterna.

                  Och: allt veganskt läder är absolut inte plast. Ananasskal (och svamp har hag för mig) används för att proroducera mer miljövänliga alternativ.

                  Inte vet jag varför inte alla vet. De resonerar iaf på ett sätt som att de inte gör det.

                  Och varför inte alla saker för vad det är? Annans, svamp, bambu mm? Bli bara fånigt att kalla det för nått som faktisk tillhör djur.Läder.

                  Jag tycker det är ascoolt med alternativa material och köper gärna saker av bambu tex.

                  Och varför inte KALLA saker för vad det är?*

                  Kanske för att det är en imitation av läder? Läder säger ju inte bara att det kommer från djur utan vilka egenskaper materialet har. Om något bara benämns som väska/jacka/whatever av ananas så vet ju inte jag som köpare om materialet är likt läder, plast, galon, bomull, satin etc vilket är lika relevant för en som köper kläder av ananas. Jag ser faktiskt inte problemet med att kalla något fuskpäls, fuskläder etc och sen specificera vad materialet är gjort av.

                  Trh – Men det står inte vegansktläder??? Det är helt vanliga väskor med material utskrivet, i det här fallet plast. Men fakeläder är = veganskt

                  Jag har vissa problem men betydligt färre med att kalla det för fusk-xxx än att slänga på något som försöker svartmåla en och ge den andre bättre rykte.

                  Att kalla det för fusk är iaf ärligt.

                  13:46
                  Jag resonerar utifrån bla Kenza.

                  Om du tycker hon gör fel så är vi ju på samma sida. 🙂

                  13:27

                  Se anonym kl 12:50 längre ner och vad hen tror är veganskt.

                  Olja är långtifrån alltid veganskt.

                  Svartmåla? Fuskskinn ÄR veganskt.

                  Så för att en anonym postar något så tänker du ”att veganer inte vet”?

                  Bra att du då kommer in och lär veganerna vad som innehåller djur och inte så att de slipper chansa hejvilt

                  Ironin i att sitta bakom ett anonymt nick och kräva att allt annat ska döpas precis efter vad det är. Stå för det du säger i eget namn då, TRH, om det är så sjukt jävla viktigt för dig. Alternativt byt nick till Irriterande Vinhagga, så får du två flugor på smällen.

                  14:10

                  Nu var det inte den veganska versionen jag syftade till. ?

                  Nä men säg vad du syftar på då, vad slängs på ordet läder om inte veganskt då. Leker vi gissningslek eller?

                  14:40
                  Det står faktisk redan i min kommentar.

                  Vi kommer inte längre så här. Jag har sagt mitt du håller inte med.

                  I alla år har man ju kallat det fuskskinn. Det hade man ju kunnat fortsätta med.

                  ”Jag har vissa problem men betydligt färre med att kalla det för fusk-xxx än att slänga på något som försöker svartmåla en och ge den andre bättre rykte.”

                  Jag vet faktiskt inte vad, förutom veganskt, du syftar på här men du verkar inte vilja svara.

                  Jag har inte sagt om jag håller med dig eller inte, finns fler anonym än en här.

                  15:09
                  Du bör förstå att så länge du är anonym att jag utgår från att du är en och samma i hela tråden. Det är det enda rimliga.

                  Och jag behöver inte svara på något som kan förstås utifrån uteslutningsmetoden. Inte när du har den tonen du har.

                  Ok. Du verkar ha vaknat på fel sida idag trh.

                  15:21
                  Nej då. Tvärtom. Jag är på utmärkt humör.

                  Men om man skriver ;Vad håller vi på med här? Gissingsleken? mm så tappar jag intresset att svara på frågor neutralt. Den som inte förstår det bör testa att ha samma ton/ordavl AFK och kolla på vilka reaktioner hen får då.

                  Ha en bra dag!

                  Men du vill ju inte svara när någon frågar heller

                  Jo det både vill och gör jag.

                  Men du får göra det antigen med en neutral ton eller en vänlig.

                  (Sedan behövdes det egentligen inte heller om man tänkte efter lite även om jag inte skrev supertydligt vad jag syftade till. Samt min korrigering av vad du skrev gav dig sedan bara ett alternativ kvar av vad jag kunde mena. Så med allt medtaget så kände jag inte att du egentligen ville förstå vad jag ville få sagt utan mest ville säga emot.)

                  Anonym: Själv använder jag en vegansk påse från ICA – ser du inte själv hur knäppt det är att kalla plast för ”veganskt läder”?

                  Olja är knappast ”djurdelar som inte hunnit förmultna”. Det är plankton som sedimenterats på havsbottnar snabbare än de hunnit brytas ned biologiskt. Zooplankton är visserligen djur, men de är bara en liten liten del, de allra flesta plankton är (och var) växtplankton och bakterieplankton. Jag tycker också veganskt läder är en töntig omskrivning för fejkläder, men det är så extremt omoget av dig att försöka liksom sätta dit veganer genom att påpeka att råolja är animaliskt??

                  16:36 nu är ju inte väskan vi pratar om (eller annan väska i fuskskinn) i samma material som en icakasse även om båda är gjorda av plast. Tror till och med att du kan inse varför din liknelse faller.

                  Ylva: ”råolja och ibland nafta (från arabiskan och persiskan naft eller på arabiska نفط), är en tunnflytande mörk vätska som naturligt förekommer i delar av berggrunden. Denna vätska är en blandning av hundratals olika kolväten, som bildas av växter och djur som inte hinner förmultna,”

                  Som svar på ICApåsen: en ICA~plastpåse är exakt lika vegansk som Kenzas väskor, därav min kommentar!

            Hmm anonym 12.37
            Det är väl inget krig om att vara vegan eller inte utan vad som är skadligt för miljön och den angår oss alla oavsett vad vi äter;)

          Jag mår illa.

          Jobbigt det skulle vara med ett levande djur sprattlandes i luvan ??

        Du kan väl sälja fuskpäls utan att kalla det miljövänligt? Det är ju det som är frågan och inte päls vs fuskpäls

          Vem har kallat det miljövänligt?

        Hört om Second hand? Att återanvända är helt klart det bästa alternativet. Fuskpälsar ger plastkulor i naturen som både fiskar och djur äter❣

        Äkta päls är absolut snyggast! Jag tycker att fuskpäls ser ut som gosedjur ? har kommentarer om…
        3,2,1…

      Såg på Monas blogg ett inlägg där hon visar fuskpälsar och det är flera kommentarer som skriver att det är dåligt för miljön.

    Att det alltid finns något att klaga på i Sverige

      Men det är väl det den här bloggen går ut på?

      Eller förlåt, ”kritiskt granska” heter det visst…

        Haha häromdagen klagade ju folk på att Camcam slickar Kenza där bak

        Så sent som i förrgår var det kommentarer som gnällde om att Camcam aldrig skriver om Kenza… Vissa blir visst aldrig nöjda ?

          Är du säker på att det är samma personer som tyckt till? Och de som tyckte hon aldrig skriver om Kenza kan väl inte se in i framtiden och veta att det skulle komma ett inlägg om henne idag? Så det där argumentet håller inte ?

            Haha jag menade ju att det inte verkar som att Camcam kan göra rätt/alla nöjda! När hon inte skriver klagas det, när hon skriver klagas det fortfarande.

              Men varför hitta på att hon skulle försöka få det att framstå som miljövänligt när hon inte gör det?

                Va…?

          App app app, i förrgår var det jag som skrev om att Kenza aldrig bevakas. Och därefter har hon bevakats i typ 2-3 inlägg. Jag har inte klagat på något annat sen dess. Capish?

            Capish stavas inte så… Capisce?

              Du vet att ” ett annat Hmm” och jag är två olika personer va? ?

    På vilket sätt försöker hon få det att framstå som bättre? Hon skriver bara att det är veganskt och fuskpäls? ?

      Att benämna nåt som veganskt är ju att signalera att det ska vara miljövänligt. Veganism ska vara miljövänligt. Är det plast så är det inte det. Alltså blir det greenwashing.

        Nej, det är att signalera att det inte är gjort av djur. Veganskt är inte = miljövänligt. Tro mig, jag som vegan får också engagera mig när jag handlar för att vara så klimatvänlig som möjligt

        Vegansk behöver väl inte vara miljövänligt? Talar inte veganskt om att inga djur kom till skada etc?

          Poängen är att köttindustrin är en stor miljöbov. Men självklart är grymheten inom industrin mest drivande.
          /Vegan

        Varför kalla det läder alls?
        Ungefär som att mycket vegetarisk eller vegansk mat ska likna mat som gjort av köttprodukter.
        Kalla det istället konstgjort material, när det kommer till skor, handväskor och liknande.

          Det har de ju gjort innan, men någon kom väl på att ”vegnskt läder” låter bättre och därmed säljer bättre. Jag har själv gått på det. Beställde en ”djurvänlig väska i veganskt läder”. Fick hem en skrynklig, illaluktande plastväska. Doh

          Tycker de ska skriva ut vilket djur det äkta materialet kommer ifrån också. Varför inte bara skriva vad det är 🙂 Kanske en gullig bild på djuret också

            Ja är det så viktigt att benämna veganska produkter för vad de är så bör väl samma gälla för ickeveganska. ”Flådd kalv-väska”. Det är ju vad det är, rätt ska vara rätt osv…

              Nu brukar ju just kalvskin vara utskrivet om det är det de är.

              Om skinnet är något annat än kanin eller ox så brukar det vara noga med att det skrivs ut. Står där inget så utgår nog de flesta från att det är just från oxdjur.

                Men jag tror att du förstod min poäng..

                  Inte säkert, hennes google kanske är sönder igen. Avsaknaden av lång copy paste tyder på det

                Materialet står på allt som inte är gjort av djur också. Står inte veganskt

                  Men läder är de facto skinn. Kan aldrig bli annat än från ett djur. Inte plast.

                  Kalla det i så fall för vad det förr försökets marknadsföras som. Konstgjort läder. Betydligt ärligare.

                  Glömde. Och nu var ju frågan vad Kenza ville marknadsföra det som. Inte vad som står på varan.

                  Misstänker att de inte ens får kalla det för vegansk läder på produkten, men det vet jag inte säkert.

                  Så ni har aldrig hört talas om konstgjort läder? Har funnits i många, många år. Men ni som klagar gör det väl enbart för att ordet veganskt dykt upp nu i sammanhanget.

                  Läs min kommentar högre upp.

                  Och att det står konstgjort eller imitation är betydligt ärligare samt tydligare även om faktiskt de begreppen tycker jag inte heller är direkt bra.

                  Fast hur tänker du trh? Det är lika ärligt att säga att det är veganskt eftersom vegansk innebär att det inte är gjort på eller testat på djur.

                  13:50

                  Jag har förklarat mig flera gånger högre upp. Kan du utveckla vad som är otydlig?

                  13:50

                  Fråga till dig i modd

                  Vad som är otydligt? DU är otydlig. Du pratar massa goja. Vegansk = inte testat på djur och inte gjort av djur. Alltså kan precis allting vara veganskt så länge det inte innehåller djur och är alltså inte oärligt att säga.

                12:55
                Jag förstod din poäng. Jag tycker dock den föll platt då det redan görs och inte finns någon förvirring i frågan. Dvs det deklareras exat vilken hud som avses.

                Ang ”flådd” så kan vi ju i så fall börja deklarera exat hur plasten framställs och den gifta processen runt det om det nu är lika för lika som du är ute efter. Blir lite fånigt tycker du inte?

                  Ja visst blir det fånigt. Det blir fånigt oavsett om det är läder eller ”läder”. Which was my point exactly.

                  Och vem är ”förvirrad”? De som köper veganska produkter eller de som vill ifrågasätta vilka produkter veganer köper (och ändå inte själva skulle köpa något som kallas veganskt)?

                  You lost me.

                  Varför kalla något för något som faktisk är samma sak som kött (läder) när det inte är det?

                  Är det inte precis allt det som veganer vill motverka?

                  Fast skit samma.. På hemsidan där du beställer väskan så framgår det exakt vad väskan är gjord av. För mig får de kalla den vad fan de vill så länge jag kan se vad den är gjord av. Djur eller inte.

                  Trh för att någon någon gång långt tillbaka började kalla det för fejkläder och därför är det redan välkänt som det.

                  Har skrivit om orden fejk och fusk flera gånger redan högre upp.

                  Ja, du har inte problem med ordet fusk-*** och fuskläder = veganskt. You make no sense

                  Fusk säger exat vad det är. Alla vet vad ordet betyder och innebär.

                  Veganskt är motsatsen till allt vad det står för om de säger läder. Veganskt är att missleda någon till att tro att det är bättre än vad det är. Och varför ens vilja få något att låta som att det är samma som allt de är emot?

                  Fusk = tydligt

                  Veganskt = inte tydligt

                  Om det nu dessutom stämmer att man kallar plats, svamp, annans mm också för läder så är vilseledningen total. När det kommer till veganskt läder så kan det tydligen vara lite vad sm helst.

                  Hur kan du inte förstå att kalla något för läder som inte är det är falsk marknadsföring?

                  Plast kan iaf bestå av djur. Så isf blir det något närmar sanningen. Men som sagt, jag tycker det också är fel.

                  Trh, du verkar vara den enda som upplever det här som förvirrande..

                  Fuskpäls är veganskt och vilseleder ingen vegan. I värsta fall kanske någon råkar köpa en väska som är av kokos istället för ko, men det är ju upp till var och en att läsa under material på produktbeskrivningen.

                  Vad ska vi kalla en päls som inte är från djur tycker du? Om det är själva egenskapen av päls man vill åt (varmt, fluffigt, snyggt, nåt annat) är det ju päls man vill ha. Men inte nödvändigtvis päls från djur. Vad är det du tycker är förvirrande?

                  Sedan när det gäller mig personligen tycker jag man misslyckas med marknadsföring om man kallar det för läder istället för ananas. Jag hade blivit mycket mer intresserad av annans om det stod rent ut då jag älskar allt som är framåt och innovativt.

                  Dessutom förknippar jag veganism med religion så bara det får mig negativ till produkten.

                  Men det är jag det och jag är kanske inte dess målgrupp iaf. 🙂

                  Nej det är det inte eftersom precis alla som är det minsta insatt i veg har koll på att vegan = inga djur. Ingen vegan kommer någonsin tro att det är ko i något som anges veganskt. Veganskt är dessutom inget material, utan materialet står utskrivet så du behöver inte vara orolig att någon kommer känna sig lurad

                  OK du förstår inte vad jag vill få fram. Eller vill inte förstå.

                  (Och nej alla är inte insatta i vad som är veganskt. alla är inte veganer som väljer veganska produkter ibland. Och jag har aldrig sagt ordet ”lurad”.)

                  Och du svara inte på några av mina frågor eller utvecklar mina tankar så jag tänker att vi är färdiga här?

                  Självklart vet alla som väljer veganskt vad ordet vegan innebär ?

                Ja det brukar vara utskrivet ja. Sen kommer det fram fall där det fuskats och där hundskinn säljs som något annat finare skinn. Skulle inte lita på att det är fint skinn bara för att det är vad som står. Där finns det pengar att tjäna på fusk och det görs! Ta hjälp av din vän Google.

                Och nej, jag köper inte plastväskor bara för att jag väljer bort skinn och läder.

                  Fast nu blandare du in en helt annan fråga.

                  Försök att håll dig till ämnet även om du inte klarar av att ha en vettig samtalston.

                  svar väntar i modd

                  blandade *

                  Nej, jag håller mig till ämnet som du pratar om. Du säger att det framgår vad för skinn du köper. Jag säger att det framkommer att det fuskas dvs du kan inte veta vad för skinn du köper.

                  Är det ”ta hjälp av din vän google” som inte är vettig samtalston?

                  Nej det är inte det som framhåll här bland kommenterana. De vill säga att alla borde ärligt deklarera vad produkten är tillverkad av.

                  Jag är ening. Jag säger att det redan görs dock.

                  Att du sedan blandar in dem som fuskar är en helt separat fråga. Det skulle ju i så fall vara samma sak som att någon säger att deras produkt är av svamp men istället är från hampa. Vad har deras oärlighet med frågan att göra?

                  Tja visa mig ett fall där svamp visade sig vara hampa.. Är det vanligt att plast visar sig vara oxskinn?

                  Nej men det är relativt vanligt att finare skinn visar sig vara hund.

                  Åter igen.

                  Det har inget med den här frågan att göra huruvida det är vanligt eller inte. Vi pratar om ifall det deklareras eller inte vilket det gör. Ifall det alltid är ärligt är en helt annan fråga (som jag så klart håller med om att det sker, precis som att man inte alltid får det kött man tror på restauranger)

                  Varför fortsätter du diskutera om du inte tycker att det är en relevant diskussion? Fritt fram för dig att sluta svara om du inte är intresserad av diskussionen och hålla dig till de trådar där du ser mer relevans.

                  Varför hittar du på ord som att det inte intresserade mig?

                  Nu är jag en artig person som svarar på frågor. Du får lov att vara som du vill och tycka att man beter sig på ditt vis. Jag gör det inte.

                  ”Nu är jag en artig person” ???

                  På vilket sätt är min samtalston mer relevant att diskutera än fusket inom pälsbranschen?

                  Du har inte själv hållt dig till ämnet utan verkar mer inne på att diskutera hur jag beter mig. Ledsen, men jag tycker inte att jag har betett mig illa mot dig elle haft dålig ton.

                  Jag är inte intresserad av att diskutera mer med dig. Du gör mig bara irriterad genom att hela tiden poängtera hur jag beter mig och låter i stället för att själv svara på frågor och hålla dig till ämnet.

                  Att du sen behöver framhäva att du själv är artig gör mig bara ännu mer irriterad.

                  Allvarligt…

                  Din samtalston är inte mer relevant för själva sakfrågan, korrekt. Men utifrån hur vi ska kunna samtala.

                  Sedan är det bullcrap. Du förstod själv vilken nedlåtande ton du hade i din mening. Dessutom en halmgubbe samt hela stadsbyggandet var konstruerad som en härskarteknik där du vill få det till att jag inte besatt kunskap utan borde ta google till min hjälp.

                  Men som sagt, det förstod du också.

                  Det sorgligaste är att trh själv tror att hon framstår som en artig som svarar på frågorna.

            Och så kan man lägga ut en bild på alla skador som olja och plast gör.

        Vadå veganism ”ska” va miljövänligt? Vadå ska? Veganism handlar enbart om att inte exploatera djur! Sen att det är oerhört miljövänligt att äta vegansk i jämförelse med kött är en helt annan sak.

          Det betyder inte att allt veganskt är miljövänligt eller för den delen hälsosamt. Sojaprodukter är INTE miljövänligt, transfetter i kakor som är veganska är INTE hälsosamma.
          Jag förespråkar inte att äta kött eller att bära päls, men jag har skinnskor.
          I övrigt håller jag med Camcam

      Men Vadå veganskt läder? Haha det är ju plast! Det är bara en marknadsföringsstrategi, veganskt är inne och det låter bättre.

        Precis, och hon vill inte att vi veganer ska scrolla förbi inlägget. Står inget om att det skulle vara bra för miljön?

        Står inte veganskt läder på deras hemsida. Det står material. Tex polyuretan. Sååå atte

        Hellre plats än ett dött djur!!

          plast=dött djur

            Nej.

            Eh va? Vadå plast = dött djur.

          Tror att du missat en viktig sak om plast. Med den nedskräpning av plast som finns i våra hav så blir både fiskar och djur lidande. Alla kläder som är tillverkade av plastmaterial innehåller små plastkulor som frigörs när du tvättar och passerar genom reningsverken ut i naturen/havet. Ingenting är svart eller vitt men att säga att plast är bättre än ett dött djur är att lura sig själv. Plast dödar!!!

      Skämtar du? Vad tycker du själv låter bättre? ”En väska i plast” eller ”en väska gjord av veganskt läder”? Säkerligen det andra, men det tar inte bort det faktum att det bara ÄR plast.

        Men är du dum? Var någonstans förespråkar hon att det är bra? Om du tolkar ordet vegansk automatiskt som miljövänlig så är det du som är opåläst, det är inte Kenzas fel

          Vart någonstans skrev jag att jag tolkar det som miljövänligt? Jag pratar om användningen av ordet veganskt läder, som egentligen är plast och att massa företag använder sig av just det ordet för deras image skull, att det har låga produktionskostnader och egentligen är plast skiter vi i, det viktiga är att verka snäll för inga djur dött i processen, men ändå vägra kalla det för vad det är.

            Men vad handlar inlägget om tycker du? Ja, är det inte gjort på djur så är det veganskt. Kallar de äkta väskor för ”Död kossa i form av ryggsäck”?

              Det kallas vad det är, läder och skinn. Det blir inte mer riktigt än så. Du verkar extremt aggressiv.

                ”Extremt aggressiv”? ?

                  Japp. Extremt aggressiv vegan ?

                Fast veganska kläder står också utskrivet vad det är. Väskorna är tex gjorda av polyuretan. Står inte veganskt på. Tycker bild på djuret ska tryckas på lappen till det som är äkta ?

                  Skulle säga att de är ännu bättre på att skriva ut vad veganska alternativ består av då de som är kunder ofta är mer kritiska till vad de handlar och vill veta exakt. Till skillnad från många som handlar ”vanliga” kläder.

              Nä, de ”äkta” väskorna kallas för skinnväskor, vilket är det material det är gjort av.

                tydligt att det bara är när det gäller alternativa material som det krävs att det står exakt vad det består av. Varför är det viktigt? För att kunna skamma veganer som bara bryr sig om djur och inte miljön?

                Skinn… skulle du köpa väskan om den var av hundskinn? Kattskinn? Räcker det med skinn?

                  Jag svarade på frågan om ”kallar de äkta väskor för ”död kossa i form av ryggsäck”?”. Och nej, det kallar man inte ”äkta” väskor. Det var inte menat att skamma några veganer, utan bara ett svar på en fråga.

                  Personligen vill jag alltid veta vad mina kläder/väskor är gjorda av för material, oavsett om det är gjort av plast eller koskinn.

                  (Ofta står det bara ”skinnväska”, men mig veterligen brukar det även stå på lappar och liknande vad för djur skinnet är ifrån för den som är intresserad av ursprunget.)

                Men de här väskorna heter inte något veganskt? Nämns inte ens. Hon har bara skrivit det. Som att hon hade skrivit ”Väskor gjorda på djur” om det hade varit äkta.

        Men så kan man ju säga om allt. Varför kallar vi inte allt för vad det faktiskt är då? Så funkar all marknadsföring. Inte som att mcdonalds kallar sin El Maco för ”Nermalda kobitar formad till biff” osv, även om det är vad det är.

    Bäst är ju att sluta konsumera, vårda och använda det man har, köpa second hand osv. Jag håller sakta men säkert på att styra om till en mer minimalistisk livsstil, dels för miljön men även för min mentala frids skull. Mår så jäkla bra av att inte ha massa plotter och prylar. Rekommenderar t ex https://www.theminimalists.com/ som har mycket läsning, en bra podcast, videodokumentär mm 🙂

      Jadu, alla kan faktiskt inte handla second hand. Jag drar storlek 3XL-4XL. Den storleken finns aldrig på en second hand-butik.

        Men suck.. det är väl ingen fara om just DU inte handlar second hand p.g.a att du de facto INTE KAN. Däremot är det massa människor som lätt KUNDE göra det men är för fina/lata/”modemedvetna”/snobbiga o.s.v.

        Man måste ju liksom inte ta allt personligt.

        Inte hälsosamt att banta.

          Är man så överviktig så är det nog inte helt fel

            Jag hoppas att camcam är på tårna och rensar upp om den här diskussionen spårar ur

              För fakta? Bantning är skadligt om du inte behöver banta. Men är du kraftigt överviktig så är inte bantning (gå ner i vikt) skadligt. Så länge det görs på rätt sätt.

        Står inte varför Nina har storlek 3XL-4XL , kan mycket väl vara medicinskt och dessutom skadar bantning kroppen…

        Den har nog ingen med storlek 4xl fått höra förut..!? Tror du att du kom med ny information som Nina aldrig fått ta del av innan, att hon helt missat det här med bantning och att ingen någonsin helt oombett gett henne det tipset?

          Uppenbarligen. Ät grönt hur svårt ska det vara?!

        Käft

        ”Allaa kan faktiskt inte…”

        Jag visste att någon skulle pipa upp ? Jävla gnällspik.

      Håller med!

      I hear you! Har gjort mig av med ca 2/3 av mina prylar. Det är en enorm befrielse. Vill äga så lite saker att jag kan packa allt i några väskor och kunna flytta var jag vill när jag vill typ 🙂 älskar känslan av att äga lite saker. Det är en frihet på något sätt.

    Sjukt bra att du uppmärksammar detta Camcam.

      Absolut, men vore ännu bättre att uppmärksamma hur djuren behandlas

        Amen my friend

    Tycker att det här är väldigt ignorant skrivet, tyvärr. Tycker att det är helt fantastiskt att fler och fler företag inser vikten av att skapa veganska produkter. Att plast inte heller är bra, det vet alla. Men att komma bort från normen att djur finns för att vi ska använda dem är sjukt viktigt. Sen att skriva ”vi äter ju upp innanmätet ändå” är bara löjligt, som jag upplever det så är de flesta som bryr sig om veganska väskor också veg, alltså äter de inte kött. De som säger sig bry sig om veganskt läder men ändå äter kött dagligen är hycklare imo.

      Det känns dock också otroligt viktigt att inte använda plast..

        Det är klart! Precis som camcam skrev: damned if you do, damned if you don’t. MEN jag väljer att tro att anledningen till att de benämner det som veganskt läder är just för att människor som är veg lätt kan hitta produkter som passar dem. Tycker att folk som är veg generellt är väldigt ”woke”, så tippar på att de flesta har bra koll på hur dåligt plast är.

          DE benämner det inte som veganskt läder. Kenza skrev det i sitt inlägg. Accent har det inte på sin hemsida, de har bara skrivit material

      Kan man använda skinn av självdöda djur tro?

    Jovisst, det är bättre för miljön att ta huden från en ko som slaktas för att bli mat, men det är sällan det är så de går till. Ofta dödas djur enbart för sitt skinn/päls och har de otur skärs huden av när de fortfarande lever.

      Och framför allt så föds de upp för att bli päls. Djurindustrin som håller oss med mat och kläder är långt ifrån miljövänlig.

      Nej precis, det är ju helt olika industrier. Det är ju inte så att slakterierna skickar iväg skinnet till nåt klädmärke för att de ska använda skinnet. Herregud.

        Många tror att skinn och läder är just det – rester från köttindustrin… Men majoriteten av skinn kommer från Indien och Kina, där ofta hundar och rävar men även kor står för huden. Hud som ofta slits av levande hundar, de skinnas levande!!!

          Knappast Indien. Där är kor heliga.

            Mm, fast kor slaktas för konsumtion i Indien också, att alla kor i Indien skulle vara heliga och totalförbud att röra stämmer tyvärr inte.

            Jo, koskinn från Indien. Kor anses inte heliga utöver hela subkontinenten.

        Hur ignorant är du? Tror du även mejeri oC kött är olika??

          Eh ja..?

          Förlåt men vet du inte om att det är olika industrier? ?

          Ja det är klart det är? Mjölkkor och biffkor är helt olika sorters kor som är avlade och uppfödda utifrån vad i deras anatomi som ger högst ekonomisk avkastning: mjölk eller kött. Sen kanske en del kalvar och uttjänta mjölkkor går till slakt men de blir nog snarare köttbullar och hamburgare än fina styckdetaljer. Du kanske inte heller känner till att kycklinguppfödning och äggproduktion är helt olika verksamheter som drivs av olika företag och använder sig av olika hönsarter. Matindustrin är intresserade av att tjäna pengar, inte av att ta vara på råvaran på ett hållbart sätt.

            Nej mjölkkor som inte oroducerar mjölk skuckas till slant för kött. Deras kalvar skickas till slakt. Herregud

              Nej mjölkkor som inte producerar mjölk skickas till slakt. Deras kalvar skickas till slakt. *

    Klart att plast låter bättre än läder för en person som inte vill köpa produkter gjorda på djur?? Det är djurfritt som dom försöker belysa, inte att det ska vara miljövänligt

      Men precis. ?

    Men vad ska hon skriva? ”fuskpäls och plast” ? 🙂 Fattar verkligen inte hur man kan klaga över detta, haha.

      Varför inte skriva syntetläder som det står på Accents hemsida?

        Fast det är ju veganskt? Allt som inte äf gjort av eller är testat på djur = veganskt. Så varför inte skriva det? Hon kan lägga till materialet om det stör er, men det hon skriver är inte fel för det. Palmolja är inte alltid bra för klimatet, det är ändå veganskt.

        Exakt! Syntet är vad det heter. Att kalla det plast, visst, men då får man referera till väldigt mycket som ”plast”. Sen krävs det inte Einsteins begåvning för att förstå att inga företag kommer marknadsföra syntetskinn som ”plastskor” eller ”plastväska”. Jag jobbar med skor och detta med benämna syntet som ”veganskt läder” är en trendterm som har kommit typ senaste två åren. För det första faller det ju på sin egen orimlighet att läder kan vara veganskt, det låter ju bara dumt? För det andra, hur är det med exemplevis limmet? Det är inte alltid veganskt, så ska man, som Kenza gör, marknadsföra nåt som veganskt, så måste det vara det hela vägen givetvis. Frågan är om hon tex har koll på det i detta fall.

          Syntetskinn/-läder vill jag tillägga för tydlighetens skull, allt syntetmaterial poserar givetvis inte som skinnsubstitut.

    Nu är ju inte allt veganskt läder gjort av plast dock, utan det kan vara gjort av tex ananas.

      Va? Ananas? Det hade jag ingen aning om. Intressant

        Googla det gärna, det är superintressant. Utöver ananas kan man använda t.ex. kokos

          Yes, hittade massor av intressanta länkar via ananas-lädret. Tack för tips!!

    Jag brukade också tänka så angående djuren, ”det är bättre att hela djuret tillvaratas”. Men faktum är att vi äter mer kött än någonsin tidigare, mycket mer än maxrekomendationerna. Visste du t.ex. att över 130 mijloner djur slaktas bara i sverige varje år? Det är över 13 djur per person och år. Om man tar det i paritet till att slaktköttet från bara en enda ko är kött som en person kan leva på i två år om man ska gå efter livsmedelsverkets rekomendationer.

    Ja, djur behövs. Men det behövs långt mycket mindre djur än vad som faktiskt föds upp idag. Därför bör man dra ner på animaliska produkter.

    Retusch deluxe.

    Plast är självklart en enorm miljöbov och som jag som vegan måste, precis som någon annan skrev, anstränga mig för att handla miljövänligt – det räcker liksom inte med att man handlar djurfritt. MEN. Äkta skinn är en enorm miljöbov, vilket inte tas upp speciellt ofta. Läder behandlas med kemikalier som formaldehyd, och kemikalier från garverier förgiftar vatten, luft och jord i områden som ligger nära garverierna. Pulse of Fashion Industry Report 2017 fann att läder från kor är det absolut mest skadliga materialet för miljön (cradle to gate impact) – mycket värre än syntetiska material.
    Och det räcker inte att säga att man väljer vegetabiliskt garvat läder – Kerings Environmental Profit & Loss Report från 2017 fann att 93% av skinnets skadlighet uppkom INNAN skinnet kommer till garveriet, alltså miljöpåverkan av att föda upp själva djuret för läder. Vilket ju inte är så konstigt, vi vet ju att kött är en miljöbov så självklart är skinn också det.
    90% av läderarbetarna i Bangladesh, ett av världens främsta skinnproducerande länder, dör innan de blir 50 på grund av kontakt med giftiga ämnen under processen. Många av dessa arbetare är barn.

    Secondhand-skinn tycker jag är okej, skulle inte använda det själv då jag är vegan, men tycker inte det är några problem med att andra använder det av miljöskäl.

    Precis som någon annan skrev så måste inte veganskt läder vara gjort av plast. Det finns alternativ som kork, Pinatex (gjort av ananas – finns hos märken som Alexandra K och Bourgeois Boheme), Vegea (gjort av vindruvor! Vann H&Ms Global Change Award 2017), Muskin (läder gjort av svamp!), apple leather som märkena Alexandra K och Nemanti Milano använder, och snart kommer fler alternativ som läder framställt i laboratorium. Tills dess kan man alltid använda återvunna material som bland annat det veganska väskmärket Matt and Nat erbjuder. Inte perfekt kanske, men bättre än både skinn och plast.

      TACK för synnerligen konstruktiv och informativ kommentar i denna förövrigt snåriga och känslostyrda tråd!

    Ofta använder man dock inte hela djuret öht när man gör skinn. Krokodiler, ormar, ödlor och andra exotiska djur föds upp eller jagas enbart för sitt skinn. Vanligt skinn behandlas dessutom alltid med giftiga kemikalier för att det inte ska ruttna, något som också påverkar miljön, både vid tillverkning och nedbrytning.
    Veganskt läder behöver heller inte innebära plast, Camilla. Det görs i dag av svamp (Muskin), ananas(Pinatex) och andra naturliga råvaror också. Att fler och fler droppar äkta läder betyder ju också att man lägger ner resurser på att ta fram bättre alternativ, alternativ som är bra för både djuren, människan och planeten.
    Det är jättebra att du tycker till om viktiga saker men ibland är det också en idé att googla och ta reda på fakta, särskilt när man når ut till så många som du gör.

    Hmm nu kanske just de där väskorna är gjorda i plast men veganskt läder brukar inte syfta på det som förr kallades syntetiskt läder aka plast.

    PS. Det går inte att shoppa nya saker och tro att man gör miljön en tjänst. Möjligen gör man lite mindre skada än ett annat val skulle ha lett till. De allra flesta har redan en väska som duger utmärkt att bära omkring sina saker i. Min är gjord av en ko som dog omkring 1970.

      De här är gjorda av plast, vilket det också står på hemsidan. Bara Kenza som lyfter att det är veganskt, vilket det är

    En sak till. Jag är så förbannat less på den där posen med lätt särade läppar. Varför ska man ens behöva anspela på sex när man kränger en väska?! Ja, jag vet att sex säljer. Men det är en väska! En pryl man har för att bära andra prylar i. Är väskan särskilt väl lämpad att bära omkring sexleksaker i? Kommer den dingla på ett sätt avsett för att ge mig orgasm?

      Eller hur. Så meningslösa bilder.

      Hon kanske bara vill visa sina fina tänder? ? Tycker det är lite långsökt att säga ”sex säljer” när tjejer har lite öppen mun? Herregud, hur kåta är folk?

        Hon är väl lite varm också ,stackarn, som måste låta rocken hänga från axlarna.?

        Lika trött på denna människa som de flesta är på blondinbella.

        Fattar heller inte vad det har med sex att göra, tycker bara det är typiska guldfiskposen, men hon kör ju alltid den.

        Den öppna-munnen posen tolkas vanligen som en sensuell posering i modellsammanhang. Medan hon för mig ser ut som en fisk.

          ?

        Haha håller med! Måste dock säga att ja, folk är rätt kåta överlag ??

    Underbart!

    Köttindustrin är en av de värsta miljöbovarna…

      Och avla en jävla massa barn!!

        Det är värre än köttindustrin faktiskt ?

    Plast är i teorin 100% återvinningsbart, något som inte läder är. Det krävs dessutom ganska låga temperaturer för att smälta och omvandla plast (använder mindre energi, mer miljöfördelaktigt). Så det finns verkligen för- och nackdelar med allt. Är verkligen inte en förespråkare av plast, försöker undvika det i största möjliga mån. Men ur vissa aspekter, i ett återvinningsperspektiv, har plasten bättre egenskaper för just kretslopp. OM den återvinns vill säga. Och jag hatar på plast från råolja och främjar såklart alla alternativa plaster från naturriket om vi ska använda plast.
    Bäst är ju såklart att inte konsumera alls såklart med känns som en utopi i vår värld. Lyssna gärna på avsnittet ”sticka miljövänligt – går det?” av podcasten Nördic Knitting. Podden fokuserar mycket på garn och ull men personen de intervjuar i det avsnittet är väldigt intressant och saklig så även om man inte är intresserad av garn kan just det avsnittet vara värt att lyssna på.

    Och väldigt mycket kött hamnar på tippen så djur dör i onödan!!!

      Hade det varit som förr, att man hade djur för eget behov och tog hand om allting på hela djuret, så hade det varit en grej. Köttindustrin idag är VIDRIG. Förstår inte hur man kan äta maten med gott samvete eller klä på sig döda djur och kunna stå för det

    Mitt problem blir när veganer FORTFARANDE vill bära plagg som ser ut som djur. Vart är det logiska i det? Och varför vill man se ut som att man bär på döda djur? Precis som när dom kalllar sin mat för ”vegans köttgryta”…men visst för ngn som diggar dött djur så är ju detta helt klart ett bättre alternativ!

      Man är väl oftast vegan för att man tycker synd om djuren, inte för att deras hud är för fult

      Haha vilken vegan kallar sin mat för det? Känner ingen. Eventuellt något recept hos någon som skriver till folk som vill ”testa” veganskt. Vi kallar maten vad det är – Vegansk gryta, böngryta, vegansk pastasås osv osv. För att kläderna är snygga? Går du runt i din skinnjacka och tänker att den är snygg pga att den ser ut som skinnet från ett dött djur, eller är den snygg pga färgen, modellen och detaljerna?

      Om en vegan skulle vilja kalla sin gryta för vegansk köttgryta, på vilket sätt är det ditt problem?

      De enda som jag har hört kalla mat för vegansk köttfärssås etc är de som inte är veganer men lagar mat åt veganska gäster eller liknande. Och det stör inte mig det minsta.

      Angående kläder så kan man ju tycka att en pälskrage är snygg, praktisk/varm, etc men inte vilja att den kommer från ett djur. Är det viktigt för dig att pälskragen på din jacka kommer från ett specifikt djur för att du ska gilla den?

        Är du dum eller gör du dig till anonym 13:13?
        Vilken vegan med moralen på rätt plats anser en päls vara snygg? Ingen jag känner iaf.

          Jag är inte dum och inte heller gör jag mig till. Nu kan man ju vilja ha en päls som inte kommer från ett djur även om man inte kallar sig vegan. En päls behöver ju inte heller se ut som pälsen på ett djur för att sitta på ett klädesplagg.

          Här ? Jag är vegan och rådiggar lin vinterjacka med fuskpäls krage

            Ja vilka troll här hänger inne?

        Nu tycker inte jag att det är ett problem att man benämner saker som ”vegetarisk köttgryta”, ”färs” och allt det heter. Det är dock rätt intressant varför saker och ting ska likna kött, biffar, färs osv. Ärligt talat faktiskt, varför? Sälja in produkten?

    Hmm, undrar vad som håller längst läder eller ”plast”.
    Fick ärva en ryggsäck i läder, över 40 år gammal. Fortfarande perfekt skick. Kommer säkert hålla 40 år till.
    Hur länge dröjer det innan man får kasta och köpa en ny väska i ”plast” ? Väldigt ekonomiskt. Och vart tar den vägen när man kastar den.

      Kom ihåg att smörja in ryggsäcken regelbundet bara. Läder gillar fett. Jag själv älskar läderprodukter och smörjer in mina kängor en gång i veckan, eller beroende på hur mycket dom används. Är helt övertygad om att läder tål mer än plast när det kommer till kläder, skor och väskor, och det åldras vackert till skillnad på plast.

        Absolut att jag gör. Och så gjorde även den jag ärvde ryggsäcken från. 🙂

    Tack Camilla – äntligen nån som tar upp detta!!!!

    På ett så bra sätt.

    Du är så viktig.

    /H

    Polyuretan (PUR)

    Polyuretan är en stor grupp av plastmaterial. Uretaner bildas genom att en isocyanat reagerar med en alkohol. De vanligaste isocyanaterna i polyuretan är metendifenyldiisocyanat, MDI och toluendiisocyanat, TDI. Alkoholdelen utgörs oftast av polyesterpolyoler, polyeterpolyoler eller olika typer av polyfunktionella alkoholer. Isocyanaterna är misstänkt cancerframkallande och har skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer och uppfyller därmed våra urvalskriterier för farliga kemikalier.

    Polyuretan används på många vitt skilda sätt. Den kan spinnas till en fiber (elastan), eller användas som membran för funktionskläder eller som beläggning eller film på textil och för att skapa ett vattenavvisande/vattentätt material. Polyuretan används också för att göra konstläder och vattenbaserade lim. Polyuretan-plaster har god värmeisoleringsförmåga och kan tillverkas som skum av olika styvhet genom tillsats av olika tvärbindande och förgrenande tillsatsämnenadditiv till polymererna. Dessa används till exempel till fogmassor, skosulor, madrasser och möbelstoppningar, isolering i fjärrvärmerör, kylskåp och kablar.

    Polyuretan är en ofarlig plast för användaren när plasten används i till exempel kläder. Dock frigörs den farliga kemikalien isocyanat vid förbränning av polyuretan. Inom andra användningsområden, såsom till exempel madrasser, möbelstoppning och isolering i elektronik kan farliga tillsatsämnen i form av halogenerade flamskyddsmedel vara tillsatta.

      Tips! Läs på om garvning när du ändå är igång så kan du jämföra det med framställning av pu-läder 😉

        Amen, lädergarveri är ett stort problem! Särskilt i Indien där det förgiftar hela områden.

    Aldrig hört att fuskpälsar är dåligt för miljön men lärde mig det då jag läste Monas uiversum blogg igår, hon visar fuskpälsar och flera skriver att det är dåligt för miljön. Så mer miljövänligt iaf med skinn och äkta päls tydligen men oetiskt på andra sätt. Svårt att göra rätt idag, vad är rätt och vad är fel. Vad är okej att ha och inte?

      Det är ju upp till var och en. Ingen kan ju få dig eller någon annan till att byta riktning utan det är bara vägledning. Jag har en blus hemma som är gjord av återvunna plastflaskor och visst jag behöver inte tänka på miljön om jag inte vill men jag gör det ändå.

    Alltså jag är kanske efterbliven, men varför måste alla veganer/vegetarianer ha köttnamn på allt om de nu är så anti?

    Vegetariska biffar, köttbullar, mjölk osv osv
    Nu vegetarisk läder.. Dvs plast…

    Töntigt i min mening.

      Okej förlåt, ska hitta på nya namn för all köttlös mat och sprida vidare det till alla i vego-klubben ?

      Biff är en form (syftar inte till biff som djurdelen biffrad), mjölk heter havredryck, sojadryck, mandeldryck etc, köttbullar som DU kallar de heter vegobullar, göttbullar, quornbullar etc.

      Köttisar har inte patent på vit dryck, formen bulle, biff, burgare eller så. De är faktiskt praktiska former att laga mat i. Ska vi göra våra bönbiffar i kringlor och linsbullarna i flätor i stället så att ni köttisar inte blir förvirrade?

      Du har ju noll koll. Ordet mjölk används inte. Ordet dryck används. Soyadryck, havredryck, kokosdryck osv. Ordet kött används aldrig heller. Hamburgare används, men ordet hamburgare betyder ”en person från Hamburg”. Så har ju inte med kött att göra det heller utan det är taget. Används ordet biff syftar det till formen, men inte jättevanligt heller. Puckar är vanligare.

      Ta en tur förbi vego hyllan och lär dig lite innan du slänger ur dig saker så slipper du framstå så töntig ?

      Antagligen för att folk ska förstå på ett ungefär vad det är för typ av produkt/smak på det man ser i affären. Det är enklare att utesluta kött om man vet vad för saker man kan ersätta med, folk måste ju fatta vad för mat det handlar om. Annars är det svårt att sälja

        Fast varför skriver du så, när det inte stämmer? Vegansk mat namnges inte som personens exempel i kommentaren. Kommentaren är helt fel liksom

          För att det stämmer visst att vegetarisk eller vegansk mat benämns på det sättet. Inte i hundra procent av fallen, men klart det finns? Exempel är Astrid och Aporna som skriver f*isk, k*ckl*ng, l*ver. Eller som många har sett: vegansk korv

            och när det handlar om snabbmat eller annat man kan köpa från restaurang. eller i recept! igenkänningsfaktorn är viktig

              Ja man kan ju tycka om exempelvis leverpastej men man vill ha ett djurfritt alternativ. Speciellt de som varit köttisar länge men vill bli vegetarianer. Då är det smidigt att maten är lik köttmat så att de lättare kan gå över till vego. Ser inte varför det stör så många?

                Och själv använder jag bara ”vegetariska köttbullar”, ”vegetarisk leverpastej” etc när köttisar frågar vad jag äter. Då får jag mindre frågor och de vet på ett ungefär vad jag äter.

            Korv lika med formen. Korv kan vara både köttbaserad och vegetarisk. (Korv hette pölsa tidigare!) Det syftar på råvaror i ett avlångt skinn. Och nej, de leker med orden, därav * och markering att det är veganskt (om det inte är lakto, ovo.) Att ett av alla märken skriver så är inte normen för all vegansk mat

              Ja, dom leker med orden på välkända produkter. Så att folk ska förstå vad det handlar om. Och jag varken sagt eller hållit med någon om att det är norm för all vegansk mat.

              Precis, därav grammatiskt korrekta ord som ”bajskorv” (hehe). ”Fruktkött” finns ju också, så nej, varken korv eller kött MÅSTE syfta till döda djur.

      De som säger vegetariska köttbullar, vegansk mjölk osv är oftast antingen de som håller på att gå över till vegansk kost och därför ser de som direkta substitut för animaliska produkter eller de som inte är vego men lagar mat åt exempelvis vegogäster och därför utgår från en animalisk kost när de lagar maten (gör sin vanliga köttfärssås men byter ut köttfärsen mot qournfärs).

        eller så är de småbarnsföräldrar som är trötta och inte orkar komma på ett nytt namn för allting.

    Okej, jag fattar vad du menar med att ”om man äter upp köttet så borde man ju ta vara på hela djuret” ja, såklart! Men grejen är att om en läderprodukt gjord av exempelvis kossa som blir väldigt populär och tillochmed populärare i vissa perioder än kokött? Ja då tar man ju bara bort skinnet och kanske slänger köttet, och sen om det är en populär produkt så kommer det ju självfallet startas andra företag som endast tar bort skinnet på djuren. Eftersom om man oxå måste ta tillvara på köttet så blir ju produktionen dyrare och hur enklare o billigare > desto bättre

    Var inne på Ivy revels hemsida,satan vilka priser för lite plast och fluff.

    Äkta päls/läder eller ”veganska” alternativ från olja och kemikalier…
    Detta verkar vara ett val mellan pest och kolera.
    Fast bomull är inte heller bra. Det går åt omkring 2 700 liter vatten i genomsnitt för en t-shirt och ungefär 11 000 liter för att tillverka ett par jeans.
    Och dessutom får de stackars sömmerskorna i Bangladesh inte mer än småpengar i betalt.
    Vad göra? Gå naken är inte heller bra nu när det snart blir vinter 🙁

      Skulle jag gå naken med min kropp så hade jag blivit anklagad för kroppshets, så ja, vad är alternativet?

        Humblebrag

      Läder behandlas också med kemikalier och det finns alternativ till läder som inte är plast.

        Allt är kemi och jordgubbe är inget grundämne 🙂

          Eh ok?

          Blondinbella ?

      De flesta människor i Sverige har redan tillräckligt med kläder för att inte behöva gå nakna eller frysa. Om man bara ger fan i att köpa allt som företag och influencers försöker få en att känna att man behöver så kan man låta bli att förstöra många tusen liter rent vatten / släppa ut många kg CO2 i atmosfären.

        Vi borde förbjuda hauls och adlinkportaler i sociala medier.
        De är bara till för att driva upp onödig konsumtion.

          Och black Friday, alla hjärtans dag, halloween, mellandagsrea etc som bara bara är till för att konsumera skit vi inte behöver

            Varför tog du inte med julen? Det är väl den värsta syndarhögtiden under året när det gäller överkonsumtion och frosseri!

      Ta fram fjolårets vinterkläder kanske?

    Finns det plantbaserade väskor kanske som Bella kan köpa?

      Ja det finns det

      T ex bastväskor och flätade korgar 🙂
      Men det är säkert något lurt med dem också.

      Ananas, svamp, kork…

    Det är så otroligt naivt att tro att läder är en restprodukt från köttindustrin.

      Camilla är fruktansvärt naiv, det bevisar hon gång på gång.

    Det finns också vegansk läder gjord på växter. Sky (engelskt uttal) tror jag att materialet kallas då.

    ”är det då inte bättre då att ta tillvara hela djuret istället för att slänga hudarna för att sedan göra handväskor av plast istället?”

    Det här förstår jag inte alls??

    Varför är inlägget okategoriserat? Och varför taggar du Blondinbella i inlägg som inte har med henne att göra? Varför skyddar du Kenza?

    Alla köttisar som försöker få sinq dåliga samvete att kännas bättre genom att hacka på oss som värnar om djuren och naturen, skrattretande patetiskt faktiskt.

    Här sitter jag vid min veganska dator…

      Är den gjord av ananas?

        Nej, apple 🙂

          ??

    https://sandlundhossain.com

    Kanske någon redan länkat detta företag, men vill ändå slå ett (helt osponsrat) slag för deras Cow Funder Initiative som låter väldigt spännande!

    Biotech-företag kan få fram läder i labb – utan kossor, och vad sägs om det här?
    https://qz.com/731893/a-designer-will-grow-alexander-mcqueens-skin-in-a-lab-to-use-for-leather-bags-and-jackets/

      Där kan man snacka om designerväska!

    Jag har mest problem med att Kenza som är noll procent vegan frontar en vegansk kampanj? Lika trovärdigt som att en nykterist gör reklam för alkohol.

    jag tycker det är jättebra att det står för då kan jag räkna med att det ser ut som skinn när jag vill ha något som ser ut som skinn, tex en portfölj

      Exakt!!

    Jag har läst ganska mycket om veganskt läder och stöter sällan på att det skulle vara gjort av plast. Här är en två år gammal artikel om en typ av material för veganskt läder, det finns massor om man orkar googla. Sen kanske kollektionen Kenza frontar är gjord av plast, det har jag inte kollat upp men veganskt läder är inte lika med plast alla gånger.

    https://www.elle.se/har-ar-det-nya-veganska-konstladret-gjort-pa-ananas/

    Snacka om att du sprider missinformation..

    Ett av det största märkena för veganska väskor/skor är mat and nat som använder återvunnet plast i sina väskor.. så ja det är lixåm inte bara läder eller dåligt plast det handlar om. När det står veganskt läder så vet dessutom jag att det inte är vegansk mocka eller någon annan imitation det handlar om. Jag vet att det kommer se ut som läder helt enkelt. Herregud vilket jävla löjligt inlägg.

    Less på Kenzas blogg nuförtiden det är ju bara reklam och sponsrade inlägg . Resor, kläder, klockor ja ni fattar.. man känner sig lite utnyttjad som läsare

    Haha att veganer utrycker sig i ”vi”-form. Som att alla veganer har exakt samma åsikter.
    Det är bra att värna om miljön och djurplågeri är hemskt. Men att veganer oftast bara fokuserar på maten och skiter i miljöpåverkan när det kommer till material konsumtion. Som Therese Lindgren: det måste vara veganskt men att nätshoppa, ta emot pressutskick och göra samarbeten all den konsument hetsen hon bidrar med gör mig äcklad. Men det kanske inte gör något för hon är ju vegan? Eller vad säger NI?

      Vad att veganer ”ofta” skiter i miljön? Källa på det? Tycker inte det stämmer med de veganer jag känner (ca hela min vänskapskrets). Att veganer ska få utstå mer kritik angående sin klimatpåverkan är köttisar is beyond me.

        Så är det ju alltid. Tar man EN fight öppet så blir man kritiserad för att man inte tar alla fighter. ”Varför fokuserar ni på de små löneskillnaderna i Sverige när kvinnor i Saudi inte ens får gå ut ensam?!?” etc. Att inte äta kött men beställa saker online är fortfarande bättre för miljön än att äta kött och beställa saker online. Varför ska veganer ta ansvar för allt? Och ja, i min krets är veganerna mer medvetna kring miljöfrågan än köttisar. Ändå är det veganerna som blir kritiserade.

    Veganskt läder BEHÖVER inte vara plats, det kan även vara gjort av stora blad eller själkar från speciella träd (Sori, jag kmr inte ihåg vilken sorts träd det var osv) Likt bambu är det iallafall… typ

    Och med moralboken i hand. (Baserat på att veganlädret är gjort på bambu) så anser jag det liiite snällare att en panda får en själk mindre, än att den ska skjutas för att bli en väska ^^

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.