Är Denice Mobergs och Linus Carléns reklam för Nocco och Barebells olaglig?

[YouPlaySinglePlayer video=”1411,1847,221202″ ap mute yot ]

Var så goda – en liten sammanfattande video. 🙂

Alla skärmdumpar kommer från tidningen Resume.

På omslaget till Tidningen Resumés septembernummer avslöjas att företaget Nocco utsetts till att  ha “Framtidens Marknadsavdelning” av en jury bestående av bland annat Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun, och Daniel Collin – kommunikationsstrateg på Vinter.
Sistnämnda är även juryns ordförande, som motiverar utmärkelsen så här:

Noccos varumärkeschef Linus Carlén, som pryder omslaget, är den som tillskrivs framgången med sitt koncept att etablera varumärket med hjälp av familjens Instagramkonton.
Familjen består av honom själv och sambon Denice Moberg, som är en av Sveriges största träningsprofiler med nära 800 000 följare på Instagram. De arbetar båda för Nocco (Denice som konsult) samt för systerföretaget Barebells, som alla sitter i samma lokaler och ofta har gemensamma samarbeten.

Att Linus Carlén och sambon Denice Mobergs använt sina instagramkonton till att etablera varumärket Nocco(och systerföretaget Barabells),  råder inga tvivel om, vilket bekräftas av Meltwaters marknadschef Sophie Hedestad påstående ovan.

Tittar man på Carléns och Mobergs flöden så dyker det upp bilder, logotyper, texter och länkar till företagen de arbetar för minst en, ibland två gånger i veckan. Hur ofta varumärket syns på Instastory är svårt att säga, med tanke på att dessa flöden oftast försvinner inom 24 timmar, men när jag gått igenom deras konton 1.5 år tillbaka i tiden så är produkterna ständigt återkommande.
Louise Nobel – marknadschef på Nocco förklarar syftet med avdelningen hon är chef för så här:
– Vi lever i en ständigt föränderlig värld och tvingas alltid utvärdera, tänka om och testa nya ideér och koncept för att nå ut med våra produkter och vårt varumärke.
Vidare berättar hon i artikeln att sociala medier är huvudkanalen för deras marknadsföring och att Nocco är en mästare.

Har Nocco knäckt koden för framtidens marknadsföring?
Är det ett paradigmskifte vi ser i hur företag från och med nu kommer marknadsföra sina produkter?

Det hoppas jag verkligen inte. Av min 18 månaders genomgång av Noccos marknadschef Linus Carlén och konsult Denice Mobergs Instagramkonton kan jag med största sannolikhet konstatera 218 fall av brott mot marknadsföringslagen.
149 st på Carléns konto och 69 på Mobergs. (Produkter från Nocco och systerföretaget Barebells)

Marknadsföringslagen för sociala medier kräver att mottagaren av reklamen/produktplaceringen omedelbart ska uppfatta att det är detta de tittar på eller läser. Detta för att kunna välja att inte exponeras för reklam.

Så här skriver Konsumentverket i sin vägledning för marknadsföring på sociala medier:
“En grundläggande regel i marknadsföringslagen är att mottagaren av marknadsföring genast och enkelt ska kunna identifiera den som just marknadsföring. Det ska även tydligt framgå vem som står bakom marknadsföringen, alltså vilket företag som marknadsför, eller får sin verksamhet eller sina produkter marknadsförda.”
Givetvis bedöms detta från fall till fall men kontentan är att den som exponeras för den här typen av reklam/produktplacering inte ska behöva ha någon förkunskap om kontots innehavare eller vad hen arbetar med, för att på egen hand förstå att det rör sig om reklam.

Att Linus Carlén bryter mot marknadsföringslagen i egenskap av varumärkeschef kan vi nog sannolikt konstatera, men när det kommer till hans sambo och Nocco/Barebells konsult Denice Moberg, så skulle det kunna tolkas aningens mer osäkert – om det inte var så att marknadsföringen på hennes Instagramkonto lyftes fram som en av ingredienserna i den här framgångssagan samt att varumärkena står listade i hennes presentation på Instagram.

Det finns ett fåtal inlägg som står markerade som “betalt samarbete med…” vilket enbart styrker att Moberg har ett samarbete med företagen och gör den omarkerade reklamen och produktplacering än mer framträdande.

När Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, får frågan om huruvida en person som är anställd på ett företag för att etablera ett varumärke på sociala medier är undantagen kravet att markera ut reklam på sitt privata instagramkonto, trots att hen blandar dessa bilder med rent privata svarar hon följande:
Reklam som riktar sig mot den svenska marknaden ska lätt kunna identifieras som reklam. Finns reklamen i redaktionell miljö eller liknande (som influencers bloggar eller Instagram) ska det omedelbart framgå, det vill säga kravet är strängare. Ofta krävs då en tydlig reklammarkering.
(Gunilla Welander har inte tagit del av det här inlägget utan uttalar sig generellt)

31 januari meddelade Patent- och marknadsdomstolen att de fällde bloggaren Alexandra “Kissie” Nilsson för brott mot marknadsföringslagen för två inlägg – ett på hennes blogg och ett på Instagram. (Jämför det med de 218 st jag hittat för Nocco/Barebells räkning)
I det här fallet friades det annonserade företaget helt, men frågan är hur Konsumentverket och Patent- och marknadsdomstolen ställer sig till att det är företagets varumärkeschef, ivrigt påhejad av marknadschefen, som själv bryter mot lagen.

Skulle Nocco och Barebells klara sig undan i det fallet?
Det återstår att se, men det jag har kunnat konstatera under tiden jag skrivit det här inlägget är följande:

  1. Nocco/Barebells, men framför allt Nocco har brutit mot marknadsföringslagen vid upprepade tillfällen genom reklaminlägg och produktplaceringar.
  2. Resumé har publicerat ett flera sidor långt reportage om hur deras chefredaktör suttit med i en jury som utnämnt det här företaget till att ha Framtidens marknadsavdelning.

Jag har bett både Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun och Noccos marknadschef Lousie Nobel svara på några frågor om inläggets innehåll.

Här nedan följer Svedjetuns svar på mina frågor.
Noccos marknadschef valde att bolla frågan vidare till Mikael Lindgren som är kommunikationschef för både Nocco och Barebells. 

>Ni har utsett och lyft fram en marknadsavdelning, ett företag och en varumärkeschef som otroligt framgångsrik och banbrytande genom sitt sätt att arbeta på sociala medier. Vad har du för kommentar till att den här framgången till stor del baserats på marknadsföring som bryter mot lagen?

Fredrik Svedjetun:
– Juryns beslut att utse Nocco till Framtidens Marknadsavdelning baseras på en rad olika saker, och då framförallt på hur marknadsavdelningen samverkar med produktutvecklingen, säljet och andra delar av Nocco. Men visst stämmer det att vi lyfter fram Nocco och Linus Carlén som banbrytande i sociala medier. Huruvida den delen av marknadsföringen bryter mot lagen är något som måste avgöras i domstol, och det vore väldigt intressant om det prövades. 

>Borde inte ni som branchledande jurymedlemmar och Resumé som tidning ha lite bättre koll på det här? Särkilt när ni tar på er rollen att utnämna framtidens marknadsavdelning utan att veta vilka lagar och regler som gäller ”i framtiden” (På sociala medier) och Resumé som publicist av reportaget?

Fredrik Svedjetun:
– 
Vi på Resumé har granskat den här typen av frågor under många års tid, så jag känner nog att vi har koll på detta. Att vi prisar Nocco beror som sagt på en rad olika saker, där framgångarna i sociala medier är en del. Vad gäller Linus Carlén så är han tydlig på sitt Instagramkonto att han är varumärkschef på Nocco och jag skulle bli förvånad om hans följare inte känner till hans koppling till varumärket. Men det är möjligt att detta inte räcker och i så fall är sociala medier fullproppade med olagliga inlägg från människor som skriver om de produkter, varumärken och tjänster som de jobbar för och med.

Noccos svar via kommunikationschef Mikael Lindgren:

– Linus Carlén är sedan ett antal år tillbaka anställd av bolaget för att driva varumärket NOCCO vilket även tydligt framgår av hans BIO.
Denice Moberg är en global ambassadör för varumärkena NOCCO och Barebells. Hennes följare består mestadels av personer utanför Sveriges gränser.
Vi är medvetna om de marknadsrättsliga bestämmelser som gäller, vi arbetar kontinuerligt med att uppdatera oss om nya bestämmelser och ny vägledning som tas fram inom området.

Inte riktigt i enlighet med det Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen hade att säga – eller hur?
Vi tar det igen!
”Reklam som riktar sig mot den svenska marknaden ska lätt kunna identifieras som reklam. Finns reklamen i redaktionell miljö eller liknande (som influencers bloggar eller Instagram) ska det omedelbart framgå, det vill säga kravet är strängare. Ofta krävs då en tydlig reklammarkering.”

Den här texten kommer från Konsumentverkets vägledning för marknadsföring på sociala medier:
”En läsare av en blogg eller annat inlägg i andra sociala medier ska genast och enkelt kunna identifiera om inlägget är marknadsföring. Läsaren ska inte vilseledas att tro att ett inlägg som innehåller marknadsföring är ett vanligt blogginlägg. Det är alltså inte tillräckligt att läsaren kan ana och så småningom förstå att ett inlägg eller en del av ett inlägg är marknadsföring.”

Kanske borde både Mikael Lindgren och Fredrik Svedjetun slänga ett öga i den vid tillfälle?
HÄR är länken! 

Några exempel på inlägg från Carlén och Mobergs Instagramkonton som inte följer marknadsföringslagen: 

Juryn som utsåg Nocco till Framtidens marknadsavdelning:

En anmälan till Konsumentverket har lämnats in.
Du kan göra detsamma om du anser att detta bryter mot den marknadsföringslag jag tjatat så länge om här inne.
Det gör du i så fall HÄR. 

 

 

 

120 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Wow. Ska läsa när jag behöver somna snabbt sen

        ???

        Hahahahahahaha dör

        Cam cam, om inläggen blir väldigt långa men ändå är matnyttiga, testa att dela in dem i två delar. Då blir det ju även en cliffhanger och bygger upp lite spänning tills du släpper del 2 av granskningen dagen efter eller så!

          Nej tack. Ni som inte är kapabla att läsa ett inlägg som detta, får själva läsa det i två delar. Vi andra ska inte bli lidande av er lathet.

    SÅÅÅ låååångt inlääääägg!!!

      Buhu…… långa texter….. buhuuuuu
      Läser inte folk böcker? Där snackar vi långa texter.

        Tyvärr läser unga inte särskilt mycket alls nuförtiden (vissa undantag naturligtvis). Jag jobbar inom akademin och våra studenter på ALLA utbildningar, oavsett inriktning, undviker att läsa kurslitteraturen om det går. De vill klara sig på sammanfattningar och föreläsarens PowerPoint presentation. De tycker alla böcker är för tjocka och förstår inte alls att de måste läsa kurslitteraturen om de ska förstå de djupare teoretiska resonemang som krävs för att de ska lära sig något annat än att bara trycka in snabba fakta och klara tentan. Jag vill inte dra alla över en kam men dagens studenter är extremt lata och ovilliga att anstränga sig för att lära sig något. De verkar tro att de läser en akademisk utbildning för någon annans skull, inte för att de själva ska ta till sig kunskap som ska hjälpa dem i yrkeslivet.

          Jag är helt enig i din uppfattning och fattar inte hur dagens studenter kan säga att de är så stressade, för kraven på resultat har då inte ökat och inte studietakten helelr.

          Jag är en av dem ?‍♀️, håller inte alls med om att man måste läsa kurslitteratur för att fatta men det varierar nog från person till person, jag har lätt för resonemang. Vissa gånger är det iofs väldigt relevant och användbar litteratur och då använder jag den givetvis. Nu ingår en hel del övrig läsning som vi inte kommer ifrån, ex prejudicerande rättsfall osv och en del förarbeten till lag men ofta känns det som de bara slängt in litteratur för att de måste.

            Dock håller jag med om att många studenter inte är speciellt bra på språket, vilket märks när de ska skriva, och det är ett stort problem.

              Man blir bättre på språk ju mer man läser. Lärde mig väldigt mycket holländska sommaren 2002 genom att läsa en tegelsten på holländska med ordboken bredvid. Frågan blir : hur stimulera läslusten bland barn och unga? På 90-talet var Harry Potter (barn)bibliotekariernas räddning, Zlatans självbiografi har haft en liknande effekt.

          Läser ekonomi på SU och försöker läsa litteraturen, men oftast har den väldigt lite med vad man sen får betyg baserat på. Känns rätt trist om man lagt flera timmar om dagen i en månad och det enda som behövdes för ett A var att memorera 250 flervalsfrågor utan att förstå någonting.

            Hmm, man läser och lär för livet och för sin egen skull inte bara för tentor eller?

              Jag läser för bra resultat på tentor. Jag förutsätter att tentorna är så utformade att jag sedan har den kunskap som krävs.

          Det där tycker jag är lite cyniskt och tråkigt att höra från någon som jobbar inom det akademiska. Det finns lättare sätt att tillgängliggöra kunskaper i högre utbildningar, t.ex med hjälp av power points, föreläsningar osv. Då är det väl jättebra att man använder sig av de metoderna? Jag hör inte till en av de studenterna som har särskilt svårt att ta till mig genom att läsa en text generellt men herregud så tråkiga och torra vetenskapliga rapporter är. Om jag bara läser en tung vetenskaplig kurslitteraturbok så är det kanske 30% av det som jag förstår och kommer ihåg i längden. Tiden det tar att förstå vissa saker inom i mitt fall geovetenskap genom en vetenskaplig text kan dessutom ta en stund, jämfört med när en lärare förklarar och dessutom visar bilder. Då får man en mycket större förståelse för helheten, något som kan vara svårt att förmedla enbart med hjälp av kurslitteratur. Läser man bara kurslitteratur för att trycka in saker i hjärnan är det bara bra för ytinlärningen. Det finns dessutom en annan aspekt av det hela och det är att vi lever i ett informationssamhälle där vi ständigt bombarderas med information, och hjärnan måste sortera allt. En torrt skriven kurslitteratur är då kanske inte en överstimulerad hjärnas prio ett alla dagar..

        Men det är väl en JÄVLA skillnad på att låna/köpa en bok man finner intressant än ett blogginlägg? Det är dessutom vetenskapligt bevisat att vår hjärna inte processar hur mycket info/text/intryck som helst, utan att vi sållar rätt kraftigt och till och med slutar att läsa om något är för långt och/eller invecklat.

          ”till och med slutar att läsa om något är för långt och/eller invecklat.”

          Definiera långt och invecklat. Detta blogginlägg tillhör inte i någon av kategorierna om man är normalbegåvad och utan dyslexi och adhd.

            Haha. Detta i lägget kvalificerar dessutom till ett av de mer välskrivna här inne får jag säga.

              Ja, det här var så välskrivet att jag trodde det var copy+pasteat från någon annan artikel.

                Det tar jag som en komplimang. =)

          Det finns situationer i livet när man måste läsa en bok eller en lång rapport som man inte finner intressant. Ändå måste man ta sig igenom det. Dvs. det är inte alltid bara intressanta böcker folk läser.

          En ”jävla skillnad” på något man finner intressant och ett blogginlägg? Finner man inte blogginlägget intressant är det ju bara att låta bli att läsa. Problemet löst.

        Men det här är ingen bok om du inte fattat det.

      Jag ska sätta mig och göra en video till er stackare…

        Gör inte det. Då klagar de som inte orkar se en video.

          FÖR MYCKET REKLAAAAM! Funderar på att låna lite medarbetare på redaktionen och styra upp en dockteater också.. För att täcka in alla olika nivåer av behov. =)

            Haha ???

            Jaaaa ????

            ja marionett-teater! ja ja! 😀

        Nää, gör istället en bildbok med tillhörande ljudband. ”När du hör det här ljudet, så är det dags att vända blad”.

          flashback ”Pogo Pedagog Presenterar” *lol*

        Jag kan kanske rita en teckning.

    grymt jobbat camilla!

      Instämmer.

      Jag gillar faktauppbyggda inlägg med källor. Ger möjlighet att göra sin egen bedömning.

      Känner mest att jag är TRÖTT på snacket om reklammärkt vs inte reklammärkt på sociala medier nu… ? Alla som befinner sig på instagram VET vid det här laget vad en Influencer är, och att reklam görs för saker som personen får betalt för, rabatt på eller gillar. Jag beundrar dig Cam som orkar kämpa på och bena i alla dessa fall, men jag tror fenomenet är så pass vanligt nu att tvång på reklammarkering inte kommer vara relevant inom 1-2 år… Allt är reklam. Allt. Lättare att skriva ut var som INTE är ett samarbete nästan, om det är cred man är ute efter. Jag tror mottagaren kommer få mer och mer ansvar för vad man väljer att ta till sig, och att följa influencers eller människor med många följare kommer helt enkelt med ”risken” att utsättas för reklam. Precis som att slå på tv4, inga konstigheter.

    Nocco är inte nyttigare än någon liknande dryck, är dessutom väldigt överprisat.
    Jag är en sådan nörd som gör Kalorie intag i excel inför vätternrundan för att veta när och vilken sockerart jag ska få i mig för att inte bonka så jag har lite koll på riktiga energiprodukter som knappt säljs i dagligvaruhandeln.

    Alla ni som köper Nocco, har en fråga till er.
    Skulle ni köpa Nocco bara för att ni ser det som det ”fina” alternativet? Jämfört med en liknande budgetvara som inte lägger lika mycket pengar på marknadsföring. För anledningen till att den är dyrare är för att ni betalar för marknadsföringen för att det ska vara det ”rätta” alternativet.
    Vem vill synas med någon b-produkt som inte dricks av influencers?

      Nu blev jag nyfiken. Du som är lite insatt, vad kan du rekommendera istället för att betala dyrt för Nocco? Jag dricker inte kaffe så jag är ute efter koffeinet och vill ha något som är lite gott ialafall och skiter i om produkten är häftig eller inte haha..
      🙂

        Valfri Cola? ?

        Om du inte är ute efter koffeinet så kan du ju dricka valfri dryck som du tycker är god bara?!

          Står att hon är ute efter koffeinet

            Förlåt, jag som läste fel.

            Svart te, cola, koffeintabletter, någon annan energidryck..?

        Te? Cola har koffein, men inte så mycket

        Koffeintabletter från apoteket funkar finfint, likaså dubbel espresso om du vill åt koffeinet.

          Man kan undra hur folk klarar sig här i livet. Du svarade på ett inlägg på sju rader, kort och koncist, ändå lyckas du missa att Lina INTE dricker kaffe. ?

        Kul att du fått många svar.

        Om du bara är ute efter smaken, så drick det du gillar som innehåller koffein. Finns många billiga man inte hört talas om (de är billiga för 0kr går till reklam), se till att det finns svensk konsumentkontakt på produkten bara.

        Koffeinpillar är bra komplement, har själv använt det nödfall. Speciellt när jag skulle starta på natten och han inte med morgonkaffet. Koffeintriggade produkter tog jag först i hammarsundet så det var några timmar med huvudvärk som undveks.

        Sen om behov finns så kan man nörda ner sig i sockerarter.
        Det jag var noga med var att få i mig en blandning av fruktos och glukos, då kroppen kan ta upp dessa parallellt. Max är 90gram kolhydrater per timme om man blandar dessa. Skulle jag bara ta en sort, så skulle det sjunka till säkert 45gram kolhydrater per timme.

        Hur kan man vara utan kaffe. Åh bland det bästa som finns. ??

          Jag gillar kaffe, men min mage gillar inte kaffe

        Grönt te kan innehålla mycket koffein. Fråga i en specialbutik. Om det smakar beskt har du bryggt med för varmt vatten. Man kan också kallbrygga, ställ i kylen och låt dra över natten.

        Om du tycker att det är en menlös smak så blanda till någon slags iste med till exempel äppeljuice och ingefära.

        Jag väljer Celsius…fast det kanske är samma ”skit”?

        Jag dricker matcha men det är möjligt att det ligger runt samma pris 🙂

      Dricker nocco och/ eller celsius dagligen. Inget socker samt ger energi. Dricker även cola zero men nocco innehåller bcaa till skillnad från colan. Därav väljer jag hellre nocco. Gymmar i snitt 4-5 gånger i veckan. Det händer att jag endast blandar och dricker bcaa med vatten men föredrar kolsyra.

        Varför behöver du aminosyror från Nocco? Äter du en varierad kost i övrigt så känns det skadligt för plånboken och utan extra effekt.

        Även om du skulle vara vegan så går det att få i sig tillräckligt med bönor, linser, soya etc.

          Exakt! Bara att Googla vad forskare och läkare säger.

          Vill tillägga att om du tycker det är gott, så kan ju det vara skäl nog.

          Förresten, vilken typ av energi finns i nocco om det inte är socker?

      Åh va kul med någon som är så insatt! Har du koll på aminopro? Det finns ju nästan i alla butiker och är mycket billigare.

        Läste igenom deras innehåll.
        Verkar vara vissa aminosyror, koffein, taurin och smak. Ingen princip ingen energi.
        Verkar vara samma syfte som Nocco.

          On BCAA kapslar är bäst! Märker stor skillnad i energi om jag tar dem vs inte (tränar högintensivt 10-15t/v varvat med styrketräning). Nocco känns sådär va pga sukralos vilket on kapslar inte har. Ration är 2:1:1 .

          Annars kan man göra sin egen sportdryck på vatten lite pink salt och citron samt en espresso vid sidan om.

            Var kommer energin ifrån. Det är väl 0 kalorier i kapslarna?

              Som jag förstått det kan BCAA skydda glycogen-lagret och se till att man inte bränner ut sig (glycogen depletion). Vilket förklarar mer energi under träning. Jag är i allmänhet low carb och ketocyklar så för mig funkar BCAA väldigt bra.

              Sen hjälper de ju med återhämtning och bygga muskler vilket gör att man får bättre energi generellt.

              För mig funkar de väldigt bra.

              Svar i modd ? men socker är inget måste för energi.

            Lite pink?!

              Pink salt SUVs Himalayan salt. Havssalt funkar ocksa.

                Dvs inte SUV

      Tänker bara på alla erosionsskador på tänderna. Huu!!! Hemskt.

        Eller hur, får rysningar. Alla eländes människor som havererar bettet. ??

      Motivering som bedöms av jury. Så det är prestationsbaserat och inte tombolabaserat.
      Så inget med lotteri att göra.

      Även korrekt reklammarkerat högst upp.

      Verkar okej i vad jag har läst om tävlingar på sociala medier.

    Men jag tycker ändå att det här är lite svårt att få grepp om. Om jag som jobbar på ett konsultföretag skulle lägga ut ett inlägg med en text om ett uppdrag eller nåt projekt vi jobbade med, skulle det vara att bryta mot marknadsföringslagen? Om någon som jobbar på hm skulle lägga ut en bild på en vara som kommit in och skrev ”kolla vilka snygga tröjor vi fått in, en sån ska jag absolut skaffa själv” är det ett brott? Om NOCCO skulle bli stort utomlands och Linus skulle få 86′ nya amerikanska följare, skulle det påverka? Skulle det fortfarande vara ett brott om han flyttade till USA som inte har samma marknadsföringslagar? Han jobbar ju där, han har aldrig hymlat med det, han får inte betalt för samarbeten, han får lön för sitt jobb och lyfter fram det på sina kanaler… Jag har svårt att se den juridiska gränsdragningen… Är det bara jag som är trög?

      Tycker också det kan kännas som en fin gräns som är svårförstådd… kanske därför det behövs ännu tydligare marknadsföring eftersom sociala medier fortfarande är relativt ungt jämfört med andra kanaler. Det som gör det hela svårt och moraliskt tvivelaktigt är väl när det inte framgår tydligt att det är reklam, speciellt som det blandas med personliga inlägg och kan låta som personliga rekommendationer. Där blir jag som konsument osäker och det gör att tillförlitligheten går ner. På tv & i tidningar är det iaf inget snack om saken när det är reklam, men på sociala medier blandas allt ihop. Jag ser hellre att de två i detta inlägg tydligt reklammarkerar så man vet snarare än att inte göra det. Sen tycker jag inte man ska blanda personliga inlägg med det varumärke man vill marknadsföra/jobbar med. Bättre då att skaffa en ig-profil för företaget i fråga där man kan gå loss med reklamen, och hålla den privata privat.

    Här är en Instagrammare som är misstänkt förtjust i Nocco och Barebells: https://www.instagram.com/emmaeken/?hl=sv

    Tack Camilla för välskriven text…gillar det.
    De som inte orkar läsa en längre text kan väl alltid läsa en Haikudikt som består av två rader.
    Så innerligt trött att dessa influencers som är så måna om att betona att det är ett yrke inte klarar att sköta sitt jobb och följa de lagar o regler som gäller.
    Själv narkossköterska men kan inte strunta i att helt plötsligt strunta i att dokumentera vilka läkemedel jag gett för då mister jag min legitimation.

      Ähh, det är väl bara att köra Nocco intravenöst på patienterna så hamnar de i himmelriket utan narkos.

        😀 😀 😀

      Om man gillar detta ok men måste man för det klaga på dom som tyckte det var för långt. Nope det behöver man inte. Sluta klaga.

        Jag är mest nyfiken på varför man känner sig manad att skriva att det är för långt? Vad tänker man ska hända? Att jag ska korta ner det? Helt ärligt så är det ungefär lika relevant att klaga på de som tycker att det är för långt som att klaga på ATT inlägget är för långt.

        Båda klagomålen kommer ju åstadkomma absolut ingenting.

          Nu tillhör inte jag de som klagat, jag struntar bara i ett läsa, men jag förstår ju varför de klagar. Det är ju kritik? Precis som andra som bloggar får. För mycket bilder, för mycket text, för mycket reklam osv. Är ju bara att ta till sig, eller skita i 🙂

            Jo, om varje inlägg hade varit så hade jag förstått kritiken men ett granskande inlägg kan liksom inte bestå av fyra rader text. Det är ju inte som att de här – ytterst få – inläggen utgör normen för bloggen. Så kritik på enskilda inlägg tar jag med en nypa salt. ?? Snöflingorna alltså… ??

    Bra jobbat Camilla!

    Att du orkar……..kan inte bestämma mig om jag tycker det är imponerande eller bara dumt.

      Lägg in aspekten att det rör sig om STORA mängder pengar – hjälper det?

        Nej det hjälper fan inte. Kanske bara jag som inte bryr mig tillräckligt.

        Nej det hjälper fan inte. Kanske bara jag som inte bryr mig tillräckligt :/ jag känner ingenting

          YOU ARE DEAD INSIDE!!!!!!! ??? Som Chandler Bing!

      Jag tycker det är ASBRA att Camilla ”orkar”! Jättebra och viktigt inlägg!

      Omsättning 137 miljoner
      Vinsten: Runt 73 miljoner.

    Gillar detta inlägg! Bra, tydligt och intressant. Jobbar dock inom reklam så det kanske gör mig extra intresserad.

    Tack för ett mycket välformulerat och lättläst inlägg med tydlig röd tråd. Måste säga att det var ett av dina bättre inlägg rent textmässigt. Hoppas du ser detta Camilla och tar till dig lite positiv kritik.

    WOW. Inlägg som dessa är vad jag är här för. Riktigt bra med både research, källor och välskriven text. Bra jobbat Cam!

    Camcam varför är det här med reklamen så viktigt för dig? Personligen tycker jag inte det är den där härliga snaskiga läsningen en vill ha på din blogg.

      För att det är lagbrott, precis som stöld och våldtäkt

        Precis, och lagen finns där av en anledning. Att inte vilseleda.
        Tyvärr är människan ett flockdjur så jag tycker att det extra viktigt att veta vem som får betalt för att påverka konsumtionsbeteende.

        Precis som våldtäkt ?

    Jag skulle aldrig lägga en krona på denna och liknande drycker. ”Energidryck”? Ät hyfsat varierat och behövs uppiggande, drick en kopp kaffe eller ta en slurk Cola. I slutänden är det exakt samma sak. Fast genom maten får man i sig så mycket annat bra också. Bara plånboken som far illa av dessa överprisade produkter och ”läskföretaget” älskar det.

      Har nu läst ett par innehållsdeklarationer. Nocco verkar vara utan energi. Fokuserar istället på aminosyror.
      Så att kalla det energidryck känns fel, trodde också det var kolhydrater i dessa.

    Härligt CamCam!

    Jag är inte alls bekymrad av den längre texten. Visst, hade du skrivit fem inlägg per dag som är såhär långa hade det kanske blivit lite mastigt, men längre inlägg här och där gör mig ingenting!

    ??

    Jag var på eventet för Framtidens Marknadsavdelning och där var en programpunkt om just smygreklam i sociala medier där Kissies fall togs upp som exempel.

    Lite OT kanske, men intressant. Vi fick även veta att om vi som var där la upp bild från eventet på privat FB/Instagramsida räknas det som reklam, eftersom vi vi får betalt i lön från våra arbetsgivare för att vara där. Nu minns jag inte vad den talaren hette, men det hade varit intressant att höra hennes åsikt om att just Nocco vann Framtidens marknadsavdelning.

      Hmm det där är ju intressant.. Visserligen så dras det ju till sin spets men ändå..
      Om jag är på en föreläsning och lägger uppen bild på instagram där jag taggar företaget(X) som har föreläsningen eller checkar in på eventet så gör jag alltså smygreklam? Det är ju inte företaget(X) som betalar mig för att vara där utan företag(Y) som dessutom betalt X för att jag ska vara där? ?

    Det har blivit omöjligt för mig att kommentera sen jag än en gång skrev surt om Nemo och skiten han sprider. Var det att sänka klimatet i kommentarsfältet eller vad händer / hej

    De som argumenterar för att det framgår av en instagrammares profil om hen jobbar för ett varumärke, då skulle man regelbundet alltså behöva kolla profilen för alla instagrammare man följer för att se om de fått ett nytt uppdrag som ”ambassadör” för nåt varumärke? Så trött på det här fuskandet som branschen håller på med och jag undrar varför de som företräder etablissemanget inte reagerar mer? Antagligen för att de också ser en möjlighet att tjäna pengar utan ordentlig reklammärkning. Hoppas på en riktad granskning av denna bransch från Konsumentverkets sida så att det blir sanerat en gång för alla.

    Fast detta var ett riktigt långt inlägg och nej, vi är flera som inte riktigt orkar med det. Antingen tycker jag att du kan stycka upp det i 2 mindre inlägg alternativt komprimera texten. Eftermiddag också, då orkar inte alla läsa km-långa blogginlägg och dessutom rörigt med bilder, länkar och inringat osv.
    Menar inget illa för jag gillar din blogg jättemycket CamCam, vill bara säga att såhär långa inlägg inte direkt optimalt.

      Vilken tur att de finns en video till dig då. 🙂

      Eller, så läser du inlägget i två delar? Vad blir skillnaden om du delar upp läsningen i två delar från om Camilla skrivet den i två delar? Läser du en hel bok på raken också?

      ”Fast detta var ett riktigt långt inlägg och nej, vi är flera som inte riktigt orkar med det.”

      Pga. dyslexi, adhd eller lathet?

      du kan ju läsa lite nu och sen ta resten senare?

    Riktigt bra inlägg och granskning. Gillar att den är saklig och jag har inget emot att den är lång eftersom allt var intressant.

    Som någon ovan här skrev så blir jag också fundersam på var gränsen går. Eftersom Linus är anställd och därmed får ersättning av företaget så ska det märkas som reklam eller hur? Medan en vanlis som köpt i butik inte behöver göra det. Men författare, konstnärer etc? Typ Läckberg, Gynning. När de promotar sin nya bok, tavla, smycke etc ska de också skriva i samarbete med sitt företag?

    Grymt inlägg!

      Ja!

      Vid egen vinning-så ja

      Konstigt att My inte var i släptåg. Har hon ångest efter kryssningen kanske. Book lika pinsam som alltid.

    Bra inlägg, men hade klarat mig utan upprepningarna. Dessutom hade det varit intressant om du skickat med lagtexten i mejlet, det förstod man ju att ingen skulle erkänna att marknadsföringen är felaktig bara så där.

    Välskrivet balanserat EJ för långt och lärde mig ngt.

    Bra och intressant inlägg! Tycker att de verkar luta sig mot att ”så länge folk vet att jag jobbar för det här företaget, så förstår de att jag gör reklam för företaget.” Men då borde ju hela deras instagramkonto reklammärkas i såna fall. Eftersom det inte är märkets officiella konto, utan en anställd och hans ambassadörfru som alltså blandar personliga och promotande inlägg. Vore intressant att se det avgöras juridiskt.

    Fyyy vad trist med formuleringen (från artikeln) att Denice som har lyckats få 750 000 följare ”kanske framförallt är sambo och mamma”.

    (Och skitsnyggt jobbat med texten. Tog den i två delar, inte märkvärdigare än så)

    Förstod innan jag gick in på kommentarerna att det skulle vara massa ris och även en hel del ros. Här får du av mig: stor ros!!! Bra inlägg!

    Bra inlägg och nonchalant svar från företaget…

    Anmält!

    Inom sjukvården varnar vi för dessa vidriga ”drycker”. Gift är vad det är.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.