Hugo Rosas dubblade priserna och körde en ”green friday” istället

Och i mitt företag vill jag ju såklart att folk ska köpa vår produkt. Vi har dock valt en lite annan approach när det kommer till just black friday – vi har höjt priset till det dubbla på Clean hos våra återförsäljare online. Bara under morgondagen men det är ett statement mot den allmänna konsumtionshetsen. Om man ändå vill beställa Clean till det dubbla priset kommer vi skänka hela överskottet till välgörenhet för att rädda Östersjön så vi kan ha cleana hav. Vi skiter i black friday och kör green friday helt enkelt.//Hugo

En dag då telefoner, mail och intryck fullkomligt svämmar över av ”rea”, ”black friday” och ”BILLIGT” så tar Hugo Rosas och Clean Drink ställning MOT den galna konsumtionshets på Black Friday/week som riskerar att ersätta normalt genomtänkta inköp.
Hans företag Clean Drink dubblade priset på sina drycker under Black Friday, och döpte om det till Green Friday där ambitionen var att skänka att överskott till välgörenhet för att rädda Östersjön.

Jag säger inte att man inte ska shoppa på Black Friday, jag säger bara att man inte får glömma bort att göra en liten konsekvensanalys innan man klickar på ”KÖP” – något företagarna gärna vill att man ska glömma bort bland alla röda reaskyltar och skynda, skynda-budskap!

Bra där, Hugo!
Att få folk att stanna upp i sitt konsumerande är ett steg på väg mot ett bättre balanserat samhälle!

(Bra budskap belönas med lite gratis produktplacering! You’re welcome! Hehe…)

42 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag är kluven. Alltså absolut, vi konsumerar för mycket och black friday är hysteriskt. Och det är förstås fint att skänka överskottet till välgörenhet. Men alla företag som gjort en grej av att ”strunta i black friday”. De kanske istället borde satsa på en bransch som inte bygger på just konsumtion om de nu är så väldigt anti konsumtionshets?

      Öh?

      Men snälla dom är emot black friday. Måste allt vara något?
      Ha en bra tisdag 🙂

        De är inte emot black friday alls. De låtsas som detta för att sälja mer.

      De ogillar black friday. Men de är väl inte helt emot att folk handlar?

      Kan hålla med. Blir dubbelmoral när de bara dagarna därpå slänger iväg en massa reklam för julhandeln. För inför jul pratar vi HETS!

    Personligen blir jag ”anti” något när det basuneras ut i ööööverflöd. Gäller shopping under Black Friday (+ Black week, weekend, Cyber Monday osv). Passade istället på att avregistrera mig för sms- och mail-utskick hos i stort sett alla företag jag tydligen reggat mig på genom åren och nu fick massutskick från. ? Det är samma känsla (tröööött på det) som gör att jag nu inte ”ser” samarbeten hos influencers. Det vill säga att jag skippar att nappa på alla oändliga samarbeten, de allra allra flesta influencers har ingen som helst trovärdighet.
    Undrar verkligen om det fortfarande funkar för företagen att annonsera på det viset? Tror folk fortfarande på att ”Åh, Ella-Sofia-Lena-Eva-fis använder tydligen de där kapslarna och hon har ju såååå fint (lös-)hår. Ska genast beställa! ..och rabattkod som bara gäller hennes läsare och bara idag? Måste skynda. Köper nog två!”
    ???

      Jag läste i NYT att trenden nu börjar bli att annonsera via mikro-influencers, alltså folk mes färre än 1000 följare. Att företagen mer och mer börjar överge större influencers. Får se om den trenden kommer till Sverige. Syftet är väl just att mindre influencers ses som mer trovärdiga, jämfört med de stora som säljer varsomhelst bara de får betalt.

        Va?
        Varför skulle mindre bloggare vara mer trovärdiga? En lite blogg sin får ett enda erbjudande – stor chans att den skulle säga nej till det pga ”fel produkt”…

        Näe- det där kan knappast stämma – att mindre bloggare skulle vara mer trovärdiga…samma lurendrejeri allihopa?

          Tanken är såklart att mindre bloggare bloggar för att man faktiskt är intresserad av något, och att det innebär en viss trovärdighet.

          Men det handlar såklart också helt cyniskt om ROI, en bloggare med 100.000 följare kanske säljer 1000 produkter, men storleken på följarskaran och medvetenhet den storleken innebär gör att varje såld produkt kostar X, medans någon som har 1000 följare kanske bara säljer 9 produkter men kostnaden för det är X/2, ja då väljer man såklart, all other things being equal, den mindre bloggaren.

            Åh, lite hederligt ceteris paribus! ❤️

          Samt att det spelar faktiskt ingen roll huruvida den mindre influencern faktiskt ÄR ärligare eller inte, konsumenter kommer att uppfatta personen som mer genuin än stora influencers. Detta eftersom den mindre influencern inte är så starkt förknippad med att vara ett varumärke som den stora är.

        För mig känns det tvärtom. När jag ser mindre influencers göra reklam tänker jag att de tackat ja till precis allt de blivit erbjudna för att se så gärna vill bli influncers och få gratis grejer. De känns mer desperata.

          Exakt så!

        Daniel Wellington och iDeal of Sweden jobbar med mikro-influencers (mer Instagram än bloggar nu för tiden).
        Men dessa företag har produkter som de kan använda som betalning för reklamen och på så sätt slippa betala ut cash.
        En DW-klocka som kostat 135 kr att tillverka
        räcker ofta som betalning för ett reklaminlägg på Insta om det är en mikro-influencer ?

        Detta har redan börjat. Företaget jag jobbar för riktar mer och mer in sig på Influencers med mindre följare är t ex kenza och gänget för ett det är mer trovärdigt men också väldigt mycket billigare.

        I Sverige räknas influencers som har mellan 10.000-50.000 som microinfluencers och där har man som annonsör chans till bäst ROI. Anledningar: Lägre kostnader att annonsera, microinfluencers lägger betydligt mer energi på att framhäva produkten och anstränger sig för spridning. ”Stora” influencers är dyra (räkna med flera hundratusen för ett inlägg i vissa fall) och engagerar sig inte lika mycket – de BEHÖVER inte det längre då de redan tjänar så bra. Jobbar med just detta 🙂

          Men har man 50 000 följare så duger nog inte ett mobilskal eller en skräpklocka som betalning för ett köpt inlägg.
          Självklart blir det billigare att samarbeta med någon med 50 000 följare jämfört med något av de redan etablerade stora namnen t ex KZ, BI, IL, TL eller AN men det blir ändå fråga om att betala med pengar och inte med produkter till tillverkningskostnad.
          Skulle vara intressant om man kunde mäta effekten av ett samarbete med en mega-mikro-influencer mot faktura jämfört med motsvarande reklam köpt av säg tio mikro-influencers som gärna visar upp varsin klocka som de fått som enda betalning.
          Tyvärr är effektmätning av reklam en svår och oviss vetenskap och det sedan reklam uppfanns vilket bör ha varit på Hedenhös-tiden 🙁

    Syftet är såklart ändå att sälja så mycket alla andra dagar (det är syftet med den här kampanjen alltså) så det blir ju bara ännu mer falskt och cyniskt när man klargör att man är medveten om problemen, men låtsas att man har högre eller bättre moral än någon annan.

    Navid Modiri har pratat om Patagonias kampanj ”Don’t buy this jacket” som var lite samma sak.

      Precis, att en dag per år göra ett sådant statement är ju lätt… Årets övriga dagar? Sälj, sälj, sälj! 🙂

        Men Patagonia gör inte sånt bara ”en dag per år”…

    Ändå lite skevt att konsumenten ska stå för hela välgörenhetskostnaden. Hade känts mer genuint om de skänkt något från sin egen vinst också.

    Det är ju lätt att ge bort andras pengar. 🙂

      Fast det är ju hela grejen. Dom förlorar inget på det, hetsar inte till att köpa och ska du ändå köpa så går överskottet går till något bra. Genialiskt!

        Genialiskt var väl ett lite väl stort ord för att få PR genom att ge bort någon annans pengar. Eller ja, i och för sig, PR-mässigt genialiskt. Vad det gör för konsumtionen och Östersjön är däremot mer oklart.

          Om konsumtionen ökar i detta fall, gör 1:- mer nytta för Östersjön än ingen krona alls.
          Tror dock inte att just konsumtionen för denna vara ökar då långt ifrån alla brukar den.

      Grejen är ju inte att de försöker samla ihop någon större summa till välgörenhet. Utan skulle någon mot all förmodan köpa just den dagen det är dyrare så ska de inte behålla överskottet bara.

      Men vinsten i bolaget kommer väl från konsumentens köp också?

    Asbra ??

    Kommer ju verkligen från rätt människa också:/ Lyxrenoverar för skoj, köper nya bilar, reser flera gånger per år osv. Kanske sluta med det istället för att använda nån sorts slactivism som marknadsföring.

      Jaja… Men det var en fin tanke och det behöver vi inte ta ifrån honom.

    Naturkompaniet körde också green friday och erbjöd bland annat kängvård för att ta hand om prylar man har istället för att köpa nya. Jag jobbar själv i en butik som kört black week hela veckan och förlängde köphysterin med cyber monday både igår OCH idag. Jobbade med ångest hela helgen.

    4 dagar senare haha?

    Tycker det är väldigt bra gjort på det stora hela, men hans egna livsstil fär han flyger och kör bil hela tiden är otroligt belastande för miljön. Därför tycker jag det här ställnigstagandet blir väldigt ihåligt. Även fast det är snyggt gjort.

      Och vräker i sig kött och mejeriprodukter. Oerhört belastande på miljön.

    Jag köpte nästan alla julklappar på nätet nu under black Friday,skönt att vara klar och de blev ju billigare. Dock beställde jag på några sidor en vara extra, som jag ändå behöver eller ”villhöver” så jag bidrog nog lite till konsumtionshetsen ändå ?

    Jag hade lagt en nattlampa på jollyroom i min kundkorg dagarna innan blackfriday, var säker på att den kostade 249 kr, när jag sedan gick in på jollyroom igen och det var blackfriday rea på den så kostade den helt plötsligt 289 kr ?.

      That’s illeeeegaal ?

      Jollyroom håller ofta på så. En vagn som för två veckor kostade 2500 kostade nu på Black Friday 3890 istället. Flera andra varor blev också höjda dagen/dagarna innan för att rabatten skulle se bättre ut. Det är olagligt, men som konsument gäller det också att ha koll.

      Jollyroom har blivit fällda ett antal gånger för att de påstår att de har rea men det är konstigt nog alltid samma pris på produkterna. Har typ slutat handla därifrån, alltid ”rea” på samma grejer och oärliga metoder.

        Ja jag blev lite snopen, och köpte ingenting. Synd att jag inte tog en screenshot så jag kunde mejlat dom och fråga hur blackfriday rean på lampan kunde vara dyrare än originalpriset ?.

    Oj vilken hjälte! not. Skulle vilja se bevis på att överskottet faktiskt gick dit de skulle.

    Bra på sätt å vis, men ännu bättre att ALLTID ha med en summa välgörenhet per såld vara. Sen ger man en rabatt till sina kunder 1 DAG PER ÅR.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.