Petra Tungårdens plattform lanserad

Idéen till Her Hour föddes över en brusande treo, en fredagseftermiddag där grundtanken var att skapa en vänskaplig dejtingapp – av tjejer för tjejer. Fröet mynnade sedan ut till något större och nu ett halvår senare har vårt Tinder blivit en plats där vi vill att våra läsare ska hänga, en vuxen fritidsgård med ett huvudsyfte att vara den plats vi själva vill spendera tid på när vi har en timme över online.

Her Hour utforskar det som intresserar kvinnor inom mode, skönhet och livsstil med öppenhet och humor. Det vi vill förmedla vill vi göra med glimten i ögat. Vi träffar också inspirerande, drivna och intelligenta kvinnor som vi alltid beundrat och som vi nu vill komma närmre. De jobbar i det kreativa fältet, är inte rädda för att följa sina drömmar och har lyckats göra sin hobby till en business. Vi ställer frågor – de berättar historier.//Petra Tungården

 

Jag vet inte hur det är för er, men för mig känns marknaden för en sådan här plattform som en mättad sockerlösning från högstadiets kemiklass.
VEM vill besöka ytterligare en sådan här sida när det redan finns mängder, där flera stycken redan fått lägga ner pga ointresse?
En app – jag kanske, men en till hemsideliknande plattform?
Nä. Snark.

Det är snyggt, det är trendigt, det är proffsigt men det är SÅ tråkigt!
Varför skulle man läsa här, det man redan mer eller mindre redan fått via de bloggar och Instagramkonton man redan följer? Och saknar man något kan man besöka Elle eller liknande tidskrifter, vars hemsidor är som dessa plattformar, bara betydligt större och mer utvecklade.

Kommer ni besöka ”Her Hour”?
Berätta gärna om ni gillar sådana här plattformar och vad det är ni besöker dem för.
Kanske har jag missat något?

71 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kommer säkert funka till viss del. Här samlas wannabe-influencers som kommer att jobba hårt med att synas. Petra kommer att hitta någon protegé som snart tillhör hennes entourage och därefter blir ihop med en av killarnas kompisar. Inom kort har hon samarbeten med Natural Cycles, och innan du vet ordet av det så publicerar hon en video på sin underbara förlossning genom youtube.

      Hahahahahaha

      PRECIS så! ?

    Fint initiativ och viljekraft av P! Som du skrev, snyggt, trendigt yada yada men alltså näe…
    Gud så tråkigt. Inte något som jag kommer slösa min ”överblivna timme” på direkt.
    Kan nästan sia om att detta kommer bli plattformen för deras lilla klick för inbördes beundran.
    Samma folk och samma typer av intervjuer. Ex ”Fornis 5 måsten för våren”.
    ”Margauxs stilsäkra sneakers”.
    ”Tvillingarnas 2 die for i sminkdjungeln”.

    Men vad vet jag – oavsett vilket så hoppas jag att allting blir som Petra önskar, heja heja driv!
    Det där är bara inte min cup of tea.

    Ärligt talat – jag hinner inte. Jag läser böcker medan jag pendlar i tunnelbanan istället för att surfa. Och skönhets/modemagasin köper jag i stort sett aldrig. Baz Luhrmann : ”don’t read beauty magazines they will only make you feel ugly” från låten ”Everybody’s Free” 😉

      Då hinner du väl, men du prioriterar att läsa böcker. Som min pojkvän som menar att han inte ”hunnit” plocka ur diskmaskinen för att han spelat datorspel hela dagen. 😉

        Min favorit är ”ja klart att du hinner. Du som inte har barn har ju så mycket tid!”

        Nej, vi alla har EXAKT lika mycket tid, men du valde att fylla den tiden genom att skaffa barn att ta hand om. Jag valde att göra annat med min tid.

      mee när surfar du då då…du är ju i princip inne på ALLA bloggar och kommenterar maniskt…

        ha ha ha ha ha!!! *rotfl* Säg du vilka bloggar om du vet, för jag tror jag har kommenterat i ca. fem stycken under en månads tid. Ingen här länkar ju till sin blogg – n

        n

        de flesta kommenterar anonymt! Jag surfar från min laptop hemma, ibland om natten när jag sitter vaken p.g.a. ischiasvärken. Vad har du för mani? mer än att skriva ut saker tagna ur luften om människor som du inte känner?

          Oj. Trampade katten på en öm tå?

            Jag har ett jävligt ömt ryggslut + ben sedan snart två månader. Halvt sjukskriven med korsett. Inget tålamod med anonyma lögnare vare sig sig de är katter, hundar eller marsmänniskor.

    Nä, för katten. Urtrist och bidrar till konsumtionshetsen. Inget jag behöver alls.

    Nej.

    Så jädra tråkigt att alla dessa klon-företag utgår från att vi kvinnor bara är intresserade av mode, konsumtion och utseende.

    Har helt slutat läsa alla dessa bloggar som gått från att vara inspirerande till snarkfester som påminner om högstadiediscot där alla ängsligt såg exakt likadana ut.

      Tänkte på det också ”mode, skönhet och livsstil”.
      Livsstil på den plattformen kommer handla om träning, dieter, inredning och tjusiga resor som passar i ”content”mallen.

      Om jag hade velat ha en plattform att besök hade jag önskat mig ämnen som ”sport” där det handlade om just sport, inte träna för att vara snygg. Extremsporter, tjejer som lyfter, tjejer som hoppar fallskärm från höga berg etc.
      Jag hade önskat mig ämnen som berör psykisk hälsa på ett mer djupgående plan än ”stressad? Här har du fyra nya yogaklasser att prova!”.
      Jag hade också önskat mig mer styrka och kvinnokraft, inte nåt mesigt ”american housewife”joller.

      Amen! Fy fabian vad jag är trött pa att läsa hur jag kan bli snyggare!!

      Precis vad jag tänkte på! för kvinnor är ju inte intresserade av sport, världsnyheter, politik, vetenskap, historia ect…nä, ge mig ännu mera shopping, resor och YTAAAA!

      Word

    Så jävla tröttsamt att som kvinna hela tiden förminskas till att bara vara intresserad av mode och skönhet:/ Med det sagt så menar jag inte att det är ngt fel i att vara intresserad av mode/skönhet, ogillar bara själva upplägget.

    Tänkte precis som flera här, så otroligt könsstereotypt att anta att kvinnor är intresserade av vissa områden. Mina största intressen är mansdominerade. Önskar att influencers (min mobil föreslog influensan) skulle kunna tänka mer öppet då de skulle kunna påverka många. I alla fall om man gör en plattform.

      Eller hur? Jag struntar blankt i kläder till exempel; jag har nästan bara svarta plagg i min garderob och en av mina favoritklänningar är en svart sak med spets från Monki som jag köpte på mellandagsrean 2011 för 99 kr. Skönhetsrutiner och hudvård förstår jag mig inte på och har inget intresse av att fördjupa mina kunskaper. Sport däremot, där kan vi snacka. Jag ser ungefär 30 fotbollsmatcher på plats (live, alltså) per kalenderår och snittar väl runt 30 hockeymatcher på plats per säsong. Däremellan går jag på basket, innebandy, handboll och någon bandymatch, då klubben jag (fanatiskt) hejar på har föreningar/sektioner i flera sporter. Det finns ju dock noll och ingenting om sådant här i ”bloggvärlden”, fastän det hade varit fantastiskt roligt att få lyfta kvinnliga supportrar.

      Som sagt. Tl;dr: orka med ÄNNU en plattform som typ Daily Forni.. snark.

    N är jag först läste ”Petra Tungårdens plattform lanserad” så tog det en liten stund innan jag begrep att det inte var en platt bakform för pajer och liknande som hon tänkte tjäna en slant på.
    Men vid närmare eftertanke så är väl Petra T inte särskilt huslig av sig.
    En ”hemsideliknande plattform” tror jag inte alls på. En platt bakform hade däremot möjligen haft en liten framtid nu i juletider. Dumt att hon inte valde att inte lansera en sådan istället 🙂

    Jag kollade och gillar den. Tycker det är jättekul med tips om mode och smink m m. Så det blir spännande.

      Ja, för det finns ju ingen annanstans på internet. Eller i tidningar. Eller tv. Eller på stan.

        Sa hon väl inte heller? Dryg attityd. Om hon gillar sidan gör hon

        Precis som nyheter, det finns massor på internet. Bloggskvaller, inredning, motorsport mm mm mm. I stort sett allt finns ju redan så varför ens försöka? ?

        Jag har inte sett någon annan sida om det på Internet undrar varför ?

    Antar att de som tycker om och är intresserad av mode och skönhet kommer att läsa men i övrigt känns det som jada, jada, inte blir det någon bättre värld med mera tips på konsumtion. Nej jag kommer inte att läsa.

    Tack men nej tack! Är trött på klubben för inbördes beundran.

    Fan vad det lät bra tills hon skrev att det skulle handla om mode och skönhet. Inte konstigt med tanke på att det är hennes inriktning, men den inledande beskrivningen fick det att låta som något djupare.

    Inget med fel ytliga intressen, men marknaden är väl ändå mättad på sånt här? Känner ingen som skulle gå in på den sidan.

    F. ö:
    Her Hour
    Hermine Hold

    Någon som har idéer på vad nästa bloggsatsning blir? Herring Home? Herb Hockey?

      HemorrojdHelsike – en kräm Bella lyckats missa med alla hennes tusen olika sorters krämer

        Ja, hon kan säkert få den godkänd som medicinteknisk produkt av tyska certifikatbolaget Tüv Süd dvs samma som gjorde att NaturalCycles nu kan använda CE-certifiering 🙁

        Orkar inte =)

      Hajen Holding

    Känns ju också väldigt likt Daily Forni imo. Kanske borde de slagit ihop sig här. Klickade runt lite men kände bara tomhet, it didn’t do it for me. Fotot är extremt likt Stylebys sätt att fota sina repotage, vilket gör att det redan nu känns gjort…

    Nej! Just för att jag har 0 intresse för mode, trender, utseende osv som alla dessa iNfLuEnSeR har. Alla oss kvinnor som har intresse för typ teknik, bilar, miljö, minimalism, politik, utveckling etc verkar det inte finnas någon ”plats” för. Håller mig till Instagram där jag följer människor som mig.

    Allt som innehåller ordet ”her” och rör försäljning, ryser….

      Invest in Her a la Läckberg. Lägg till ordet Queen så har du full pott på rysning.

      ”Hers” av Hannah och Amanda. Ryser också. Finns något falskt omhuldande med ordet där de vill framstå som ”systrar” men eg bara vill kapitalisera på andra kvinnor.

    Nej, jag är inte intresserad ?
    Som flera andra redan kommenterat är inte detta något nytt på den svenska marknaden och jag har sedan flera år tillbaka tröttnat innerligt på detta gängets KIB (=klubb för inbördes beundran).

    Gillar inte den krystade och fejkade glansbild Petra & hennes influencer vänner förespråkar. Alla dagar är ”magiska”, -jag lovar, jag föddes såhär med ankläppar, helt rynkfri osv. och jag har iiiinte fått allt i min lägenhet sponsrat. Själv köper jag aldrig produkter influencers förespråkar & följer inga modebloggar.

    För mig är (de flesta) influencers mantra ”inspirera” en bidragande faktor till konsumtionshets, ångest, dåligt självförtroende osv. hos läsarna. Oavsett, önskar Petra lycka till!

    Tråkigt med dessa urvattnade ämnen så som smink,skönhet,kläder. Får sådant via bloggar. Ska jag läsa ett reportage får de mig nyttig information som granskande artiklar. Behövs det verkligen mer smink-reportage?!

    Nej tyvärr inte alls intresserad av detta, känns gammalt och trist.

    Ytterligare en plattform för kvinnor som gör ekvationen: jag konsumerar, alltså finns jag. Konsumtion konsumtion av totalt onödiga grejer. Snark indeed. ”om du bara ska köpa ETT plagg i höst” ”glittrande ha-begär”. Alltså please. Men givetvis kul för dem som gillar sånt här även om jag också tror Elle är en större och bättre plattform då.
    PS. Skriv om klimatklubben också? DS.

    Det glädjer mig att man överallt de senaste 1-2 åren börjat se klagomål på konsumtionshetsen ööööverallt. Knappt någon pratade om sånt för bara några år sedan. Känns som vi är på rätt väg ❤️

      Ja, årets julklapp är förra årets julklapp 🙂
      Hur ska det gå för alla företag som bygger sin affärsmodell på att alla köper nytt och slänger efter ett tag för att åter köpa nytt i en evig rundgång av billigt och dåligt.
      Både H&M och Ikea har börjat fundera vad de egentligen håller på med. Också ett gott tecken 🙂

        Företag som inte anpassar sig kommer inte klara sig i längden. Men det behövs fler incitament från politiskt håll, men även vi behöver använda konsumentmakten för att visa vilka företag vi stödjer 🙂

      Ha, tala om det för Engla, Matplatsen och de andra konsumtionsgalningarna. De verkar ha missat vägen. Där konsumeras det mer än nånsin.
      Engla har för övrigt hoppat på ansiktsfixartåget, jag ser fram emot att se hennes mimiklösa, blanka svullna ansikte i bloggen om ett par år. Kommer bli kul…

        Jaså, vad har hon gjort/ fixat?

          Om jag ”känner” Engla rätt så kommer hon inte acceptera åldrandet speciellt lätt. Startskottet har gått och tror inte hon kan nöja sig med den typ av behandling hon gör idag. Allt med Engla ska ju alltid bli bättre, tightare, sundare, friskare, starkare osv osv.

    Beror ”Her Hour” på fantomsmärtor som Petra har efter att inte längre jobba med Metro Mode?
    Förmodligen. Hon vill så gärna vara ”journalist” och åka på ”pressresor” till Söderhavet.

    Aldrig. Nej. Fyfasen så tråkigt format.

    Tycker också Klimatklubben förtjänar ett eget inlägg.

    Hoppas det går bra för dem, lär ju finnas många som är intresserade av mode, smink mm som kanske letar sig dit. Men personligen, nääää….. Inledningsvis lät det intressant, men sedan mynnade det ut i ännu en ”inspo-skönhet-mode-sajt”. Zzzzz…

      Ja. Förstår inte varför hon skulle rikta in den på just det. Eller ja hon vill väl hålla den nischad alternativt tror majoriteten av kvinnor har mode och skönhet som ”hobby”? Först lät det mer som en hemsida för alla kvinnor där man egentligen delar med sig av allt som rör ens liv; arbete, hushåll etc oavsett om kategorin hamnar inom teknik, miljö, mode, familj eller feminism.

    Men fy vad tråkigt och ooriginellt. Somnar! Och visst fixar jag mig varje morgon och tycker att jag hänger med i modesvängarna, gillar att klä mig snyggt osv men det upptar en minimal tid och tankeverksamhet och jag är totalt ointresserad av att slaviskt läsa och följa allt som har med smink och mode att göra. Petra borde läsa en bok eller försöka hitta en djupare dimension till sitt liv. Vet hon vem hon är? Vad livet är? Bortsett från all yta?

      Hon kan läsa Dittmars böcker om konsumtionssamhället. Ytterst intressanta. Det är inget fel att vara materialistisk; vi är ju uppväxta med det. Men kanske i tider av dessa, där vår materialism bidrar till miljöförstöring, klimatförändringar, människor som dör i förtid och människor som jobbar under slavlika förhållanden – kräver ett uns av reflektion?

        Kapitalismen!* ???

        * måste utrotas

    Nästa år finns inte Her Hour kvar. Då är det nedlagt.

    Vem vet, de kanske lyckas att hålla intresse med oväntade skribenter, intressanta events, tävlingar och andra mer irl aktiviteter. Annars blir det svårt att överleva under längre tid.

    Finns ju massor av dessa trista sidor redan, vad är grejen?
    Orka ta in mer reklam än den man får ofrivilligt i sina flöden..
    Blir väll mer en sida för den lilla krets som hetsar varandra med att vara coolast och först med det senaste, resten av oss har ett liv utanför ytan.

    Hade varit mer positiv om det hade en större bredd, inte bara mode och skönhet. Som t ex Café som ju vänder sig till män, eller typ Icakuriren för en yngre målgrupp. Varför inte artiklar om de senaste forskningsrönen? Humoristiska krönikor? Reportage om hälsa (och då inte bara hur du tränar dig fit)? Eller om miljö, kultur, samhälle, teknik, feminism osv. Intervjuer med andra typer av människor än influencer-entreprenörer efterfrågas också. I början lät det intressant, som en mötesplats för kvinnor. Men av de få bilder vi ser här ovan så ser det ut som exakt samma stil som vi sett tusen gånger förr. Deras reseguider brukar mest bestå av var man hittar den härligaste shoppingen och instavänligaste frukoststället. Nåja, ska inte döma ut det helt på förhand, vi kanske blir positivt överraskade 🙂

      Undrar samma sak och jag tror nog att hon inte vill ha vetenskap etc. eftersom att det är utanför hennes ramar. Men med dagens teknologi så kan ju även det där problemet tacklas, det gäller bara att orka gå den extra milen (vilket man inte behöver göra om man redan kan ämnet)

    Tappert kämpat ändå.
    Jag har inte ägnat varken Tunis eller Forni någon större uppmärksamhet sedan de slog igenom med Glamourama (och när var det, måste ju vara snart tio år sedan). Får känslan att de fastnat totalt, medan Margaux och Dasha mer följt med sin tid. Tungården och Forni gör ju bara samma saker om och om igen. Tungården visar kläder, ståendes i samma pose. Det är bara leendet som blir stelare och stelare. Det är så enformigt att man storknar. Forni ältar om hur fullsmetat schema hon har som måste hinna ta sig till alla pressfrukostar och lunchevent. Också det så enformigt att man storknar.

    Åh titta! Ännu en instagramdukning, ännu en hälsoshot och avokadomacka varvat med reklam för någon ”härlig” produkt som man ska ”unna sig” så deras ”karriärer” kan rulla på ett tag till. Urrk.

    När jag läste inslaget här på Bloggbevakning så kikade jag in på hennes sida, ytligt enligt min uppfattning, mode, skönhet och samma gamla ansikten. Vissa tjejer som aldrig har kämpat eller haft ett riktigt jobb förutom sin blogg. Läste intervjun ”Interior” med TB så intetsägandet, en lyx fru som endast bloggat och aldrig haft en fast anställning, passat tider eller varit utsatt för arbetsbelastning. Sitta hemma varje dag och blogga om ditten och datten, lite samarbeten här och där och konsumera, kläder, väskor och resor. Kommer ett sådant liv att hålla tills alla bloggare fyller 65 år? Och kommer alla samarbetspartners ha råd med att betala ut arvoden år efter år? Tills alla bloggare blir pensionärer!
    Hade varit modigt ifall Petra vågade gå utanför ramen och intervjua någon tjej som bor i utanförskapsområdena typ Rinkeby. Skulle vara intressant att få ta del av deras liv och drömmar för framtiden.
    Tack Camilla för din underhållande blogg! Bästa bloggen, som vågar lyfta fram saker och ting ur ett realistiskt perspektiv.

    Tycker hela idéen känns så passé 2018..

    Petra har aldrig haft äkta stilkänsla eller varit en trendsetter, hennes blogg har alltid känts lite B och lite smått ofräsch och hon har försökt damma av sig den tråkiga imagen men denna hemsida visar bara hur sent ute hon är med allt. 10 år för sent.

    Bara de faktum att hon hade google annonser är så b. hahaha

    Det är inte ett hållbart koncept.

    Inte för att det är dåligt per se utan för att det finns annat som är bättre.

    Majoriteten av potentiella läsare har en begränsad tid att disponera online per dag. De kommer prioritera den tiden på deras favoritsidor/appar/sociala medier och inte på Her Hour.

    För att slå igenom idag behövs det ett unikt brett koncept eller ett väldigt nischat område. Her Hour är inget av detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.