Reaktioner på Tilda Törnqvists kritik mot ”smalast vinner”

Om du missat min inlägg om saken så hittar du det här!

Frida Söderlund:
De senaste två veckorna har minsta sagt varit stora och speciella.
Jag vill klargöra en enda grej, när det gäller just mig och min person: att jag skulle lucka på min journalistiska integritet eller beslutsfattning på grund av en tidigare jobbrelation finns inte på kartan. Jag står bakom alla jobb jag gör, från böcker till dokumentärer, till hundratio procent och jag står extremt rakryggad i att jag aldrig någonsin skulle kompromissa med det uppdrag jag är i projekt för att utföra. Oavsett vad det är.

This ain’t my first rodeo, som det brukar heta.

Tack för att ni gjort ”Smalast vinner” till den största dokumentären släppt på SVT i år. Utan ert engagemang – ingenting.

Aftonbladets Irena Pozar:
Vi är tillbaka på ruta ett – influencers är offren
– Smalast vann – igen

Men om vi återgår till grundfrågan, om influencers ansvar, så blir Törnqvists video och uppmärksamheten det har fått ett klockrent exempel på hur hon och hennes influencer-kollegor sätter agendan. Törnqvist ville inte ställa upp i ”Smalast vinner” eftersom hon inte ville framstå som ett offer som mår dåligt av kritik, eftersom huvudproblemet är något mycket större: en värld där flickor och kvinnor via sociala medier hetsas att bli farligt smala.

Ändå sitter vi här nu, efter två veckors intensiva samtal om smalheten och pratar återigen om hur jobbigt det är för smala influencers att ifrågasättas. Smalast vann, igen.

Min kollega Quetzala Mikko Blanco har delat Cissi Wallins inlägg. Jag trodde först hela inlägget var Qs:

Varning för generalisering: men stora delar av 90/00-talist-influencerna verkar ju vara ganska… outhärdliga människor? Som totalt verklighetsfrånvända tok-bortskämda barn – bara det att dom snart är 30.

Dom ska vara kända, dyrkade, förmögna, mäktiga men ha absolut noll ansvar över att dom får hundratusentals småtjejer i Borås, Örkelljunga, Piteå osv osv att vilja svälta sig och ta sms-lån på morsans mobil för att kunna köpa skit dom kränger på barn.


Jag hade inte kunnat göra det Frida gör utan försöker hålla de flesta influencers på armslängds avstånd. Det är imponerande, det Frida gör, men det är ingenting för mig. Och nej, det är verkligen inte synd om influencers, trots att jag skriver i mitt första inlägg, trots att jag förstår vad Tilda menar. Säkert eftersom jag själv inte hade kunnat göra det Frida gör.

Vad säger ni om alltsammans? 

 

Bianca Ingrosso är tillbaka i Wahlgrens Värld

Bildkälla: Stella Pictures // MAX

Och varför kan man fråga sig. Är det pengarna?
Det känns knappast troligt, utan det känner mer som ett försök att hålls sig relevant och som en reaktion på att hennes bästis Lovisa Worge är med i en alldeles egen tv-serie tillsammans med några andra svenska influencers.
Bianca behöver förmodligen anstränga sig lite för att hålla sig relevant, och då är det inte så konstigt att hon väljer att återigen stå sida vid sida tillsammans med sin mamma – the one and only – Pernilla Wahlgren av i Wahlgrens Värld. Tre år efter att ha lämnat programmet gör Bianca Ingrosso comeback

Hur jag tror att det här kommer påverka hennes psykiska ohälsa och ätstörningar?
Så…jag tror inte det kommer påverka henne positivt, om man säger så, men skulle ÄLSKA att ha fel och vara tvungen att äta upp min egna hatt.
Jag skrev det här inlägget om hur sunt jag tyckte att det var att hon lämnade programmet, till förmån för sin talkshow och det är fortfarande min åsikt, men jag kan inte låta bli att undra…

Hur mätt är marknaden på Bianca Ingrosso, eller finns det varken risk eller tecken på det?

Jag känner mig som en repig skiva

Bildkälla: Madeleine Ilmrud Instastory // Sockspro.se // Imagesearch Google

Här kommer samma tips från coachen, som jag bara upprepat omkring 400 gånger här inne, men jag säger det igen:

Ska man sälja billiga prylar från Temu eller Amazon, men till ett högre pris, se då till att ta egna produktbilder så slipper det bli så här. Och inte bara några egna bilder, utan använd enbart egna bilder. Så blir det svårare att hitta ursprunget på produkterna menar jag.
Herregud, om jag fått en krona för varje gång jag sett någonting sådant här så hade jag kanske inte varit rik, men jag hade haft en fin början på decembers lussekattskonto.
Den här gången är det Madeleine Ilmrud som säljer fotbollsrelaterade grejer såsom benskydd och funktionsstrumpor på en ny hemsida – sockspro.se – men produktbilderna och – med största sannolikhet även produkterna – kommer direkt från Aliexpress/Amazon/Alibaba/ Temu.

Det här är bara några av bilderna som en följare tipsade mig om efter att Madeleine postat flera inlägg på Instastory, men med tanke på hur resterande produktbilder ser ut så vågar jag nog semi-slå fast att de alla kommer från samma ställen som de jag visar här ovan.

Bildkälla: Sockspro.se

Jag blir också ännu mer semi-säker på att alla produkter komme från Kina eftersom det här är en sida som använder sig av drop shipping.
De har alltså inget eget produklager, utan det är fabrikerna i Kina som skickar direkt till kund.

”Sorry to pee on your parade”, men sånt här är SÅ tröttsamt.
Fattar det inte hur enkelt sånt här är att upptäcka?
Antingen är det systrarna Graaf som enbart att sitt namn på hudvårdsprodukter direkt tagna från en grossist, eller så blir det så här.
Ett inbjudande sätt att tjäna lite snabba extrapengar, absolut, men är det värt det när kunderna riskerar att känna sig grundlurade?
Eller är detta ”preaching to the choir” – och att det är kundernas ansvar att själva göra lite research istället för att lita blind på en influecner de har förtroende för?

Hur tänker ni?