CAIA Cosmetics ”The Product”

Caia Cosmetics låter följarna vara med och bestämma vilken en ny produkt som företaget ska släppa om ett år.
Genom en massa omröstningar på Instagram så kommer det slutligen finnas ett läppglans, helt baserat på vad följarna tycker och tänker.
När jag först hörde talas om det här projektet så förstod jag inte riktigt hur det här skulle gå till.
Ska följarna exempelvis skicka in sina skisser på hur produkten ska se ut och så är det fritt fram för Caia att använda vinnaren. Ingenstans står det någonting om eventuell ersättning eller liknande och det hela kändes bara oklart sniket.
Eftersom jag hade så många frågor vad gäller det här projektet så kontaktade jag personen ansvarig för produktutveckling på Caia, för att bringa lite klarhet i det hela eftersom jag anar att jag kanske inte är den enda som inte riktigt förstår upplägget. (Eller så är det bara jag, och då kan jag bjuda på den, hehe…)

Hon förklarade det hela så här:

Det är ingen enskild person som kommer att sätta designen på dessa förpackningar. Det kommer att vara omröstningar där flera tusentals personer kommer att rösta fram paketeringen. Vi ville sätta igång kreativiteten hos våra kunder, men vi har ett starkt team när det kommer till produktutveckling och design. Det är dem som slutligen kommer att sätta ihop allt, inte en individuell kund. Vi hoppas att kunderna kommer att tycka att detta är ett kul projekt att vara med på från början till slut. Dem är väldigt nyfikna på hur processen i att ta fram en produkt faktiskt går till och därför har vi startat igång detta projekt.

Summa summarum så kommer det alltså inte vara en enskild kunds idéer som Caia kommer lägga vantarna på och producera, utan de kommer mer låta följarna följa med genom hela processen.
Jag hoppas att det verkligen kommer fungera att göra så, så ingen känner sig förfördelad i slutet av processen.
Det här är ett koncept som fungerat bra för andra influencers, så det är inte konstigt att Caia hakar på trenden.
Ta Matilda Djerf som exempel. Hon och hennes företag ”Djerf Avenue” har en hel liten community på Instagram där hon kontinuerligt kommunicerar med kunderna oför att få veta vad de gillar, inte gillar och eventuellt saknar i sortimentet.
Hon har även tagit in kunder för att modella företagets kläder, snarare än att hyra in klassiska modeller.
Bra. Bra. Och bra.

Vad tycker ni om den här typen av företagande där kunderna tillåts vara involverade i processen?

Polly Läckberg Sköld klackisfusk på Disneyland

Tro det eller ej, men jag har fått både mail och kommentarer om att Camilla Läckbergs dotter Polly – som hon har tillsammans med Simon Sköld – fått skor med klack för att bli tillräckligt lång för att få åka ”Space Mountain” på Disneyland i Paris.
Det saknades en ynka 1 cm när hon mättes in plattfotad – vilket föranledde själva klackisinköpet.
Stövlarna – sorry to say – är hiskeligt fula och ser ut som ”Barbie” och ”Mästerkatten i stövlarnas” kärleksbarn.
Men men, vad spelar det för roll när de fyller sin funktion?
Svindyra var de säkert också, det brukar allting vara inne i en nöjespark.
Jag tror till och med att en påse popcorn på Disneyland är dyrare än en påse popcorn på Filmstaden
På Disneyland riskerar man även att kräkas upp sina dyrt förvärvade popcorn om man åker för många karuseller.
Varje inköp borde komma med en ”kräk-garanti” så att man kan få en ny, vad det nu var man precis kräkts upp i en papperskorg.
Som en påtår typ…

Camilla och Simon fick alltså upp Polly den där sista ynka cm som behövdes för att hon skulle få åka ”Space Mountain”.
Är det upprörande verkligen?
Jag vill minnas att jag tuperat och sprayat håret med hårspray till det antagit skepnaden av en hjälm, för att fuska mig till några extra cm när jag var för kort för att åka vissa grejer på Liseberg.
Platåskor, någon?
Ett ack så litet och subtilt lyft med hälen från golvet samtidigt som man sträcker på sig som en surikat?
Herregud, hänger man i en ribbstol i ett par minuter så har man garanterat ökat minst 1 cm på längden.
Kanske fanns det inga ribbstolar att tillgå på Disneyland?

Så…jag har inte jättemånga invändningar mot familjen Läckberg/Skölds klackisfusk per se.
Däremot tycker jag det är en dum sak att visa upp på Instagram när man, som Camilla, har snudd på 300 000 följare.
Man skulle nästan kunna tro att Camilla Läckberg skaffat sig ett aldeles eget excelark. 😉

Tell me you’re a multitasker without telling me you’re a multitasker

Jag hade velat ha en ”skribent/kriminolog/musiker/cupcake-kreatör/Cola Zero-utvecklare”-butik.
Vilken dröm!

Vilken influencer tycker ni borde multitaska mer?
Någon som har en talang eller intresse som de definitivt borde utforska.

Jag tycker Alexandra Nilsson borde satsa mer på humor.
Sara Songbird borde satsa mer på sång.
Anna Book borde satsa mer på inredning.
Hanna Friberg borde satsa mer på ”våga resa själv-koncept”.
Keyyo borde satsa mer på programledning.
Matilda Djerf borde satsa mer på att sprida sitt företags miljötänk för att påverka andra.

Det var några från min lista.
Fyll gärna på om du kommer på någon mer som passar in.

Saker man får upp på Instagram

Jag VET att det här – att lära små bebisar att ta sig runt så de kan flyta på rygg – är extremt bra ovh viktigt om man har en pool.
Men…
Jag får panik över att se den lilla bebisen kastas i vattnet på det här viset, och som den kämpar innan den kommer runt.
Så bra att göra, men fasen så plågsamt och smått uppskakande att få upp ett sådant inlägg från ingenstans i Instagramflödet.
Fy alltså…
Ett dubbeleggat svärdigande Instagramklipp alltså.
Huu..

Jag vill hellre se videos på hundar och katter som är kompisar.
Och klipp på roliga nageldesigns. Och så mer hundar och katter som är kompisar.
Slut på meddelande.