Vill Paow köpa en hund?

Vi fortsätter på hundspåret…

Paow är på jakt efter någon som föder upp Corgis eller någon som känner någon som föder upp Corgis. 
Spontant framstår det som att hon vill köpa en hund, som ett komplement till sina två katter, som hon dock lämnar hemma varje gång hos är ute och reser.

Vila och rutiner är viktiga för en hundvalp, så om Paow verkligen planerar att köpa en så hoppas jag att hon stannar på ett och samma ställe med den ett tag för att ge den en så bra början i livet som möjligt.
Vet du inte hur en Corgi ser ut så kommer här en bild på hunden Floppy, som är ett prima exempel på en sådan.
Voff.

Maja Nilsson Lindelöf om inbrottet

…Under den här tiden har tre män tagit sig in på tomten. En otrolig obehaglig syn att få se i efterhand när en av dom i princip ålar sig på tomten, och kanske borde jag inte ha sett det för jag kan inte riktigt sluta tänka på det. På en annan av filmerna ser man hur en av männen står i fönstret utanför vårt vardagsrum, i början hukar han sig i mörkret men tillslut står han bara rakt upp och ner och tittar in på mig och Francis, i flera minuter väldigt medveten om att jag inte ser honom.
[…]

Jag sitter och pratar i telefon och tittar på matchen när jag får ett annat samtal. Jag ser att det är från säkerhetsteamet och jag får adrenalin i kroppen direkt, jag klickar min vän och svarar. Han i andra änden telefonen säger åt mig att springa upp och låsa in oss för att dom ser främmande människor på vår tomt.
[…]

Rent fysiskt vet jag inte hur jag lyckades lyfta upp en tung sovandes Ted Louie samtidigt som jag bar en ömtålig Francis i famnen men det gick. Jag fick in båda barnen och mig själv i ett rum, jag låste dörren och höll upp handtaget. Minns känslan av att vara jagad. Redan innan vi var inne i rummet så hör jag ljud i huset och det vet jag att jag tydligt kände när jag sprang, hur någon var hack i häl.
[…]

När vi hör hur dom väsnas vaknar Ted Louie och börjar gallskrika. Och det enda jag tänker då är att nu hör dom oss och vet vart vi är, och nu dör vi.
[…]

Jag är glad att jag inte hann bli konfronterad och jag är glad att jag slapp se dom i verkligheten. Jag vet inte hur traumatiskt det hade varit om jag satt kvar där i vardagsrummet och möttes av främmande beväpnade män i dörröppningen. Jag tror och känner att jag hade änglavakt den här kvällen, det är för många detaljer som blev så avgörande för oss som jag inte kan berätta men när jag tänker på det får jag gåshud över hela kroppen. // Maja Nilsson Lindelöf

Det här utvalda delar av Maja Nilsson Lindelöfs blogginlägg där hon berättar om vad som hände, den där kvällen då tre män gjorde inbrott i familjens hus medan hon var ensam hemma med barnen. 
Maken Victor var iväg med Manchester United, vilket inbrottstjuvarna så klart visste om, vilket gör henne extra sårbar och det hela, så mycket värre.

Jag mår fysiskt illa av att läsa hennes inlägg, där ångesten skriker ut mellan raderna. 
Så fruktansvärt vidrigt att behöva vara med om. ?

Fendi fighting onions

Är det här för dyrt och onödigt att köpa för att ha på sig när man hackar lök? 
Frågar åt en kompis.

JLC släpper färdigblandad Rom & Cola

Jag svamlade lite om huruvida grabbarna i JLC skulle släppa swingersmerch med flamingos på genom sitt nya företag Joluca Official men hade tvärfel.
Istället ska de släppa färdigblandade alkoholhaltiga drycker, och först ut är Rom & Cola.

Vad som gäller för alkoholreklam på sociala medier går bland annat att hitta på Konsumentverkets hemsida och jag har tidigare sammanfattat det här på Bloggbevakning:

Vem får marknadsföra alkohol?
För att en blogg, Instagramkonto eller annan social media ska få göra alkoholreklam så behöver 70% av följarna vara över 25 år.
Alkoholstyrkan på den marknadsförda produkten måste alltid anges och du får inte uppmana till bruk av alkohol någonting Pernilla Wahlgren fällts för av Alkoholgranskningsmannen med det här inlägget.

Vad gäller bilder då?
Enligt alkohollagen får bilder i kommersiella annonser för alkohol endast visa varan eller råvaror som ingår i varan, enstaka förpackningar eller varumärke eller därmed jämförligt kännetecken. Du som influencer får alltså inte skåla med dina vänner på bilderna eller posera tillsammans med den alkoholhaltiga varan.
Detta gäller för alla kommersiella annonser för alkohol oavsett om det är i reklamblad, tidningsannonser, på affischer och på Internet (inkl. sociala medier).

Hur tycker ni att Jonas Fagerströms inlägg följer alkohollagstiftningen som jag sammanfattat här ovan?


Det här är en produkt jag själv inte kan prova, men kanske kan jag använda min sambo som testkanin?
Om någon av er testar den så får ni gärna slänga iväg en kommentar om vad ni tyckte.