Det kom ett mail…

Bildkälla: Aftonbladet

Jag läste i en artikel på Aftonbladet där de 2 programledarna presenterades och Edvin Törnblom sa ”Jag kommer supa mig redlös” då de frågade om efterfesterna.
Då det 1 är public service och 2 väldigt många unga tittare undrar jag om hur ”rätt” det uttalandet är och hur SVT ser på det.

Jag läste i en artikel på Aftonbladet där de 2 programledarna presenterades och Edvin Törnblom sa ”Jag kommer supa mig redlös” då de frågade om efterfesterna.
Då det 1 är public service och 2 väldigt många unga tittare undrar jag om hur ”rätt” det uttalandet är och hur SVT ser på det.

Vad tycker ni om innehållet i det här mailet?
Är det olämpligt att en programledare för hela Sveriges mysprogram – där många av tittarna är barn – uttalar sig så här, eller är det ingenting att uppröras över?
Så länge Edvin inte beställer in en shotdricka i sändning så får han supa sig så full han vill på inspelningarnas olika efterfester?
Tankar?

Åsa Ingrosso är feisty på Instagram

Ulrika Davidssons bantningskurs med Åsa Ingrosso verkar väcka en hel del åsikter, och inte alla köper de båda damernas koncept med hull och hår. 
Så är det alltid, men Åsa verkar samtidigt lägga en hel del tid på att vara inne och slänga käft med kommentatorerna, vilket jag inte kan förstå.
Ingenting blir ju liksom bättre av det, utan då är det väl bättra att radera dem, om man nu inte klarar av kritik.
Så tänker jag i alla fall, men vi är alla olika.
Hur hade du gjort? Vet du ens? Fundera lite på det, för det tror jag skulle kunna bli ett intressant kommentarsfält. 🙂

Ett dåligt reklamsamarbete? Tillägg längst ner

Bildkälla: Stella Pictures // Villeroy & Boch

Paula gör ett inlägg om hur gärna hon vill börja samla på en julservis, mysigt för barnen osv och ber om tips på fina serviser från läsarna. Det tar en vecka så lägger hon upp att hon nu har en fulltalig julservis – i reklamsamarbete. Det här är nog första gången jag blir lite provocerad av en influenser. Jag vill själv ha just den julservisen men bara en liten tallrik kostar liksom 300kr. Jaja ville inget speciellt, bara få ur mig att jag blev lite avundsjuk haha. Gilla16 Svara Anonym / 2024-12-06 23:59 Jag tycker att det var ännu roligare att anledningen till varför hon ville ha mer porslin var för att de hade köpt en ny skänk men inte hade något att stoppa i den, haha. Så bakvänd syn på förvaring. (Du behöver inte vara ledsen över att du inte har den servisen, den är hiskeligt ful och barnslig och jag tror inte ett ögonblick på att hennes barn kommer att vilja ärva den.) Gilla13 Svara P / 00:31 Just den servisen va ju inte ens fin, finns ju mycket finare Gilla2 Svara Sofia / 02:26 Exakt! Sen skriver hon att hennes familj är så glada eftersom de nu vet vad de kan köpa i födelsedagspresent framöver. Men hallå, hon har ju redan alla delar? Håller med att den här julservisen är inte alls fin. Royal Copenhagen är mycket finare och väldigt klassisk

Då och då reagerar ni i kommentarsfältet över någonting jag inte skrivit om, och ibland blir det som en egen liten tråd och det skedde under gårdagens Öppet Spår. 
Paula Rosas, som förresten tagit bloggens pick och pack och flyttat till tidningen Elle – har publicerat ett reklamsamarbete med Villeroy & Boch i vilket hos visar upp en julservis, och ni har kritik.
Den ser ut så här:

Tajmingen och orsaken som uppgavs: Paula gjorde ett inlägg om hur gärna hon vill börja samla på en julservis, mysigt för barnen osv och ber om tips på fina serviser från läsarna. Hon ville även ha mer porslin för att de hade köpt en ny skänk men inte hade något att stoppa i den.
Det tar en vecka så lägger hon upp att hon nu har en fulltalig julservis – i reklamsamarbete. Här faller nämligen del två av anledningen till att börja samla på en servis, att hennes familj nu vet vad de kan köpa i födelsedagspresent till henne framöver. Men hallå, hon har ju redan alla delar?

– Priset: En liten tallrik kostar 300kr

– Utförandet: Hur kan det samarbetet ha gått igenom? Så tydligt AI-genererad text ?

Hon har även fått en kommentar som sätter huvudet på spiken kring det jag tror många känner:

"Jag vill att denna julservis ska gå i arv, och att motivet ska sätta sig i barnens kärnminne. När de ser tillbaka på sin barndom, ska de minnas den här otroliga servisen." Jag får ångest bara jag läser detta, så mycket som ska presteras och levereras, får intrycket av en så himla resultat-prestationsorienterad syn - nu ser man bara en liten del av ert liv via bloggen såklart men jag tänker spontant "ta det lite lungt". Så många gånger jag läser här inne "jag vill att barnen får/minns/upplever...". Barnen kommer komma ihåg deras fina barndom och dig som din mamma även utan alla resor, ständiga vardagsöverraskningar stora och små, lyxupplevelser. Kärlek, Lugn och ro, harmoni, närvaro utan ständig förflyttning mellan a,b,c,d. Vi har ekonomiska förutsättningar att ge våra barn vad som helst när som helst, men det är inte det de behöver.

Du hittar servisen här och en liten tallrik kostar verkligen 300 kr, så för alla delar som Paula visar upp så går det åt tiotusentals kronor.
Inte finns det någon rabattkod heller till de som kanske samlar på servisen eller vill ge bort någon del i julklapp.
Hon har en tävling på Instagram dock ska tilläggas.

Håller ni med om kritiken?


Och ett litet tillägg:

Eftersom Instagraminlägget i det här blogginlägget är reklam, så är även det här inlägget reklam.
Det kom före Paulas rena reklaminlägg och borde då gå under kategorin ”produktplacering”.

Även detta inlägg bryter mot marknadsföringslagen:

https://paularosas.elle.se/recept/lussekatter-french-toast-sant/