Straffskatt för influencers klimatpåverkan?

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.
[…]

På samma sätt som influencers idag måste redovisa och betala förmånsskatt för produkter som mottagits, så kommer influencers i fortsättningen behöva redovisa och betala skatt på de utsläpp som genereras genom samarbeten. Inte bara genom produkterna eller resorna, utan också på den potentiella påverkan detta kan ha på samhället.

Så står det i den proposition som regeringen lagt i ett försök att nå uppsatta klimatmål, där en paragraf specifikt rör influencerbranchen, dess samarbeten och den eventuella klimatpåverkan de kan leda till.
Tanken är att detta ska träda i kraft 1 januari 2022 och det ligger just nu på politikernas bord att besluta om.
Nu gör ju jag varken samarbeten eller publicerar adlinks, men ska försöka förklara det här så gott jag kan.
Siffror är inte min starka sida, som vi alla vet, man jag gör ett försök. 🙂

Ponera att jag skulle göra samarbeten eller publicera adlinks på Instagram där jag har drygt 30 000 följare.
Med den nya lagen så skulle jag behöva betala för den klimatpåverkan som varje samarbete eller adlink genererar.
När det gäller vanliga samarbeten så räknar man med en schablonpåverkan på 3%, alltså att 3% av mina 30 000 följare påverkas och köper produkten jag gör reklam för, säg en tröja.
Så skulle 3% av mina följare köpa den här tröjan så skulle det innebära ungefär 900 köp eftersom jag  bidragit till en ökad klimatpåverkan.
Delar jag samtidigt ut en rabattkod så skulle klimatpåverkan bli högre, vilket skulle få min straffskatt att stiga eftersom produkten blir billigare, och skulle länken även vara en adlink så skulle straffskatten bli ännu högre eftersom jag i så fall gynnas ekonomiskt av att klimatet påverkas i negativ riktning.
Vad schablonpåverkan för enbart adlink framgår tyvärr inte i propositionen.

I propositionen står inga summor nämnda så vad straffskatten kan komma att hamna på är än så länge inte känt.
Det vi däremot vet är att Naturskyddsföreningen rapporterat kring produktionen kring just kläder och där de skriver att det krävs 2600 liter vatten och nästan 1 kg kemikalier att producera en enda T-shirt. Hela produktionen av T-shirten orsakar motsvarande 4,5 kg co2 per T-shirt, vilket motsvarar samma koldioxidutsläpp som att köra 23 kilometer med en personbil.

Som sagt, jag som inte gör några samarbeten påverkas inte alls av ifall den här lagen går igenom, men jag kan tänka mig att det finns en och annan influencer där ute som kanske inte skulle vara så där supernöjd om den här lagen börjar gälla om mindre än ett år.

Bildkälla: Trendenser blogg

Uppdatering kl 09.48: 
Jag fick tips om att Trendenser också skrivit om saken och lånade den här bilden därifrån.

Vad tycker ni?
Är det här rätt väg att gå för att få bukt med den klimatpåverkan som konsumtion faktiskt bidrar till, och som influencers indirekt och direkt uppmuntrar till på sina kanaler?

Svenska Kennelklubben om amerikanska ”Pet-Stores” och ”valpfabriker”

Uppdatering kl 10:
SKK insåg inte att jag skulle citera dem rakt av och ville därför omformulerat delar av svaren för att bli än mer tydliga.

Igår publicerade jag ett inlägg om Julia Markham och det faktum att hon köpt en 9 veckors hundvalp på en pet-store i USA.
I det inlägget kan ni läsa mer om bakgrunden till hennes köp, men också vad The Humane Society of the United States, som är en amerikansk ideell organisation som fokuserar på djurens välbefinnande och motsätter sig djurrelaterade grymheter av nationell omfattning, och är landets största djurskyddsorganisation har att säga om den här typen av djurförsäljning av valpar från just valpfabriker och ”pet-stores”.

Jag ställde även frågan till Svenska Kennelklubben och bad dem kommentera den här typen av valpförsäljning, och vad valpen behöver ha under sin allra första tid hos sin nya ägare.
De fick läsa inlägget jag skrivit men jag bad dem kommentera generellt vad gäller den här typen av frågor och var SKK står.
Så här svarade Hans Rosenberg, presstalesperson, Svenska Kennelklubben på mina frågor:

Fråga: Hur ser ni på pet-stores och att köpa valpar som med största sannolikhet kommer från en valpfabrik?
SKK: Pet-Stores är inte tillåtet i Sverige, vilket vi tycker är bra. Vad det gäller valpfabriker är det inte heller något som vi ser positivt på. En valp är inte en leksak utan en levande varelse som ska bli en familjemedlem. I Sverige anser vi att en valp ska köpas hos en ansvarstagande uppfödare, medlem i Svenska Kennelklubben, SKK. Våra uppfödare har en mängd olika krav på sig både vad det gäller uppfödning, avelsmaterial och hur verksamheten sköts. Det är en trygghet för valpköparen. Valparna ska levereras med registreringsbevis (stamtavla), köpeavtal och veterinärbesiktigade, intyget får inte vara äldre än 7 dagar. Dessutom ska valparna vara ID-märkta. En valp registrerad i SKK har en dokumenterad bakgrund vad det gäller hälsostatus och eventuella meriter på föräldrarna. När man köper en valp från SKKs uppfödare gäller konsumentköplagen. Valpar får inte säljas före 8 veckors ålder.>

Fråga: Vilka problem kan man stöta på när man köper en valp på en pet-store och sen ska föra in den i Sverige?
SKK: Införselreglerna tar ingen hänsyn till hur valpen är född, uppvuxen eller var den kommer ifrån. Den ska importeras enligt Jordbruksverkets införselregler. Ska valpen dessutom registreras i SKK krävs en exportstamtavla utfärdad av en godkänd kennelklubb – från USA gäller American Kennel Club. En hund kan alltid registreras i SKKs hundägarregister oavsett bakgrund. Rashund med importstamtavla från godkänd kennelklubb kan registreras i både hundägarregistret och i SKKs hundregister.

Fråga: Sist undrar jag om SKK har några generella rekommendationer för valpens första tid, och om ni har någon åsikt om att köpa en 9 veckors valp på resande fot när man bor på hotell?
SKK: Alla valpar är värda en trygg uppväxt. Första tiden är mycket viktigt för valpen då den kräver både uppmärksamhet och tid. Det ska också byggas upp ett ömsesidigt förtroende mellan valp och ägare. Rutiner ska skapas när det gäller utfodring, promenader, aktiviteter och vila. Under sin första tid ska den också lära sig att bli rumsren. Inte att förglömma sällskap och kärlek. Har man inte tiden som detta krävs rekommenderar vi att inte skaffa sig en hundvalp. Att vara hundägare innebär ett ansvar – gentemot både valpen, samhället och dess omgivning.

……………………………………………………………………………………………………..

Julia Markham tyckte att det var ”coolt” att uppfödaren som sålt valpen till djuraffären var Amish.
Här är en liten video om valpfabriker/puppy mills som drivs av just den här gruppen människor.

Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli sattes på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

Trams-Frans testar Framgångsdagarna

På allmän begäran kommer här nu Trams-Frans testar Framgångsdagarna. *wiiiiie*
Gud hör bön, och så även jag. 😉
Jag väntar fortfarande spänt på vad som kommer finnas i den digitala goodiebagen som utlovats till deltagarna.
Update pliiiis!?

Bildkälla: TramsFrans Instastory

Bild 1: Anmälde mig förra veckan och nu ska jag kolla på Pärleros digitala event ”Framgångsdagarna” i en hel timme.
Bild 2: Vill poängtera att jag inte betalat för det här. Är mest nyfiken på den ”digitala goodiebagen” som man får gratis men ska vara värd 5000 kr. ???
Bild 3: Isabella Löwengrip är på plats och ska berätta om framgångsrikt entreprenörsskap ?
Bild 4: Hittills inga framgångstips, däremot en gripande historia om hur taskigt det var av media att ifrågasätta hennes besökssiffror och hur det drabbade hennes anställda.
Bild 5: Bella är en ”katastrof när det kommer till ekonomi och administration”. Tipset är därför att ”hitta ett bra team” som kan göra allt sånt åt en”
Bild 6: Nu kommer reklam för hennes kord på Framgångsakademin som kommer kosta pengar. Om man betalar så berättar Bella vad man kan göra när man misslyckats med sin idé!

Bildkälla: TramsFrans Instastory

Bild 7: Nu kommer Aviciis gamla manager (!) för att prata om framgång! Vad bra!
Bild 8: ”I förlängningen tror jag att transport för personer kommer vara förlegat”
Bild 9: Nu en man som berättar om han hjälpte NOKIA med deras mobiltelefoner precis innan det gick åt helvete för dem.
Bild 10: Nu ett ”specialerbjudande” med alla ”Mästarna”.
Bild 11: Det syns lite dåligt men alla som signar upp sig för 499 kr i månaden får ”extra värde upp till 65 000 kr”!!!
Bild 12: Framgångsdagarna fortsätter imorgon, men tyvärr utan mig. Jag återkommer med info om vad som goodiebagen innehåller.
Mina storys åker upp som en höjdpunkt också.

Någon som skulle kunna tänka sig att betala 499 kr/månaden för det här?
Genuin undran alltså.