Sperma som hudvårdsprodukt?

Youtubern Lisette Alfredsson har tagit på sig att en gång för alla ta reda på ifall sperma är den ultimata hudvårdsprodukten eller om det bara är ett sätt för patriarkatet att lättare få komma i våra ansikten. 
Sperma ska enligt vetenskapen innehålla mängder av nyttigheter för huden, så som kollagen, vitaminer och aminosyror och nu är det alltså dags för Lisette att gå till botten med det här.

I videon berättar hon att ”produkten” är relativt färsk, några timmar gammal bara, men att den stått i kylen sedan den ”levererades” till henne.
Leverantören har inte fått äta kött eller socker och inte heller fått dricka alkohol. Allt för att få en så ren och bra produkt som möjligt.
Egentligen behöver man testa en produkt i ungefär två månader, men det tycker Lisette är lite för länge så hon siktar på att testa det här i en vecka.
Konsistensen tycker Lisette påminner om äggvita, men lukten…ja, det luktar som efter ett samlag men hon försöker att inte andas genom näsan.

Varje dag har hon haft en ny sats (!) ”produkt” så hatten av även till hennes ”leverantör” som nog känt en viss press att leverera ståndsmässig (!) produkt varje dag som på beställning. 
Hon erkänner själv att det varit ett litet projekt att få ihop produkten, men hon är nöjd över att inte ha fått någon allergisk reaktion av den, som vissa andra vittnat om som testat.

Lisette har under den här tiden som testat pågått, sökt med ljus och lykta efter några legitima, vetenskapliga studier som påvisar att sperma faktiskt skulle vara bra för huden, men hon har inte lyckats hitta en enda. 
I sin video ringer hon även upp två olika hudterapeuter för att se vad de anser om den här hudvårdsrutinen och den första hon pratar med tror att det säkert finns de som tycker att det kan vara bra för huden, det mesta vi har i våra kroppar är det. Hon nämner även talg som ett exempel.
Den andra hudterapeuten hon pratar med säger också att hon hört att det ska vara bra för huden, men att hon inte vet någon som faktiskt testat det.
Hon håller med om att sperma innehåller vissa nyttiga ingredienser, men att det samtidigt saknar andra saker som huden behöver, så som fukt.

Lisette tycker sig inte se någon skillnad på sin hy, förutom att den möjligtvis blivit lite sämre under testveckan, men säger att det kan bero på att hon har mens.
Med det sagt och hur hon inte hittat några vetenskapliga studier på att det här ska fungera så klassar hon det som en…

Någon här inne som har egen erfarenhet av den här hudvårdsrutinen? 🙂

Man får passa på när man har en professionell fotograf på plats

Margaux Dietz står iklädd en Wonder Woman-kostym uppe på ett snöigt tak

Nu förstår jag varför snön är så nertrampad på platsen Margaux Dietz står på när hon fotas iklädd Wonder Woman-kostym för företaget Batiste Nordics räkning.
Det är ju nämligen på exakt samma plats som hennes och Seans frieri ägde rum och blev dokumenterat.
Nog för att man ska smida medan järnet är varmt och man har sin inhyrda proffsfotograf på plats, men kunde hon inte ha bytt hörn på taket åtminstone istället för att återanvända den exakta platsen där hon nyss förlovade sig?

Å andra sidan slipper hon få in snö i skorna på detta sätt, eftersom den blivit alldeles tillplattad. 
Vem vet, Margaux gjorde kanske en Clark Kent och var Wonder Woman hela tiden, under sin handduk?

Reklam eller inte reklam?

Vi avslutar tisdagen med en omgång av ”reklam eller inte reklam” med två inlägg som hänger ihop likt två inavlade raskatter utan normal päls och ett som släpar lite efter.
Den röda tråden tar oss från Lovisa Worge, ner till Damla Yaraman och vidare till ”Editorial Clinique” som bryskt sätter stopp för att reklamcirkeln ska kunna slutas med ett blask och slaksinlägg från kön utanför Sats. 🙂
Bild tre är med andra ord den enda som har ett solklart svar på frågan:
Reklam eller inte reklam?

Bildkälla: Lovisa Worge Instastory
Bildkälla: The Push by Damla Instastory
Bildkälla: Editorial Clinique Instastory

Reklam? 
Inte reklam?
Vad tror ni?

En fortsättning i debatten om den räddade frukten och apan

Lite bakgrund:

Företaget Rescued gick i dagarna ut och anklagade Hugo Rosas dryckesföretag Clean Drink för ”green washing” genom att försöka få det att framstå som att deras produkter fortfarande innehåller ”räddad” frukt när så inte längre är fallet.
Du kan läsa ikapp i HÄR för att få relevant bakgrund till det här inlägget.

Bildkälla: Linkedin

Nu har ytterligare en aktör blandat sig i, och det är ingen mindre än konstnären till apan som används på produkten.
Han finns under namnet ”Hellstrom Street Art” på Instagram och påminner om den anonyma engelsk graffiti-konstnären Banksy.
2019 fick han frågan från Clean Drink om han ville vara med och designa en burk med dem, något han blir överlycklig över att få göra, och han föreslår sin apa som den som används på burken.
Vid årsskiftet 20/21 så hör Clean Drink av sig till konstnären igen och meddelar att den tidigare produkten kommer läggas ner och att de kommer göra en ny produkt med en annan leverantör av frukt. Han får återigen frågan om han vill ha med sin apa på den nya produkten, vilket han svarar ja på.

Då hör Rescued av sig till konstnären, och hävdar att Clean Drink inte får använda sig av konstnärens apa för att den tillhör dem.
Clean Drink frågar konstnären om de kan arbeta fram någonting annat, men det vill han inte då han anser att det handlar om HANS upphovsrätt till sitt eget verk.
I sitt Instagraminlägg skriver han följande:

Jag ska väl själv få bestämma hur min konst används?
Det är jag som ritat apan och bearbetat den, det är jag som lagt ner tid, energi och hjärta i den.

Att Rscued vill förbjuda den från att användas och att den inte ska få synas för att dom säger det… det känns bara fel för mig. Jag tror inte dom förstår att det inte bara handlar om en apa – det handlar om min konstnärliga frihet och att begränsa den.
Jag blir ledsen och sårad när företag som vill framställa sig som goda vill inkräkta på mina konstnärliga rättigheter och sno åt sig äran för något som dom inte har skapat själva för att dom vill vinna något krig jag inte förstår.

Jag vill bara göra min konst, att den ska få synas och att den ska få betyda något.

Nu har Rescueds VD Stina Mander varit inne på inlägget här ovan och skrivit följande:

I kommentarerna så menar hon att företaget aldrig claimat att illustrationen på apan skulle vara deras, att företaget mer är gärna skriver på papper om att Hellstrom Street Art äger illustrationen på apan eftersom de aldrig har eller vill claima hens konst.
Konstnären i sin tur menar att VD Stina Mander ljuger hen rakt upp i ansiktet eftersom hen sitter med papprena från Rescueds juridiska ombud framför sig som säger annorlunda.

Det gäller bl.a färgen på förpackningen, typsnittet på viss text och en illustration av en apa som tagits fram i parternas samarbete.

Clean Drink bekräftar konstnärens uppgifter via sin pressansvarige, Elin Simmesgård:

Gällande illustrationen av apan är den framtagen av Hellström Street Art som gav oss tillåtelse att använda den både för den tidigare produkten och vid framtagandet av den nya produkten Clean sav:D. Överenskommelsen har varit mellan Clean drink och konstnären, vi äger inte upphovsrätt till verket utan den ligger kvar hos honom.

I brev från Rscueds juridiska ombud har de hävdat att illustrationen är framtagen specifikt för den tidigare produkten och att Clean drink inte får nyttja illustrationen av apan framöver. Vårt ombud bemötte detta med att illustrationen togs fram före produktens utformande och att upphovsrätten ligger kvar hos konstnären. Rscued gav ingen respons på detta men återkom senare med fortsatt anspråk på illustrationen och att den inte får användas av Clean drink i framtida produktutveckling. Konstnären har sitt egna ombud som företräder honom men har självklart fått ta del av Rscueds anspråk på hans verk.

Jag har sökt Rescueds VD Stina Mander för en kommentar om dokumentationen här ovan och hon har svarat följande:

Hej Camilla

Tyvärr verkar det hela bero på ett missförstånd. Det brev som du tagit del av är skickat till Clean och inte till konstnären i fråga, adresserar det faktum att Clean brustit i sina åtaganden gentemot Rscued genom lanseringen av en produkt som är oroväckande lik vår tidigare gemensamma produkt CleanRscued. Vi är dock förhindrade – precis som Clean – att delge ytterligare information om det aktuella avtalet. Vi kan dock dela din uppfattning att det är beklagligt om en illustration hamnar i kläm pga en tvist mellan Clean och Rscued.
Vänliga Hälsningar
Stina Mander, VD
Rescued Fruits AB

Det konstnären önskar, och som har skriver till Rescued i sitt kommentarsfält här ovan, är en ursäkt från företaget och att de signerar ett dokument där de avsäger sig alla rättigheter till hans konst.