Är det en trend att uttrycka sig antisemitiskt?

Bildkälla: Stella Pictures

Jag har tidigare tagit upp att Sanna Guidetti och Rosanna Charles klippte om ett avsnitt av sin podd ”Högt till tak”efter att ha uttryckt sig antisemitiskt.
Duon publicerade även en offentlig ursäkt på Instastory:

Vi vill be om ursäkt för att vi förde samtal i det senaste avsnittet av Högt till tak som kan misstolkas. Vi inser att våra ord och ljudklippet om judiska ägare av stora bolag kan uppfattas som antisemitiska.

Vi förstår att vi kan ha spätt på en fördom om judisk makt och inflytande. Det var aldrig vår avsikt och vi förstår hur problematiskt detta kan uppfattas. Vi tar avstånd från alla Kanyes antisemitiska påståenden. Vi borde ha varit nogrannare.

Efter det stötte jag på en kommentar från Monas Universum som berörde en stereotyp hon uppenbarligen inte insåg var just det. Igår fick jag också ett tips om influencern Bente Schramm, som återigen har hamnat i blåsväder, denna gång för en kommentar i en Sims-video. När hennes karaktär får en stor näsa säger hon: ”Vill du komma på min bar mitzva?” vilket har väckt reaktioner bland mina följare.

Så här skriver tidningen Expo om just den här antisemitiska stereotypen:

Den ”judiska” näsan, den så kallade ”kroknäsan” eller ”judesexan” är den viktigaste markören när ”judiskhet” ska framställas på ett negativt sätt.Det är även den mest iögonfallande symbolen för ”juden” som annorlunda. Dessutom kan den ensam, utan ytterligare attribut, utgöra den stereotypa och rasistiska bilden av ”juden” och av ”judiskhet”.
Bildkälla: Tidningen Expo

Är detta ett exempel på att göra en höna av en fjäder, eller handlar det om ren ignorans och okunskap och därigenom antisemitism, även om den är omedveten?
Kanske är jag helt ute och cyklar som reagerat på det här?
Jag har försökt kontakta flera offentliga personer med tolkningsföreträde, särskilt vad gäller Monas kommentar, men utan framgång. Alla mail har tyvärr studsat.

Om du vill höra och se alltsammans så hittar du det i videon här ovan.

Företag gör aggressiv och uppsökande reklam till barn på sociala medier

Bildkälla: Vunja.se

Jag fick nyligen ett mejl från en mamma som bifogade meddelanden som ett företag skickat till hennes son:
Hennes 11-årige son kom nyligen hem och pratade osammanhängande om en tävling där ”Chicken nuggetsmannen” varit med och att han nu absolut måste ha en gel blaster. Efter att ha frågat ut sin son, upptäckte hon att han och några kompisar hade blivit uppmanade att springtävla på skolans bollplan, där vinnaren belönades med en gel blaster. Bakom tävlingen stod företaget Vunja.se och de uppmuntrade barnen att följa deras sida på sociala medier för att få rabatter. Hon skrev:

Därefter uppmuntrades de att följa deras sida – Vunja – där de säljer dessa. Så fort min son börjat följa sidan fick han ett meddelande där det framgår att Vunja förstår att det här är smågrabbar och fortsätter att uppmuntra till köp.

Företaget i fråga heter Vunja.se som drivs av två män, födda 2003 respektive 2004.
Bolaget registrerades 2023 och omsatte 442 000 kr sitt första år (vilket var på 10 månader).

Så vad säger du Konsumentverket och marknadsföringslagen om reklam och köpuppmaningar till barn?
Så här står det på deras hemsida:

Förbjudet med direkta köpuppmaningar:
Du får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.

Här uppmanas barnet att önska sig produkten av sina föräldrar

Förbjudet med direktreklam:
Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där du vänder dig direkt till en specifik person.
Barnen som uppsöktes och sedan kontaktades med direktreklam på sociala medier av företaget är 11 år gamla, vilket ansvariga måste varit medvetna om då de sökt upp pojkarna vid deras skola och sedan skapat upp en rabattkod till dem med skolans namn i koden, vilket alltså är förbjudet.

Jag hittade även ett annat inägg som jag upplever som en smula problematiskt på ett lite annat vis, och det är detta här nedan:

Utöver detta uppmärksammar jag även att Vunja använder sig av megayoutubern Mr Beast för att marknadsföra sina produkter genom att felaktigt knyta sitt varumärke till en välkänd profil. Mr Beast har ingenting med Vunja.se att göra, utan hans varumärke utnyttjas med största säkerhet utan hans vetskap.
Att nära sammankoppla sitt varumärke med Mr Beast – som de allra flesta av produktens målgrupp känner till och tycker är superhäftig – är givetvis ingenting annat än ett slugt sätt att väcka barnens intresse och locka dem till sig.

Konsumentverket har kommenterat att de inte kan uttala sig om specifika företag utan ett pågående tillsynsärende och hänvisar till den sida om marknadsföring mot barn som jag länkar till och har tagit all information från till det här inlägget.

Vunja.se meddelar att de inte känt till att man inte får göra så här, och undrar hur de gjort fel, samt lämnar följande kommentar:

Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädan efter bara svara på ’tekniska’ frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Hela konversationen efter mitt ursprungliga meddelande ser ut så här:

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam. Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss. Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem. Hur menar du att vi har gjort fel? Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet. Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida. I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande. Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan? Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på "tekniska" frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam.

Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss.

Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem.

Hur menar du att vi har gjort fel?

Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet.

Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida.

I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande.

Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan?

Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem.

Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på ”tekniska” frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv.

Tack!

Tillägg: Företaget vidhåller att de inte sökt kontakt, utan att det är barnet som gör det.

Gertrude Tornvall utökar väskstallet av lyxväskor

https://www.instagram.com/p/C_YLBZLI82s/

Gertrude Tornvall verkar älska dyra designväskor med samma passion som jag känner för hundvalpar, djungelvrål, och Cola Zero – och låt oss inte glömma lussekatter och hundtandsmönster. Ja, ni fattar…
Tidigare har hon bland annat visat upp en vit Chanelväska och en beige Hermès Birkin som säljs för en halv miljon kronor begagnad, men som Gertrude lyckades köpa direkt från butik till ett lägre pris. Senast i raden av lyxköp är ytterligare en Hermèsväska, denna gång en Kelly-modell i brunt kalvskinn, som går för drygt 300 000 kronor begagnad.

Så vad har Gertrude lagt vantarna på den här gången?
Jo, en brun mockaväska från Prada, köpt via Mytheresa.
Väskan, som nu verkar vara slutsåld, kostade henne cirka 24 000 kronor när hon slog till. Ett riktigt lågpris-kap i jämförelse med resten av väskstallet! Billig, rent av! 😉

Absolut mer praktisk än en vit Chanelväska – i alla fall för en drummel och fummelperson som jag som spiller sekunden jag sätter på mig vita kläder – men inte lika regntålig som en plastkasse från ICA. 
Team Lyx eller Team plastpåse? 😉

Linn ”Tiingelinn” Andersson om sorg

Bildkälla: TT

Att ens skriva detta inlägg är väldigt känsligt för mig. Det värsta jag vet är att förlora människor ur mitt liv. Jag är livrädd varje gång jag lär känna någon ny för jag är så fruktansvärt rätt för att bli sårad. Personer som man älskat otroligt mycket och som försvinner är nog den värsta smärtan man kan gå igenom.

Det finns ingenting som är så jobbigt för mig som just det. Det är den värsta smärtan jag har upplevt. ar regelbundet med en psykolog nu mera vilket är otroligt givande. Hon har förklarat för mig att ett break up med en kille eller en vän är som att gå igenom att en person dör ungefär. Såklart är det inte samma sak men man kan känna på ett liknande sätt. Det är en sorg process som är fruktansvärd att gå igenom. // Linn ”Tiingelinn” Andersson

Linn ”Tiingelinn” Andersson har skrivit ett blogginlägg om sorg som fått många av er att reagera.
Det gjorde även jag, men efter att ha sugit på karamellen ett tag så kom jag fram till följande:
Jag har förlorat både vänner och pojkvänner genom livet, men jag måste tyvärr säga att den smärtan inte går att jämföra med att förlora en älskad förälder.
Idag är det fem år sedan min pappa gick bort, och ingen smärta i världen kan mäta sig med den.
Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig hur djup och överväldigande den sorgen skulle vara. Kanske är det en välsignelse för någon som Linn att tro att förlorad vänskap eller relation är den värsta smärtan, för jag tror helt enkelt inte att man kan förstå det förrän man upplevt det själv.

Så var inte för hårda mot Linn; jag hade förmodligen kunnat säga samma sak innan min pappa gick bort.
Jag trodde jag visste vad sorg och smärta var, men jag hade ingen aning.
Att ha den insikten, innan den obönhörligt slår ner som en tung filt över ens liv, önskar jag inte ens min värsta fiende.