
Trots att det är unga, kaxiga tjejer och kvinnor – utan tillstymmelse till jantelag – som driver framgångssagan influencer och influencer marketing framåt, pratas det fortfarande ganska lite om pengar i branschen, i alla fall utåt sett. Influencers verkar inte riktigt vilja erkänna hur mycket pengar det faktiskt kan röra sig om för ett enda inlägg, och jag tycker det är lite märkligt. Kenza var den som satte ner foten mot några av näringslivets absolut pösigaste munkar när de ifrågasatte hur mycket pengar en bloggare av Kenzas storlek kunde fakturera på en månad, och avfärdade det hela som kaffepengar. Då klev Kenza in och visade transparens, och nu gör hon det igen.
Hur ska man kunna veta sitt värde om man inte vet hur långt snöret behöver vara? (Fattade ni den, eller lät den bara bra i mitt huvud?)
I det senaste avsnittet av Kenza Zouiten Subosics och hennes kompis Ines podd ”Mer än bara morsor” diskuteras ämnet ”Frågor vi annars duckar”, och Kenza avslöjar att hon kan ta mellan 100 000 kr och 200 000 kr för en enda Instagrampost. Hon beskriver detta som ”helt sinnessjuka pengar”, samtidigt som företagen uppenbart är beredda att betala stora summor för att få del av hennes enorma personliga varumärke och räckvidd, som hon har jobbat hårt för att bygga upp under många år.
Jag håller med henne, det är ganska sjuka summor, men samtidigt får man inte glömma bort tillgång och efterfrågan, upphöjt med ”brand safety” och multiplicerat med 1 800 000 följare och en ännu större räckvidd – två områden där Kenzas aktier står högt i kurs – så landar man på en sådan summa. Samtidigt erkänner Ines att hon aldrig kunnat ta mer än 45 000 kr för ett Instagraminlägg, men det är kanske inte så konstigt eftersom hon, till skillnad från sina kollegor, köpt ett färdigt konto med följare och allt. Engagemanget torde alltså inte vara jättehögt eller i paritet med antalet följare, som på Kenzas konto.
Trots att 200 000 kr för ett inlägg är mycket, föredrar Kenza att boka in kontrakt som löper över ett helt år, snarare än singelinlägg:
Det man vill är ju att ett företag ska boka fler än ett nedslag, till exempel ett årskontrakt där man har ett nedslag varje månad. Det är verkligen drömmen. Det är de största pengarna och speciellt om de betalar för bildrättigheter, att få använda dina bilder i marknadsföring, då tar man betalt en summa i veckan.
