
Ibland fascineras jag över den ovilja som verkar finnas i influencerbranchen, vad gäller att hålla sig uppdaterad om just den egna branschen.
När en influencer fälls i domstol för någonting som alla andra också gör, verkar ingen ens notera det utan man fortsätter full fart framåt – och blir sen otroligt kränkt när de själva sedan råkar ut för samma sak.
Trots att ”facit” funnits några knapptryck bort – hela tiden.
Och då får man lite skylla sig själv kan jag tycka. Är man först ut – som när Alexandra Nilsson stämdes i Patent- och marknadsdomstolen – så finns ingen tidigare praxis och hon blev verkligen den som fick bära hundhuvudet för en hel bransch, men det här?
I det här reklaminlägget från Linn ”Tiingelinn” Andersson, så använder hon skyddad musik, trots att en av hennes kollegor relativt nyligen fått punga ut med hela 700 000 kr för att ha gjort samma sak.
Skyddad musik får enbart användas i ”icke kommersiella inlägg” nämligen.
Och Linn använder inte vilken skyddad låt som helst, utan en ABBA-låt, som var just det som Katrin Zytomierska använde och som resulterade i en stämning och en stor, fet räkning från musikförlagen som representerar dessa rättigheter. Katrin dömdes nämligen till att betala ett skadestånd på 200 000 kr samt båda parters juridiska kostnader, vilket uppgick till totalt 500 000 kr. Sammanlagt alltså 700 000 kr.
Vill du läsa mer om det så hittar du inlägget om det HÄR!
Edit – Katrin fick först en faktura på 50 000 kr som hon struntade i, därför stämdes hon sedan i domstol där hon förlorade.
Att Linn själv är signad till samma skivbolag som representerar ABBA och deras musik måste hon väl ändå få en extra guldstjärna för? ⭐
Tack för tips!
