Vad gör du alltid?

Margareta Grääs listar sina ”måsten” att göra innan hon går och lägger sig. 
När jag var ung gick jag ofta och la mig utan att tvätta av mig sminket, men idag skulle jag heller gå och lägga mig i badkaret med kläderna på, än att somna med sminket på.

Vad är din rutin?
Har du någon eller gör du bara lite vad som faller dig in för stunden?

Det stormar lite kring Nicci Hernestig

Bildkälla: Stella Pictures

Nicci Hernestig är influencer med en följarskara på en 250 000 på Instagram, men för många blev hon ett bekant ansikte genom sin medverkan i bland annat realityprogrammet Love Island och Förrädarna.

Det var under inspelningen av Love Island som hon fann kärleken i Andreas Deak, och kort efter att programmet sänts avslöjades att paret väntade sitt första barn tillsammans. I december 2023 kom Chiara till världen, och idag bor hon med Nicci och hennes familj då paret gick skilda vägar innan dottern föddes.
Nu har det uppstått två situationer som många av er velat ha ett inlägg om och det är följande:
Att Nicci piercat sin ettåriga dotters öron, och uttalandet hon gör i sin podd om att hon inte ger sin dotter mer mat, då hon resonerar som så att: ”Är maten slut så är den slut”.

Vi startar med att Nicci piercat Chiaras öron.
I det här inlägget
så ser man tydligt dotterns piercade örsnibbar och i kommentarsfältet finns det de som är upprörda. En person går så långt som att kalla det för misshandel. Och visst hade man sett det på det viset om Nicci piercat någon annan del av Chiaras kropp? Om hon gjort en ögonbrynspiercing på henne? Det är lite märkligt när man tänker efter.
I kommentarsfältet låter det så här, men det finns även de som försvarar Nicci:

Vi går vidare till Niccis uttalande i podden hon har tillsammans med sin mamma.
I den säger hon att ”när maten är slut, då är den slut” men medger att dottern kan få en banan om hon fortfarande är hungrig.

Tankar?
Är det här upprörande för er eller känns en eller båda sakerna fullt rimligt?
Och tänk på tonen är ni snälla!

Ett livstecken från Vanja Wikström om ”World of Alidia-scam:en”

Bildkälla: Vanja Wikström blogg

Vanja Wikström har efter period av radiotystnad återvänt till sin blogg, där hon publicerat ett nytt blogginlägg, i vilket hon förklarar att hon och Niklas nu, efter år av kaos, skuld och skvaller, ställt upp på en granskning av Svenska Dagbladet. Det handlar om deras havererade NFT-projekt World of Alidia, som kraschade lika hårt som förväntningarna det byggdes på. I ärlighetens namn – och enligt Vanja själv – gick projektet i princip ut på höga ambitioner, noll framförhållning och att kommunicera ungefär lika tydligt som genom en dammig kristallkula.

Projektet möttes snabbt av massiv kritik, inte minst för att det framstod som en röra där communityt fick noll inflytande medan Vanja & Niklas styrde med järnhand och vag roadmap. Inte heller hjälpte det att folk upplevde att de blev lurade på pengar – pengar som enligt vissa skeptiker mirakulöst nog råkade sammanfalla med att paret köpte och renoverade sitt hus på Gotland. Enligt Vanja är detta dock helt taget ur luften, något hon ansträngt sig för att klargöra både i tidigare blogginlägg och nu i den kommande podden.

Hon menar att de gjort många misstag – för många – men att de aldrig agerat med onda avsikter. Bara naivt. Väldigt naivt. Typ så-naivt-att-man-startar-ett-högriskprojekt-i-en-oreglerad-bransch-utan-att-förstå-konsekvenserna-naivt. Hon beskriver också hur det aldrig varit någon hemlighet att de inte lyckades sälja tillräckligt många NFT:er för att realisera planerna, men att de varit usla på att kommunicera det. Vem hade kunnat ana att det var en dålig idé?

I inlägget radar hon också upp de ekonomiska spåren projektet lämnat efter sig: momskaos, Skatteverkets revision, uteblivna inkomster och en totalslakt av deras bolagsstruktur. Hon menar att det inte finns någon ekonomisk vinst att tala om, snarare ett ekonomiskt självmord på dryga 620 000 kr och ändå lever konspirationsteorierna kvar.

Men det stannar inte vid pengar. Vanja berättar att hon gått in i väggen, att Niklas ME förvärrats och att de till slut knappt klarade av vardagen eller att ta hand om sina barn. Hon säger att deras verklighet blivit att dagligen mötas av hat, hot och anklagelser om att vara bedragare – både offentligt och i privata meddelanden. Att många fortfarande är övertygade om att de snott folks pengar för att finansiera ett glassigt liv. Senast var det podden Flashback Forever som svandök rakt ner i det som en gång var World of Alidia och där kritiken heller inte lät vänta på sig.

Så varför bloggar Vanja om det igen nu?
Jo, för att vissa fortfarande anser att de inte tagit tillräckligt ansvar. Att de inte svarat på alla frågor. Vanja menar att det nu är dags att göra det en gång för alla – och hoppas att SvD:s granskning ska ge utrymme för både ansvarstagande och nyansering. Hon vill be om ursäkt. Igen. Hon vill förklara, visa kvitton, visa skuld och visa sårbarhet. Och framför allt vill hon, som hon själv uttrycker det: gå vidare.

Vad är era tankar om Vanjas inlägg?
Köper ni förklaringen och tror ni att de som drabbats accepterar ursäkten?
Jag var tvungen att sammanfatta det rätt mycket eftersom inlägget var lika långt som näsorna på de stackare som investerade pengar i det här projektet så läs gärna hela Vanjas inlägg om du är intresserad.

Vill man läsa mina tidigare inlägg om saken så hittar man den HÄR i Vanjas kategori!

Paula Rosas i tvist med samarbetspartner

Bildkälla: Stella Pictures

Sitter för första gången under alla mina år i denna bransch i en twist. Twisten rör ett samarbete som jag valde att ta ner, då de inte informerat mig om vissa saker. Pratar i detta nu med en företagsjurist som hjälper mig att kolla upp mina faktiska rättigheter.
Det känns såklart tråkigt att det ska behöva gå såhär pass långt, samtidigt som jag känner att det är viktigt att markera. Det känns viktigare än att bli kompenserad ekonomiskt för redan nedlagd tid och pengar. // Paula Rosas

Jag tycker det är tråkigt att Paula hamnat i en tvist med ett företag som hon skulle ha ett reklamsamarbete med, men samtidigt tycker jag det är positivt att hon berättar om det. Hon lär ju knappast vara ensam.
Jag vet inte vad det är för information företaget undanhållit från henne, men det har seglat upp en hel del oseriösa företag på influencerhimlen, där drop shipping med ovanligt långa leveranstiden står som spön i backen. Minns ni när Isabella Löwengrip rakade i en Bentley med produkten ”My Flawless”, eller när Isabella, Alexandra Nilsson och även Antonija Mandir gjorde reklam för hörlurs-kopior som var rena skräpet?

Och det slutade inte där om ni trodde det, nej nej.
Dårskapen fortsätter dimpa ner på sociala medier likt tidningar i My Martens brevfack.
Nu är det köksverktyg i trä som har blivit nästa stora hype att marknadsföra – trots att den information som sprids flitigt är ren och skär bullshit. Pernilla Wahlgren är bara en av flera influencers som glatt visat upp träverktygen på sina plattformar – inför hundratusentals följare – och Johan ”Matgeek” Hedberg har publicerat ett fenomenalt inlägg om saken:

Han har även kritiserat det här kuddföretaget som bland annat Carina Berg gör reklam för här.

Kanske behöver de som förmedlar dessa reklamsamarbeten uppdatera sin rutin en smula? Den här typen av företag dyker nämligen upp överallt på sociala medier, där de försöker tjäna lite snabba pengar genom ”influencer washing” – alltså genom att rida på influencers och andra kända personers trovärdighet och deras relation till följarna.

Har någon av er gått på den här eller någon liknande blåsning?
Oh please, do tell!