Jocke och Jonna har välkomnat sonen Lilou till världen

Det här inlägget skulle kommit mycket tidigare så förlåt för det.

Bildkälla: Joakim Lundell Instastory

Bild 1: Jonna fick stanna på förlossningen!
Hon ska få sömntabletter och få sova några timmar då hon var slutkörd!
Sedan ska vi prata med läkare och se om det går att göra en igångsättning.
Fantastiskt bemötande och otroligt empatisk fin personal vi möttes av!

Bild 2: Min grymma fina krigare är nu öppen 4 cm och redo att bli igångsatt! ??

Bild 3: Aktiva fasen är nu igång! ?
Öppen ungefär 7 cm just nu.

Stort grattis till Jocke och Jonna som välkomnat sonen Lilou till världen.
Paret har sedan tidigare dottern Lunabelle – född 2018 – och sonen Lionel – född 2020.

Hanna Hellquist ger tillbaka alla pengar

Bildkälla: TT

Efter radioprofilen Hanna Hellquists insamling till hunden Ines så har hon nu gjort en helomvändning och skriver i Instagraminlägget här ovan att hon kommer lämna tillbaka alla pengar som donerats till hunden Ines olika veterinärbesök. 
För den som vill ha den korta sammanfattningen så missade Hanna att betala för hundens försäkring vilket ledde till att Hanna själv skulle behöva punga ut med pengarna för att täcka den 12 år gamla taxens olika operationer.
För att slippa detta så startade hon en insamling på nätet dit folk gladeligen skänkte pengar. Här kan du läsa mitt inlägg om saken.

Omständigheterna är dock lite märkliga för å ena sidan säger Hanna att hon behöver pengar till veterinärkostnaderna eftersom hon missat att betala försäkringspremien, samtidigt som det på insamlingen stått att hon visst haft en försäkring, men att den inte täcker kostnaderna på grund av hundens ålder.
Två konflikerande utsagor minst sagt.

Jag har en misstanke på att det kanske är Sveriges Radio som kanske har någonting att göra med att Hanna nu lämnar tillbaka pengarna. Arbetar man med public service så omfattas man av ganska mycket regler kring vad man få och inte får göra.
Jag menar, jag minns fortfarande stormen kring SVT-anställda Carina Bergfeldt och hennes insamling till förmån för Svenska Afghanistankommittén, och då gick pengarna inte ens till henne personligen.

Hanna själv skriver att anledningen är att hon inte orkar administrera reaktionerna, men vad betyder egentligen det?
Reaktionerna från? Följarna eller Sveriges radio? Eller en kombination?

Vad tänker ni om det här?

Tiingelinns nya business – säljer hemmagjorda ljus

Foto: Pernilla Wahlman/TT // madebytiingelinn.se

Allas vår unga mamma – Linn ”Tiingelinn” Andersson – har startat onlineföretag där hon säljer egengjorda stearinljus.
Hon skriver i sitt inlägg att varje ljus är omsorgsfullt gjort för hand av henne, som alltid älskat blommor, och dofter samt haft en passion för ljus. Hon gör alla ljus själv så de finns endast en begränsad upplaga.
Jag är själv en ljusälskare av rang och har ett helt skåp fyllt till brädden av olika ljus och har gärna ett doftljus tänt när jag är hemma. Jag är dock inte ett så stort fan av ”dekorationsljus” som inte verkar gjorda för att tända då designen smälter bort relativt snabbt, men det är ju en ren smakfråga.
Ljusen verkar kosta mellan 149 kr och 299 kr men i skrivande stund firar Linn premiären genom att ha sänkta priser, så då kan man få ett ljus för ynka 99 kr.
Man ska gå vidare till hemsidan för att få veta mer om Linns nya företag, så då gör vi väl det.

Bildkälla: madebytiingelinn.se/collections/

Det första en av mina läsare uppmärksammade mig på är att det inte finns några kontaktuppgifter till företaget utan kontakt görs via ett formulär. Det finns heller inga allmänna- eller köpvillkor på sidan. Det är inget krav enligt lag, men enligt sidan Digitaljuristerna finns det många fördelar med att ha allmänna villkor. Om Linn skulle välja att ha allmänna villkor på sin sida, ska de vara anpassade efter hennes specifika verksamhet. Allmänna villkor får inte kopieras från något annat företag eftersom det kan utgöra ett upphovsrättsintrång så Linn kanske inte ens vet vad som ska stå i det egna.
Vidare går följande att läsa:

Kunderna uppskattar att företag har allmänna villkor för köp av produkter eller tjänster. Villkoren blir tydliga för kunderna och det bidrar till att de känner sig trygga i att ingå avtal med företaget.
Dessutom kan potentiella kunder läsa de allmänna villkoren innan de ingår ett avtal, om de känner sig osäkra eller vill jämföra olika företag.
Vi rekommenderar därför företag att publicera sina allmänna villkor på hemsidan för allmänheten. Det tyder på att företaget arbetar med transparens och kan öka trovärdigheten.

Som sagt,  det är inte ett krav men hade givit Linns hemsida ett lyft vad gäller transparens och trovärdighet, men världen är full av människor som struntar i sådant när de nätshoppar, so ”no harm, no foul” som Joey Tribbianis gamla agent ”Estelle” skulle sagt.

Vidare uppmärksammade samma läsare mig på att tillverkning och försäljning av doftljus omfattas av kemikalieregler som kontrolleras av Kemikalieinspektionen:

Du som tillverkar, importerar och säljer ljus är ansvarig för att ljusen uppfyller alla regler. Det finns flera olika regler inom respektive område, som innebär att du kan behöva anmäla, informera om innehåll och farliga egenskaper och kontrollera att dina produkter inte innehåller ämnen som är förbjudna eller inte får finnas över vissa halter.

Du behöver därför ha god kunskap om kemikaliereglerna och ha koll på vilka ämnen dina produkter innehåller, hur ämnena klassificeras och i vilka halter de förekommer.

Bildkälla: yankeecandle-sverige.se/vanliga-fragor/

Jag har kikat runt på lite andra sidor som säljer doftljus – bland annat den här – där jag heller inte kan hitta någon information om hur företaget säkerställer att de följer kemikaliereglerna så det verkar vara ganska standard att inte ha med det, men att det KAN finnas krav.
Däremot finns det allmänna köpevillkor på den här sidan, samt information om eventuella returer, någonting som Linn inte tar upp alls på sin.
Frågan är om Linn medvetet utelämnat den eftersom vi i Sverige har en ganska omfattande konsumentköplag som gäller vare sig den är listad på hemsidan eller ej, eller om hon helt sonika inte känner till den? Återigen det där med transparens och trovärdighet. Det finns inget nytt företag registrerat för den här verksamheten så jag gissar att Linn knölar in den under sitt gamla influencerföretag.

Vad har ni för tankar kring Linns nya företag?
Heller ljus än ”fast fashion” tänker jag, så jag är försiktigt positiv. 🙂

Tillägg: Formarna finns att köpa på bland annat Temu.