Google tar plats i modebranschen

Sarah Jessica Parker bland kändiseliten på front row hos Burberry S/S 2011.
1 av 2
Sarah Jessica Parker bland kändiseliten på front row hos Burberry S/S 2011. - Foto: Foto: All Over Press
Katie Holmes på Calvin Klein S/S 2011.
2 av 2
Katie Holmes på Calvin Klein S/S 2011. - Foto: Foto: All Over Press
Dela på Pinterest
En av världens ledande makthavare vidgar sina vyer genom att öppna dörrarna till en ny dimension.

Att sociala medier gör intrång i modevärlden är ju ingen direkt nyhet. Twitter från front row och Vogue i din iPad. Nu senast har det spekulerats för fullt kring Googles nya satsning - Boutiques.com.

Google menar att man kommer ha möjlighet att samla sina favoritplagg i en egen shop. Och om man vill handla plaggen transporteras man till respektive webbshop. Google är alltså inte säljaren själv, utan fungerar snarare som en länk mellan kunden och distributören. De samlar ihop allt och gör webbshopping smidigt - och framför allt bekvämt.

I hopp om att höja statusen ytterligare har de rekryterat stora namn såsom Sarah Jessica Parker och Katie Holmes, som ska öppna egna shoppar.

De är inte ensamma om detta. Den internationella auktionsajten eBay har i flera år försökt att rikta in sig mer på mode, utan någon direkt framgång. En anonym VD inom modebranschen tycker till om detta i The Cut:

- Det är ju Google. Är inte det mycket hetare än eBay? Det stämmer att eBay har utforskat det här området och har provat olika metoder med några exklusiva samarbeten. Men Google äger världen - det äger YouTube, Gmail, och är en annan sorts plattform än eBay.

Om det här är framtiden för dagens nätshopping är ovisst, men vi kan i alla fall konstatera att allt som Google rör vid blir till guld.