Sultanen av Brunei har världens största privata bilsamling.
Sultanen av Brunei har världens största privata bilsamling. - Foto: RM Sotheby's/TT

Han har världens största bilsamling – värd 50 miljarder

Det kryllar av stora bilsamlingar i världen, men ingen kan mäta sig med världens största. Det är Sultanen av Brunei som är den enskilt största bilsamlaren i världen. Både sultanen och hans lillebror är enormt bilintresserade.


Sultanen, Hassanal Bolkiah, är den 29e i ledet sedan 1363. Han är vida känd inom bilvärlden för sin spektakulära bilsamling.

Världens största bilsamling

Totalt rör det sig om 7 000 bilar som sägs ha ett värde på över 50 miljarder kronor.

I snitt blir det ett värde av cirka 7,4 miljoner kronor per bil.

Anledningen till det enorma värdet grundar sig i att sultanen är en fena på att specialbeställa bilar.

Bilar som inte finns

Det är nämligen så att sultanen har beställt ett stort antal helt unika bilar, som i många fall inte officiellt finns.

Bilarna har oftast upptäckts av allmänheten när de har varit på väg till Brunei. När man har 7 000 bilar är tiden bakom ratten på varje bil bestämt begränsad, så de ses sällan på vägarna.

Sultanen har flera Ferrari 456 i kombiversion. Foto: Youtube

Sultanen har bland annat beställt sex stycken Ferrari 456 GT Venice, en kombivariant av 456, flera Bentley Dominator – märkets första suv, samt åtta andra Bentley-modeller som officiellt inte existerar – Buccaneer, Camelot, Phoenix, Imperial, Rapier, Pegasus, Silverstone, och Spectre.

Enorma volymer

Sultanen nöjer sig inte bara med ett exemplar av varje bil. Han har exempelvis två Ferrari 250 GTO – en av världens absolut dyraste bilar – över 600 Rolls-Roycer, 11 Ferrari F40, 10 McLaren F1, och 380 Bentley-bilar.

Med tanke på sultanens enorma bilsamling har han samlat på sig en hel del pondus under åren. Det är inte minst tack vare specialbeställningar vilket rimmar med enorma vinstmarginaler för biltillverkarna.

Enligt vissa källor är det tack vare att sultanen shoppade loss hos Bentley och Rolls-Royce under 1990-talet som märkena inte gick i konkurs. Med det sagt är det troligt att märkena ändå hade hittat nya ägare.

Ferrari är en favorit

Ett av sultanens absoluta favoritmärken är Ferrari, något som gett honom enormt inflytande hos det italienska märket i Maranello.

Utöver ovannämnda 456 GT Venice, har sultanen fått beställa sina Ferrari-bilar i utföranden som ingen annan har fått.

Sultanen äger 11 stycken Ferrari F40. Foto: RM Sotheby's

Ett exempel är sultanens 11 Ferrari F40. Från fabrik erbjöds modellen endast i rött, men sultanen fick beställa sina bilar i allt från grönt, till svart, till vitt, till grått. Hans bilar hade dessutom högre effekt än vad som är standard.

Det som gör F40 unik är att det är den sista bil som Enzo Ferrari själv godkände.

Ett annat exempel är en av sultanens Ferrari Enzo som var målad i mattsvart från fabrik. Det är den enda mattsvarta Enzon i hela världen.

Bilar far illa

Många av bilarna har knappt körts, vilket sällan är bra för äldre bilar. De mekaniska delarna av en bil tenderar nämligen att åldras snabbt om de inte används regelbundet.

Tyvärr innebär den 7 000 stora bilsamlingen att många av bilarna, som har stått parkerade sedan de inhandlades, är i riktigt risigt skick.

Bilder inifrån samlingarna är svårt att hitta, men några foton har slunkit ut genom åren vilket The Drive har rapporterat.

Bil