Tesla Model 3 Elbil
Tesla avviker från mängden på servicefronten. - Foto: Marcus Berggren

Chockpriser för service av elbilar – Tesla bryr sig inte

​Elbilar är ofta betydligt dyrare i inköp än en motsvarande bensin- eller dieselbil, men ska i gengäld vara billigare att äga tack vare lägre driftskostnader. Nu visar emellertid nya siffror att servicekostnaderna ofta är skyhöga.


Miljötänk i all ära, men för många är valet att gå över till elbil ofta privatekonomiskt motiverat. Bilarna är förvisso i regel dyra i inköp, men avverkar man många mil finns det i gengäld stora besparingar att göra på drivmedelsfronten.

Elbilarna bör också vara billigare att serva, då de har betydligt färre komponenter än en bil med förbränningsmotor. Det finns inte heller något behov av olje- eller kamremsbyten, samtidigt som bromsarna slits mindre tack vare funktioner som regenerativ inbromsning.

Nya siffror från Teknikens Värld visar däremot att så ofta inte är fallet, utan att vissa elbilar i stället kan vara riktigt dyra att underhålla.

Billiga MG har dyrast service

De allra högsta servicepriserna hittar vi hos det kinesiska MG, som fick en hel del uppståndelse för sina låga priser när man gav sig in på den svenska marknaden.

Suven MG Marvel R ska servas varje år eller var 2 400:e mil, och följer man serviceschemat i tio år landar den totala servicenotan på hela 49 678 kronor.

Särskilt dyr är fyraårsservicen som går loss på hela 11 178 kronor, och väljer man att inte serva bilen är risken att den sju år långa nybilsgarantin inte gäller när något havererar.

Detta illustrerar vikten av att verkligen räkna igenom de totala ägandekostnaderna innan man slår till på en billig kinesisk elbil.

Stora skillnader

Renault ligger nästan på samma nivå som MG med sin Megane E-tech, där fyraårsservicen går loss på 8 279 kronor och den totala kostnaden för tio år landar på 46 990 kronor.

Hos andra biltillverkare är servicepriserna inte fullt så höga, och Volkswagens storsäljare ID.4 kostar exempelvis 36 986 kronor att serva över en tioårsperiod.

Att serva en elbil från Volvo kostar 2 332 kronor och ska göras vartannat år, vilket motsvarar en totalkostnad för 10 år på 9 328 kronor. 

Tesla bryr sig inte

Det märke som sticker ut mest i servicesammanhang är dock, föga förvånande, Tesla.

Den amerikanska tillverkaren kräver nämligen inte att kunderna ska serva sina bilar för att garantin ska gälla, vilket är en indikation på hur lite service en elbil egentligen behöver.

Väljer man att serva sin Tesla landar kostnaden på 26 700 kronor för en tioårsperiod.

Ännu en spik i elbils-kistan

Elbilarna har varit på stark frammarsch i försäljningssiffrorna under de senaste åren, men enligt Mobility Sweden är detta på väg att förändras.

I oktober föll elbilarnas andel av de nyregistrerade bilarna i Sverige till 38 procent från 44 procent i oktober, och det är en trend som väntas tillta. Detta kan enligt Mobility Swedens VD Mattias Bergman leda till att Sverige får svårt att nå sina egna och EU:s klimatmål.

En del av förklaringen ligger i att klimatbonusen för nyköp av elbilar slopades i slutet av förra året. Detta har i kombination med det höjda ränteläget och ökade levnadskostnaderna gjort att en ny elbil är svår att räkna hem för allt fler.

Att elbilsägare i många fall måste dras med höga servicekostnader kan vara ännu en spik i kistan för den vikande elbilsförsäljningen.