Det rapporterar Car Expert.
Ett nytt batterilyft på gång
Toyota räknar med att bli först i världen med massproducerade solid state-batterier. De är byggda helt i fast form i stället för flytande kemi, något som både höjer energitätheten och öppnar för mindre och lättare batteripaket.
Tekniken kan även ge längre räckvidd och snabbare laddning, vilket många elbilsköpare efterfrågar.
En av de första modellerna som kan få tekniken är den kommande Lexus LS Coupé, som Toyota redan visat upp som koncept.
Räcker längre än bilen själv
Keiji Kaita, chef för Toyotas batteriutveckling, berättar att de nya batterierna kan få en livslängd på omkring 40 år. Efter 10 år ska kapaciteten fortfarande ligga på minst 90 procent.
Det är en stor skillnad jämfört med dagens elbilsbatterier som ofta tappar kapacitet snabbare.
Den långa livslängden gör att samma batteri kan fortsätta användas även efter att bilen skrotats. Toyota ser framför sig en framtid där batterier flyttas vidare till nya fordon eller används i andra produkter.
Kostar mer i början
All ny teknik är dyr och solid state blir inget undantag. Toyota säger att de första batterierna kommer kosta mer än vanliga lithiumjonbatterier. På sikt väntas priserna sjunka och landa i samma nivå som dagens teknik.
Toyota siktar på lansering runt 2027. Om planerna håller kan det innebära ett av de största teknikskiftena i elbilens historia.


