Elbilar var populära redan på tidigt 1900-tal.
Elbilar var populära redan på tidigt 1900-tal. - Foto: Petersen Automotive Museum

Elbilen från 1907 – med 34 mils räckvidd

Många tror att elbilar är ett nytt fenomen, men faktum är att de existerat sedan sent 1800-tal. Det dröjde dock till 1910-talet innan de fick en räckvidd som gick att leva med. En av dessa var Detroit Electric, samma bil som Farmor Anka rattade.


Mellan 1907 och 1939 tillverkades elbilen Detroit Electric av amerikanska Anderson Electric Car Company.

Under bilens 32 år i produktion tillverkades hela 13 000 exemplar.

Petersen Automotive Museum i Los Angeles har en Detroit Electric. (Foto: Marcus Berggren)

Marknadsfördes som en bil för kvinnor

På den tid det begav sig marknadsfördes Detroit Electric som en bil för kvinnor. Inredningen påminde om ett vardagsrum, medan eldriften innebar att man slapp veva igång bilen – något som skonade en hel del handleder.

Faktum är att Farmor Anka, Kalle Ankas farmor, körde en Detroit Electric.

Likheterna med en hästvagn är slående, vilket var typiskt för tiden.

Inredningen var inte särskilt modern. (Foto: Petersen Automotive Museum)

Förbränningsmotorn körde om

Elbilar var vanligt förekommande under tidigt 1900-tal, inte minst när bränslepriserna skenade under exempelvis första världskriget.

Men den första oktober 1908 började Ford Model T tillverkas – den så kallade T-Forden – som av många anses vara världens första tillgängligt prissatta massproducerade bil.

20-talets intåg förde med sig allt lägre bränslepriser och marknaden för förbränningsmotorer började öppna upp ordentligt.

Räckvidd av rang

En annan nackdel med dåtidens elbilar var en bestämt begränsad toppfart, samt en brist på lämplig infrastruktur.

Detroit Electric hade cirka 10 hästkrafter och en toppfart på runt 30 kilometer i timmen.

Det räckte emellertid till en räckvidd på 34 mil, vilket inte är fy skam, inte ens med dagens mått mätt.

Priserna på Detroit Electric har ökat på senare tid. (Foto: Petersen Automotive Museum)

En stundande samlarbil

Marknaden för tidiga elbilar har utvecklats kraftigt på senare år.

I juli 2016 gick en helrenoverad Detroit Electric på auktion för 66 000 dollar, motsvarande 690 000 kronor.

Förra året såldes en i liknande skick för hela 1,5 miljoner kronor.

Fortsättningsvis ökar antalet Concours-tävlingar världen över med specifika elbilsklasser.

Trots att det tillverkades så pass många Detroit Electric finns det knappt några kvar.

De som verkligen vill få möjlighet att beskåda en bör åka till Petersen Automotive Museum i Los Angeles, USA, alternativt till Henry Ford-museet i Detroit.

Nya tag

Det är inte enbart för nöjes skull som vi skriver om detta, utan Detroit Electric-historien är återigen på tapeten efter att Nevs nya ägare, EV Electra är på tapeten igen.

En nytappning av Detroit Electric ingick i en affärsuppgörelse mellan EV Electra – Nevs nya ägare – under 2021. 

EV Electra pumpade in 500 miljoner dollar i Detroit Electric, något som verkar ha slutat med att de sistnämnda känner sig bestulna på sin modell ES.01.

Frågan är hur långt elbilar hade kommit i utvecklingen ifall de inte försvunnit från marknaden fram till 90-talet, då nya elbilar började tillverkas igen, inte minst för marknaden i Kalifornien.

Bil