Natashja "Lady Dahmer" Blomberg
Natashja "Lady Dahmer" Blomberg gästar podden Sanning & Konsekvens. - Foto: Instagram/Lady Dahmer, AP Photo/Luca Bruno/TT Bild

​Natashja "Lady Dahmer" Blomberg om smalhetsen: "Dags att börja kommentera kroppar"

Nyheter24:s podd Sanning & Konsekvens har släppt ett specialavsnitt med anledning av den rådande debatten kring pro-ana, heroin chic och smalhets. Gästar gör kroppsaktivisten ​Natashja "Lady Dahmer" Blomberg.


– Det är ingen idé. Folk är dumma i huvudet. Dom kommer inte fatta. De saknar förmåga att analysera sin omvärld och att se saker i sitt sammanhang. Jag har försökt att förklara pedagogiskt i 15 år för folk. Många förstår. Men den stora massan gör inte det. För dom kan inte tänka. Deras hjärnor är inte utvecklade. Det är oroväckande.

Så säger kroppsaktivsten Natashja "Lady Dahmer" Blomberg när hon gästar Bloggbevaknings Camilla Gervide och Nyheter24:s Quetzala Mikko Blanco i Nyheter24:s podd Sanning & Konsekvens.

Natashja "Lady Dahmer" Blomberg gästar podden Sanning & Konsekvens

Den här veckan släpps ett specialavsnitt av podden med anledning av den rådande debatten kring att heroin chic-trenden har gjort comeback, smalhets och influencers ansvar gentemot målgruppen.

I slutet av 2022 skrev New York Post att "röven var ute" och att det var inne att vara väldigt väldigt smal igen. På TikTok sprids även trenden "body checking" som går ut på att zooma in och fokusera på kropp och vikt.

Men i Sverige skulle det dröja tills debatten kom hit. Startskottet blev när en välkänd influencer nyligen la ut en bild med fokus på en knotig ryggrad. Hon är inte ensam. 

Andra kända svenska influencers har den senaste tiden allt mer fokuserat på att lägga ut bilder på magra kroppsdelar.

Camilla Gervide startade debatten på nytt

Camilla Gervide som driver Bloggbevakning reagerade starkt på bilden. Under ett släktkalas i lördags fick hon bilden skickad till sig av en läsare. Bilden på influencern Lovisa Worges ryggrad. 

"Jag KAN inte hålla käften längre. Vad fan är det för jävla samtid vi lever i när det HÄR är det content som influencers laddar upp och får en massa jävla hjärtan, flammor och pipiga kärlekskommentarer för? En benig ryggrad?", skrev hon.

Camilla Gervide ligger bakom Bloggbevakning.

Flera andra debattörer och politiska influerare har också reagerat starkt på den strida ström av pro ana-bilder som läggs ut av svenska influencers. 

Ett vanligt motargument är att man "inte ska kommentera andras kroppar". Natashja "Lady Dahmer" Blomberg menar att det är ett begrepp som har kidnappats. 

– Vi har kroppspositivetsrörelsen. Där vi har prånglat ut hela tiden "sluta kommentera kvinnors kroppar". Det har kidnappats av alla jävla människor. Ingen vågar säga något offentligt, för då blir man den här anti-feministiska bad guyen som kommenterar andra kvinnors kroppar. Men vi kan inte gå med på det. Det är inte vad kroppspositivrörelsen handlar om i grunden, säger hon i Sanning & Konsekvens. 

Natashja "Lady Dahmer" Blomberg tycker att det är dags att rita om kartan. 

– När vi pratar om ideal så är det dags att börja kommentera kroppar och synliggöra vad det är vi ser och vad det är som händer, säger hon i Sanning & Konsekvens.

Starka reaktioner från Lisa Bjurwald, Ulrika Good och Kajjan Andersson

Journalisten Lisa Bjurwald har också hon uppmärksammat Gervides inlägg. I magasinet Konkret skriver hon:

"Det här handlar inte om att peka finger mot enskilda individers kroppar, att kalla den ena för fet och den andra för mager. Nej, här pågår en cynisk mångmiljonindustri, där de modeföretag som klär svenska tonårsflickor väljer att sponsra influencers som öppet erkänner att de har ätstörningar".

Både copywritern Ulrika Good och kroppsaktivisten Kajjan Andersson har skrivit om sina tankar kring den rådande debatten. 

"Självklart ska vi lyfta och diskutera när tex företag eller profiler med hundratusentals följare aktivt väljer att producera och sprida innehåll som knappt går att skilja från bilderna i ett pro-ana community", skriver Andersson bland annat.

Hanna Bergwall, som bloggar på Nyheter24, skriver också om den rådande smalhetsen och debatten som följt.

"Att kritisera influencers för att lägga ut anorexivumande pro-ana bilder är INTE samma sak som att kommentera någons kropp. För det som kritiseras är INTE en influencerns kropp. Nej. Det som kritiseras är den marknadsföring som influencern sysslar med", skriver Bergwall.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!