margaux dietz och Calzedonia
Margaux Dietz kritiseras efter samarbetet med Calzedonia. - Foto: Stella Pictures. BIlden är ett montage.

Fansen rasar mot Margaux Dietz: "Blir bojkott"

Margaux Dietz la ut två bikinibilder på Instagram – och det fick många att reagera. Bilderna var ett samarbete med Calzedonia, ett företag som har kallat influencerprofilen Nicole Falciani för "tjock".


Det var under söndagen som influencerprofilen och bloggaren Margaux Dietz, 28, delade med sig av två bikinibilder på sin Instagram. 

Men hennes 334 000 följare noterade snabbt att det var något som inte stämde. Bilderna är ett samarbete för den italienska modejätten Calzedonia, och det fick många att reagera...

Det här var en av bilderna som Margaux Dietz la ut på Instagram i samarbete med klädmärket Calzedonia. Bildkälla: Instagram/Margauxdietz

År 2017 så bröt Instagramprofilen Nicole Falciani, 22, allt samarbete med märket. Anledningen var att hon hade fått ett mejl från företaget där de skrev att hon var "för tjock".

"De sa det på ett mycket snällare sätt och de skrev att de tycker att min kropp har förändrats lite för mycket sedan förra året och att deras produkter kräver ett särskilt fysiskt utseende, framför allt för att kunna framhäva produkten", skrev Nicole på Instagram då.

Besviken på kollegornas samarbete med Calzedonia

Nicole berättade även för Modette om hur hon svarade på det helt sjuka mejlet från Calzedonia.

– Jag svarade att detta är det sjukaste mejlet jag någonsin fått från ett företag och att detta är oacceptabelt och att jag inte längre vill samarbeta med dom, sa Nicole då.

Nicole Falciani kallades för "tjock" av Calzedonia. Bildkälla: Instagram/nicolefalciani

Hösten 2017 riktade Nicole kritik till sina influencerkollegor som fortsatte att samarbeta med Calzedonia.

"Snälla tänk efter innan ni gör ett samarbete. Pengar är inte allt. Det finns så mycket annat som spelar roll. Jag är på riktigt besviken över hur folk jag kallar kollegor kan samarbeta med ett företag som Calzedonia (vi borde backa varandra!)", skrev Nicole i sin blogg. 

Många fans har ifrågasatt Margaux samarbete med klädjätten. Bildkälla: Stella Pictures.

Margaux fans kräver svar 

Nu strömmar kommentarerna in från Margaux besvikna fans.

"Tråkigt att du väljer att göra reklam för detta varumärke med tanke på deras syn på kvinnokroppar!"

"Vi är nog ganska många som blir fundersamma kring detta... Känns riktigt segt att unga, osäkra tjejer får ta del av detta efter hur Calzedonia behandlat influencers tidigare. Ger en fruktansvärt tråkig bild av hur samhället och sociala medier fungerar å visar upp...Hoppas du kan ge en öppen förklaring så alla förstår tanken bakom och din syn på saken."

"Skulle också vilja läsa hur du tänker angående Nicole Falcianis kritik mot Calzedonia!"

"Kan du stå för detta samarbetet när de tidigare kränkt influencers pga deras kroppsform?? Undrar bara liksom? Är det särskilt genomtänkt verkligen?"

"Jag skulle också vilja ha en svar på varför du gör ett samarbete med en företag som kränkt en annan influenser på grund av hennes kropp? Förstår att du behöver lön men de finns väl ändå bättre företag att samarbeta med?"

"Bojkott från min sida"

"Tycker verkligen om dig och dina åsikter och du känns som en väldigt genuin människa, men att göra ett samarbete med ett företag som inte bara en gång tidigare har kränkt och nedvärderat andra offentliga personer på grund av hur deras kroppar ser ut känns för mig väldigt märkligt och har svårt att se hur man kan motivera något sådant. Gissar att du får mängder av förfrågningar dagligen, och att då välja Calzedonia att inspirera dina unga följare med verkar otroligt ogenomtänkt. Jag hoppas du har ett bra svar på det."

Margaux har inte bemött kritiken offentligt.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!