Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Bianca Ingrossos bolag fälls för könsdiskriminering

- 08/11/2019, 09:07 -

Bianca Ingrossos bolag fick två stycken bilder anmälda. Det hela slutade med att Reklamombudsmannens gav en fällande dom.

2019 har minst sagt varit full rulle för Bianca Ingrosso, 24. Hon är ambassadör för flertalet företag, bland annat Puma och Ideal of Seden, spelar in Wahlgrens värld, arbetar med sina sociala medier samt driver sitt eget sminkmärke CAIA som titt som tätt släpper nya produkter

CAIA har gått med storvinst och fullkomligt gjort succé på svenska marknaden. 

Men nu har företaget hamnat i blåsväder, avslöjar E-handel.se.

Sveriges Kvinnolobby anmälde en annons för smink från Caia Cosmetics till reklamombudsmannen. Annonsen stod Bianca Ingrossos Beauty Icons AB, som äger Caia Cosmetics, för.

På ena bilden, som är tagen lite underifrån, syns en kvinna med särade ben i vita underkläder och skinnjacka. För mycket fokus på kvinnans kropp och för lite på det sminkade ansiktet, tyckte anmälaren som beskriver bilden som könsdiskriminerande, kränkande och sexistisk.

Bianca Ingrosso
Bianca Ingrosso. Bildkälla: Stella Pictures

Beauty Icons AB, bolaget bakom Caia Cosmetics. stod på sig och menade att kampanjen styrker och lyfter kvinnor.

”Varje kvinna i Sverige och i resten av världen ska ha rätt att få uttrycka självsäkerhet i sin egen sexuali­tet. Annonsören blir ledsen men främst oroad över hur kvinnor som säger sig företräda kvinnor försöker att begränsa deras rätt att uttrycka oss”, svarade bolaget, skriver E-handel.se.

Men Reklamombudsmannen håller inte med här och väljer just därför att ge en fällande dom.  

"Fram­ställ­ningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen fram­ställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet", skriver RO. 

Utöver det fälls Beauty Icons AB för ytterligare en Facebookannons där en kvinna sitter framåtböjd på knä med särade ben framför en kaklad kamin och äter en godisrem. 

RO bedömer att kvinnan framställs som ett sexobjekt och att reklamen är könsdiskriminerande.