Bianca Ingrosso och CAIA Cosmetics
Bianca Ingrosso och CAIA Cosmetics

Ny kritk mot Bianca Ingrosso och Caia: "Jag blir så ledsen"

Bianca Ingrossos CAIA Cosmetics har fällts tre gånger för sin sexistiska reklam – men Bianca vägrar att ändra reklamen. Nu möts hon av ny kritik från Helena Westin som är ordförande i Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.


Det var i november 2018 som influencern och tv-profilen Bianca Ingrosso, 25, lanserade sitt sminkmärke CAIA Cosmetics. 

CAIA Cosmetics är en enormt succé, och försäljningen går i en rasande fart – vid lanseringen kraschade deras sajt efter 30 sekunder, och när de släppte mascaror så sålde de slut på 15 000 mascaror på två timmar. I fjol skrev Breakit om hur bolaget sålt för 20 miljoner kronor – och mer lär det vara vid det här laget.

Svarade på kritiken: "Jag som styr och ställer"

Men allt är inte en dans på rosor för Bianca och CAIA. Tre av CAIA Cosmetics reklamkampanjer har fällts av Reklamombudsmannen (RO). De slog fast att reklamen var könsdiskriminerande.

Då skrev Nyheter24 om hur besvikna Biancas fans blev av den sexistiska reklamen. En person kallade det "vidrig reklam" och andra krävde svar på varför Bianca inte stoppade reklamen.

Reklamombudsmannens motivering löd: “Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba".

I en intervju med Aftonbladet berättade Bianca då om sina tankar kring de uppmärksammade reklamkampanjerna. Hon menade att då det är hon som står bakom kampanjerna och står framför kameran med andra unga kvinnor som är med på noterna.

"Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag", sa Bianca till Aftonbladet då. 

Bianca Ingrosso har inga planer på att tänka om när det gäller CAIA Cosmetics reklam. Bildkälla: Stella Pictures.

Nya kritiken: "Jag blir så ledsen" 

Nu kritiseras Biancas fällda kampanjer återigen. Helena Westin är ordförande i Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm. På sin Linkedin-sida så riktar Westin skarpa ord mot Biancas agerande.

“Tänk om Bianca! Ingen mer sexistisk, könsdiskriminerande reklam. Även om kvinnorna som gjort den tycker det är ok. För det skapar i förlängningen en skev syn som spär på risken för hot, våld och sexuella trakasserier. Så är det bara. Så snälla Bianca! Gör nåt smartare med din reklam. Ta hjälp av byråer som vet vad de gör. Det kommer du, ditt företag och unga kvinnor att tjäna på”, skrev hon bland annat, uppger Bloggbevakning.

Helena Westins inlägg på Linkedin. Bildkälla: Linkedin/Bloggbevakning
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!