Reklam för miljonvärde inkuppad i Idol
Kuppade in reklam i Idol - värt miljonbelopp. TV4 blev grundlurade.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Idol är en talangjakt med ambitionen att hitta Sveriges nästa popstjärna. Tävlingen, som i Sverige startade år 2004, har under årens lopp vaskat fram en rad guldkorn, som kan stoltsera med titlar som rekordpopulär allsångsledare, Melodifestivalvinnare och stekhet USA-favorit.
Men det har trots allt inte gått lika bra för alla inblandade, och många forna idoler har vi glömt, tröttnat på eller i efterhand helst sluppit.
Idol 2011 sänds på TV4 fredagar klockan 20.00.
Under måndagens direktsända Idol-kval smög sig reklam som skulle kunna vara värd närmare en miljon kronor in i teverutan - gratis. Från TV4:s sida missade man händelsen totalt.
Det var bland annat i samband med att programledaren Pär Lernström inledde programmet, och då deltagarna uppträdde, som reklamen smögs in - av den ena idolens kusin.
– Vi visste att TV4 inte skulle gilla det, så vi skrev skylten efter vi kommit in, berättar kuppmakaren för Nyheter24.
Från källor med mycket god insyn har Nyheter24 fått det bekräftat att enbart en sekunds reklamexponering i Idol under denna sändningstid är värd mellan 150 000 och 200 000 kronor.
Skylten - som gör reklam för ett mindre filmbolag - syntes tydligt i bild under minst sex sekunder, vilket alltså motsvarar mellan 900 000 och 1,2 miljoner kronor.
"Kan inte kontrollera allt"
Idol exekutiva producent Magnus Karlsson Lamm menar att händelsen inte är en ovanlig företeelse.
– Vi försöker kolla vad vi kan, men det är en livesändning där man inte kan kontrollera allt. Det är många som vill vara en del av Idol - som vill synas, höras och göra reklam för sig själva, säger han till Nyheter24.
– Det är inte första gången det händer. Hade det fortsatt under kvällen och varit störande så hade vi tagit bort den.
"Gjorde den när vi kom in"
I vanliga fall brukar TV4 har koll på vad för slags skyltar som publiken tar med sig in i studion - men denna gång lyckades man alltså gå runt systemet och lura produktionen.
– Vi gjorde skylten efter att vi kom in, så de förstod nog inte grejen, avslutar skyltmannen till Nyheter24.