Måndag 25 Okt
Stockholm

Hård kritik mot napp marknadsförd av influencers: "Skrämselpropaganda"

Nappen, som marknadsförts av influencers, kritiseras hårt av experter.
Nappen, som marknadsförts av influencers, kritiseras hårt av experter. Foto: Adam Ihse/TT och Instagram/pennyyparnevik

Flera svenska influencers, däribland Penny Parnevik, 24, har marknadsfört en napp från märket Breease – som påstås kunna rena luft och skydda mot covid-19. Nu riktar flera experter hård kritik mot nappen och beskriver marknadsföringen som "skrämselpropaganda".

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

En så kallad luftfilternapp, av märket Breease, har synts på flera influencers sociala medier. 

Nappen, som utvecklats av två svenska läkare, påstods under våren kunna skydda barnet mot "föroreningar, bakterier och virus, inklusive covid-19", vilket Bloggbevakning var först att rapportera om.

Nappen kritiseras hårt av experter

Men nappen, och dess marknadsföring, väcker starka reaktioner och får hård kritik av medicinska experter som menar att det inte finns vetenskapliga bevis för att den fungerar. 

Dessutom menar de att den luftrenande funktionen är rentav onödig.

– Luftfilterfunktionen är fullständigt onödig. Det är olämpligt att sätta griller i huvudet på föräldrar i Sverige om att luften skulle vara farlig, säger Agnes Wold, professor i bakteriologi, till Expressen och fortsätter:

Agnes Wold. Foto: Adam Ihse/TT

– Små barn andas för övrigt främst genom näsan som utgör ett slags rengöringsfilter i sig.

Penny Parnevik: "En del negativ respons"

En av de influencers som marknadsfört nappen är Penny Parnevik, 24, som tipsade om den via ett samarbete med företaget Meds.

"Nappen fick en del negativ respons från mina följare som ifrågasatte behovet, vilket gjorde att jag började ifrågasätta produkten och jag och Meds hade en dialog kring detta", skriver 24-åringen till Expressen och fortsätter:

Penny Parnevik tipsade om Breease-nappen. Foto: pennyyparnevik/Instagram

"Med facit i hand så inser jag att just den här nappen inte är något jag behöver och det är inte en produkt som jag skulle marknadsföra igen".

Breease bemöter kritiken

Uppfinnarna bakom nappen, Fredrik Bokvist och Lars Thelin, menar att det visst kan finnas ett behov av att skydda sitt barn mot luftföroreningar i de svenska storstäderna – och betonar att de testat nappens funktion.

"Enligt våra CFD-mätningar så minskar antalet partiklar avsevärt som barnet andas ut vid användning av filtret, detta innebär sannolikt att risken för att barnet överför smitta till andra minskar", skriver de till Expressen och fortsätter vidare:

"Filtret är testat i marknadens största och mest välrenommerade laboratorium i USA och har en bevisad effekt på 99,9 procent mot virus och bakterier och används inom sjukvården i dag."

Men experterna ifrågasätter ändå vad syftet skulle vara att skydda barn mot alla partiklar, och påpekar dessutom att laboratorietester inte ger samma resultat som i verkligheten.

Kommentera
Kopiera länk
Dela