Den enorma ormen slingertand var svårast av alla maskiner att få till. Pressbild.
Den enorma ormen slingertand var svårast av alla maskiner att få till. Pressbild. - Foto: TT

Stor möda bakom "Horizons" maskiner

När Guerrilla Games skulle följa upp "Horizon: Zero dawn" blickade man västerut, mot Kaliforniens kända landmärken. Seriens karakteristiska maskiner gjordes om – och ambitionsnivån höjdes.Vi lade ned dubbelt så mycket tid på dem, säger animationschefen Richard Oud.


Fakta: "Horizon"

"Horizon" är en actionspelserie som utspelas i en öppen värld där spelaren kontrollerar Aloy, en rödhårig ung kvinna som från början är utstött från sin stam, men som senare blir hjälte.

2017 års "Zero dawn" har sålts i över 20 miljoner exemplar. I februari släpptes uppföljaren "Forbidden west" till Playstation 4/5.

"Horizon" har skapats av Guerrilla Games i Amsterdam, som tidigare ligger bakom skjutarserien "Killzone". Studion ägs av Sony.

I "Horizons" värld har apokalypsen inträffat, och stenåldersliknande stammar jagar och samlar på den amerikanska kontinenten, där överväxta ruiner och stålskelett vittnar om den värld som mötte ett våldsamt slut. Områdena befolkas inte bara av människor och djur, utan även robotbestar – vissa jättelika.

Det första spelet "Zero dawn" från 2017 utspelas i Colorado och Utah, där spelaren under berättelsens gång får reda på vad som egentligen gick snett. Tidigare i år släpptes uppföljaren "Forbidden west", och som titeln antyder är det västra USA som utforskas den här gången.

— Helt plötsligt hade vi de här fantastiska landmärkena och kända platserna som man kan skruva på och sätta sin egen prägel på, säger Misja Baas, AD vid den nederländska utvecklaren Guerrilla Games.

Jorden har gått under, men fått nytt liv igen i "Horizon". Pressbild.

Höjd och djup

Öknen har tagit över Las Vegas, medan delar av San Francisco ligger under vatten. Golden Gate-brons röda färg döljs av växtlighet.

— I det förra spelet utlovade vi en sorts höjdbaserad spelupplevelse, men den fanns inte riktigt där. Den här gången ville vi försäkra oss om att vi fick med den. Så vi öppnade världen både horisontellt och vertikalt, säger animationschefen Richard Oud.

Ett nytt klättersystem byggdes, och vattnet fick en ny roll. Den här gången går det att dyka ned under ytan, där en helt ny värld öppnar sig.

— Vi visste att vatten skulle vara en stor grej, så vi såg till att det finns massor av det, säger Baas.

Sedan länge övergivna ruiner, där hologram fortfarande finns kvar, utforskas av huvudpersonen Aloy.

Maskiner i massor

En stor del "Horizons" lockelse ligger i de stora metallvarelserna. I "Zero dawn" etablerades grunden, där alla maskinerna har sitt eget syfte i ett ekosystem. Vissa samlar och raffinerar resurser, andra transporterar dem, vissa spanar och andra är skapade för strid.

I arbetet med uppföljaren tog man ett steg tillbaka och tittade på "Zero dawns" maskiner.

— Vi såg att det fanns många boskapsliknande och kattliknande maskiner. Den här gången ville vi säkerställa att varje maskin kom med en distinkt spelupplevelse och rörelsemönster Jag, Misja och några andra chefer satte oss ned i tre dagar och gick igenom olika djur och deras rörelser, och så tog vi fram 25–35 och presenterade för vår regissör Mathijs (de Jonge), säger Oud.

Alla maskiner är inte av ondo. Vissa går att använda som riddjur. Pressbild.

Problematisk orm

Många maskiner är helt nya i "Forbidden west", som den mammutliknande dånjätten, känguruinspirerade piskhopparen och flygande solvingen. Redan i förra spelet hade varje maskin hundratals unika ljud, animationer och beteenden.

— Vi gjorde dem mycket mer olika varandra den här gången. Jag tror att arbetsbördan var dubbelt så stor som i "Zero dawn", säger Oud.

Den enorma ormen slingertand är inte bara en mardröm att möta – utan också att skapa.

— Du har en 15 meter lång orm som måste röra sig runt i ojämn terräng. Det var väldigt svårt, både från ett AI-perspektiv och animationsmässigt, att göra så att den inte kollapsade eller korsade sig själv, säger Oud.

"Horizon" har vuxit utanför spelens värld. Den ska bli Netflixserie, har blivit serietidning och en favorit i cosplayvärlden. En av seriens maskiner, den dinosaurieliknande långhalsen, har även förärats en Legomodell.

— Jag häpnar fortfarande när jag hör om de planerna. Att få en Legomodell av något man själv gjort är en barndomsdröm, säger Richard Oud.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Hooja kommenterar älgvandringen

3 timmar sedan

Ännu en VM-hjälte fick lämna "Masked singer"

3 timmar sedan
Halvvägs in i säsongen av "Masked singer" har panelen hittills endast lyckats skrapa ihop ett enda poäng. Den tilldelades Måns Zelmerlöw som prickade in VM 94-hjälten Tomas Brolin i det allra första programmet.

Därför är "Gift vid första ögonkastet"-deltagarna så unga i år

igår 19:54
Årets säsong av "Gift vid första ögonkastet" är i full gång och många har reagerat på den unga deltagarskaran. Nyheter24 frågade produktionen varför de medverkande är så unga i år.

Elvabarnsmamman Satu ”Mybabydolls” Nordling Gonzalez är gravid: "Virvelvind av känslor"

igår 18:14
Satu ”Mybabydolls” Nordling Gonzalez förlorade hastigt sin näst äldsta dotter förra året. Nu är hon gravid igen med sitt tolfte barn. "Glada för detta lilla hopp om ljus", skriver hon på Instagram.

Nas kommer till Sverige

igår 17:00
Den amerikanske rapparen Nas ger sig ut på Europaturné för att fira 30-årsjubileet av albumet "Illmatic". Efter turnépremiären i Helsingfors i höst kommer han till Stockholm 24 oktober. Nas ska framföra sitt album i dess helhet. Sitt jubileum firar han också genom att släppa en ny låt: "Define my namne".

Prinsessan Sofia hyllas för vågade draget: "Det är lekfullt"

igår 16:22
Prinsessan Sofia och prins Carl Philip tycks ha siktet inställt på att ta Europa – och kanske världen – med storm...