Torsdag 1 Dec
Stockholm

Kändisar stämmer brittisk tabloid

Prins Harry är en av flera brittiska kändisar som vidtar rättsliga åtgärder mot mediegruppen Associated Newspapers. Arkivbild.
Prins Harry är en av flera brittiska kändisar som vidtar rättsliga åtgärder mot mediegruppen Associated Newspapers. Arkivbild. Foto: TT

Sex brittiska celebriteter med prins Harry och Elton John i spetsen stämmer utgivaren av Daily Mail för "olaglig insamling av information". Bland annat ska avlyssningsutrustning ha placerats i bilar och hem.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Prins Harrys redan ansträngda förhållande till den brittiska tabloidpressen går in i en ny fas. Nu tar han till rättsliga åtgärder mot Associated Newspapers Limited (ANL) som ger ut Daily Mail. Bakom stämningsansökan står även skådespelarna Liz Hurley och Sadie Frost, artisten Elton John och hans make David Furnish samt Doreen Lawrence, vars son mördades i södra London 1993.

De sex har enligt ett uttalande från advokatfirman Hamlins blivit uppmärksammade på "övertygande och mycket plågsamma bevis" för att de har varit offer för "avskyvärda kriminella aktiviteter och grova integritetsintrång" av ANL.

Tillgång till bankkonton

Anklagelserna gäller bland annat att privatdetektiver anlitas för att i hemlighet placera avlyssningsutrustning i bilar och hem och att privata telefonsamtal spelats in.

Enligt stämningsansökan har också betalningar gjorts till poliser med "korrumperade kopplingar till privatdetektiver" för att komma åt känslig information. Medicinsk information har enligt stämningen "erhållits genom bedrägerier". Utgivaren anklagas även för att ha skaffat sig tillgång till bankkonton och finansiell information "med olagliga medel och manipulation".

Olaglig avlyssningsaktivitet

ANL, som även är utgivare av The Mail On Sunday och Mail Online, säger till AFP att bolaget "bestämt och otvetydigt" avvisar de både "ogrundade och mycket ärekränkande anklagelserna" och menar att det är ett försök att dra in Mail-titlarna i en tidigare telefonhackningsskandal.

Det är inte första gången som den brittiska tabloidpressen anklagas för att ha ägnat sig åt olaglig avlyssningsaktivitet. Murdoch-ägda veckotidningen News of The World lades ned 2011 efter avslöjandet om att redaktionen hackat sig in i telefonsvarare.

Elton John och David Furnish stämmer Daily Mail för grova intrång i privatlivet. Arkivbild.
TT
Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.