Bäst eller bara bra? Justine Triet (till höger) blev den tredje kvinnan i världshistorien att ta emot Guldpalmen, här poserar hon tillsammans med Arthur Harari. Arkivbild.
Bäst eller bara bra? Justine Triet (till höger) blev den tredje kvinnan i världshistorien att ta emot Guldpalmen, här poserar hon tillsammans med Arthur Harari. Arkivbild. - Foto: Vianney Le Caer/AP/TT

Franska kritiker besvikna trots fransk vinnare

Bra men inte bäst. Så kan några filmkritikers reaktioner på årets Guldpalmsvinnare i Cannes, franska "Anatomie d’une chute", sammanfattas.


Franska Le Mondes Clarisse Fabre och Jacques Mandelbaum åker hem från årets filmmaraton i Cannes med en känsla av besvikelse över att det i årets startfält – med några undantag – saknades filmer som gjorde avtryck på riktigt. Dessa fanns i stället utanför den officiella tävlingssektionen, enligt Le Monde som lyfter fram "Fermer les yeux" av den spanska regissören Victor Erice och "Euroka" av argentinaren Lisandro Alonso som två av årets största upplevelser. Med det sagt tycker Le Monde ändå att den franska regissören Justine Triets rättegångsdrama "Anatomie d’une chute" var en av de mest innovativa filmerna i tävlingssektionen.

Los Angeles Times kritiker Justin Chang anser att Guldpalmen borde ha gått till Jonathan Glazers "The zone of interest". Filmen är gjord utifrån en roman av Martin Amis och handlar om en nazistisk befälhavare som lever familjeliv granne med Auschwitz.

Inte heller The Guardians Peter Bradshaw hade gett Guldpalmen till just "Anatomie d’une chute", som han likafullt beskriver som "en utmärkt film", "djupt intelligent" och "vuxen". Även den brittiske kritikern lyfter fram Jonthan Glazers film – men också Aki Kaurismakis "Fallen leaves" och Wim Wenders "Pefect days" – som sina favoriter.

Sammantaget var de tävlande filmerna på Cannesfestivalen 2023 "enastående", enligt Bradshaw som reser hem med en helt annan känsla än Le Monde. Ett "vintage"-år, avslutar han.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!