Med en fyra dagar lång konstfest och fyra nya utställningar slår det nya Kin upp dörrarna den 15 februari. Läckande tak i det nybyggda stadshuset Kristallen, kritik från lokala konstnärer och pandemi gav det nya konstmuseet en trög start start 2018.
Nu är både ledningen och namnet nya. Men varför "Kin"? Det är helt enkelt förkortningen av Konstmuseet i Norr, som det hette först.
— Det var långt, inte så lätt att hantera och bara förståeligt på svenska, resonerar Maria Lind.
Hon har ett förflutet bland annat som svenskt kulturråd i Moskva men också som chef för Tensta konsthall och tycker att södra Sverige behöver få upp ögonen för allt det intressanta i konstväg som händer i norr.
— Det känns djupt meningsfullt att jobba med samtidskonsten just här och nu eftersom saker och ting ställs på sin spets häruppe. Om Tensta var Orten i förhållande till stadens centrum så kan man nästan säga att Norrbotten är lite Orten för Sverige, och att det är väldigt dynamiska och viktiga platser.
"Hel femma från NHL"
Som om "Kiruna IF skulle ha värvat en hel femma från NHL" beskrev museidirektionens ordförande rekryteringen av den nya museichefen – Maria Lind är internationellt meriterad och har tidigare gjort utställningar med spets.
— Det hoppas jag att jag kommer att fortsätta med, jag tror att samtidskonsten har en otrolig möjlighet att tala till människor som lever i dag, bara genom att man samexisterar, säger hon.

Utgångspunkten är författaren Sven Lindqvists motto "gräv där du står" och det samiska anslaget är starkt. Nya Kin öppnar bland annat med performanceverket "Markerna" av de samiska konstnärerna Carola Grahn och Nils-Johan Labba och i höst visas Britta Marakatt-Labbas första stora svenska retrospektiv.
Men den 15 februari invigs också en internationell utställning, "Observatoriet – konst och liv i den kritiska zonen", med 28 konstnärer – däribland något överraskande både ryska och ukrainska – varav flera nu ska undervisa på konstlinjen på folkhögskolan i Haparanda, ett exempel på många nya regionala samarbeten.
"Mer tillgänglig"
Vad ska du göra för att konsten inte ska uppfattas som svårförståelig eller elitistisk?
— Jag tror att samtidskonsten är mer tillgänglig i dag är någon gång i historien, det handlar mer om hur konsten förmedlas och där finns det mycket att göra. Vi kommer att skapa tillfällen att mötas och prata om konsten, och utifrån vad konsten ägnar sig åt hitta de gemensamma angelägenheterna.
