'Jag tycker att vi har lyckats få till det klassiska matinéäventyret med en charmig karaktär full av humor' säger Jerk Gustafsson om 'Indiana Jones and the great circle'.
'Jag tycker att vi har lyckats få till det klassiska matinéäventyret med en charmig karaktär full av humor' säger Jerk Gustafsson om 'Indiana Jones and the great circle'. - Foto: Bethesda

Indiana Jones slår sig in i spelvärlden

Den piskande professorn Indiana Jones har en lång historia av dåliga tv-spel bakom sig. Krävs det en svensk studio för att ändra på det? Det finns ingenting vi känner att vi behöver skämmas över, säger kreativt ansvarige Axel Torvenius för det nya spelet.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Fakta: "Indiana Jones and the great circle"

+ Spelets musik är skapat av kompositören Gordy Haab ("Jedi: Survivor", "Star wars: Battlefront"), och inspelat av en symfoniorkester i klassiska Abbey Road-studion i London respektive i Wien.

+ Indiana Jones må se ut och låta som Harrison Ford, men spelas här av röstskådespelaren Troy Baker ("The last of us"). Alessandra Mastronardi ("Förälskad i Rom") gestaltar Gina Lombardi och Emmerich Voss spelas av Marios Gavrilis.

+ Mer än 3,5 timme av mellansekvenser har spelats in till spelet, vilket är ungefär som två långfilmer.

+ "The great circle" bygger på tanken om en rak linje runt jorden, som passerar många klassiska platser som Giza, Påskön, Sukhothai och Machu Picchu – varav flera besöks i spelet.

Filmhjältar brukar förr eller senare dyka upp i tv-spel, och Indiana Jones är inget undantag. Men resultatet har de senaste 25 åren varierat från dåligt till halvdant, enligt kritikerbetygen som Metacritic samlat. Det är en trend som svenska Machinegames nu hoppas bryta, med "Indiana Jones and the great circle".

— Vi har gjort ett väldigt bra spel. Det vågar vi säga till 100 procent. Det här är det bästa spelet som jag någonsin jobbat på, säger Axel Torvenius, som ansvarat för det visuella, ljudet och animationerna.

Fin och dyr

Den Uppsalabaserade studion har fått tillgång till Lucasfilms bildarkiv och tusentals fotografier av en ung Harrison Ford.

— Och sedan har vi fått ut en jättefin, jättedyr 3D-skulptur av Harrison Ford, säger Torvenius.

Machinegames har lagt ned stor möda på pusslen i 'The great circle'. 'Alla skiljer sig från varandra, de är väldigt olika', säger Jerk Gustafsson.
Machinegames har lagt ned stor möda på pusslen i "The great circle". "Alla skiljer sig från varandra, de är väldigt olika", säger Jerk Gustafsson.

Den läggs i sin tur som ett skinn ovanpå de ansikts- och kroppsrörelser som skådespelaren Troy Baker spelat in i motion capture-studio.

— Folk tänker att Troy bara gör rösten, men han skådespelar även med ansiktet och gör hela kroppen, säger Torvenius.

"Väldigt effektiva"

Machinegames är en betydligt mindre studio än vad som normalt brukar ligga bakom den här typen av jätteprojekt, även om understudior i bland annat Tjeckien, Ungern och England har hjälpt till. Receptet stavas effektivitet, konstaterar regissören Jerk Gustafsson.

— Vi kastar inte bort saker utan vi ser till att använda det vi gör. När vi väl har bestämt oss för vad vi ska göra så gör vi det, säger han.

Att Indiana Jones spelas med förstapersonsvy är ovanligt för ett äventyrsspel. 'Det var svårsålt med en Indiana Jones i förstapersonsvy. Men det är ju det vi gör och det vi är experter på', säger Jerk Gustafsson om samarbetet med Lucasfilm.
Att Indiana Jones spelas med förstapersonsvy är ovanligt för ett äventyrsspel. "Det var svårsålt med en Indiana Jones i förstapersonsvy. Men det är ju det vi gör och det vi är experter på", säger Jerk Gustafsson om samarbetet med Lucasfilm.

Spelmässigt påminner "The great circle" om "Uncharted" eller "Tomb raider", även om Gustafsson ser mer likheter med 1992 års peka-klicka-klassiker "Indiana Jones and the fate of Atlantis" och "The chronicles of Riddick", ett Starbreezespel som flera Machinegames-veteraner jobbat på.

Det som sticker ut är förstapersonsvyn (att man ser nästan allt via Indiana Jones ögon, förutom när det ska klättras då perspektivet byts). Torvenius beskriver att vyn ger en intimitet, att man nästan kan stryka längs med de antika tempelväggarna med handen och krafsa bort mossan från kugghjulen i pusslen. Den andra fördelen han ser är i slagsmålen.

— Det är jättekul att se knytnäven landa i ansiktet på en skurk.

Axel Torvenius och Jerk Gustafsson på Machinegames i Uppsala som ligger bakom det kommande actionäventyrsspelet 'Indiana Jones and the great circle'.
Axel Torvenius och Jerk Gustafsson på Machinegames i Uppsala som ligger bakom det kommande actionäventyrsspelet "Indiana Jones and the great circle".
TT
/

stats