Dagen innan Edward Berger åkte till Los Angeles för att få veta att han hade vunnit en Oscar för "På västfronten intet nytt" hade han redan hunnit spela in sin nästa film.
Berger har nämligen ett system som han inte nog kan rekommendera: att alltid ha sitt nästkommande filmprojekt klart för sig.
— Det är en gåva att veta vilken nästa film är, att inte behöva känna någon press, att allt redan är klart, säger den tyske regissören tlll TT.
I det här fallet hette nästa film "Konklaven" och nu är den hett Oscartippad.
"Klaustrofobi"
"Konklaven" bygger på en bok av Robert Harris och handlar om maktkampen i Vatikanen när en påve har avlidit och kardinalerna slåss om vem som ska bli efterträdare. Ralph Fiennes spelar huvudrollen och har sällskap av bland andra Stanley Tucci och John Lithgow.
— Alla som jag frågade sade ja. Det var ett så bra manus med roller med stor igenkänning. En thriller som utspelas i en värld vi vet så lite om. Det handlar om maktkamp och den skulle kunna utspelas i vilket stort företag som helst, men här är det en värld vi inte har någon insyn i.
— Jag ville skapa en känsla av klaustrofobi, en känsla som fanns i de politiska thrillers som Alan J Pakula gjorde på 70-talet, där det känns som om det överallt finns ögon och öron som bevakar dig.

Delar av handlingen är hämtade från verkligheten, annat hör till konstnärliga friheter.
— En del är sant, en del har vi tolkat inom ramen för realism. Jag gillar att kunna ta mig friheter, men att kunna göra detta inom verkligheten, säger Berger.
Röker och messar
De verkliga kardinaler han talat med har förklarat att de håller ögonen på projektet.
— Kyrkan kommer att göra det och kanske är lite orolig. Men kardinalerna kommer att se den. Jag tror att de kommer att vilja se en film om dem själva. Jag jäklas inte med dem, men jag skildrar dem som människor – som röker, skickar sms och så vidare.
Självklart är den film som kommer efter "Konklaven" redan klar. Den är inspelad i Macao, med Colin Farrell och Tllda Swinton i huvudrollerna.
— En spelmissbrukare kommer dit och spelar bort sitt liv. Macao handlar bara om pengar och filmen handlar i grunden om kapitalismens nedgång, säger Berger.