— Det är ett unikt pris, det största priset inom fotografi i hela världen. Självklart är jag glad, säger den franska konstnären till TT.
Sophie Ristelhueber har i över 30 års tid gett sig ut i olika krigszoner för att fotografera de spår – eller metaforiska ärr, som hon också kallar det – som konflikter lämnar efter sig i landskapet. Hon har varit i Beirut, Irak, på Balkan och i Kuwait och fotograferat konflikthärjade landskap, såväl till fots som från luften.
Sökte efter stygn
Hennes fotografier är lika aktuella i dag som när de togs.
— Krig är en oändlig cirkel av destruktion och rekonstruktion, konstaterar hon.
Sophie Ristelhueber har även fotograferat fysiska ärr på människor.
— Jag ville använda kroppen som ett komplement till landskapet, säger hon.

Hon bad kirurger på ett militärsjukhus i Paris att höra av sig till henne när "rätt" sorts ärr dök upp:
— Jag ville inte visa öppna sår utan stygn, för att visa lagade kroppar. Jag lämnade en skiss till kirurgerna för att de skulle veta vad jag sökte efter, säger Sophie Ristelhueber vars bilder mynnade ut i utställningen "Every one".
Vill bredda bilden
Nästa projekt är att fotografera damm.
— Vi kommer alla att bli till stoft till slut men på vägen dit lämnar vi också mycket damm efter oss och det vill jag fånga.
På frågan varför just ärr återkommer i hennes bilder svarar hon med ett skratt:
— Det är en stor fråga som jag aldrig har fått ett svar på! Jag har ställt den till min psykolog men hon har inte heller något bra svar.
Ristelhueber har även fotograferat landskap med andra typer av spår, som klimatförändringar och ett område med sjunkhål vid Döda havet.

Hon har ingen politisk agenda och vill inte heller uppfattas som journalist.
— Det är inte så jag jobbar, jag vill inte göra reportage som publiceras veckan efter. Mina bilder visas ibland först många år senare.
Den enda likheten är att hon lånar journalistikens arbetsverktyg kameran och dess favorittema kriget.
— Jag tror inte att min konst kan förändra världen men de som ser den kanske får en bredare bild av chockerande händelser.
Trots att Sophie Ristelhueber varit på resande fot i stora delar av sitt liv har hon aldrig ställt ut i Skandinavien. Utställningen i Göteborg i samband med prisutdelningen i oktober blir hennes första.
— Det är inte lätt att sammanfatta 45 års arbete. Det enda jag kan säga är att utställningen kommer att representera den jag är.